Čo všetko skontrolovať pred ostrým štartom internetového obchodu?

V predchádzajúcich článkoch nášho poradca nielen pre začínajúcich online podnikateľov sme si povedali všetko, čo je spojené so začiatkom zarábanie cez internet a spustením moderného internetového obchodu. Teda kedy začať podnikať online, aké sú možnosti a ako prebieha tvorba e-shopu. Krok za krokom sme vás previedli jednotlivými oblasťami a riešeniami.

Čo je ale v procese vytvárania e-shopu posledným a najdôležitejším krokom? Jeho prevod na ostrú prevádzku a vlastnú doménu, kde už všetko uvidia reálni zákazníci. Doteraz ste si e-shop iba testovali, pripravovali a postupne ladili. Dostupný bol vám alebo vašim správcom. Teraz ale bude pod nátlakom desiatok, stoviek či neskôr dokonca tisícov zákazníkov denne. Všetko tak pred spustením musia byť stopercentne pripravené a skontrolované. Každá chyba vás potenciálne stojí nielen dokončenú objednávku, ale aj vernosť zákazníka, ktorú už nemusíte nikdy získať.

Čo všetko skontrolovať pred prechodom e-shopu na ostrú verziu?

V rámci prechodu na ostrú prevádzku a doménu je potreba správne nastaviť DNS záznamy vašej domény. Tým e-shop prevádzkovaný na serveri poskytovateľa nasmerujete na svoju vlastnú doménu. Tú si musíte vopred registrovať a zaplatiť. Ďalšia kontrola je spojená so samotným fungovaním a nastavením e-shopu.

Objednávky a všetko okolo

Pred spustením e-shopu do ostrej prevádzky, musíte testovať tú najzásadnejšie funkciu. Nákup produktov a registráciu. Krok po kroku si niekoľkokrát prejdite nákupný proces v košíku, vyskúšajte si vypĺňať rôzne registračné údaje a varianty. Funkčné musí byť vkladanie produktu do košíka vrátane udania počtu kusov, registrácia musí fungovať úplne bez komplikácií.

Košík býva vo väčšine prípadov trojkrokový. V prvom kroku máte prehľad tovaru vloženého do košíka. Môžete meniť počet kusov alebo tovar z košíka odstrániť. Druhý krok obsahuje výber dopravy a platby. Tretí potom formulár s fakturačnými a dodacími údajmi. Aj ten musí byť jednoducho pochopiteľný a priechodný.

Doprava

Pri vytváraní doprav venujte maximálnu pozornosť obmedzenie doprav. Dopravu totiž môžete obmedziť podľa:

  • krajiny
  • skupín zákazníkov
  • skupín doprav
  • cenníkov
  • maximálnej a minimálnej hmotnosti nákupu
  • maximálnej a minimálnej ceny nákupu

Nevhodné nastavenie týchto obmedzení môže zapríčiniť to, že sa v košíku neponúka výber dopravy. Na ten sa viaže aj výber platieb, ktoré u doprav taktiež povoľujete. Napríklad pri dobierkovej doprave povolíte iba platobnú metódu dobierkou. Akonáhle máte niečo nastavené nesprávne, neprejde zákazník cez druhý krok košíka a nedokončí nákup. Vy prichádzate o peniaze.

 Výber doprav pred prechodom na ostrú verziu e-shopu

Čím viac možností dopravy klientom ponúknete, tým sa zákonite zníži počet takzvaných nedokončených / opustených košíkov. Zvýšite tým konverzný pomer (počet dokončených nákupov) vášho e-shopu. Dobre tak zvážte, aké dopravce oslovíte, nasmlouváte a na e-shope ponúknete.

Čím ďalej tým obľúbenejšia je doprava na pobočky. Napojené pobočky dopravcov nájdete tu. Medzi českými a slovenskými zákazníkmi sa stále teší veľkej popularite dobierka. Podľa štatistík tvoria stále okolo 50% nákupov.

Platba

Rovnako ako u dopravy je potreba aj u platieb rozmyslieť, čo všetko zákazníkom ponúknete. Nastavenie platby v hotovosti, dobierkou alebo prevodom nebude nič zložité. V systéme už máte tieto platobné metódy predvyplnené a stačí si je len mierne upraviť.

Háčik ale môže nastať pri napojenia a zriadenie platobné brány k rýchlym online platbám alebo platbe kartou. V prvom rade si musíte vybrať, ktorú platobnú bránu chcete využívať. K tomuto vám môže byť nápomocný článok " Porovnanie platobných brán".

Záležať bude nielen na cene za zriadenie, ale aj na percentuálnom poplatku čiže sadzbe platobnej brány. Veľmi dôležitá je napríklad priechodnosť brány. Teda percentuálne udávaná hodnota toho, koľko platieb cez bránu prebehne / neprebehne úspešne. Podľa prieskumov totiž Česi v priemere nedokončí každú dvadsiatu platbu na e-shope.

Nastavenie prepojenie s platobnou bránou sa radí medzi technické úlohy. Každá brána má svoj špecifický postup. Najčastejšie sa musí vykonať niekoľko testovacích objednávok. Tým predchádza správne nastavenie obchodu v administrácii vašej platobnej brány. Na nastavenie platobných brán v systéme Upgates nájdete podrobne spračovaní návod, ako postupovať. Tu je potom dostupný zoznam napojených platobných brán.

Údaje o prevádzkovateľovi a správnosť systémových emailov

V rámci testovania objednávok je potreba vyskúšať tiež systémové emaily. Či majú správny obsah a ich zasielanie je funkčné. Sú to totiž emaily, ktoré zákazník obdrží v nadväznosti na objednávku a zmeny stavu objednávky. Prvotný email slúži na oznámenie o prijatí objednávky. Najviac dôležitý je potom tento email pri objednávkach s platbou prevodom. Zákazníkovi v ňom totiž posielate údaje, na ktoré pošle platbu objednávky. Pre uľahčenie môžete mať v objednávke QR kód.

Súčasťou systémových emailov môžu byť rôzne dokumenty (objednávka, faktúra a pod.). Všetky znenia emailov a dokumentov sú vo východiskovej podobe nastavené systémovo. Nie je ale na škodu si všetko prejsť, prekontrolovať a upraviť podľa potreby. Podrobné informácie o systémových emailoch nájdete tu.

Grafika

To, ako e-shop vyzerá, nesmiete nikdy podceniť. Grafika a dizajn predávajú a majú schopnosť zaujať na prvý pohľad. Trendy a atraktívny dizajn návštevníkovi povie, že držíte tempo s dobou. Všetku prípravu zvládnete vďaka modernému a ojedinelému konfigurátora Designer jednoducho sami. A to bez znalosti kódovania, programovania a pod. Toho môžete využiť až v neskorších fázach, kedy dizajn finalizuje a potrebujete doladiť detaily individuálne.

U e-shopov je nutné prejsť osobitne každú stránku (hlavnú stránku, stránku so zoznamom produktov, stránku s detailom produktu, stránku s článkami a ďalším obsahom) a skontrolovať správnosť zobrazenia. Využiť v tomto smere môžete tiež našej služby Revízia hotové grafiky, ktorú poskytujeme pri prechode na platenú / ostrú prevádzku zadarmo. Dôležité je skontrolovať si zobrazenie nielen na počítači či notebooku, ale aj v mobile alebo napríklad na tabletu.

Pozor si dajte aj na grafické podklady a ich kvalitu, rozmery a ostrosť. Teda logo, bannery a určite nezabudnite aj na favicon. V pätičke zase skontrolujte detaily, ako sú odkazy na sociálne siete a pod.

Dôležitá je tiež rýchlosť načítania. Čo jej môže ovplyvniť, nájdete v prehľadnom článku tu.

Je dobré všetko konzultovať aj s niekým nezaujatým a objektívnym. Pokiaľ možno priamo s odborníkom, ktorým vám povie narovinu svoj názor. Možno ho za to sprvu nebudete mať radi. Časom mu ale určite poďakujete.

Viac k tejto téme sa dočítate v článku Ako zmáknuť dizajn e-shopu.

Funkcie systému

Pred tým, než všetko finálne spustíte, je vždy potrebné detailne prejsť e-shop systém. U prenájmu e-shopu je potrebné sa s funkciami zoznámiť veľmi dopodrobna. Spoločne s prepojeniami sú totiž vo väčšine prípadov dané pevne. Nemožno tak ihneď a na vyžiadanie očakávať nové funkcie, úpravy tých existujúcich alebo implementáciu a napojenie systému tretích strán na základe vašich individuálnych požiadaviek.

Obsah pre užívateľov a vyhľadávače

"Content is king" (Obsah je kráľ), ako napísal v roku 1996 zakladateľ Microsoftu, Bill Gates. Preto vždy dbajte na vytváranie kvalitného a pre užívateľa prínosného obsahu. Obsah vášho e-shopu sa ale musí páčiť tiež vyhľadávačom. Tie podľa jeho relevantnosti umiestňujú vaše stránky vo výsledkoch vyhľadávania na rôzne pozície. A vy sa samozrejme chcete umiestňovať čo najvyššie. Dôležité sú pre vás v tomto ohľade kľúčové slová. O tom stručne nižšie. Detailnejšie už ale v ďalších samostatných článkoch.

Čo všetko si pod obsahom konkrétne predstaviť?

  • názvy a popisy produktov
  • názvy a opisy kategórií
  • články
  • aktuality
  • poradca
  • výhody obchodu
  • odkazy
  • samostatné stránky (Obchodné podmienky)
  • ďalšie

U všetkého je potrebné venovať pozornosť správnemu vyplneniu SEO parametrov (SEO titulok, SEO URL, META opis). Ale tiež si dať pozor práve na využitie kľúčových slov. Respektíve sa vyvarovať nadužívaniu a prílišné kombinácii rôznych KW v jednom konkrétnom obsahu, napríklad článku.

Produkty a ich funkčnosť

Pri produktoch je potrebné skontrolovať najmä cenníky a správne nastavenie cien. To ale nie je jediné. Používateľovi musíte nákup čo možno najviac uľahčiť. Čím všetkým sa dá jeho cestu k správnemu produktu urýchliť a u čoho všetkého kontrolovať a riešiť funkčnosť?

  • filtre a radenie produktov
  • dostupnosti
  • parametre
  • štítky (akcie, novinka, výpredaj)
  • výrobcovia
  • varianty a konfigurace

Okrem týchto základných funkcií predaj podporíte napríklad pridaním súvisiacich alebo alternatívnych produktov, sad a pod. Ďalej máte možnosť v košíku zákazníkovi ponúknuť ďalšie produkty, ktoré klienti najčastejšie prikupujú, prípadne motivujte k nákupu darčeky zadarmo. Správne fungovať by malo tiež fulltextové vyhľadávanie, ktoré môže uľahčiť cestu zákazníka k produktu.

Marketing a zabezpečenie

Pred spustením odporúčame prejsť všetka SEO nastavenia . Oddiel SEO môžete nájsť takmer u každého obsahu či stránky. Pozor si dajte aj na SEO parametre hlavnej stránky. Rovnako tak je potrebné sa zvlášť venovať každej kategórii, článku, produktu apod. Pozitívné je tiež dobre zvládnuté a interné prelinkovanie.

Pre zdieľanie na sociálne siete je vždy využívaný obrázok, ktorý je označený ako hlavný (og: image). Pre zdieľanie stránky v príspevku je optimálny rozmer takéhoto obrázku 1200x628px. Všetky rozmery nájdete prehľadne tu.

Marketing eshopu

Ďalej je možné v rámci marketingu e-shopu spravovať rôzne typy zliav alebo napríklad hodnotenia a recenzie produktu. Zákazníci ocenia vernostný program. Stále obľúbenou funkciou je aktivácia strážneho psa.

Zabezpečenie a dôveryhodnosť vášho e-shopu zvýšite aktiváciou SSL certifikátu. Toto zabezpečenie máte v rámci prenájmu zdarma. Konkrétne sa jedná o Let 'Encrypt certifikát. S touto témou úzko súvisí tiež tovarovej porovnávače, ktoré často bez aktívneho certifikátu nemožno využívať. O porovnávačoch si povieme až v budúcom článku, ktorý sa na ne zameria dopodrobna.

Prepojenie a základné analytické nástroje

Pred spustením je žiaduce otestovať si prepojenia na všetky systémy tretích strán, ktoré využívate. Základom, bez ktorého by ste ale byť nemali, sú nástroje Google. Konkrétne Google Analytics a Google Search Console. Tieto nástroje si tak musíte založiť a prepojiť pomocou pridanie konverzných kódov do e-shopu. Ďalej skontrolujte prepojenie a správne meranie konverzií s PPC systémami (Google Ads, Sklik, Facebook a tovarovej zrovnávače). Toto však budeme opäť preberať v najbližších článkoch nášho poradcu pre začínajúcich online podnikateľov.

Všetky prepojenia Upgates a návody na ich nastavenie a inštaláciu nájdete tu.

Záverom

Kontrola pred ostrým spustením e-shopu je niečo, čo by ste nemali podceniť. Môžete sa tým vyvarovať zástupu problémov. Keď si na nej dáte záležať, bude všetko fungovať tak, ako má. Neprídete zbytočne o žiadnych zákazníkov. Naopak ich mnoho na svoj e-shop dostanete a prinútite k nákupu. Venovať finálnej kontrole pár hodín času sa oplatí. Na záver vám prajeme úspešný prechod z testovacej verzie na ostrú prevádzku. A v neposlednom rade tiež mnoho objednávok, spokojných zákazníkov a úspešný online biznis.

Další informace se dozvíte v našem článku Co obnáší provoz a správa eshopu?

Ďalší článok
História e-commerce. Ako to všetko začalo?