Česi vítajú udržateľné e-shopy. Niektorí sú dokonca ochotní priplatiť si za ekologickejšiu dopravu

Čechom záleží na ekológiu viac než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Ide o jeden z faktorov pre internetové nákupy. Aspoň čiastočne. Vyplynulo to z prieskumu pre Asociáciu pre elektronickú komerciu (APEK). Ukázalo sa, že Česi začínajú na udržateľnosť pomaly klásť dôraz. O výsledkoch zaujímavého prieskumu informoval web mediaguru.cz.

Udržateľnosť ako dôležitý faktor pre štvrtinu nakupujúcich

Z výskumu, na ktorom sa zúčastnila celkom tisícka respondentov, vyplynulo, že ekológia je zásadným faktorom pre 5,3 percenta nakupujúcich na internete. Ďalšie pätina opýtaných potom udržateľnosť hodnotia ako jeden z faktorov pri voľbe internetového obchodu. Úlohu tu môže hrať predovšetkým obalový materiál, výplň zásielky alebo možnosti dopravy.

Zo zahraničných štúdií totiž vyplýva, že vyzdvihnutie zásielky v zberných miestach pomáha v porovnaní s doručovanie od dverí k dverám znižovať emisie oxidu uhličitého o 17 percent. Raketovo rastúca popularita služieb ako je Zásilkovna tak pomáhajú aj pri znižovaní uhlíkovej stopy. Patrí sa ale podotknúť, že pre väčšinu nakupujúcich na internete je výdajné miesto v mnohých prípadoch voľbou číslo jedna z iných dôvodov. Ide predovšetkým o možnosť vyzdvihnúť si zásielku v ľubovoľný čas.

priplatili by ste si za ekologickejšiu dopravu?

Ďalšia otázka, ktorá na účastníkov prieskumu smerovala, mierila na ochotu vzdať sa časti svojho komfortu pri dodaní tovaru, ak by to znamenalo podporu ekologickejšieho e-shopu. Tu odpovedalo kladne 67 percent respondentov, teda pohodlná väčšina. Celkom 42 percent opýtaných si dokáže predstaviť, že by si za ekologickejšie spôsob dopravy boli ochotní priplatiť. Kladný postoj k udržateľnosti vyjadrujú najčastejšie ľudia vo veku 25 až 34 rokov. Na opačnom póle stojí naopak spotrebitelia vo vekovej skupine 55 rokov a viac.

Všetci okolo seba ale vidíme, že udržateľnosť sa stáva základom pre stále väčší počet internetových obchodov. Častejšie sa tak stretávame napríklad s udržateľnejšie a vratnými obalmi. Alebo vyslovene ekologickým sortimentom v ponuke e-shopov. Ide skrátka o trend, ktorý neradno podceňovať.

Prejsť na článok MediaGuru

Ďalší článok
Nenechajte si ujsť výsledky štúdie Český košík roku 2020