Ako nastaviť Sklik a spustiť prvé kampane?

Sklik je reklamný systém českého vyhľadávača Seznam.cz. Všeobecne by sa dalo povedať, že funguje na veľmi podobnom princípe ako konkurenčný Google. Samozrejme ale v Skliku nájdeme niektoré odlišnosti, o ktorých si dnes povieme. 

Prečítajte si tiež nášho kompletného sprievodcu nastavením Google Ads, kde sa venujeme založeniu účtu, prepojeniu s e-shopom Upgates a vytvoreniu základných kampaní. 

Sklik vs. Google Ads

Už sme naznačili, že svojím zameraním si obe služby priamo konkurujú. Aj keď Google z českého internetového trhu ukusuje omnoho väčší podiel, je súperenie lokálnej platformy s globálnym gigantom aj v celosvetovom kontexte pomerne unikátne. Pre českých prevádzkovateľov e-shopov to znamená, že v rámci dobre fungujúceho online marketingu by okrem Google nemali zanedbávať ani Seznam, a to predovšetkým jeho služby Sklik a Zboží.

Odhady hovoria, že Google patrí okolo 85 percent vyhľadávacieho trhu. Podiel českého Seznamu tvorí zhruba 10 percent s tým, že zvyšné percentá do stovky pripadajú na ďalšie menej rozšírené vyhľadávače. Napríklad Microsoft Ads alebo DuckDuckGo. V rámci vyhľadávania tak Google silno dominuje. To veľmi rýchlo spoznáte aj pri porovnaní výsledkov po nastavení vyhľadávacích reklamných kampaní. 

V ostatných aspektoch to ale nemusí byť takto jednoznačné. Pod Seznam totiž spadá veľmi rozsiahla obsahová sieť. Tá vás bude zaujímať u rôznych druhov obsahových (bannerových) kampaní. 

Do spomínanej obsahovej siete Seznamu patria weby ako novinky.cz, seznamzpravy.cz, tvprogram, horoskopy a mnohé ďalšie. V tomto ohľade teda dokáže Sklik reklamám v obsahovej sieti Google veľmi silno konkurovať. Niektorí profesionáli dokonca hovoria, že obsahové kampane nezriedka dosahujú v Skliku lepšie výsledky ako v Google Ads. 

Založenie účtu

Prvým krokom je samozrejme založenie účtu. Na Skliku môžete svoj nový reklamný účet previazať s už existujúcim profilom na Sezname, ktorý väčšina z nás už z minulosti určite má. 

Pre nových e-shoperov máme dobrú správu. Pokiaľ sa s reklamnými systémami vrátane tých od Seznamu ešte len zoznamujete, môžete sa do toho pustiť s kreditom v hodnote 2 000 Kč úplne zdarma. Stačí svoj účet dobiť sumou aspoň 500 Kč bez DPH. 

Ako nastaviť a prepojiť s e-shopom

Prepojenie nášho nového účtu na Skliku s e-shopom Upgates je veľmi jednoduché. Jediné, čo pre to potrebujete urobiť, je nájsť v administrácii Skliku správny konverzný kód. Ide o veľmi jednoduchý postup, ktorý nájdete v našich nápovedách. Dôležité je vložiť správne kódy do príslušnej sekcie v administrácii Vášho e-shopu. Potom už sú oba systémy úspešne prepojené. Vďaka tomu budú správne zaznamenávať návštevy a vykonané nákupy. 

Orientácia v účte

Administrácia Skliku je pomerne jasná a prehľadná. Najčastejšie sa budete pohybovať v sekcii Kampane. Tu nájdete všetky vaše aktuálne nastavené marketingové aktivity vrátane prehľadov a úspešnosti. Hierarchia je tu jednoduchá: 

Kampaň -> Reklamná zostava -> Reklama

V porovnaní s ostatnými reklamnými systémami môžu trochu neobvykle pôsobiť ďalšie záložky. Na úrovni Kampane, Zostavy aj Reklamy v nich môžete nastavovať ďalšie parametre, na základe ktorých sa vaše reklamy budú zobrazovať. Konkrétne možnosti sa podľa aktuálnej úrovne líšia. 

Napríklad takto vyzerajú možnosti pre nastavenie konkrétnej obsahovej reklamy. V jednotlivých sekciách môžete kontrolovať, komu a kde sa reklama zobrazuje.

Vzhľadom k veľkosti publika na Sezname si dajte pozor na príliš veľké zúženie pôsobnosti svojich reklám. Špecifikácia tu totiž funguje na princípe postupného zužovania a nie rozširovania publika. 

Lepšie bude vysvetliť si to na reálnom príklade. 

Pokiaľ v sekcii Pohlavie zacielite reklamu na Ženy, v umiestnení pridáte web Novinky.cz a v retargetingu zakliknete Návštevníkov svojho webu. Výsledkom môže byť buďto zacielená reklama, alebo tiež úplne minimálny počet zobrazení. Vaša reklama je totiž zameraná na príliš úzke publikum. Mieri na užívateľov, ktorí spĺňajú všetky vyššie spomenuté kritériá, teda Ženy, ktoré navštívili vašu stránku a zároveň sa im reklama môže zobraziť len na webe novinky.cz. 

Musíte teda myslieť na to, že cielenie reklamy v tomto prípade nefunguje na princípe ALEBO, ale A ZÁROVEŇ publikum sa teda postupne nerozširuje, ale zužuje.  

Typy kampaní v Skliku

Kampane v Skliku sú štruktúrované veľmi podobne ako je to u konkurenčného Google. V niektorých aspektoch sa ale predsa len líšia. 

Vyhľadávacie

Seznam je stále ešte známy predovšetkým pre svoj internetový vyhľadávač, ktorého obsah speňažuje práve prostredníctvom platených výsledkov, ktoré môžete očakávať v hornej časti a spodnej časti vyhľadávacej stránky. Aby sa vaše reklamy vytvorené prostredníctvom Skliku zobrazovali práve tu, je prácou vyhľadávacej kampane. Pre jej zobrazovanie je kľúčový predovšetkým výber kľúčových slov. Vyhľadávacie kampane sú teda výborné na získanie zákazníkov, ktorí už na internete vyhľadávajú konkrétny produkt, alebo značku. 

Takto na Sezname vyzerá vyhľadávacia reklama.

Obsahová

Ide o reklamné bannery, ktoré vás sprevádzajú rôznymi internetovými stránkami. Práve tu Seznam ťaží zo svojej skutočne rozsiahlej obsahovej siete, ktorú denne navštevujú milióny Čechov. 

Seznam ďalej rozlišuje tri konkrétnejšie typy obsahových kampaní. 

Bannerová: klasické grafické bannery, ktoré sa užívateľom zobrazujú na internete. Reklamnému systému naservírujete pevne dané bannery v správnych rozmeroch a Sklik už ich rozmiestni naprieč českým internetom, vrátane špecifikácie rôznych typov webov a publika. 

Kombinovaná reklama: tento typ reklamy ide v ústrety moderným trendom, kedy reklamné nástroje stále častejšie pracujú najvýkonnejšie v automatickom režime. Na tento trend odpovedá takzvaná kombinovaná reklama. Funguje tak, že Skliku dodáte skupinu podkladov vo forme obrázkov, nadpisov a popisov a systém už si sám vytvorí oznámenie, ktoré bude mať najvyššiu šancu zabodovať pri konkrétnych zákazníkoch. 

Brandová kampaň: ide o špecifický typ bannerovej kampane, ktorá na weboch v rámci obsahovej siete Seznamu zapĺňa prakticky celý web okrem jeho samotnej obsahovej časti. Ide o kampaň, ktorá dokáže internetového užívateľa skutočne zaujať. Je ale tiež spojená s vyššími nákladmi. O pozície sa totiž budete preťahovať predovšetkým s väčšími značkami so značnými marketingovými rozpočtami. 

Jednoduchá obsahová kampaň

Okrem klasických obsahových kampaní predstavila spoločnosť Seznam tiež ich modifikovanú verziu. Nazýva sa jednoduchá obsahová kampaň. Prvé slovo z jej názvu skutočne platí. Kampaň je možné totiž nastaviť za niekoľko minút na pár klikov. Jej spustenie vyžaduje len nahranie bannerov a zadanie maximálnej ceny za preklik. Má to ale svoje ale. Tým, že je reklama veľmi jednoduchá na nastavenie, nedovolí vám príliš ovplyvniť, komu ju vlastne zobrazíte a komu naopak nie. Napriek tomu ale tento typ kampane dokáže prinášať zaujímavé výsledky. Jednoduchá obsahová kampaň sa dokáže zobraziť aj užívateľom, ktorí nesúhlasili s cookies. Tiež práve preto ale jej zacielenie nemusí byť tak presné. Na druhú stranu ale funguje s nižšou cenou za preklik.

Produktové reklamy (Prepojenie na Zboží.cz)

Tiež Seznam dokáže internetovým návštevníkom zobrazovať konkrétne produkty. Slúži na to nákupná kampaň, ktorá prostredníctvom takzvaného XML feedu zobrazuje potenciálnym zákazníkom konkrétne produkty z vášho e-shopu. 

S nákupnou kampaňou súvisí tiež takzvaný dynamický remarketing. Ide o špeciálnu reklamnú kampaň, ktorá zobrazuje vhodné produkty ľuďom, ktorí už váš e-shop navštívili. V dôsledku maximalizácie možných predajov dokáže zobraziť konkrétne produkty, ktoré si daný užívateľ prezeral. 

Dynamický retargeting

Pojem remarketing už ste asi niekde v online svete zachytili. V prípade Seznamu ale bude potrebné naučiť sa ešte jedno slovo. Remarketing totiž vymyslel a začal používať Google. Český rival tak musel logicky prísť s vlastným pomenovaním. A tak vznikol retargeting. Áno, ide o to isté. Ide len o to, že v prostredí nástrojov Seznamu sa stretnete len s týmto označením. 

Klasický retargeting, kedy návštevníkom pripomínate produkty a stránky, ktoré navštívili, posúva dynamický retargeting na novú úroveň. Produkty si totiž sťahuje z XML feedu. Sklik je pre spustenie tejto kampane nutné prepojiť s nástrojom Zboží.cz. Potom už sa užívateľom pripomínajú vaše produkty naprieč obsahovej sieti Seznamu. 

Video kampaň

Tiež reklamný nástroj Seznamu umožňuje zaujať užívateľa českého internetu prostredníctvom videa. Nutné podotknúť, že na rozdiel od Google, do ktorého impéria patrí tiež Youtube, nemusí byť sila videoreklamy od Seznamu tak masívna. Napriek tomu je dobré vedieť, že táto možnosť existuje. V Skliku môžete nájsť hneď dva typy video kampaní. 

Video spot

Typickým formátom reklamy, ktorý poznáme aj z iných nástrojov, je videospot. Ide o klasickú internetovú videoreklamu, ktorú môžete po prvých niekoľkých sekundách preskočiť a obvykle vám ju Seznam naservíruje pred iným obsahom, ktorý si skutočne chcete prehrať. 

Bumper

Ďalšou možnou formou, ktorú u Skliku môžete použiť, je takzvaný bumper. V tomto prípade ide o niekoľko sekundovú reklamu, ktorú užívateľ nepreskočí, ale musí si ju prehrať celú

Ako nastaviť prvú kampaň 

Toľko k teórii a teraz aspoň trochu praxe. Ukážeme si totiž veľmi všeobecný postup, ako v Skliku nastaviť a spustiť prvé marketingové kampane. Konkrétny proces sa samozrejme v závislosti od jednotlivých typov kampaní líši. Princípy ale zostávajú veľmi podobné. 

Import kampaní z Google Ads

V prípade, že ste už v minulosti spustili nejaké kampane v Google Ads, máme pre vás dobrú správu. Sklik totiž umožňuje importovať kampane práve z tohto nástroja. Veľmi jednoducho tak môžete svoje reklamy z Google zduplikovať tiež do Skliku. Týmto si ušetríte množstvo nastavovania. 

Začnete vytvorením kampane. Následne môžete zvoliť, do ktorého typu sa chcete pustiť. Na výber máte typy kampaní, ktoré sme si v predchádzajúcich odsekoch vysvetľovali. Princíp tvorby kampaní sa pokúsime vysvetliť na Obsahovej kampani. Ide o typ reklamy, ktorú budete – asi spoločne s vyhľadávacou kampaňou – používať najčastejšie. 

V ďalšom kroku kampaň pre vlastnú prehľadnosť pomenujte. Vymyslite si systém pre pomenovanie názvu kampane, ktorý budete používať aj pre ostatné reklamy. Tým pádom budeme mať prehľad v tom, o aký typ kampane ide, na koho je zameraná a aký má obsah. 

Veľmi dôležitou kolónkou je tiež plánovaný denný rozpočet. Rovnako systematickým spôsobom pomenujte tiež konkrétnu reklamnú zostavu.

Teraz musíte reklamnému systému povedať, či budú PPC reklamy spoplatnené na základe platby za preklik (CPC), alebo platby za tisíc zobrazení (CPM). Posledným krokom je nastavenie východiskovej ceny za preklik. 

Ďalším krokom je výber konkrétneho typu reklamy. Ako už sme si vysvetlili predtým, na výber máte klasické statické bannery, kombinovanú reklamu, alebo branding. Najčastejšie asi siahnete po takzvanej kombinovanej reklame, ktorá sa dokáže pružne prispôsobovať jednotlivým užívateľom a ich obrazovkám. 

Teraz prichádza na rad vaša vlastná kreativita. Ďalším krokom je totiž vytvorenie konkrétnej reklamy. Skliku dajte k dispozícii obrázky a logá, rovnako ako rôzne fotky nadpisov. Systém potom z nich bude skladať pre každého užívateľa najpútavejšiu možnú reklamu. 

Týmto krokom bude vaša reklama vytvorená. Teraz už chýba len povedať, komu ju vlastne chcete zobraziť. 

Konkrétne pri obsahovej reklame môžete užívateľa filtrovať podľa kľúčových slov, ktoré sa majú vyskytovať na cieľových stránkach.

K tomu môžete presne určiť, na ktorých weboch svoje reklamy zobraziť. 

A k tomu ešte reklamu ukazovať len užívateľom, ktorí vaše stránky už v minulosti navštívili. 

v

Dajte si ale veľký pozor na to, aby ste svoje reklamy nezúžili príliš. Aj tu totiž platia princípy postupného zužovania publika popisované vyššie. Pokiaľ ponúkané zužovanie nechcete používať, nechajte danú sekciu prázdnu. 

Ďalší článok
Ako analyzovať konkurenciu v PPC reklame