Black Friday

Tento pojem sa v posledných rokoch stal notoricky známy. Asi každý už vie, že keď sa v reklame objavia Black Friday, znamená to zľavy. A to skutočne prakticky všade naprieč odbormi. Ide sa označenie Black Friday vzalo a čo vlastne znamená?

Čo je to Black Friday

Za čiernym piatkom stojí americkí obchodníci. V priebehu rokov sa stalo zvykom, že tento neformálny nákupné sviatok štartuje okolo dňa Vďakyvzdania, teda štvrtý piatok v novembri. Už sa ale stalo tradíciou, že Black Friday trvá dlhšie. Najčastejšie tak predajcovia začínajú ponukové akcie už niekoľko dní vopred. Black Friday je tak symbolickým začiatkom predvianočného nákupného šialenstva.

Názov možno odkazuje na historickú udalosť z roku 1929, kedy došlo k pádu Newyorskej burzy. Začiatok predvianočného nakupovania práve v období Vďakyvzdania bol pre obchodníkov vo zlým ekonomických časom prísľubom, že sa z červených čísiel konečne dostanú do čiernych. Teórií o čiernom piatku je ale viac.

Na Black Friday si veľmi rýchlo zvykli aj ľudia v Českej republike, čo sa prejavuje tiež na enormnom množstve realizovaných internetových objednávok. Na e-shopoch sa počas Black Friday oproti inému priemernému dňu nakupuje až o 100 percent viac. Napríklad v roku 2020 Slovenská pošta počas čierneho piatku prevzala do prepravy viac ako milión zásielok. Je však potrebné mať na pamäti, že zľavy uvádzané predajcovia často nie sú reálne. V skutočnosti sa najčastejšie pohybujú medzi 10 a 20 percentami.