4 tipy, ako prežiť turbulencie v e-commerce

Asi nie je potrebné nič zastierať. Česká e-commerce zažíva asi najväčšiu skúšku za posledné roky. Po ekonomických anomáliách spôsobených pandémiou, prišlo pristátie, ktoré mnohých online podnikateľov zaskočilo. Univerzálny recept na internetový úspech samozrejme neexistuje, napriek tomu je ale dobré držať sa niekoľkých jednoduchých rád, ktoré vám môžu pomôcť turbulencie na doposiaľ hladkom stúpaní českej e-commerce prekonať. 

Premýšľať nad nákladmi

Faktorom, ktorý rozhoduje o konečnej bilancii podnikania, sú okrem tržieb samozrejme tiež náklady. Je pochopiteľné, že výšku veľkej časti z nich príliš neovplyvníte. O to väčšiu pozornosť sa ale oplatí venovať vedľajším nákladom, ktoré sú však k prevádzke internetového podnikania nevyhnutné. Jedným z nich sú náklady na prevádzku samotného e-shopu. 

Práve tu totiž môžu zbytočne utekať prostriedky. Pozrite sa na to, či e-shopovej platforme neplatíte viac, ako je nutné. Obľúbenou praktikou sú predovšetkým príplatky za funkcie, ktoré by sa dali považovať za základnú výbavu plnohodnotného e-shopu. Neoddeliteľnou súčasťou moderného e-shopu sú tiež ďalšie rozširujúce nástroje. Či už marketingové, analytické, alebo účtovnícke. Presvedčte sa, či v ich prípade prínos prevažuje nad nákladmi. A v prípade marketingových nástrojov, ktoré bezprostredne prinášajú tržby, to zistíte veľmi ľahko. 

Rovnako tak nebude od veci pozrieť sa na náklady, ktoré dnes platíte platobnej bráne a dopravcom. Je dosť možné, že od inej spoločnosti získate výhodnejšiu ponuku. 

Vyčnievať z konkurencie a neobmedzovať sa v raste

Český e-commerce trh patrí minimálne v regióne strednej Európy medzi tie najviac konkurenčné. Úspech teda praje tým, ktorí nad svojimi konkurentmi vyčnievajú a dokážu svojich zákazníkov proste zaujať. Mnoho českých e-shopov je však odkázaných na šablónovité riešenie, ktoré je možné prispôsobiť len veľmi obmedzene. A keď e-shopy vyzerajú jeden ako druhý, šanca, že zaujmete náročného zákazníka klesá. Vyskúšajte teda riešenie, ktoré vám v tomto ohľade dá voľné ruky a nebude vaše podnikanie obmedzovať v raste.

Neobyčajné nápady

Boj o internetového zákazníka je v súčasnej dobe ešte vyostrenejší ako predtým. Aj keď by to možno nepriznali, mnoho z nich tak trochu očakáva, že dostane niečo navyše. Môže ísť o zľavu k prvému nákupu, zvýhodnenú súpravu produktov, darček a podobne. Pokiaľ ste taktike zaujímavých ponúk zatiaľ odolávali, teraz možno nastal čas dať im šancu. Začnite v menšom meradle, ktoré vám umožní zmerať úspešnosť a rentabilitu týchto kampaní. Pre podobné ponuky sú ako stvorené nástroje pre marketingovú personalizáciu. Cez ne nie je problém vytvoriť kampaň so zľavou za prvý nákup alebo výzvu k hodnoteniu na porovnávači produktov. Dnešná technológia však umožňuje posunúť marketingovú personalizáciu ešte omnoho ďalej. S vhodným nástrojom teda môžete konkrétnemu zákazníkovi zaslať v pravú chvíľu presne tie produkty, pri ktorých je najväčšia šanca pre opätovný nákup. Typický príklad: zákazník si u vás kúpi kávovar, pri ktorom výrobca odporúča po pol roku vymeniť filter. Pošlete mu teda po päť a pol mesiaci e-mail s ponukou filtrov presne pre jeho kávovar. Podobných príkladov existuje mnoho. Vďaka marketingovej automatizácii môžeme zákazníkov veľmi efektívne primäť k opakovanému nákupu. 

Zachovať pokoj

Posledný bod pre niekoho môže nakoniec byť tým najzložitejším. Je však veľmi podstatný. Nepanikáriť. V pokoji popremýšľajte nad tým, ako svoje podnikanie posunúť o kúsok ďalej a vykročiť o dôležitý krok z radu cez svoju konkurenciu. Napríklad vám k tomu pomôžu vyššie popisované body. V neposlednom rade si spomeňte na to, že každá búrka raz prehrmí. Úplne rovnako to bude na trhu online nakupovania. Ľudia sú na internetové nákupy vďaka celkovej výhodnosti zvyknutí. Vrátia sa k nim teda možno ešte skôr, ako by sa teraz mohlo zdať. 

Ďalší článok
Psychológia v e-Commerce a jej využitie na e-shope