Jedným z najdôležitejších faktorov, ktorý rozhoduje o umiestnení stránky e-shopu vo výsledkoch vyhľadávania, sú aj v roku 2020 stále spätné odkazy. Spätné odkazy sú hypertextové linky, ktoré vedú z cudzích webov na e-shop. Umožnujú vyhľadávačom nájsť váš e-shop, indexovať jeho obsah, posúdiť jeho kvalitu a autoritu, na základe ktorej ho potom bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Ak sa vám podarí získať pre svoj e-shop kvalitné spätné odkazy, výrazne to pomôže vašim pozíciám vo vyhľadávaní, získate viac návštevnosti a pochopiteľne tiež tržieb.

Aké spätné odkazy môj e-shop potrebuje?

U spätných odkazov záleží predovšetkým na kvalite a relevantnosť, nie na kvantite. Vyhľadávače posudzujú autoritu a relevantnosť zdrojových webov, od ktorej sa odvíja takzvaný "link juice" ktorý prostredníctvom odkazov prúdi na váš web a zvyšujú jeho autoritu. Je jasné, že odkaz z webu, ktorý sám takmer žiadnu autoritu nemá, môže len ťažko niečo odovzdávať ďalej. Čo z toho vyplýva? Zmysel pre vás majú hlavne odkazy z webov, ktoré sú nejakým spôsobom relevantné k téme vášho webu a navyše sú samy vyhľadávači pozitívne hodnotené. Ideálne je, ak odkaz "dáva zmysel", to znamená, že je pre návštevníkov odkazujúceho webu prínosom. Napríklad keď je umiestnený v článku, ktorý sa zaoberá podobným témou ako váš e-shop a vhodným spôsobom informácie z článku dopĺňajú.

Chcete príklad?

Ideálnym spätným odkazom bude link zo známeho a veľa navštevovaného webu o atletike a fitness, kde z článku o kondičnom behaní vedie odkaz na váš e-shop so športovou obuvou. Takýto odkaz prináša návštevníkom zdrojového webu pridanú hodnotu, čo sa prejavuje aj tým, že na odkaz klikajú a prináša vám tým aj priamu návštevnosť. Vyhľadávače to spoznajú a takýto odkaz pozitívne hodnotí. Ak však na rovnaký e-shop vedie odkaz z neznámeho blogu o chove činčíl, prakticky nijako vám to nepomôže. Získať tieto hodnotné relevantné odkazy samozrejme nie je jednoduché, ale rozhodne to stojí za námahu.

Ako zistiť, ktorý spätný odkaz sa oplatí

Nájsť vhodné odkazové príležitosti pre váš e-shop dá možno v závislosti na trhovom segmente veľa práce, ale rozhodne sa oplatí. Začnite tým, že si vytipujete vhodné weby, kde má zmysel sa pokúšať o zohnaniu spätného odkazu. Zadajte do vyhľadávača vaše hlavné a vedľajšie kľúčové slová a výsledné stránky si zapíšte do tabuľky. Vopred môžete vylúčiť priamych konkurentov, snažiť sa od nich získať spätný odkaz by bolo pravdepodobne stratou času. Vhodné sú naopak najmä stránky informatívneho charakteru, napríklad blogy, ktoré zverejňujú články na podobné témy ako má váš e-shop. Čím vyššie vo výsledkoch vyhľadávania sa stránka zobrazuje, tým väčšiu autoritu a relevantnosť má na dotaz, ktorý ste zadali. Kvalitu webe si môžete ešte overiť pomocou online služieb Ahrefs, Moz, či Majestic, kde jednoducho zadáte adresu skúmanej stránky a zobrazí sa vám jej štatistiky.

Tu je niekoľko metrík, ktoré nám pomôžu určiť autoritu domény:

  • Ahrefs Domain Rating (DR) - autorita webu
  • Moz Page Authority (PA) - autorita konkrétne stránky webu
  • Moz Domain Authority (DA) - autorita celej domény
  • Majestic Trust Flow (TF) - dôveryhodnosť webu
  • Majestic Citation Flow (CF) - "vlivnost" webu

Čím vyššie sú hodnoty, tým vyššia je kvalita spätného odkazu.

Ako získať spätné odkazy z autoritatívnych webov

Akonáhle máte vybrané dostatočné množstvo rôznych autoritatívnych stránok, skúste ich osloviť s ponukou guest Posting. Čo to znamená? Ponúknite ich majiteľom kvalitné, vami napísané články, ktoré budú užitočné pre ich návštevníkov. Dohodnite sa, že článok môžu uverejniť zdarma, len za spätný odkaz vedúcej z článku na váš e-shop. Väčšina majiteľov bude pravdepodobne súhlasiť, pretože získať kvalitný obsah na blog stojí čas, energiu poprípade peniaze, takže články od vás uvítajú. Podmienkou však je, aby sa článok skutočne kvalitné, a prinášal návštevníkom webu pridanú hodnotu. Ak takýto článok nedokážete napísať sami, obráťte e na profesionálneho copywriter či SEO agentúru, ktorý vám články rád napíše. Odkaz by v článku mal byť umiestnený tak, aby prirodzeným spôsobom dopĺňal a rozširoval jeho obsah. Mal by tiež obsahovať kľúčové slovo, na ktoré sa snažíte svoj e-shop optimalizovať.

Sledujte zmienky o vašom e-shopu na internete

Ak je už váš e-shop trochu známejší, ľudia ho začnú spomínať na svojich weboch. Všetky tieto zmienky by ste mali pravidelne monitorovať a v prípade že zmienka nie je sprevádzaná odkazom na váš web, napíšte autorovi slušný mail, a poproste ho, či by do svojho článku podstupujúdal ku zmienke aj odkaz na váš web.

Získaním kvalitných odkazov dáte vyhľadávačom vedieť, že ľudia váš e-shop kladne hodnotí a má zmysel ho zobrazovať na vyšších miestach vo vyhľadávaní. Nečakajte však, že sa dostanete na prvé miesta cez noc. Link building je pomalý proces, kedy postupne pridávate odkazy a pomaly vylepšujete autoritu svojho e-shopu. Výsledkom potom bude lepšie pozície vo vyhľadávaní, väčšiu návštevnosť a vyšší počet objednávok.

Článok pripravila digitálne agentúra SEO Consult, ktorá realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing , správu sociálnych sietí, spravovanie tovarových vyhľadávačov a obsahový marketing.

Diskusia
Často sa pýtate