Čo obnáša prevádzka a správa e-shopu? Pozrite sa, na čo sa zamerať
S čím všetkým sa pri prevádzke e-shopu stretnete? V predchádzajúcich kapitolách nášho sprievodcu pre začínajúcich podnikateľov sme si povedali, ako a v čom začať podnikať online, ako si e-shop ľahko založiť a aké riešenie si vybrať, aby pre vás bolo najvhodnejšie.
V tomto článku si povieme viac o tom, čo všetko obnáša prevádzku vlastného e-shopu. Ak to s online podnikaním myslíte vážne, nie je správa internetového obchodu v dnešnej dobe nič jednoduché.
Produkty
Produkty sú absolútnou základ. Rovnako ako obchod bez tovar nemôže predávať, nemôže fungovať ani e-shop bez naskladnených a hlavne správne pridaných produktov. Prvá vec, ktoré by ste sa v rámci prevádzky e-shopu mali venovať, je vytvorenie atraktívnych produktov a ich cien.
Ako produkty vložiť / založiť?
- Ručne - v prípade, že ich nie je veľký počet a máte na to čas
- Importom - jednorazové alebo pravidelné nahranie dátového súboru s produktmi na e-shop
Čo všetko vypĺňate pri tvorbe produktov a čo je zďaleka najdôležitejšie?
- Názov
- Popis
- Obrázok / fotografie
- Cena
- Stav zásob a dostupnosť
- Kategórie
- Parametre
- Štítky
- SEO parametre
- ďalšie
Čo z vyššie uvedeného je najdôležitejšia? Všetko! Nenechávajte nič na náhodu. Správny názov a popis produktu predáva. Rovnako tak potrebuje zákazník vidieť, ako produkt vyzerá v reáli a koľko za neho zaplatí. Pokiaľ možno vrátane DPH, aby poznal finálnu cenu. Tiež musíte zreteľne dať najavo, koľko kusov máte skladom, prípadne k akému dátumu dokážete ponúknuť doručenia. Nedostupné tovar môžete buď archivovať, alebo ho nechať na e-shope s obmedzením objednania. V druhom prípade je ideálne uviesť, kedy bude tovar znovu k dostaniu.
Produkt musíte mať tiež zaradený do správnej kategórie. Aby sa k nemu zákazníci ľahko dostalii, majte dobre ošetrené i parametre produktov. Podľa tých si vyfiltrujú presne to, čo hľadajú. Štítky môžu nalákať zákazníkov na akcie, zľavy, novinky apod. V neposlednom rade by ste sa mali zaujímať o pridanie produktov na tovarovej zrovnávače. O tom ale zase až nabudúce v samostatnom článku.
Ak máte e-shop vo viacerých jazykových mutáciách, je potreba niektoré veci pri tvorbe produktov riešiť pre každú mutáciu zvlášť. U nás samozrejme v jednej spoločnej administrácii, čo vám šetrí čas a minimalizuje vznik možných chýb.
Samotnou kapitolou sú potom SEO parametre popísané nižšie.
Doprava
Doprava a s ňou súvisiace platba sú faktory zásadne ovplyvňujúce konverzný pomer. Ľudia nakupujú cez e-shop spravidla kvôli tomu, že preferujú v prípade nákupu rýchlosť a komfort. Nechcú niekam jazdiť, čakať fronty atď. Myslite na to v momente, keď vyberáte, aké spôsoby dopravy a platby na e-shope ponúknete.
Jedným zo spôsobu doručenia je osobné prevzatie. To prichádza do úvahy, ak máte dostupnú pôsobisko. V ideálnom prípade sieť predajní, kde ide objednávky vyzdvihnúť. U niektorých produktov je možné dohodnúť sa s partnerským obchodom, že za vás bude objednávky vydávať. Príklad? Ak napríklad predávate vlasovú kozmetiku, môžete sa skúsiť dohovoriť s kaderníctvom v centre mesta.
Ďalšou možnosťou je využiť služby dopravcu. V rámci prevádzky e-shopu si musíte nasmlouvat dopravcu. Pochopiteľne čím viac dopravcov ponúknete, tým lepšie. Vplyv má aj cena dopravy. Keď zákazníkovi nebude sedieť ani jeden spôsob dopravy, alebo bude poštovné drahé, nákup nedokončí a zostane vám po ňom len opustený košík.
Ponúkať môžete cez dopravcu aj doručenie na adresu alebo na pobočku:
- Uloženka
- Packeta
- Slovenská pošta - balík na poštu, na balíkovnu,
- PPL Parcel Shop
- a ďalšie
U doručenie na pobočku je cena poštovného väčšinou nižšie. Zároveň je jednoduchšie si zásielku vyzdvihnúť.
Dopravu potom môžete obmedziť podľa hmotnosti zásielky, krajina doručenie pod. Určite sa vypláca od určitej sumy nákupu v košíku dať dopravu zadarmo. Pokiaľ možno mať na e-shope odpočet - koľko má ešte zákazník minúť, aby získal dopravu zadarmo. To ho môže motivovať k prikúpenia ďalších produktov. Dopravu zadarmo si musíte naozaj veľmi dobre spočítať, aby vám marža z objednaných produktov náklady s expedíciou bez komplikácií pokryla.
Platba
S dopravou úzko súvisí možnosti platby. Aj nevyhovujúce spôsoby platby môžu zákazníkov odradiť od dokončenia nákupu. Aké teda sú možnosti platieb?
- V hotovosti
- Na dobierku
- Bankovým prevodom
- Online platba kartou
Najlepšie je pochopiteľne ponúkať všetky možnosti. Pri osobnom odovzdaní bude zákazník platiť buď hotovosti, alebo kartou. Je tak výhodou mať pri osobnom prevzatí k dispozícii aj platobný terminál.
Rovnako tak môže zákazník aj pri doprave na dobierku platiť v hotovosti a kartou.
U bankového prevodu musíte zákazníkom poslať email, v ktorom budú zreteľne uvedené platobné údaje. Ešte lepšie je mať súčasťou emailu QR kód, ktorý presmeruje zákazníka priamo do jeho bankovníctva už s predvyplnenými údajmi platby.
Čím ďalej tým populárnejší je online platba kartou. Pre tento spôsob platby je určite potrebné vybrať si e-shop riešenie, ktoré má napojené špecifické platobné brány. A aké sú najbežnejšie platobné brány?
- ComGate
- GoPay
- PayU
- PayPal
- GP WebPay
- PaySec
Z vyššie uvedených môžeme určite odporučiť bránu ComGate, ktorá ponúka na slovenskom trhu najvýhodnejšie podmienky. Viac sa dozviete v ich porovnaní platobných brán tu.
Rozšírené sú aj splátkové metódy (Cetelem, Home Credit, Essox, Cofidis) či oneskorené platby (Twisto apod.).
Objednávky a administratíva
Ďalším krokom pri prevádzke a správe e-shopu je spracovanie objednávky a s ňou spojené administratívy. Všetky kroky potrebné na to, aby si zákazník dokončil objednávku v košíku, sme už zvládli. Teraz je ale potreba zásielku zabaliť a správne odoslať. Samozrejme pokiaľ možno čo najrýchlejšie. Keď bude balík druhý deň na mieste určenia, rozhodne porastie percento spokojne sa vracajúcich zákazníkov.
Aktuálne majú v niektorých segmentoch zákazníci rastúci záujem o doručenie v rovnaký deň, keď tovar objednali - tzv. Same day delivery. Tento logistický oriešok vyžaduje buď vlastné optimalizovanú logisitiku, alebo využívanie kuriérov, za všetky možno menovať napríklad DoDo.
Čo všetko je potrebné riešiť?
- Oznámenie o stave objednávky
Každý stav objednávky by mal mať pridelený tzv. Systémový email. Základné sú "objednávka prijatá", "platba objednávky" a "súhrn objednávky". Podľa vybrané platobné metódy potom musí mať emaily svoju podobu. Pochopiteľne je možné do nich priložiť objednávku vygenerovanú systémom. Faktúru vygenerovanú e-shop systémom môžete priložiť tiež do emailu.
- Balenie objednávky
Na začiatku sme si povedali, že je nutné mať produkty na e-shope čo najlepšie vystavenej a hlavne skladom. Rovnako dôležité je mať ich do čoho zabaliť a mať niekoho, kto je zabalí.
- Tlač štítkov zásielok
Objednávky zo systému jednoducho vyexportujete v CSV formáte a vložíte ich do vašej administrácie u daného dopravcu. Takto si vygenerujete štítky na tlač a pol je hotovo! Potom už len štítky nalepiť na správne balíky a nepoplést to.
Prípadne môžete využiť službu Balíkobot, ktorá všetky odosielanie objednávok na tlač štítkov zautomatizuje.
- Objednávka zvozu
Zvoz musíte mať zazmluvnené so svojimi dopravcovi. V rámci rokovaní s nimi sa môžete tiež dostať na nižšie ceny za poštovné. Pre objednanie zvozu môžete využívať aj Balíkobot.
Marketing
Marketing e-shopu je ďalšou kľúčovou vecou, ktorú v rámci prevádzky a správy e-shopu nesmiete prehliadať. Naopak, je potrebné sa marketingu venovať priebežne a dlhodobo. Pri všetkých stránok si dávajte pozor na správne vyplnené SEO parametre.
Ďalšími faktormi sú napr. Landing pages (dopadové stránky), pravidelné články v blogu nadväzujúce na analýzu kľúčových slov a pod. Čo všetko riešiť v rámci marketingu e-shopu sa dozviete v našom článku " Marketing e-shopu - SEO faktory".
Všetkým ostatným faktorom marketingu e-shopu sa budeme venovať zvlášť v samostatných článkoch. Detailne sa pozrieme na SEO, PPC, sociálne siete, ale aj na email marketing, takže sa máte rozhodne na čo tešiť.
Záver
Zhrnuli sme pre vás základné činnosti pre úspešný prevádzku a správu e-shopu. Ako sme si povedali už na začiatku, ak to človek s online podnikaním myslí vážne, nie je prevádzka e-shopu vôbec hračka. Čím viac rastiete, naberáte nových zákazníkov a zvyšujete tržby, tým viac práce s prevádzkou e-shopu vás čaká.
Teraz už však máte predstavu o tom, čo všetko obnáša prevádzkovať vlastný internetový obchod a s čím sa budete musieť vysporiadať. Určite nejde o jednorazovú činnosť. Držte sa ale u všetkých bodov našich rád a zvýšite šancu, že vybudujete naozaj úspešný e-shop. Časom možno tak úspešný, že si na niektoré čiastkové činnosti jeho prevádzky a správy budete musieť najať posily. Držíme palce!