Ako mení COVID-19 nákupné trendy?

Trendy v nakupovaní sa celosvetovo mení. V každej krajine prebiehajú zmeny v rôznej intenzite a rýchlosti. Závisí od toho, ako technologicky vyspelí sú nakupujúci. Ak sú otvorení novinkám. Vplyv majú novo vznikajúce spôsoby dopravy, platby a tiež rastúca popularita e-shopov. Tá je v Česku rapídná. Na čom sa najskôr nebude nič meniť. Skôr naopak. Koronavírus sa totiž stal, a čím ďalej tým viac stáva, veľkým míľnikom v nákupných návykoch. A to nielen u Čechov.

Kamenné predajne sa rýchlo sťahujú na internet

Pandémie zasiahla mnoho odvetví a odborov. Akokoľvek konzervatívny predajcovia sa museli zo svojich návykov vymaniť. Kto doteraz negatívne vnímal a odmietal nové technológie, platby kartou a online predaje celkovo, musel sa rýchlo preorientovať. Keď to predajca nezvládol, mohlo ho to prísť draho.

Pred uzavretím kamenných obchodov nákup online uprednostňovala približne 1/3 nakupujúcich. Ako to vyzerá teraz? Mnoho Čechov sa muselo naučiť nakupovať online. Prispôsobiť sa danej situácii. A na to samozrejme museli reagovať aj predajcovia. Mnohí z nich tak urobili. Vrátane niektorých veľkých hráčov alebo napríklad mnohých reštaurácií a jedálenských prevádzok. Tie sa po hlave pustili do rozvozov apod.

Vďaka tomu si komfort online nákupov vyskúšalo mnoho nových zákazníkov. Tí boli viacmenej donútení objednávať väčšinu tovaru z e-shopov. Tohto pohodlie sa už určitá časť z nich nebude chcieť vzdať ani po vrátení situácie do normálu. Namiesto fyzického nakupovanie, státie v radách a podobne, si radšej nakúpi jednoducho z pohodlia domova. A všetko objednajú a zaplatia napríklad aj z mobilu.

Práve preto je tohtoročný rast e-commerce odhadovaný až na dvojnásobok minuloročného rastu. V druhom kvartáli, ktorý býva pre mnoho e-shopov slabší, sa väčšia polovica z nich drží na obratoch rovnakých alebo vyšších ako počas vianočnej sezóny. Čo bolo v predchádzajúcich rokoch nevídané. Pozitívná skúsenosť zákazníkov s online nákupu sa potom môže ľahko preniesť do nákupov v ďalších sektoroch. Všetky tieto indície naznačujú, že majitelia e-shopov čaká veľmi silný, úspešný a pracovne náročný rok.

Pokračujúce úpadok dobierky a hotovostné platby

Len necelá tretina nakupujúcich podľa prieskumov veria bezhotovostným platbám na e-shopoch. Nová situácia a hygienické opatrenia ale prináša novú realitu. Predajcovia sa snažia hotovostné platby eliminovať. A to aj na postupne sa otvárajúcich kamenných predajniach. Hlavne čo najmenej fyzického kontaktu. Či už odovzdávanie peňazí z ruky do ruky s pokladničným či kuriérom pri dobierke.

Jednoznačným dôkazom sú správy bankových inštitúcií. Tie hlási nárast žiadostí o bezkontaktné karty, ale aj oveľa vyššie percento online platieb a platieb kartou celkovo. Hore išli tiež platby kartou cez telefón alebo chytré hodinky.

S dopravy tovaru je to viac komplikovanejšie ako s platením. COVID-19 naďalej upevnil klesajúci trend dobierky. Dopravné spoločnosti dnes ale umožňujú aj v prípade dobierky platiť kartou u kuriéra. Preto aj naďalej určitá časť nakupujúcich zostala u pre nich viac dôveryhodné dobierky s tým, že pri prevzatí zaplatí bezhotovostne.

V problémoch sa ocitli aj niektorí dopravcovia ponúkajúci doručenie na pobočky. Sieť pobočiek je totiž do istej miery postavená na kamenných obchodoch, ktoré slúžia ako výdajné miesta balíkov. Akonáhle došlo k uzavretiu týchto obchodov, nastala komplikácie. To sa ale netýkalo všetkých. Napríklad Česká pošta mala svoje pobočky prístupné. Spôsob dopravy, ktorému sa naopak v čase krízy darilo a naďalej darí, je doručenie na adresu.

Ďalší článok
E-shopy úspešne čelia obmedzeniam v rámci boja s koronavirem