Ako na analýzu marketplace a výber produktov pre úspešné predaje?
Ako všetci asi viete, marketplace platforma je online trh, kde sa stretávajú predajcovia a kupujúci, ktorí môžu využiť automatizované nástroje pre nahrávanie produktov, cenotvorbu a propagáciu svojich produktov. Platforma poskytuje bezpečné a spoľahlivé prostredie pre uľahčenie transakcií, vrátane rôznych platobných metód a záruky vrátenia tovaru bez komplikácií.
Jednou z hlavných výhod marketplace platformy oproti štandardným e-shopom je široká škála sortimentu, ktorý si môžu nakupujúci vybrať. Predávajúci potom profitujú z veľkej návštevnosti trhu a efektívnej a nákladovo nenáročnej expanzie na zahraničné trhy. Vďaka týmto výhodám sú marketplace platformy významným hráčom v online obchodovaní.
Preto sa aj náš hlavný hrdina - majiteľ e-shopu XYZ, o ktorom bude táto séria článkov, rozhodol predávať na marketplace.
Ktorý marketplace vybrať? Ako začať?
Začať je potrebné analýzou, do ktorej sa môžeme pustiť rôznymi spôsobmi. Môže vyzerať aj tak, že sa XYZ opýta na niektorom fóre, alebo facebookovej skupine na skúsenosti iných e-shopárov. Ako asi tušíte taká analýza nebude úplne presná a dokonalá.
Skúsenosti každého predajcu môžu byť úplne odlišné a závisia od niekoľkých faktorov: od tovaru, ktorý predáva, od jeho cenového segmentu, od značky a iných detailov. Takže odpoveďou od iných predajcov nemusí byť to, na čo sa XYZ bude spoliehať.
Ručný prieskum marketplace môže byť občas užitočný. XYZ si môže otvoriť stránky marketplace, ktorý pôsobí na niekoľkých trhoch napríklad - českom, slovenskom, chorvátskom, maďarskom a čoskoro aj poľskom - a manuálne prejsť kategórie, v ktorých má záujem predávať.
Aké parametre a hodnoty sledovať a analyzovať?
Je nutné preskúmať najpredávanejší tovar, najobľúbenejšie značky u zákazníkov, značky s najlepšími hodnoteniami a komentármi a cenové segmenty, ktoré sa najviac predávajú. Tento prieskum sa oplatí, každý chce totiž predávať len to, čo zákazník chce nakúpiť. Zistiť, čo je to za tovar, vyžaduje mnoho úsilia a často aj stratu nielen času, ale aj peňazí.
Jednorazové vytvorenie tabuľky v Exceli nestačí, pretože XYZ potrebuje vykonávať túto analýzu každý všedný deň po určitú dobu, aby získal čo najpresnejšie údaje pre svoje rozhodovanie.
Príklad takej analýzy – XYZ prechádzal kategórie, otváral každý produkt a zapisoval údaje do tabuľky.
Sledovaním dostupnosti skladových zásob skúmaných produktov a porovnaním rozdielov medzi dneškom a včerajškom, sa získava informácia o predaji tohto tovaru. Samozrejme s miernou odchýlkou. Pre presnejšie údaje sa musí využívať profesionálnejší nástroj.
Takto môže vypočítať teoretickú hodnotu predaja tovaru, zistiť, kto - ktorý predajca, čo - ktorý produkt, koľko - počet predaného tovaru, a za koľko - cena, predal za určité obdobie. Samozrejme, táto metóda je veľmi namáhavá a časovo náročná.
Pokiaľ predajca XYZ má na svojom e-shope 10 000 produktov a chce ich predávať aj na marketplace, strávil by touto analýzou určite niekoľko dní.
Existuje aj iné riešenie
Pokiaľ bude chcieť XYZ na marketplace vstúpiť s istotou, s presnými údajmi, s pevným rozhodnutím aké značky, tovar a za koľko predávať, kto je jeho konkurencia a ako funguje, potrebuje nástroj, ktorý ušetrí nielen čas, ale aj peniaze. Potrebuje mať pred sebou úplnú štatistiku celého katalógu marketplace a to nielen jedného, pokiaľ plánuje rásť ďalej, ale aj ďalších, na ktoré má v pláne expanziu.
Preto mu poradíme zaostriť svoj pohľad na marketplaces pomocou MPLens.io.
Služba poskytuje možnosť sledovať celý katalóg online trhu, konkurencie a byť vždy o krok dopredu.
Ako sa písalo vyššie, pri výbere tovaru pre listovanie na marketplace je potrebné vyberať ten produkt, ktorý sa bude “predávať sám”. Také produkty klienti poznajú, chcú, kupujú a predajca profituje.
Obchodovanie na marketplacoch je high-tech podnikanie, úloha predajcu je funkcia, ktorá sa vykonáva v infraštruktúre algoritmov a špecifickosti každého z nich.
Bez pochopenia toho, ako je produkt hodnotený, ako sa dostáva do výsledkov vyhľadávania, získava alebo stráca popularitu, už nie je možné počítať s rastom predaja a vedúcim postavením v kategórii.
Stratégie, ktoré neboli testované na číslach a analýzach tvárou v tvár rastúcej konkurencii, už nefungujú. Odbornosťou MPLens je ukázať, aké kroky v riadení predaja v porovnaní s konkurenciou povedú k udržateľnému rozvoju.
Služba sa snaží byť čo najpresnejšia a najúplnejšia v údajoch, ktoré pomáhajú predajcom činiť správne rozhodnutia a vyvarovať sa chýb.
V ďalšom diely popíšeme presnejšie, aké parametre sledovať, na čo dávať pozor pri analýze a ako sledovať konkurenciu. Rozoberieme konkrétneho predajcu a jeho reálne čísla.
V prípade otázok a námetov neváhajte písať komentáre alebo vyskúšať demo verziu aplikácie MPLens.io – https://mplens.io/