Audit affiliate programu – ako znova oživiť affiliate program

Určite ste už počuli, že vďaka vlastnému affiliate programu môžete ľahko predbehnúť konkurenciu. Program máte rozbehnutý, nastavený, ale neprináša výsledky, aké by ste očakávali?

“Čo môžem urobiť preto, aby bol affiliate program úspešnejší?” Pokiaľ si kladiete túto otázku, potom ste tu správne. 

Nie je hanbou si priznať, že aj affiliate programy, fungujúce kratšiu či dlhšiu dobu, potrebujú občas oživiť. Program by mal byť neustále aktívny, nesmie zaspať a nemal by nechať partnerov zaháľať, rovnako ako by nemal zostať bez náležitej starostlivosti affiliate manažéra. 

Ak nie ste s výkonom programu spokojní, potom je na mieste sa povenovať niekoľkým bodom. 

Je vhodné nájsť slabé miesta programu, prakticky ho treba aj znova poskladať, nastaviť – aby bol atraktívnejší, zaujímavejší. 

Vymenujme si body a dôvody, kedy je nutné zasiahnuť a pustiť sa do auditu affiliate programu:

  • program nevytvára obrat ako predtým
  • program nefunguje vôbec a nevytvára žiadny obrat
  • náklady na program prevyšujú výnosy
  • biznis rastie, ale program stagnuje

Spoznali ste sa v niektorom? Potom čítajte ďalej.

V každom províznom systéme je potrebné sa zaoberať základnými kameňmi. Či už ich má na starosti priamo affiliate manažér alebo len obchodný či marketingový tím shopu, webu. 

Súčasný stav – hlavné body, ktorými je dôležité sa zaoberať

Prvým a najjednoduchším krokom je zistiť reálny súčasný stav programu. Na aké body sa sústrediť?

Analýza nákladov

Úprimne si zhodnoťte najmenej dva body – nastavené výšky odmien a PNO affiliate programu. Určite si, čo sú najvyššie náklady na program (provízie affiliate sietí, affiliate manažér?). Pokiaľ affiliate program nezarába, je na čase sa zaoberať úpravou podmienok spolupráce.

Ako sa dá zlepšiť obrat privádzaný affilákmi?

Pre inšpiráciu si prejdite nasledujúce kapitoly.

Komunikácia s partnermi

Nezaostávajte v komunikácii – snažte sa aspoň raz za čas všetkým ozvať. Opýtať sa, ako sa darí, čo pre nich môžete urobiť, čo by im pomohlo. Pýtajte sa partnerov – a berte ich podnety vážne. Tipy pre affiliate manažérov sú prehľadne popísané v článku na AffilBox blogu

Nezabúdajte odpovedať na položené otázky partnerov – žiadna otázka nie je zlá! 

Viete, akú e-mailovú adresu používate pre komunikáciu s affiliate partnermi? Ideálne je založiť samostatný box pod vašou doménou (napríklad affil@, provizia@). Vyhnite sa ale všeobecnej schránke, ktorú obsluhuje zákaznícka podpora alebo oddelenie s viacerými ľuďmi (typicky info@, obchod@…) – individualizujte tento komunikačný kanál, oplatí sa to. Na všeobecnej adrese sa otázky, správy, môžu zatúlať alebo nemusí byť poskytnutá náležitá pomoc či odpoveď. Navyše s konkrétnou schránkou dodáte partnerom pocit, že sa im budete venovať naplno, že sa o nich zaujímate, dodáte tak programu dôveru.

Na škodu nie je ani zhodnotenie aktivity partnerov. Pripravte si zoznam tých neaktívnych, oslovte ich s otázkou či ponukou na obnovenie spolupráce – a pokiaľ nemajú záujem, nebojte sa ich účty v programe zrušiť.

Nastavenie programu

Vlastná doména

Nepodceňujte znenie vlastnej domény, pod ktorou váš provízny program funguje. U poskytovateľov affiliate systémov, pokiaľ to ponúkajú, si nastavte a priraďte svoju doménu – rozhodne to zlepší meranie a počítanie preklikov, konverzií. Vzhľadom k čím ďalej prísnejším pravidlám priamo v prehliadačoch (adblocky, GTM, a iné blokácie), kedy je samotné slovo “affil” alebo “affiliate” už blokované práve na úrovni prehliadačov, je vhodné program prevádzkovať na inak znejúcich doménach. Príkladom je napríklad partner.*, spolupraca.* alebo pre zahraničné verzie partners.* či my.e-shop.com... 

Info o programe okrem samotného programu – landing page

Dajte vedieť svetu o tom, že máte affiliate program – a to hlavne na svojom webe alebo shope. Vytvorte si jednoduchú landing page, kde zhrniete všetky dôležité body o programe. Tak môžete získať ďalších nových partnerov, napríklad z radov spokojných a lojálnych zákazníkov. 

Rozpošlite newslettery – aj tak môžete zvýšiť svoju partnerskú základňu. 

Aktuálne info o vašom programe by rozhodne nemalo chýbať ani v najväčšom českom a slovenskom affiliate katalógu

Textácia 

Prejdite si všetky texty v programe – aktualizujte, opravte, prispôsobte. Všetko si skúste znovu prečítať z pohľadu partnera. Začnite napríklad “nástenkou”, popisom kampane, nezabudnite na Obchodné podmienky programu. 

Máte v popise kampane či programu všetky detaily aktuálne? Popis by mal obsahovať všetky dôležité a potrebné informácie:

  • výška provízie 
  • doba platnosti cookies
  • výplatné minimum (ak je nastavené)
  • konverzný pomer
  • priemerná provízia v programe (môžete pridať cieľovú svoju skupinu)
  • používané propagačné prvky 
  • kontakt (ideálne meno affiliate manažéra, telefón, e-mail)

E-mailové šablóny

Sú z programu partnerom zasielané automatické notifikácie? Pokiaľ áno, nezabudnite ani na tieto e-mailové šablóny. 

Skúste sa registrovať ako partner – uvidíte, ako komunikujete od samého začiatku a či by nestálo za to tieto úvodné správy upraviť, aktualizovať, prispôsobiť firemnej kultúre. Máte v týchto mailoch nastavený firemný podpis s logom?

Obchodné podmienky

Nejde o obchodné podmienky predaja či poskytovania služieb, čo je často zamieňané. Pripravte si vlastné obchodné podmienky konkrétne pre spoluprácu v affiliate programe. Je potrebné ich udržiavať aktuálne, a musia v nich byť jasne určené mantinely spolupráce (čo partneri smú, čo nie). 

Máte nastavené povolené a nepovolené spôsoby propagácie? Môžu vaši partneri používať zľavové kupóny? Môžu sa do programu registrovať cashbackové alebo zľavové portály? 

Toto všetko je dobré si jasne nastaviť dopredu. 

Reklamné materiály

Skontrolujte, či neponúkate neaktuálne propagačné prvky – nemáte zastarané bannery? A dodali ste do programu tie aktuálne, so sezónnymi témami?

Uistite sa, že ponúkate všetky prvky, ktoré poskytovateľ programu umožňuje – XML feedy (v štandardizovanom formáte – Heuréka, Google), iframe, bannery, generátor deeplinkov... 

Aké sú najčastejšie používané reklamné prvky? Máte v ponuke najpoužívanejšie rozmery bannerov?

Nastavenia – meracie kódy, prepojenia 

Podľa typu a spôsobu možného prepojenia si skontrolujte, či máte na svojom webe nasadené najaktuálnejšie možné verzie meracích kódov. Môžete vhodné spôsoby aj kombinovať. Popýtajte sa u providera vášho riešenia, aké všetky druhy ponúka. 

Nie je na škodu si zadať aj testovaciu objednávku – uistíte sa, že naozaj trackovanie funguje, že sa konverzia meria správne. A zistíte aj aktuálnosť kódov či rôznych funkcií prepojenia. 

Nebojte sa poskytovateľa tiež opýtať na inovácie a novinky – napríklad vám ponúkne ďalšiu skvelú funkciu pre vylepšenie vášho programu. 

Nielen, že sa neustále vyvíja dostupný affiliate softvér, ale s celkovým vývojom trhu sa menia aj niektoré všeobecné spôsoby merania, ponúka sa ďalšia a ďalšia inovácia (nemožno nespomenúť zavedenie novely v januári 22 – novely zákona “o cookies”, ktorá sa dotkla aj celého affiliate trhu). 

Ponúka váš program napríklad S2S spôsob merania? Aktívne využite všetko, čo je možné a reálne. 

Provízie a výplaty

Úplne zásadným a nespochybniteľným aspektom affiliate programu je termín vyplácania provízií. Nepredlžujte termíny výplat, reagujte promptne a najlepšie si nastavte konkrétny dátum v mesiaci, kedy sa vystavuje fakturácia. 

Ide o dôveryhodnosť celého programu. Nemálo úspešných affiliate programov skončilo kvôli neschváleným, zamietaným alebo nevyplateným odmenám. 

Skontrolujte, ako často schvaľujete a ako často vyplácate svojim propagujúcim partnerom zaslúžené odmeny. Sú to vaši obchodní partneri, ktorí vás propagujú bez toho, aby ste do nich museli investovať dopredu. Aby kvalitná spolupráca bezproblémovo fungovala aj naďalej, je potrebné nepodrývať si vlastnú dôveryhodnosť.

Samozrejme je potrebné brať ohľad na zákonné lehoty – typicky v prípade e-shopov. 

Tiež odporúčame overiť, či na účtovníckom oddelení napríklad neležia nevyplatené faktúry – partnerom, sieťam, providerovi softvéru...

Obchodná situácia

Nastavenie programu máte doladené? Potom sa pozrime na možnosti zlepšenia obratu, privádzaného propagujúcimi partnermi.

Analýza konkurencie

Nebojte sa pozrieť bližšie na konkurenciu – na ich marketingové aktivity. Majú tiež affiliate? Aký, kde, na čo lákajú spolupracujúcich partnerov?

Ako na celkovú analýzu konkurencie? Inšpirujte sa tipmi a trikmi znalcov.

Aktivita partnerov

Pre úspešnosť vášho programu potrebujete aktívnych partnerov. Viete, že 20 % partnerov vytvorí 80 % všetkého obratu affiliate programu? Rovnaké a platné ako v ostatných odvetviach!

V affiliate marketingu je pravdepodobne toto percento ešte nižšie – 5–10 %.

Úlohou affiliate manažéra je toto percento neustále zvyšovať. Hlavnou jeho úlohou je aktívne s partnermi spolupracovať – pokiaľ affiliate manažér nevenuje náležitú starostlivosť ani programu, ani partnerom, potom je program odsúdený na zánik. Máloktorý program stačí naštartovať a potom ho “nechať žiť” - to nestačí, partneri chcú starostlivosť, chcú vedieť, že o ich invenciu stojíte. Že si ich vážite. Že ich chcete odmeniť za ich odvedenú prácu. 

Aktivačná kampaň

Pri “reštarte” programu znovu kontaktujte všetkých vašich affiliate partnerov. Aj tých neaktívnych. Skúste im ponúknuť niečo nové, skúste ich znova inšpirovať, nalákať na novinky, na lepšie odmeny. Opýtajte sa ich, čo im chýba, či sú s fungovaním programu spokojní. Ich odpovede potom neberte na ľahkú váhu, je to najlepšia inšpirácia pre vás, pre správu programu – na čo sa sústrediť, čomu sa venovať viac alebo prednostne. Lepšiu spätnú väzbu inak nezískate.

Nestačí zaslať len jeden e-mail – nečakajte pasívne. Pýtajte sa aktívne a opakovane. Možno tiež poznáte situáciu, kedy oslovené kontakty zareagujú až na niekoľkú správu. Nevzdávajte snahu!

Akvizičná kampaň

Máte jasno v tom, s akými partnermi chcete spolupracovať? Nastavte si svoje podmienky a podľa toho vytvorte akvizičnú kampaň. 

Aké typy partnerov môžete získať? Koho osloviť?

Influenceri a influencerky

V súčasnej dobe veľmi populárny typ partnerskej spolupráce. Sociálne siete dodali týmto hviezdam (menším či väčším) na vplyve a na sile. S pomocou ich komunít a sledujúcich môžete získať skvelý kanál pre svoje ponuky. 

Môžete veľmi efektívne oslovovať cieľové publikum, získavate zároveň brand ambasadory pre dlhodobú spoluprácu. 

S masovým rozšírením týchto spoluprác sa tiež zároveň šíria aj riziká a možné nešváry. Niektoré (sledované) profily nemusia mať predajný potenciál, niektoré profily chcú len zámerne profitovať bez odvedenej práce, kvalitnú spoluprácu si predstavujú príliš jednoducho. Alebo si hovoria o astronomické a nereálne čiastky. Odporúča sa obozretnosť a dobré preverenie profilu. 

Recenzné weby

Zákazníci spravidla dôverujú recenziám a užívateľským hodnoteniam, pokiaľ nie sú zjavne nereálne. Nájdite si kvalitné recenzné portály, s overenou históriou. Sledujte, či ich recenzie vyzerajú reálne (napríklad autentické foto). 

Recenzné weby pre vás dokážu propagovať produkty, ktoré im pošlete na vyskúšanie. 

Výhodou sú nízke náklady na spoluprácu (poskytnutie produktu, platba za článok). Naopak nevýhodou môže byť neobjektívna recenzia, ktorá je zle prepracovaná – tá môže skôr uškodiť. 

Kupónové a cashbackové portály

Agregácia zľavových akcií z rôznych e-shopov prichádza v poslednej dobe k slovu. Na zľavové kupóny proste českí a slovenskí zákazníci počujú. 

Hlavnou silou kupónových aj cashbackových portálov je komunita, ktorú okolo seba vytvára, a ktorá je zvyknutá nakupovať online. Nie je výnimkou, že zákazník v priebehu objednávky na poslednú chvíľu hľadá a overuje, či predajca neponúka zľavový kupón alebo či spolupracuje s cashbackom. To pre vás môže byť nespornou výhodou, pokiaľ konkurencia taký typ spolupráce neponúka. 

Blogeri

Okrem influencerov na sociálnych sieťach je sledovaný blog s vysokou návštevnosťou výhrou! Tvorí na svojom blogu komunitu užívateľov, ktorí blogu dôverujú. Preto budú pravdepodobne dôverovať aj odporúčaným produktom – vašim produktom. Pokiaľ si ich zaistíte ako brand ambasadory, môžete si vybudovať kvalitnú dlhodobú spoluprácu. 

Partnerské affiliate katalógy

Alias katalógové weby – také stránky, ktoré na základe spoločných či vybraných parametrov agregujú produkty z rôznych e-shopov a získavajú tak silnú platformu na konkrétne long-tailové kľúčové slová. 

Kvalita katalógov závisí od návštevnosti, množstva odkazov a ich aktualizácii. Vaše produkty sa tak môžu ponúkať na kľúčové slová, na ktoré vy nedosiahnete. 

Spomenieme aj nevýhody – niektoré katalógy mätú zákazníkov vzhľadom, pokiaľ vyzerajú ako e-shopy, a vaše produkty sa zobrazujú spoločne s produktmi ďalších shopov. 

Kde hľadať partnerov?

Pokiaľ ste si vyjasnili, s akými typmi partnerov chcete spolupracovať, koho hľadáte pre svoj affiliate program, pripravte si ich zoznam a neváhajte ich kontaktovať. 

Krátko spomenieme základné metódy, kde a ako hľadať ďalších potenciálnych affiliate partnerov: 

  • Analýza spätných odkazov konkurencie – jednoducho zadáte do nástroja pre analýzu kľúčových slov konkurenčné weby – získate zoznam webov, ktoré na ne odkazujú. 
  • Hľadanie v SERPe - stačí vypísať kľúčové slová, ktoré odkazujú na vaše produkty, váš odbor, a vytvoríte si zoznam webov na prvých miestach vo vyhľadávačoch (Seznam, Google)
  • Hľadanie influencerov - buď skúste rovnaké hľadanie ako pri weboch v SERPe. Tiež môžete sledovať profily konkurencie na sociálnych sieťach a osloviť influencerov, ktorí sa objavujú v ich príspevkoch. Alebo si vytipujte hastagy, ktoré definujú alebo sa používajú pre váš typ produktov a v danom odbore a nájdete tých influencerov, ktorí ich používajú. 

Súťaže a motivačné kampane

Ďalším zo spôsobov, ako osloviť potenciálnych partnerov, je pomocou súťaže alebo motivačných kampaní. 

  • Provízna kampaň – tu je motiváciou zvýšenie provízie na základe akcie alebo výkonu – typicky napríklad dosiahnutie hranice obratu za vybrané časové obdobie. 
  • Vecná kampaň – ponúknite partnerom vecnú odmenu opäť za dopredu stanovený výkon (výška obratu alebo počet privedených objednávok). 
  • Produktová kampaň – tieto kampane ponúkajú partnerom vlastné produkty alebo služby inzerentov (typicky výrobky e-shopov). 

Akú motiváciu vybrať? Záleží od konkrétnej situácie, skúste vybrať ten typ, ktorý vo svojich programoch nepoužíva vaša konkurencia. 

Kto mi pomôže s auditom?

Môžete sa obrátiť na odborníkov a audit si objednať u skúsených affiliate manažérov (detaily si môžete dohovoriť na adrese info@affilbox.cz). 

Chcete mať prehľadný zoznam k jednotlivým krokom auditu po ruke a pustiť sa do neho vlastnými silami? Potom si stiahnite e-book, ktorý pripravil Jarda Janíček – profesionálny affiliate manažér, aktívny affilák, kapacita na českej affiliate scéne.

Ďalší článok
Čo je to affiliate marketing a ako z neho dostať maximum