Ako si jednoducho a lacno založiť vlastný e-shop?

Čo všetko by ste mali vybaviť a zvážiť pred založením vlastného internetového obchodu? Pozrite sa na návod, ktorý vás prevedie celým procesom od založenia spoločnosti po spustenie online predaja.

1. Právna forma

K jedným z prvých krokov, ktoré patria k založenie e-shopu, je výber právnej formy. Existuje rad kritérií, podľa ktorých možno právnu formu pre podnikanie zvoliť. Medzi tie patrí druh aktivity, predpokladaný obrat, účasť spoločníkov či napríklad náklady na účtovníctvo. V základe je potrebné rozhodnúť sa, či chcete spoločnosť, alebo budete živnostník.

A aká varianta je výhodnejšie? To je projekt od projektu inej. Svoju úlohu hrá okrem vyššie spomenutých kritérií aj finančné zázemie. Pozitíva a negatíva dobre popisuje článok SZČO alebo SRO - Urobte si jasno v tom, čo je pre vás najlepšie!

Živnostenské oprávnenie vás bude zjednodušene stáť tisícku a trochu času na úrade. Jednoduchý návod, ako si živnosť založiť, nájdete tu. Založiť akciovú spoločnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným je už zložitejšie krok. Pokiaľ na založenie ponáhľate, existujú špecializované firmy, ktoré za poplatok všetko vyrieši za vás.

Pozor: Kupovať už založenej spoločnosti s históriou (tzv. ready made) so sebou prináša mnoho rizík. V takýchto prípadoch si naozaj veľmi pozorne preštudujte histórii firmy.

Akonáhle je právna forma správne založená, už vám nič nebráni v tom, aby ste začali podnikať na internete.

2. Vyberte si, čo chcete predávať

Ešte pred založením e-shopu by ste si mali urobiť jasno v tom, aké produkty budete zákazníkom ponúkať. Začať môžete napríklad zoznamom toho, čo by ste chceli predávať. Ideálne by malo ísť o niečo, k čomu máte osobný vzťah. Zároveň by ste ale o svojom tovaru na e-shope mali niečo vedieť.

Čo to v praxi znamená? Ak ste vášnivý športovec, prečo neskúsiť založiť e-shop s predajom športového náčinia? Alebo máte rada bytové doplnky a dokážete sa v nich dokonale orientovať? Tak už máte základnú predstavu, kam by mal váš internetový obchod smerovať.

Ďalším tipom je sledovanie trendov, ktoré vám v ideálnom prípade daruje náskok pred konkurenciou. Každý deň na svete vznikajú nové produkty. Máte tak možnosť objednať zo zahraničia tovar, ktorý tu nie je bežne k dispozícii. Dajte si len pozor na to, aby tovar spĺňal všetky podmienky týkajúce sa predaja v Českej republike, a to najmä v oblasti bezpečnosti a zloženie.

3. Komu budete predávať?

Nájsť len vhodný produkt nestačí. Musíte tiež premyslieť, komu ho budete predávať. Mali by ste poznať odpoveď na to, prečo by si zákazníci mali objednať práve od vás. Než si e-shop založíte, spoznajte nielen zákazníkov, ale aj konkurenciu. Aby bol novozaložený e-shop zárobkový, musíte zákazníkov presvedčiť, že ste v niečom lepší. Nemusí to byť nutne ceny. Nezriedka zákazníci ocenia osobný prístup alebo nadštandardné služby.

TIP: Pri premýšľaní nad zákazníkmi a ich potrebami vám pomôžu persony. Persona je fiktívne profil osoby. Tá reprezentuje užívateľa produktu či služby. Profil neváhajte popísať naozaj konkrétne od pohlavia cez zamestnania až po životný štýl a koníčky. Akonáhle si personu vytvoríte, oveľa lepšie sa vám bude stavať celkový marketing.

4. Nebojte sa nechať si poradiť

Nemáte s online obchodom skúsenosti, ale aj tak by ste radi predávali na internete? Potom nemajte strach pobaviť sa o tom s odborníkom. Existuje veľa ľudí a agentúr, ktoré vás navedú na správnu cestu. Ich služby nie sú zadarmo, ale investícia do nich vám vo výsledku dokáže ušetriť veľké straty v budúcnosti. Nechať si poradiť od niekoho, kto úspešne spustil a viedol mnoho projektov, nie je od veci. Využite služby našich poradcov a začnite s e-shopom správne.

Ohľadom čoho sa vopred poradiť:

  • Ak je pre vás vhodné predávať online, na kamennej predajni alebo kombinovane
  • O všetkých finančných nákladoch v nadväznosti na váš rozpočet
  • Na akom riešenie založiť e-shop (prenájom, open-source alebo e-shop na zákazku)
  • Názov nového brandu a výber domény e-shopu
  • Čo obnáša obsluha e-shopu a či s ňou nepotrebujete pomôcť
  • Ďalšie špecifiká (ceny, dopravy, platby a pod.)
  • Ako na efektívnu a udržateľnú prevádzku e-shopu

Vo všetkých týchto bodoch vám pomôžu články nášho sprievodcu pre začínajúcich online podnikateľov. Krok za krokom sa dozviete, na čo sa zamerať a v akom poradí postupovať pri budovaní vlastného úspešného e-shopu.

Ďalší článok
Čo obnáša prevádzka a správa e-shopu? Pozrite sa, na čo sa zamerať