Analýza z pohľadu SEO svojpomocne. Na čo sa zamerať?
Jednotlivé kroky, ktoré nielen e-shoperi v rámci svojho pôsobenia na internete vykonávajú, by mali byť predovšetkým systematické a dobre premyslené. Vďaka kvalitne spracovaným analýzam budete dobre vedieť, na čo presne sa pri budovaní životaschopného biznisu zamerať. Toto určite platí o dobrom rozplánovaní úkonov v oblasti SEO. Jeho najdôležitejšie faktory si môžete pripomenúť v našom staršom článku. Práve dobre zvládnutá optimalizácia pre vyhľadávače sa totiž môže premeniť v slušnú organickú návštevnosť, ktorá z hľadiska kvality prichádzajúcich užívateľov patrí medzi najžiadanejšie.
Dobre pojatá SEO sa však nezaobíde bez kvalitne spracovanej analýzy. A práve o tom, ako postavenie svojho webu z hľadiska SEO vyhodnotiť, si dnes povieme.
Prečo sa starať o SEO
Na úvod je potrebné si povedať, prečo sa o SEO v rámci svojho webu vlastne starať. Ako už sme si povedali, optimalizácia pre vyhľadávače je úplne kľúčová pre zaistenie organickej návštevnosti vášho webu. Pokročilé reklamné systémy samozrejme umožňujú dostať sa na prvé a platené výsledky v rámci vyhľadávacej stránky bežných vyhľadávačov. Predovšetkým pre e-shopy ide o veľmi významný zdroj návštev a z nich vyplývajúcich objednávok. Skutočne stabilné výsledky aj v menej istých časoch ale prináša organické vyhľadávanie. Teda pozície, na ktoré vás internetové vyhľadávače zaradia nie na základe úplatku, ale vďaka relevantným informáciám, ktoré návštevníci na vašom webe nájdu.
Už zo začiatku ale počítajte s tým, že SEO je beh na pomerne dlhú trať. Výsledky sa môžu prejavovať rýchlo, ale na rozdiel od PPC reklám ich nemôžete očakávať okamžite. Ide ale o časovú aj finančnú investíciu, ktorá sa vám do budúcnosti môže mnohonásobne zúročiť.
Môžem si SEO Analýzu spracovať sám?
Pokiaľ sa do toho pustíte, s najväčšou pravdepodobnosťou nemôžete očakávať výsledky, ktoré môže dosiahnuť profesionál s mnohoročnou skúsenosťou. Aj vlastnými silami ale môžete zistiť, ako na tom vlastne ste a následne sa rozhodnúť, ako pokračovať ďalej. Nasledujúce riadky vám poslúžia na to, aby ste získali predstavu o tom, aké faktory sú pri SEO analýze podstatné a na základe ktorých vyhodnocovať svoje doterajšie úspechy.
SEO analýza webu zadarmo vykonaná po vlastnej osi môže byť ideálnym základným vstupom, na základe ktorého sa môžete rozhodnúť, či sa v rámci svojho SEO posuniete k analýze vypracovanej profesionálom.
Krok 1. začnite na svojom webe
Najskôr sa pozrite na to, ako vyzerá web, cez ktorý ponúkate vlastné služby alebo produkty. Vžite sa do úlohy zákazníka a prehliadnite si váš vlastný web. Skúste sa čo možno najviac odosobniť od toho, že sa na neho sami dívate niekoľko hodín denne. Skúste premýšľať nad tým, čo by zákazník mohol na webe hľadať. Či sa mu podarí za chvíľu zistiť, čo by mohol potrebovať alebo či nie je nejaký bežný proces (nákup, porovnanie produktov, prečítanie recenzií a podobne) až príliš komplikovaný. Tento krok vám možno na prvú chvíľu nemusí úplne zapadať do SEO analýzy. Verte ale, že práve aj zákaznícka skúsenosť je v tomto ohľade veľmi dôležitá. V rámci ďalších SEO krokov je predsa vaším cieľom priviesť na svoj web čo najviac relevantných návštevníkov. Bola by teda škoda, keby ste nakoniec zistili, že po úmorných snahách v rámci SEO, návštevníkov odrádza samotný web.
Prečítajte si texty, prehliadnite si obrázky a zamyslite sa nad tým, čo by zákaznícku skúsenosť mohlo ešte viac vylepšiť. Aj v tejto fáze sa skrátka môžete snažiť o to, aby potenciálny zákazník strávil na vašom webe čo možno najviac času.
Krok 2. kontrola indexácie
Predtým, ako sa vôbec pustíte do ďalších krokov, je potrebné uistiť sa, či o vás internetové vyhľadávače vôbec vedia. Vo väčšine prípadov je odpoveď na túto otázku kladná. Predovšetkým roboti internetového giganta Google sa o každej novej alebo upravenej webovej stránke dozvedia veľmi rýchlo. Vždy je ale dobré mať situáciu pod kontrolou a uistiť sa, že všetko funguje, ako má. Môže sa tiež stať, že Google vašu stránku stále neindexuje. V takom prípade môžete o indexáciu požiadať ručne.
Všetko zvládnete z pomerne jednoduchého prostredia Google Search Console, kde nájdete prehľad zaindexovaných stránok. Pri každej z nich potom môžete požiadať o indexáciu.
Krok 3. ako ste na tom na vyhľadávačoch?
Aj tretí krok je vlastne len prieskumom toho, ako na tom dnes ste. Bežte na internetový vyhľadávač, ktorý vás zaujíma. S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o Google. Rozhodne ale nič nepokazíte, keď vyskúšate aj Seznam. Google síce českú jednotku valcuje, ale pre mnoho Čechov je Seznam vyhľadávačom číslo jedna.
Najskôr skúste vyhľadať vlastnú firmu alebo e-shop. Pokiaľ už na internete nejaký čas pôsobíte, internetový vyhľadávač by vám mal pri zadaní kľúčového výrazu ohľadom vášho e-shopu (v tvare mojeshop.sk) ukázať odkaz na vaše stránky.
To je ale úplný základ. Pokiaľ nevlastníte skutočne známy e-shop, príliš mnoho užívateľov sa na vaše stránky takto nedostane. Budete na to musieť ísť väčšou okľukou. Vydefinujte si preto kľúčové slová, ktoré sú pre vás relevantné. Skrátka tie, ktoré úzko súvisia s vaším odborom. Ide o kľúčové slová, ktoré by zákazníci mohli v súvislosti s vaším podnikaním hľadať. Tým sa prostredníctvom relevantného a kvalitného obsahu, ktorý je pre úspech v tomto odvetví kľúčový, dostanete na vaše stránky. Prehľadajte si teda najskôr po vlastnej osi najdôležitejšie kľúčové slová. Zistíte minimálne to, kto sú vaši najväčší konkurenti a či už ste sa náhodou nezvládli na lukratívne pozície pri dôležitých kľúčových slovách prebojovať. Získate tak ucelenejšiu predstavu o svojej východiskovej pozícii.
Krok 4. Analýza rýchlosti načítania webu a responzivita
SEO je alchýmia a pod pokrievku internetových vyhľadávačov vidí len pár vyvolených. Zhoda však panuje na tom, že vyhľadávače pri vyhodnocovaní relevantnosti webu porovnajú až stovky faktorov. Nejde teda len o kľúčové slová. Rozhoduje množstvo ďalších faktorov. Jedným z nich je tiež rýchlosť načítania webu. Aj tú je dobré si skontrolovať. Rýchlosť načítania webu môžu ovplyvňovať napríklad príliš veľké obrázky, rôzne javascripty a ďalšie faktory. Správnu funkčnosť si môžete overiť, ako prostým načítaním stránky, tak tiež pri špeciálnych nástrojoch.
Google prikladá značnú váhu tiež metrike, ktorú nazýva Core Web Vitals. Tá okrem samotnej rýchlosti načítania zhodnocuje aj ďalšie parametre, ktoré ovplyvňujú užívateľskú skúsenosť.
Patrí sa tak pripomenúť, že internetový vyhľadávač Google už nejaký ten piatok prechádza a hodnotí webové stránky primárne v mobilnom zobrazení. Na vybudovanie dobrých pozícií u tohto vyhľadávača je teda nutné klásť dôraz tiež na dobre doladenú mobilnú verziu vášho webu. Tiež preto vyvíjame v Upgates všetky naše grafické prvky tak, aby sa vám bezchybne zobrazovali aj na mobilných zariadeniach.
Krok 5. kontrola obsahu z pohľadu základných SEO parametrov
Pojmy ako meta title alebo meta description už možno poznáte. Aj ich kontrola patrí do základnej SEO analýzy svojpomocne, rovnako ako revízia nadpisov (H1, H2…) a obrázkov. Vo svojom obsahu by ste si mali skontrolovať titulky a vyplnenie uvedených meta parametrov. Ďalej preverte, či ste napríklad nedopatrením nevytvorili obsah s duplicitnými titulkami. Skontrolujte si obrázky. Nesmú byť príliš veľké a mali by obsahovať popisy. Ide o pomerne časté chyby, ktoré vás môžu v robotických očiach vyhľadávačov zbytočne poškodzovať.
Krok 6. jednoduchá analýza kľúčových slov
Ku kontrole všetkých dôležitých parametrov priamo na vašich stránkach a v prostredí vyhľadávačov môže nasledovať vypracovanie jednoduchej analýzy kľúčových slov, ktorú zvládne každý. Pomôžu vám k tomu reklamné a marketingové nástroje, rovnako ako vaše doterajšie skúsenosti s predajom.
Vypíšte si najlepšie do tabuľkového editora kľúčové slová spojené s produktmi, či službami, ktoré ponúkate. Ideálne začnite využitím tých, ktoré ste skúšali už v kroku číslo 3. Vypíšte si čo najviac kľúčových slov a potenciálnych vyhľadávacích otázok, ktoré sú spojené s vaším podnikaním. Ďalej môžete využiť nástroje ako je Google Ads, Sklik, Collabim, ktoré vám dokážu navrhnúť ďalšie možné kľúčové slová, ktoré by vás z hlavy možno nenapadli. Tieto nástroje vám potom ukážu, ako často sú tieto kľúčové slová na internete vyhľadávané. To vám pomôže v neskoršom určení priorít.
Vašou ďalšou úlohou totiž bude na najviac vyhľadávané výrazy vytvoriť relevantný obsah, ktorý bude naplnený vhodnými kľúčovými slovami. Práve veľmi kvalitný a relevantný obsah je kľúčom k dobrým výsledkom v organickom vyhľadávaní.
A čo ďalej?
Po vypracovaní základnej SEO analýzy svojpomocne sa ponúka otázka, ako výsledky v online podnikaní posunúť ďalej. Niekomu bude takto spracovaná analýza stačiť. Aj na jej základe sa môžete pustiť do tvorby obsahu, upravovať ten existujúci alebo inak podľa popísaných inštrukcií ladiť web. Môžete tiež pracovať na získavaní spätných odkazov, takzvanom linkbuildingu. Práve ten patrí medzi takzvané off-page faktory, ktoré sú pre vybudovanie webu s vysokou autoritou taktiež veľmi dôležité.
Vlastná SEO analýza vám však tiež môže ukázať slabšie stránky vášho podnikania, na ktorých vyriešení budete krátky. V takom prípade bude najlepšou cestou rada od skúseného profesionála. Môže vám pomôcť vylepšiť technické nastavenie webu, vypracovať omnoho detailnejšiu a relevantnejšiu analýzu kľúčových slov, alebo vám odporučí relevantné weby, na ktorých spoločne získate spätné odkazy.
Nezabúdajte tiež na to, že budovanie lukratívnych pozícií v organickom vyhľadávaní je beh na dlhú trať. Výsledky sa prejavia minimálne v ráde týždňov, skôr však mesiacov. Buďte teda trpezliví a na optimalizácii pre vyhľadávače pracujte postupne a hlavne kontinuálne. Konkurencia je drahá. Starosť o dobre vybudovaný web preto nekončí nikdy.