Ako si vybrať správnu marketingovú agentúru?

Nikto nemôže byť odborníkom na všetko. Preto je logické, že sa z času na čas všetci porozhliadneme po skúsenostiach profesionálov. Pri e-shopoch toto samozrejme platí bez debaty. Preto sa mnoho prevádzkovateľov internetových obchodov obracia na špecializované agentúry. Ako sa ale v záplave rôznych agentúr vyznať, s čím vám môžu pomôcť a ako si vybrať tú pravú? Práve na to si v dnešnom článku odpovieme. 

Služby marketingových agentúr

Spektrum služieb, ktoré marketingové agentúry ponúkajú, býva rôzne. Zatiaľ čo niektoré si kladú za cieľ zaštítiť maximum rôznych oblastí, iné agentúry sú špecialistami len v jednej či dvoch. Ide o špecializované a takzvané full-service agentúry. Nejde povedať, že by jeden prístup bol lepší ako druhý. Zatiaľ čo v niektorých prípadoch oceníte previazanosť jednotlivých aktivít a lepšie možnosti koordinácie úkonov naprieč marketingovými disciplínami, inde môže prísť vhod úzka špecializácia len na jednu oblasť. 

Toto sú najčastejšie marketingové odbory, na ktoré sa agentúry zameriavajú: 

Marketingová stratégia a budovanie značky: jednotlivé kroky, ktoré v rámci svojho marketingu podnikáte, by mali byť predovšetkým premyslené. Na to slúži marketingová stratégia. Vzhľadom na to, o aký dôležitý dokument ide, je lepšie obrátiť sa v tomto smere na niekoho, kto má s tvorbou marketingovej stratégie svoje skúsenosti. Záštita nad tvorbou a tiež prípadným plnením marketingovej stratégie, je jednou z oblastí, ktorej sa marketingové agentúry venujú. Marketingové agentúry vám tiež pomôžu vašu značku vytvoriť, postaviť na nohy a ďalej ju budovať. 

PPC: veľmi často e-shoperi aj ďalší podnikatelia žiadajú marketingové agentúry o pomoc s nastavením výkonnostnej reklamy. PPC reklamné systémy za vás môžu spustiť, optimalizovať a následne si na svoju starosť vziať ich rutinnú správu. Rozhodne to však nebudú robiť zadarmo. Pri fakturácii tak buďte pripravení vydať okrem čiastky za reklamu tiež odmenu marketingovej agentúre. Skúsené agentúry profitujú z úzkej spolupráce priamo s reklamnými systémami, vďaka čomu za vás môžu reklamy spúšťať o niečo výhodnejšie. Ideálna spolupráca s marketingovou agentúrou v tejto oblasti je samozrejme taká, ktorá je profitabilná. Výhodou výkonnostnej reklamy je fakt, že jej profitabilitu môžete veľmi presne merať. 

SEO a linkbuilding: optimalizácia pre vyhľadávače je ďalšou oblasťou, ktorú pri e-shope nie je dobré podceňovať. Masívna, organická, inými slovami neplatená, návštevnosť je snom každého prevádzkovateľa e-shopu. SEO je však tak trochu alchýmia. Vždy je dobré riadiť sa univerzálnymi radami, ako sa internetovým vyhľadávačom zapáčiť. Potrebný impulz, vďaka ktorému konečne utečiete konkurencii, vám však môže dať práve spolupráca s profesionálmi. Tí vám môžu pomôcť ako s vytvorením analýzy kľúčových slov, tak s nastavením technických parametrov. Rovnako tak sa postarajú tiež o stratégiu linkbuildingu. 

Sociálne siete: tápete trochu v sociálnych sieťach? Nie ste si istí, ktoré by pre vás mohli byť relevantné alebo aký obsah na nich zdieľať? V takom prípade rozhodne príde vhod rada skúsenejších. Marketingové agentúry sa veľmi často venujú tiež správe sociálnych sietí, ktoré dokážu dať jasný smer a nastaviť štýl komunikácie. 

Tvorba obsahu: za prakticky každou marketingovou aktivitou stojí kvalitný obsah. Pokiaľ ste pre tvorbu článkov, grafiky, videí alebo fotiek neboli zrodení, obráťte sa na profesionálov. Kvalitný obsah sa v záplave marketingových oznámení konkurentov nestratí tak ľahko. 

Kreatívne kampane: pomocnú ruku môžu marketingové agentúry podať tiež pri kreatívnych činnostiach. Kreatívcov z marketingových agentúr niekedy vďaka nadhľadu môžu napadnúť formy propagácie, ku ktorým by ste sami neprišli. Obvykle dokážu marketingové agentúry kreatívne nápady tiež premeniť na skutočné výstupy. 

Influencer marketing: propagácia e-shopu cez vplyvné osobnosti na sociálnych sieťach je stále žhavejšou témou. V rámci influencer marketingu sú neoceniteľné predovšetkým kontakty na samotných influencerov, ktoré vám môže pomôcť sprostredkovať práve agentúra. Pomôže vám tiež vybrať influencerov, ktorí sú pre realizáciu vašich zámerov najvhodnejší. 

Webdizajn: web je vašou najdôležitejšou vizitkou. Jeho hlavnou úlohou je zaujať návštevníka a ideálne ho premeniť na nakupujúceho. A vďaka vyladenému webu v tom môžete byť ešte úspešnejší. Marketingové agentúry často zamestnávajú tiež kóderov, ktorí dokážu váš web vyšperkovať. 

Ako na vyladený dizajn v Upgates?

E–shoperi, ktorí svoje obchody prevádzkujú v Upgates, to majú s vytvorením dizajnovo unikátneho e-shopu jednoduché. Vďaka modulu Dizajnér si totiž v prostredí jednoduchého grafického konfigurátora môžu svoj e-shop prispôsobiť podľa svojho a odlíšiť ho od konkurencie. Pre náročnejších je potom k dispozícii Editor kódu, vďaka ktorému je možné vzhľad e-shopu premeniť doslova na nepoznanie.  

Ďalšie špecializované agentúry

Agentúry vám môžu pomôcť tiež v ďalších špecializovaných oblastiach. Môže ísť napríklad o zahraničnú expanziu, pomoc s presadením v médiách alebo nakúpením reklamného priestoru. 

Expanzná agentúra: zahraničná expanzia nielen e-shopu nie je len tak. Založenie ďalšej jazykovej verzie minimálne v Upgates síce jednoduché je, zaistenie všetkých ďalších povinností už je však komplikovanejšie. Čaká vás zaistenie dopravy vrátane spätných procesov, vyriešenie podpory v miestnom jazyku, zaistenie všetkých prekladov a v neposlednom rade aj marketingová podpora lokalizovaná na mieru cieľovému publiku. Práve v týchto ohľadoch je výborným pomocníkom expanzná agentúra, ktorá vám so všetkým vyššie spomenutým pomôže.

PR agentúra: chcete nastoľovať témy v médiách? Chcete, aby o vašej značke alebo produktoch bolo viac počuť? Vôbec totiž nejde o nič nerealistické. Len na dosiahnutie tohto cieľa potrebujete schopných partnerov z profesionálnej PR agentúry, ktorá za vás začne budovať vzťahy s médiami. Skrátka sa bude snažiť o to, aby sa o vás písalo. Práve zmienky v médiách totiž pomáhajú zvyšovať dôveru vo vašu značku u širokej verejnosti.

Reklamná agentúra: obzvlášť väčšie značky sa potom s obľubou obracajú na reklamné agentúry, ktoré pre nich vymýšľajú celé koncepty reklamných kampaní. Môže ísť o kompletnú prezentáciu zahŕňajúcu všetko od televíznych spotov cez reklamu v tlači až po guerilla kampane. Úlohou reklamných agentúr by malo byť vytvorenie reklamnej kampane, ktorá sa čo najviac vryje do pamäte širokej verejnosti.

Mediálna agentúra: existuje ešte jeden typ agentúry, ktorej sa hovorí mediálna. Opäť ju využijú skôr väčšie firmy, ktoré už za marketingové aktivity míňajú významné rozpočty. Mediálna agentúra za vás dokáže nakúpiť reklamný priestor. Pre jej klientov to prináša dve hlavné výhody. Nemusia s jednotlivými médiami rokovať zvlášť, čo šetrí čas. Vzhľadom na to, že mediálne agentúry nakupujú reklamný priestor vo veľkom, môžu využívať veľmi zaujímavé množstvové zľavy a priestor svojim klientom tak predávať za čiastky, na ktoré by sa pri samostatnom vyjednávaní pravdepodobne nedostali. 

Ako si vybrať marketingovú agentúru

Už sme si teda povedali, čo od agentúr, ktoré sa v marketingovej oblasti pohybujú, čakať. Podľa čoho si ale vybrať tú správnu? 

Rozmyslite si, akú agentúru vlastne potrebujete

O niečo vyššie sme si popísali, v akých oblastiach sa marketingové agentúry pohybujú. Zo všetkého najskôr je tým pádom najdôležitejšie určiť, v akých oblastiach potrebujete pomôcť. Ide len o jednotlivé marketingové disciplíny ako napríklad správa PPC reklám, či SEO, alebo cítite, že by ste potrebovali pomôcť s nasmerovaním svojho marketingu vrátane komplexnej stratégie? Práve podľa toho sa rozhodujte, aké agentúry vlastne oslovovať. 

Nejde o partnerstvo na týždeň

Výberu tej pravej, ktorá vám pomôže s rastom firmy, venujte patričný čas a energiu. Myslite na to, že si z prakticky nekončiaceho radu najrôznejších agentúr vyberáte partnera, ktorý to s vami potiahne čo možno najdlhšie. Časté zmeny marketingových agentúr vás budú v ďalšom raste skôr zdržiavať. Čím užší vzťah so svojou marketingovou agentúrou nadviažete, tým viac zvyšujete šancu na nadpriemerné výsledky.

Množstvo činností, ktoré spoločne s marketingovou agentúrou vymyslíte, sa neprejaví za deň, ba často ani nie za týždeň. Preto je dôležitá kontinuálna práca, ktorá rešpektuje trajektóriu vyznačenú marketingovou stratégiou. 

Dohovorte si schôdzku s viacerými agentúrami

Medzi agentúrami vládne nemalá konkurencia. Po oslovení niekoľkých agentúr sa vám preto určite zíde niekoľko ponúk. Dohovorte si schôdzky postupne s niekoľkými agentúrami. Pripravte si otázky ohľadom možnej spolupráce. Tie najdôležitejšie sa dozviete v ďalších bodoch. 

Už od začiatku si všímajte, ako s vami agentúra komunikuje

Schopnosť odovzdať spolupracujúcej agentúre tie správne informácie, aby presne vycítila náturu firmy, rovnako ako povahu jej produktov či služieb, je kľúčové a bez správne nastavenej komunikácie to docielite len veľmi komplikovane. Venujte teda pozornosť tomu, ako si s agentúrou ľudsky rozumiete. Zaujímajte sa tiež o to, ktorý konkrétny pracovník agentúry s vami bude v pracovnom procese komunikovať. Túto informáciu požadujte už zo začiatku a vyžiadajte si schôdzku presne s týmto človekom. Minimálne je príjemné komunikovať s niekým, s kým si skrátka rozumiete. 

Pozrite sa na doterajšie referencie z odboru a dajte na odporúčania

Zaujímať by vás mali tiež skúsenosti, ktoré agentúra už stihla nazbierať. Opýtajte sa na referencie a zamerajte sa pritom na doterajšiu prácu agentúry vo vašom odbore. Opýtajte sa, či agentúra pre inú firmu už robila a aké výsledky spolupráca priniesla. Pokiaľ zmluvy dovoľujú meno spoločnosti, s ktorou už agentúra pracovala, prezradiť, môžete ďalšieho klienta priamo kontaktovať a opýtať sa, ako spolupráca ide alebo išla. Veľkú váhu prikladajte tiež odporúčaniu. Reálne skúsenosti ostatných firiem s konkrétnou agentúrou rozhodne neberte na ľahkú váhu. Napovie vám, ako môže spolupráca vyzerať aj u vás. 

Nastavte si parametre komunikácie a prezentácie odvedenej práce

Vybrali ste si agentúru, o ktorej si myslíte, že by mohla byť tá pravá? Zaujímajte sa, ako bude spolupráca vyzerať. Kedy môžete očakávať prvé výsledky a aké budú? Veľmi dôležité je tiež nastavenie pravidelného reportingu. Chcite po agentúre, nech vás pravidelne informuje o výsledkoch a ďalších plánoch. Mali by ste mať skrátka stále prehľad o tom, na čom agentúra práve pracuje. 

Kde marketingovú agentúru hľadať? 

Na vhodné marketingové agentúry najčastejšie narazíte cieleným hľadaním na internete, vďaka odporúčaniu známeho, prípadne vďaka rôznym konferenciám a ďalším akciám. Niekedy vás tiež ako prvý môže kontaktovať obchodný zástupca agentúry. Klienti e-shopového riešenia Upgates však majú ešte jednu možnosť, ktorou je portál Marketplace. Tu si môžu prehľadne prezrieť služby agentúr, ktoré systém Upgates poznajú. Cez Marketplace môžete tiež veľmi jednoducho rovno zadať dopyt. 

Ďalší článok
Čo je to marketingový výskum a aké existujú formy?