Aké sú výhody dynamickej cenotvorby v Conviu?

Kedysi precenenie všetkých položiek v kamennej predajni, ktoré predávate, napríklad aj niekoľkokrát denne bolo takmer nemožné. Ale v internetovom obchode je to hračka, a to vďaka Conviu, tvorba cien nebola nikdy jednoduchšia. Kúzlo spočíva v tom, nájsť tú správnu cenu. Ponúkame dynamickú automatickú cenotvorbu podľa Heureka API či Zboží API. Väčšinu práce tento modul urobí za Vás. Všetko bude v článku jednoducho vysvetlené a potom bude nasledovať ukážka.

Viete, prečo je cenotvorba dôležitá?

Pokiaľ sa chce e-shop uchytiť na trhu či na ňom vynikať, musí byť konkurencieschopný. Tvorba ceny je považovaná za jednu z najnáročnejších častí marketingu, pretože je dôležité zladiť ceny s konkurenciou, zároveň, aby cena bola atraktívna pre zákazníka a zároveň ju zladiť s cieľmi e-shopu. Je to teda veľmi zložitá a dôležitá úloha, ktorá musí byť stanovená správne hneď na začiatku, pretože na nej závisí úspech a zisk e-shopu. 

Keď e-shop vyrastie nad určitú veľkosť, je manuálna cenotvorba nielen prakticky nerealizovateľná, ale aj úplne neefektívna. Preto odporúčame venovať energiu pre rozvoj Vášho biznisu a každodenné cenové mini-bitky pri tisícoch položiek nechať na optimalizovaných algoritmoch.

Cenotvorba v Conviu sa automaticky stará o vyhodnocovanie a výpočet optimálnych predajných cien proti Vašej konkurencii. Ako už bolo povedané, je možné si zvoliť cenotvorbu cez Heureka API alebo Zboží API.

Na aké produkty by ste sa mali pri cenotvorbe zamerať?

Pre prvotnú fázu tvorby cien je dôležité, aby si e-shop stanovil produkty, ktoré sú pre neho najviac dôležité. Tieto produkty by mali mať najlepšie obchodné výsledky, tvoriť najviac zisku a mať už nejaký podiel na trhu. Tieto produkty sú teda najviac konkurencieschopné a mala by byť na ne cenotvorba zameraná. Dôležité je ale aj nezabudnúť na produkty, ktoré sú nové a e-shop ich bude zavádzať na trh. Tieto produkty musia byť tiež podporené, pretože sa môžu stať dôležitými produktmi pre e-shop v budúcnosti a prevalcovať s nimi konkurenciu. Tiež je potrebné sa zamyslieť nad produktmi ohľadom marže, ktorá je s nimi spojená. Niektoré produkty bude možné dať cenovo nižšie, napríklad ako konkurencia, práve vďaka marži. Poriadne si teda produkty pre cenotvorbu premyslite.

S čím je spojená cenotvorba a konkurencia?

Pri cenotvorbe je tiež dôležité sa zamyslieť, kto je Vašou najväčšou konkurenciou v danom odvetví a trhu. Zvoľte si niekoľko konkurentov, ktorí v danom odvetví vynikajú najviac a tvoria väčší podiel na trhu. Na tých je potrebné sa zamerať a cenotvorbu na nich zacieliť. Pokiaľ budete konkurencieschopní Vaším najväčším konkurentom, je to ďalší krok k úspechu.

Aké stratégie cenotvorby umožňuje Conviu?

Ďalším dôležitým krokom je zvoliť správnu stratégiu. Conviu má v rukáve nástroj pre všetky stratégie cenotvorby. Stačí si teda zvoliť tú najlepšiu pre Váš e-shop.

S využitím znalosti cien konkurencie na produktových porovnávačoch môžete pre svoju automatickú cenotvorbu vybrať z niekoľkých zaujímavých stratégií:

  • Poradie podľa ceny: nastavíte napríklad, že chcete byť práve tretí zo všetkých predajcov, alebo najlacnejší z tých, čo majú produkt skladom.
  • Ceny podľa zvoleného konkurenta: môžete nastaviť napríklad to, že chcete byť vždy o 1 Kč alebo o 3 % lacnejší ako zvolený konkurent. Konkurenciu je možné tiež filtrovať podľa počtu recenzií alebo porovnávať ceny len s konkurentmi, ktorí získali certifikát Overené. Môžete tiež nastaviť alebo naopak vylúčiť konkrétne eshopy (podľa ich názvu).
  • Maximalizácia marže: cena sa nastaví podľa cien konkurencie, elasticity dopytu a podľa vašich nákupných cien tak, aby bola Vaša marža a teda aj prevádzkový zisk čo najvyšší.
  • Maximalizácia obratu: keď chcete byť agresívni a získať väčší podiel na trhu, potrebujete na to aj zodpovedajúce ceny. Cenotvorba od Conviu postráži aj to, aby ste nepredávali príliš lacno, a neprichádzali tak zbytočne o zisk.

Pri všetkých stratégiách tvorby ceny je možné nastaviť limity minimálnych a maximálnych cien. A je možné ich samozrejme kombinovať. Inú stratégiu pravdepodobne zvolíte pre svoje TOP produkty a inú pre longtail. Produkty je možné filtrovať podľa akéhokoľvek elementu – napr. značky, segmentu, kategórie, výrobcu, cenového rozsahu, marže apod. alebo aj podľa vlastného štítku pri jednotlivých produktoch.

Cenotvorbu môžete tiež aplikovať pre daný časový rozsah konkrétneho dňa. Ďalšou možnosťou je nastavenie pravidiel, kedy je možné produkt nastaviť na automatický výpredaj.

Fixácia ceny na akciu

Keď si dáte tovar do akčného letáku, či už tlačeného alebo e-mailového, budete potrebovať ceny na nejaký čas zafixovať. Modul v Conviu preto počíta s možnosťou nastaviť fixné ceny na zvolené obdobie. 

Nastavenie cenotvorby v Conviu

Nebojte sa, nastavenie cenotvorby v našej aplikácii je hračka a všetkým Vás nižšie prevedieme! 

Najskôr je nutné pomenovať danú cenotvorbu a vybrať produktový feed, z ktorého chcete cenotvorbu vytvoriť. 

V políčku druh cenotvorby vyberiete API produktového porovnávača, podľa ktorého bude cenotvorba vytvorená.

Následne je dôležitý súhlas s GDPR, bez toho sa cenotvorba nezaobíde. Tiež je tu možnosť s prepojením Google Analytics. 

V nastavení konkurencie funguje našepkávač, pokiaľ začnete písať názov konkurenčného webu, automaticky Vám bude našepkávať daný web. Konkurenčných webov môžete zvoliť viacej, podľa Vašej potreby.

Po vytvorení cenotvorby Vás bude do budúcnosti určite zaujímať záložka Štatistiky, kde môžete vidieť graf a prehľad všetkých výsledkov cenotvorby za vybrané obdobie. Tiež je tu možnosť si stiahnuť podrobnejšie štatistiky, kde je omnoho viac podrobnejších výsledkov – napríklad koľkokrát bol daný produkt precenený či maržu na jednotlivý produkt.

Tiež je zaujímavá záložka Produkty, kde nájdete Vaše jednotlivé produkty a môžete si ich vyfiltrovať podľa precenenia či zoradiť podľa marže, vstupnej ceny či navrhovanej predajnej ceny. Všetky produkty si tiež môžete stiahnuť do excelu.

Tiež si môžete rozkliknúť jednotlivý produkt, kde uvidíte všetky detailné informácie o tomto produkte, prehľad Vami zvolenej konkurencie či históriu preceňovania.

V zložke pravidlá je vždy potrebné nastaviť aspoň jedno pravidlo, aby bola cenotvorba spustená. Je tu na výber klasické pravidlo či hromadné nastavenie.

Hromadné nastavenie sa využije napríklad pokiaľ pri nejakom produkte chcete nastaviť pevnú cenu na mesiac. V bežnom nastavovaní budete pravdepodobne viac využívať klasické pravidlo.

Ukážka pre nastavenie klasického pravidla pre cenu podľa 3 pozície.

Najskôr je nutnosť pomenovať dané pravidlo. Potom si pridáme podmienku, pre aké produkty bude toto pravidlo platiť.

Následne už nastavujete pravidlo podľa Vašej zvolenej stratégie cenotvorby. 

Ako je možné vidieť, je tu ponuka z čoho chcete vypočítať predajnú cenu. Zvoliť môžete nákupnú či predajnú cenu vrátane DPH alebo bez DPH.

Ďalej nastavíte predajnú cenu podľa najnižšej či najvyššej ceny konkurencie, pozíciu podľa ceny konkurencie, mediánu ceny konkurencie či podľa koeficientu pre obchodnú prirážku v %.

Potom podľa toho, akú stratégiu ste zvolili dokončíte potrebné nastavenie napríklad minimálnej či maximálnej marže v % alebo Kč a požadovanú pozíciu podľa ceny.

Následne môžete zvoliť konkurenciu, pokiaľ ste tak už neurobili na začiatku. Tu si podľa potreby môžete aj nastaviť potrebné požiadavky pre konkurentov.

Ďalej si stačí nastaviť len časový rozvrh pre dané pravidlo a následné formátovanie vypočítanej ceny (celé číslo, 2 desatinné miesta atď.). Odporúčame tiež zvoliť vhodné zaokrúhľovanie (napr. podľa Baťovskej schémy)

Upgates a cenotvorba?

Cenotvorbu je možné vytvárať na mieru pre každý e-shop. Všetko teda závisí na zvolení tej najlepšej stratégie pre Váš e-shop. Po vytvorení cenotvorby je možné samozrejme vytvoriť export vo formáte Upgates, do ktorého sa následne predajná cena doplní (a pravidelne aktualizuje) a všetko sa do eshopu Upgates napojí.

Potrebujete pomoc s nastavením?

Náš modul Dynamická automatická cenotvorba urobí väčšinu práce za Vás. Všetky nastavenia sú jednoduché a detailné informácie nájdete aj v našej nápovede. Conviu je komplexný nástroj pre on-line marketing. Ponúka editor XML a csv, napojenie dodávateľských údajov, automatický bidding, automatickú dynamickú cenotvorbu, automatický prekladač produktov a monitoring cien konkurencie.

Samozrejme pokiaľ by ste potrebovali s niečím pomoc, môžete sa na nás obrátiť prostredníctvom e-mailu info@conviu.com, telefónu alebo online chatu. A my Vám so všetkým radi pomôžeme.

Ďalší článok
Braňo Šimo (CEO, SuperFaktura): nutné zlo fakturácie podnikateľom maximálne uľahčujeme