Ako expandovať do Chorvátska?

Chorvátsko je pre značnú časť Čechov a Slovákov synonymom letnej dovolenky. Čo si už tak často neuvedomujeme je fakt, že táto krajina na pomedzí strednej a južnej Európy, skrýva zaujímavý obchodný potenciál. Je pravda, že Chorvátsko nepatrí medzi najrozvinutejšie e-commerce trhy. Popravde vo svetovom rebríčku sa nachádza medzi Ukrajinou a Alžírskom. Aby sme však boli fér, Chorvátsko má v porovnaní s týmito krajinami iba desatinu obyvateľov. Chorvátsky e-commerce trh navyše prechádza prudkým rozmachom.

V porovnaní s ostatnými balkánskymi krajinami, je Chorvátsko silnou krajinou s vyššou kúpnou silou a rozvinutejším online prostredím. Tamojšia ekonomika je však stále úplne závislá od turizmu. V obecnej rovine platí, že Chorvátsko je pre české a slovenské e-shopy vynikajúcim odrazovým mostíkom k expanzii do zvyšku Balkánu. Skrátka, pokiaľ sa vám bude dariť v Chorvátsku, pravdepodobne sa rovnaký scenár zopakuje aj v prípade Srbska, Bosny a Hercegoviny či Čiernej Hory. Spotrebitelia týchto trhov majú podobné preferencie a nákupné návyky, ktoré v expanznej agentúre CEEEC Expansion vďaka našim bohatým skúsenostiam dobre poznáme a radi sa o ne s vami podelíme.

Pred expanziou si dajte pozor na vysoké ceny dopravy a na preklady

Neobyčajný a nekompaktný tvar územia Chorvátskej republiky značne ovplyvňuje ceny vnútroštátnej dopravy, ktoré sú v porovnaní s kúpnou silou Chorvátska pomerne vysoké. Lokální dopravcovia museli prispôsobiť ceny svojich služieb infraštruktúrnym podmienkam. Okrem toho si môžu dopravné služby účtovať príplatok za doručenie na ostrovy. V závislosti od jednotlivých dopravcov sa toto navýšení pohybuje v hodnote 20 až 75 % z ceny za doručenie jednej zásielky. Ostrovy pritom obývajú desaťtisíce ľudí, ktorí sa samozrejme tiež môžu stáť vašimi zákazníkmi.

Medzi ďalšie špecifiká patrí malý výbežok Bosny a Hercegoviny, ktorý v južnej časti zeme zasahuje až k moru. Dopravcovia teda pri ceste napríklad do Dubrovníka prejdú kvôli niekoľkým kilometrom bosnianského územia štátnu hranicu. Prechod medzi krajinami zvyčajne prebieha bez komplikácií. Zásielky je však potrebné opatriť tranzitným dokladom.

Tieto výzvy sa dajú pomerne jednoducho prekonať nadviazaním spolupráce s niektorými z chorvátskych spoľahlivých prepravných služieb. Z našich skúseností je v krajine špičkou spoločnosť DPD HR. Pri dopravných zásielkach nielen do Chorvátska odporúčame využiť služieb sprostredkovateľa, ktorý zabezpečí hladký chod celej operácie. Jednou z týchto spoločností je aj spoločnosť Bohemia Post, ktorá v Chorvátsku spolupracuje práve s DPD. 

A ako je to s prekladmi? Všetky jazyky bývalej Juhoslávie sú si veľmi podobné. Nenechajte sa však zmiasť. E-shop si vždy nechajte preložiť človekom, ktorý ovláda chorvátčinu na úrovni materinského jazyka. V prípade pokračovania expanzie k chorvátskym susedom sa opäť rozhodne vyplatí, keď texty aspoň skontroluje príslušný domáci prekladateľ. Je pravdou, že jazyk, ktorými obyvatelia bývalej Juhoslávie hovoria je prakticky totožný, v pravopisných štandardoch sa však jednotlivé krajiny líšia. Tamojší zákazníci si rozdiel ihneď všimnú a pravdepodobne ich toto zistenie odradí od nákupu.

Takisto je v prípade chorvátskej rozlohy na mieste preloženie obchodných podmienok právnikom. Minimálne by ich mal právnik znalý chorvátskeho prostredie zrevidovať. Aj s týmto vám môže pomôcť expanzná agentúra.

Ako na to?

Po preložení webu nasleduje nadviazanie spolupráce s prepravným partnerom, ktorý by mal umožniť platbu dobierkou. Za týmto účelom vás môžeme prepojiť s už spomínanou Bohemia Post. Svojim zákazníkom umožnite tiež platby vopred, pre začiatok postačí platba kartou. 

Jeden z faktorov, ktoré neradno podceniť, je zákaznícky servis. Ako sme už na začiatku spomenuli, chorvátsky e-commerce sektor nie je tak rozvinutý ako ten český alebo slovenský.

S tým súvisí aj to, že úroveň tamojších e-shopov nie je tak vysoká a zákazníci nie sú zvyknutí na bezchybný servis. Preto sú skôr podozrievaví a na zákaznícke linky často volajú alebo píšu. Preto je nevyhnutné zabezpečiť si kvalitnú zákaznícku podporu. CEEEC Expansionvám môže ponúknuť skúsený tím chorvátsky hovoriacich pracovníkov, ktorí už viac ako dva roky obsluhujú nákupné galérie ShipGratis.hr a Andelco.hr. Veľkou výhodou je dostupnosť, každý pracovný deň od 9 do 20 hodiny sa vám zákazníci dovolajú so svojimi otázkami.

Po zvládnutí predchádzajúcich krokov môžete spustiť marketingové kampane. Tu si tiež dajte pozor na jazykové problémy. Ak pre tvorbu textového obsahu kampaní budete používať automatický prekladač, daný preklad môže odradiť zákazníka od nákupu. 

Jeden príklad z praxe, ktorý nás v CEEC Expansion poučil:

Pri tvorbe on-line kampaní na tenisky na stránkach ShipGratis.hr sme omylom použili preklad "patike", ktorý sa viac používa v Srbsku, zatiaľ čo v Chorvátsku používajú výraz "tenisice". Reklama nahnevala veľa zákazníkov, ktorí nám to dali vedieť v komentároch. Na základe tejto skúsenosti sme sa poučili a obsah každej novej reklamy kontroluje náš kolega, pre ktorého je chorvátčina materinským jazykom.

Ako vyriešiť platby?

Až uvidíte, že všetko funguje, začnite riešiť založenie bankového účtu. Platba vopred na bankový účet je v Chorvátsku najpopulárnejší spôsob úhrady. Tiež nezabudnite vášmu zákazníkovi vygenerovať po vytvorení objednávky predvyplnenú zloženku, veľká časť obyvateľstva nakupujúceho online túto možnosť platby veľmi ocení.

Otvorenie bankového účtu v Chorvátsku nie je úplne jednoduchá záležitosť. Problém je v tom, že chorvátska banka môže žiadosť o zriadenie bankového účtu odmietnuť. Môžete však skúsiť požiadať o pomoc českú alebo slovenskú banku. Väčšiu šancu na úspech budete mať určite v prípade, keď daná banka vlastní svoju pobočku aj v Chorvátsku. Napríklad do skupiny Unicredit patrí chorvátska Zagrebačka banka. Nájdete tu tiež Erste banku, ktorá je u nás známa ako Slovenská sporiteľňa. S otvorením účtu vám okrem domovskej banky môže pomôcť tiež expanzná agentúra.

Trh ste si osvojili. Co môžete urobiť ďalej?

Keď sa úspešne etablujete na chorvátskom trhu, otvorí sa vám hneď niekoľko možností. Jedna z nich je napríklad expanzia do Slovinska (ak tam ešte nepôsobíte), ktorá bude jednoduchšia, minimálne v rámci logistiky. Sesterské prepravné spoločnosti v Chorvátsku a Slovinsku (napr. DPD HR a DPD SI) úzko spolupracujú a dokážu vám tak za relatívne krátky čas a nízke ceny prepraviť zásielky zo Záhrebu do Slovinska.

A ak sa vám v Chorvátsku bude dariť, rozhodne by ste mali skúsiť šťastie aj v Bosne a Hercegovine či v Srbsku. Je pravdepodobné, že prerazíte aj tam.

Pokiaľ už máte preklady do chorvátčiny, pre spomínané trhy stačí len pár úprav, ktoré sú pre našich prekladateľov otázkou niekoľkých hodín, a tak môžete predávať aj v týchto krajinách.

Tento článek pro vás připravila expanzní agentura CEEEC Expansion, která se zaměřuje na pomoc e-shopům se zahraniční expanzí.

Ďalší článok
Malý ale nádejný trh. Ako expandovať do Slovinska?