Ako nastaviť Google Search Console a čo tu hľadať?

Každý majiteľ e-shopu robí všetko pre to, aby bol jeho internetový projekt skrátka viditeľný. K tomu môže využívať nepreberné množstvo rôznych spôsobov a nástrojov. Ide o PPC reklamu, emailing, porovnávače produktov alebo napríklad affiliate marketing. Nad týmito kanálmi však vyčnieva snaha o získanie lukratívnych pozícií vo vyhľadávačoch. Nie nadarmo sa optimalizácii pre vyhľadávače (SEO) venuje značná časť úspešných e-shopov. A práve na zmapovanie toho, ako sa vášmu e-shopu nielen v organickom vyhľadávaní darí, slúži nástroj Google Search Console.

Čo je to Google Search Console

Google Search Console (GSC) patrí do širokej palety bezplatných a voľne dostupných nástrojov od spoločnosti Google. GSC poskytuje vhľad do toho, ako sa vám z hľadiska verejne známych meradiel internetových vyhľadávačov darí a v akej kondícii sú vaše stránky. 

Google Search Console nie je na internete žiadnym nováčikom. Príbeh tohto nástroja sa začal písať pred viac ako 15 rokmi. Až do roku 2015 však niesol názov Google Webmaster Tools. V priebehu rokov sa okrem mena menili aj funkcie a vzhľad. Primárny účel však zostáva rovnaký. Lepšia orientácia vo vyhľadávacej džungli menom Google. 

S čím môže Google Search Console pomôcť?

Už sme to tu spomenuli. Poďme si ale všetky prínosy GSC vymenovať konkrétne. Google Search Console vám pomôže v dvoch základných ohľadoch. Tým prvým je prehľad nad výkonom vašich stránok v organickom vyhľadávaní. Dozviete sa, koľkokrát sa vaše stránky vo vyhľadávaní objavili a koľko užívateľov na ne kliklo. Zistíte tiež priemernú pozíciu a mieru prekliku. Veľmi zaujímavá je tiež analýza, cez aké vyhľadávacie výrazy a na ktoré stránky sa obyvatelia dostali. Môžete tu tiež zistiť, či sú vaše stránky schopné zobrazovať takzvané rozšírené výsledky, ktoré sú pre užívateľov podstatne atraktívnejšie. 

Druhou oblasťou je potom kondícia vašich stránok. Môžete získať prehľad o tom, ako najznámejší vyhľadávač indexuje vaše stránky, ako dobre sa načítajú a či s nimi nie sú problémy, ktoré by vyhľadávanie, načítanie a prezeranie stránok mohlo komplikovať. 

Všetky tieto údaje vám pomôžu vylepšovať svoj e-shop nielen v meradlách najrozšírenejšieho internetového vyhľadávača. Aby vám neunikali podstatné údaje, rozhodne odporúčame mať službu v rámci Google Search Console založenú a pre vlastný prehľad ju aspoň z času na čas kontrolovať. 

Ako založiť účet 

Pokiaľ už máte službu Google Search Console založenú a spustenú, môžete preskočiť rovno k jej funkciám. 

Vytvorenie účtu v Google Search Console sa nezaobíde bez hlavného účtu v Google, s ktorým vstupujete do mailu, Google Ads alebo Google Analytics. Predpokladajme teda, že tento účet už máte založený. 

Pri  vytváraní novej služby v Google Search Console je dôležité predovšetkým overenie vašich webových stránok. 

V Google Search Console začnite voľbou + pridať službu

Tu vyberte možnosť Predpona URL adresy. 

Ani Google Search Console sa úplne nezaobíde bez prepojenia s vaším e-shopom. Vyriešiť to však je možné pomerne jednoducho, a to napojením vášho súčasného účtu v Google Analytics. Ďalšími možnosťami je overenie cez HTML súbor, ktorý vložíte do svojho webu, alebo vložením značky HTML. Najjednoduchším spôsobom je ale už spomínané overenie cez Google Analytics.

Novinkou je potom overenie celej domény, ktoré je potrebné vykonať pridaním DNS záznamu u vášho poskytovateľa domény. Je na vás, ktorý spôsob zvolíte. Či jednoduché overenie predpony domény cez Google Analytics alebo overenie kompletnej domény pridaním DNS záznamu. 

Aké údaje tu nájdeme

Teraz už môžeme prejsť ku konkrétnemu obsahu služby Google Search Console. Nižšie nájdete stručný prehľad základných funkcií v GSC spoločne so sprievodcom, ako poznatky z nich čo najefektívnejšie využiť. 

Kontrola URL adresy

Po úspešnom založení služby v rámci Google Search Console môžeme prikročiť k preskúmaniu tohto nástroja. Priamo pred vami sa v rámci Prehľadu objavia metriky, ktoré vás budú pravdepodobne zaujímať najviac. Pravý stĺpec potom ponúka výpis všetkých dostupných funkcií. 

Hneď pod základnom prehľade nájdete sekciu Kontrola adresy URL. Tá vás odkáže do vyhľadávacieho poľa, do ktorého môžete zadať konkrétnu adresu. Tu si môžete overiť, či je URL z pohľadu najdôležitejšieho internetového vyhľadávača v poriadku. Pokiaľ Google stránku neindexuje, alebo ste vykonali zmeny, o ktorých chcete dať vyhľadávaču ihneď vedieť, môžete tu požiadať o indexovanie. Týmto krokom urýchlite prepísanie zmien u robotov od Google. 

Môžete tu tiež prehľadne skontrolovať, ako Google konkrétnu stránku vidí, a to predovšetkým z pohľadu rôznych rozširujúcich elementov, ktoré môžu vyhľadávacie výsledky obohatiť. Môžete tu tiež skontrolovať, že daná stránka je vhodná tiež pre zobrazovanie na mobilných obrazovkách. 

Výkon

Nižšie nájdete metriky, ktoré sa venujú sledovaniu výkonu vašich stránok vo vyhľadávaní. Dostanete sa tu na celkovú štatistiku, ktorá vám ukáže, ako sa vám v tejto oblasti darí. Získate tu totiž veľmi presný prehľad o tom, koľkokrát sa vaše stránky objavili vo vyhľadávaní a koľko užívateľov sa cez vyhľadávač prekliklo na váš web. Dozviete sa tiež priemernú mieru prekliku a priemernú pozíciu. Môžete tu tiež sledovať, ako sa tieto metriky v čase vyvíjajú. 

O niečo nižšie môžete štatistiky vstupov na vašu stránku kontrolovať podrobnejšie. Nájdete tu totiž kompletný prehľad vyhľadávacích otázok, z ktorých sa užívatelia dostali na váš web vrátane miery prekliku a vašej pozície. Ide o ideálny spôsob, ako preskúmať, ktoré výrazy sú veľmi vyhľadávané, avšak vaša pozícia tu napríklad nie je taká, ako by ste si predstavovali. Práve na týchto kľúčových slovách potom môžete v rámci svojho obsahu zapracovať. Okrem samotnej pozície sa zamerajte tiež na metriku CTR. Nejde o nič iné ako podiel celkových zobrazení a preklikov. Uvidíte tak presné vyhľadávacie otázky, na ktoré sa váš web zobrazuje, avšak miera prekliku nie je taká vysoká, ako by mohla byť. 

Ďalšia záložka ukrýva metriky, ktoré sa zaoberajú stránkami. Princíp je totožný ako u vyhľadávacích otázok s tým rozdielom, že sa tu dozviete, aké konkrétne stránky Google užívateľom zobrazuje. Tiež to uvidíte pri položkách Prekliky, Zobrazenie, CTR a Pozícia

Rovnakým spôsobom môžete preskúmať tiež zobrazenie a prístupy podľa Krajín a Zariadenia a podľa konkrétneho dátumu

Za pozornosť však ešte stojí záložka Vzhľad vyhľadávania, pretože tu nemusí byť na prvý pohľad zrejmé, čo vlastne ukazuje. Ide o filtráciu výsledkov podľa typov stránky. Rozlišuje tu teda bežné stránky, produkty, videá, pracovné inzeráty a podobne. 

Zatiaľ čo predošlá sekcia sa venovala čisto výsledkom vo vyhľadávaní, nižšie dostanete šancu preskúmať špeciálny kanál Googlu s názvom Objaviť. Ide o vlákno personifikovaného obsahu, ktoré Google servíruje predovšetkým užívateľom operačného systému Android. Pokiaľ sa na vašom webe objaví zaujímavý článok, je možné, že ho Google zaradí do svojho výberu správ. Ide však o zaujímavý doplnok, ktorý môže nárazovo priniesť zaujímavých a relevantných návštevníkov. 

Toľko k analýzam vyhľadávania, ďalšie časti GSC už sa venujú technikáliám vášho webu. Poďme si ich teda postupne prejsť.

Stránky

V rámci volieb súvisiacich s indexáciou nájdete záložky Stránky, Stránky s videami, Súbory Sitemap a Odobratie

Stránky a Stránky s videami vám poskytnú prehľad o tom, koľko stránok vášho webu Google indexuje. U tých, ktoré indexované nie sú, sa môžete dozvedieť najčastejšie dôvody, prečo sa tak nestalo. Medzi najbežnejšie dôvody patria existujúce presmerovanie, takzvaná chyba 404, kedy stránka neexistuje, alebo je indexácia blokovaná súborom robots.txt. Vyskytnúť sa to môže napríklad v prípade, kedy používate kotvy. Tie majú svoje unikátne URL adresy, avšak Google ich samostatne neindexuje. Každý problém si môžete rozkliknúť a preskúmať konkrétne stránky, ktorých sa týka. 

Súbory Sitemap: ide o dátový súbor, ktorý internetovému vyhľadávaču uľahčuje orientáciu na vašom webe a objavovanie nových stránok. Súbor sitemap je automatickou súčasťou e-shopového systému Upgates. Do služby Google Search Console je však potrebné ho pridať ručne. Stačí za ponúkanú adresu vášho e-shopu dopísať “/sitemap.xml. Po pridaní súboru hneď uvidíte, či operácia bola úspešná. S oneskorením potom uvidíte tiež počet stránok, ktoré vďaka sitemap roboti Google objavili.

Je sitemap nutná?

Teraz prichádza vhodný čas odpovedať si na otázku, či je sitemap pre správne zobrazovanie stránok na Google nutná. Nie je. Google tvrdí, že pokiaľ je štruktúra webu logická a jednotlivé stránky na seba logicky odkazujú, dokážu roboti objaviť úplnú väčšinu stránok. Napriek tomu však odporúčame sitemap na svojom webe využívať. Google pomôže napríklad pri mapovaní webu s veľkým počtom stránok, alebo stránok, ktoré nie sú vzájomne previazané odkazmi (toto nebýva problém e-shopov s dobre spracovanou štruktúrou kategórií).

Sitemap teda nie je jednoznačne nutná pre zobrazovanie v organickom vyhľadávaní. Vždy je ale dobré ju využívať. 

Odobratie: môže nastať situácia, kedy si nebudete priať, aby už Google určité stránky zobrazoval. Práve na vytvorenie žiadosti o odobratie z vyhľadávania môžete požiadať prostredníctvom voľby Odobratie

Kvalita

Nasleduje výber metrík združených pod názvom Kvalita. Ide o prehľad, v ktorom sa dozviete, akým dojmom (aspoň teda z posledných robotov Google) stránky pôsobia. Ide teda o súbor technických parametrov, na základe ktorých Google hodnotí kvalitu stránky. Kvalitu nástroja od Google meria zvlášť pre mobilné zobrazenie a počítač. 

Core web vitals

Zavedením metriky Core Web Vitals spôsobil Google v komunite prevádzkovateľov webov poriadny rozruch. Tí sa totiž začali horlivo usilovať o to, aby stránky v rámci Core Web Vitals dosahovali čo najlepšie výsledky. O čo vlastne ide? 

Ide o súpravu metrík, pomocou ktorej Google hodnotí kvalitu stránok z pohľadu užívateľskej prívetivosti. 

Základom Core Web Vitals je trojica faktorov. Ide o:

Rýchlosť načítania (Largest Contentful Paint - LCP)

Metrika, ktorá vyhodnocuje rýchlosť načítania obsahu. Ukazuje, ako dlho webovej stránke trvá načítanie najväčšieho (najviditeľnejšieho) obsahu na webe. Práve rýchlosť načítania je ako v meradlách hodnotiacich algoritmov, tak z pohľadu reálnych užívateľov veľmi dôležitou metrikou. Sami asi dobre viete, že veľmi pomalé načítanie stránok vás asi odradí. Čím svižnejšie pracujú, tým lepšie sa vám na nich pohybuje. A ako už tušíte, spokojný užívateľ, ktorý na svižných stránkach nájde presne to, čo potrebuje, sa môže ľahšie premeniť na zákazníka. 

Interaktivita webu (First Input Delay - FID)

Tiež metrika FID sa venuje rýchlosti webu, avšak z iného pohľadu. Hodnotí totiž časové oneskorenie medzi akciou užívateľa a odpoveďou webu. Ide o situáciu, kedy po kliku (napríklad “Do košíka”, “Odoslať” a podobne) nasleduje drobné oneskorenie, kým web akciu skutočne vykoná. Práve jej “znesiteľnosť” z pohľadu užívania webu hodnotí metrika FID. 

Stabilita prvkov na stránke (Cumulative Layout Shift CLS)

V tomto prípade ide o takzvaný kumulatívny posun layoutu. Znie to odborne, ale túto situáciu si asi dokáže vybaviť väčšina z nás. CLS totiž meria, do akej miery sa vám webové stránky menia pod rukami. Typicky napríklad chcete kliknúť na tlačidlo. V tom okamihu sa ale načíta oneskorená reklama. Tlačidlo uskočí a vy omylom kliknete na reklamu. Užívateľský zážitok z webu je prakticky zničený. Práve prítomnosť tohto zlozvyku hodnotí metrika CLS. Cieľom tvorcu stránok je navrhnúť prvky webu tak, aby sa pri načítaní v čo najmenšej miere posúvali. 

V rámci Core Web Vitals vám Google poskytne zvlášť pre mobil a počítač detailný prehľad o tom, ako sa vašim stránkam v tejto metrike darí vrátane konkrétnych problémov a tipov, čo zlepšiť. Konkrétne postupy, ako zlepšiť postavenie vašich stránok z pohľadu Core Web Vitals si preberieme v niektorom z ďalších článkov. 

Nákupy

V tejto sekcii sa budú pohybovať predovšetkým e-shopy. Tie tu totiž môžu kontrolovať, ako sa na stránkach darí produktom. Predovšetkým potom to, či vaše produkty spĺňajú kritériá pre zobrazovanie v rozšírených výsledkoch. 

Vylepšenie

Ďalšie prvky vašej stránky môžete skúmať pod sekciou vylepšenie. Tu sa zobrazujú položky, ktoré Google našiel na vašich stránkach. Opäť ide o ďalšie podklady, ktoré môže vyhľadávač použiť pre zobrazovanie rozšírených výsledkov. Obsah tejto záložky sa líši podľa toho, ktoré konkrétne položky vyhľadávač na vašom webe našiel. Môže ísť napríklad o: 

  • Logá
  • Videá
  • Produkty
  • Pracovné ponuky
  • Recenzie
  • Sekcia najčastejších otázok 
  • Udalosti
  • A podobne. 

V každej dostupnej sekcii nájdete prehľad dotknutých stránok z danej kategórie, ktoré buďto spĺňajú, alebo nespĺňajú kritériá. 

Odkazy

Veľmi užitočný je tiež prehľad odkazov. Uvidíte tu totiž prehľad o tom, koľko externých stránok odkazuje na váš e-shop. Môžete získať zaujímavý prehľad o vašich spätných odkazoch. Uvidíte tu tiež najčastejšie odkazujúce weby a najčastejšie používaný odkazový “anchor” text. 

Po rozkliknutí najčastejších cieľových stránok externých odkazov sa dozviete ako presný počet odkazov, taktiež počet odkazujúcich webov. Nesúlad bude spôsobený tým, že niektoré weby na vás môžu odkazovať na väčšom počte stránok. 

Ďalší článok
Čo je to SEO?