Ako na e-mail marketing e-shopu?

E-mailing patrí medzi marketingové kanály, ktoré nie je dobré podceňovať. Je síce pravda, že väčšina reklamných oznámení, ktoré do schránky dorazia, skončí v hromadných zložkách alebo zostanú neotvorené. Stále ale platí, že e-mail marketing je efektívnou cestou, ako komunikovať so svojimi zákazníkmi. Aby vám však e-mailing fungoval dobre, mali by ste sa držať niekoľkých základných pravidiel. 

Pre lepšiu prehľadnosť si e-maily rozdelíme do 3 základných skupín. 

  1. newsletter - informačný kanál, zasielame ho periodicky existujúcim zákazníkom, ktorí majú možnosť sa z odberu odhlásiť. 
  2. ponukový e-mail - existujúcich a v obmedzených prípadoch tiež nových zákazníkov chceme presvedčiť k nákupu. Tiež z tohto typu e-mailu sa zákazník má právo odhlásiť.
  3. systémový e-mail - e-maily typu: objednávka prijatá, tovar bol odoslaný. Ide o správu poslanú na základe objednávky. Príjemca nemusí mať právo príjem systémových e-mailov odhlásiť. 

V každom prípade musí zákazník svoju adresu poskytnúť sám a dobrovoľne. 

Rozposielanie hromadných e-mailov je totiž chodenie po tenkom ľade. Neustále budete balansovať. V prípade, že e-mailov rozpošlete málo, nemusí byť kampaň príliš efektívna. Masové rozosielanie oznámení na dennej báze sa už ale rovná spamovaniu a predaje vám pravdepodobne nezvýši. Naopak si skôr uškodíte. Všetko je teda o nájdení ideálnej rovnováhy.

Z toho nám vyplýva prvé pravidlo e-mailingu. Slovo spam by sa pre vás malo stať strašiakom. Nikto nestojí o nevyžiadané nezmysly. Aj vy, rovnako ako vaši zákazníci chcete dostávať len originálny obsah, ktorý nás zaujíma a relevantné ponuky, ktoré vás možno presvedčia k nákupu. Taký e-mail si príjemcovia radi otvoria, prekliknú sa ďalej a možno aj nakúpia. 

Nákup databázy kontaktov je cesta do pekla

Úspech vám rozhodne nezaručí nákup databázy e-mailových kontaktov, na ktoré to proste “skúsite”. Týmto krokom si naopak veľmi uškodíte. V pozadí e-mailových klientov dnes operuje umelá inteligencia, ktorá všetku poštu analyzuje. V prípade, že odošlete 50 tisíc e-mailov na viac-menej náhodné adresy, zostane väčšina z nich neprečítaná a pár stoviek príjemcov vás pravdepodobne označí ako spam. V takom prípade vám e-mailový robot zásadne zníži hodnotenie a vaše e-maily začnú do spamových zložiek filtrovať automaticky. Cesta späť bude veľmi zložitá.

Z toho vyplýva jedno veľmi dôležité pravidlo:

E-mailový marketing by mal slúžiť na udržiavanie existujúcich zákazníkov, nie na získanie nových. E-maily sú totiž vynikajúcou cestou, ako komunikovať s tými, ktorí už u vás nakúpili, alebo o tom aspoň uvažujú do tej miery, že vám zanechali svoj kontakt. 

Popremýšľajte, čo zaujíma zákazníka

Okrem predmetu, ktorý má úplne určujúci vplyv na to, či príjemca správu ďalej rozklikne, samozrejme rozhoduje obsah a forma samotného oznámenia. Trendom poslednej doby sú personalizované e-maily. Tie sú perfektné predovšetkým pre ponukové e-maily. Na digitálnom trhu pôsobí množstvo nástrojov, ktoré vám to umožnia. 

Kúpil si u vás niekto nový kávovar? Tak mu za 6 mesiacov od nákupu odošlite e-mail s ponukou 10% zľavy na nákup nového filtra. Pridajte pádne a samozrejme pravdivé dôvody, prečo je filter v kávovare dobré po polroku vymeniť a máte o objednávku postarané. 

Presne tak jednoduché to je. 

Pokiaľ si vás zákazníci obľúbia, budú radi čítať tiež vaše newslettery. Úspech newslettera totiž do istej miery skutočne závisí od toho, či ste pre zákazníka ako značka zaujímavý. V opačnom prípade si newsletter príliš veľké percento príjemcov neotvorí. Newsletter používajte ako váš informačný kanál. Oznámte klientom či zákazníkom, čo je u vás nové. 

Musíte sa ale vžiť do ich role. Zabudnite na to, čo bolo v uplynulom období zaujímavé pre vás, ale skúste popremýšľať, čo by mohlo zaujímať ostatných.

Vašim zákazníkom je jedno, že ste prešli na nový účtovnícky softvér. Akokoľvek to pre vás osobne môže byť vzrušujúca novinka, pretože prechod trval mesiace a stál veľa peňazí, ostatní sa bez tejto informácie zaobídu. Naopak ich môže omnoho viac zaujímať, že ste zaviedli množstvové zľavy alebo ste pridali nové kategórie produktov. 

Držte si jasnú štruktúru a informačnú hodnotu. Urobte u svojich zákazníkov návyk na to, že v newsletteri vždy informujete napríklad o nových produktoch, zverejníte nový informačný článok v e-shope alebo napríklad pripomeniete zľavu mesiaca, o ktorej sa pred týždňom dozvedeli už z ponukového e-mailu. 

Postupne laďte až do dokonalosti

Nástroje pre odosielanie e-mailov umožňujú presné sledovanie počtu otvorených e-mailov a rozkliknutých odkazov. Dôkladne tieto údaje sledujte. Pokiaľ niečo nefunguje, nahraďte to. E-malingové nástroje často umožňujú tiež A/B testovanie, čo môže proces vypaľovania e-mailu do perfektného stavu urýchliť. Rovnako tak vám zaberie nejaký čas vysledovanie ideálnej frekvencie a času rozposielania e-mailových oznámení. Tu univerzálna rada okrem neposielania newslettera v piatok večer nefunguje. Ideálne množstvo a čas môže byť pre každý e-shop a každú skupinu príjemcov iný. 

A v neposlednom rade nezabudnite svojim zákazníkom v každom ponukovom e-maile či newsletteri poskytnúť možnosť odhlásiť sa z ich odberu. 

Ďalší článok
E-mail marketing e-shopu a hlavné výhody newsletteru