Ciao, Italia! Ako úspešne expandovať na jeden z najrýchlejšie rastúcich e-commerce trhov sveta?

Veľký potenciál talianskeho e-commerce trhu

Čísla hovoria jasne: zo 60 miliónového Talianska, pripadá na jeden e-shop 4 200 obyvateľov. Pri porovnaní napríklad s podobne veľkou ekonomikou susedného Francúzska, kde na e-shop pripadá 320 obyvateľov, ide o veľký rozdiel. V nižšom počte domácich e-shopov sa odráža ekonomická nerovnosť medzi rozvinutým severom a zaostalejším juhom Apeninského polostrova.

Existujú ale aj ďalšie dôvody, prečo expandovať do Talianska práve teraz:

  • Aktuálne minie priemerný Talian na e-shope cez 1 600 eur ročne a do roku 2028 sa dokonca predpokladá takmer 60% ročný rast e-commerce
  • Taliani sú zvyknutí nakupovať tovar zo zahraničia. Také nákupy dokonca prevažujú – cez 65 % zo všetkých online nákupov prebehne na zahraničných e-shopoch
  • Expanziou e-shopu do Talianska získate príležitosť osloviť taliansky hovoriacich zákazníkov aj v ďalších oblastiach (štáty San Marino a Vatikán, ďalej kantóny na juhu Švajčiarska alebo ostrovy Korzika a Malta). 

Tip: Zvážte založenie lokálnej, teda talianskej firmy. Uľahčíte si tým veľa starostí počas registrácie k najrôznejším službám krajiny. Dôveru zákazníkov získate aj založením bankového účtu v talianskej banke, ktorý bude vedený v eurách. Okrem toho ušetríte za poplatky za medzinárodné prevody. 

Podmienky sa zdajú byť dobré, že? Ale bez práce nie sú koláče. Ako teda zaistíte sladký úspech vášho e-shopu v krajine povestnej svojím “dolce vita” – sladkým životom?

Presné zacielenie pomocou detailnej analýzy trhu

Každý e-shop pokrýva časť trhu, jeho segmenty – jednu alebo viacero cieľových skupín zákazníkov. Na oslovenie a presvedčenie cieľovky, vám pomôže podrobná znalosť jej nákupného chovania a preferencií. Práve na to slúži detailná analýza zahraničného e-commerce trhu. Vďaka nej zistíte, s akou konkurenciou musíte počítať, ako ju predbehnúť a získať jej zákazníkov.

Samotný e-shop potom musí byť preložený, lokalizovaný a k tomu mať profesionálne vedený online marketing v taliančine. Je to veľmi komplexný a previazaný proces vyžadujúci znalosti odborníkov. O najdôležitejšie tipy sa s vami ale podelíme rovno.

SEO preklad a lokalizácia e-shopu

Akonáhle na základe analýzy talianskeho e-commerce trhu urobíte nevyhnutné rozhodnutia, jedným z ďalších krokov je SEO preklad e-shopu do taliančiny. Rodený hovoriaci využije analýzu kľúčových slov v taliančine vzťahujúcu sa k vašim produktom a do textov kľúčové slová citlivo vloží. Texty zároveň preloží tak, aby Talianom pripadali prirodzené. Už tým si veľa talianskych zákazníkov získate.

Tip: Pred samotným spustením ostrej verzie e-shopu overte jeho užívateľskú prívetivosť využitím služieb špecialistu – rodeného hovoriaceho. Sú texty a kategórie e-shopu zrozumiteľné? Je proces objednávky bez chyby? Keď si dáte záležať na detailoch, znížite tak mieru okamžitého opustenia e-shopu (bounce rate) a zvýšite počty dokončených objednávok.

Vypracovanú analýzu kľúčových slov využijú rodení hovoriaci – špecialisti na online marketing pri správe kampaní, tvorbe e-mailingu a ďalších marketingových aktivitách. Veľmi účinné a populárne sú dnes kampane na sociálnych sieťach, kde s talianskymi zákazníkmi ľahko nadviažete vzťah – hlavne prostredníctvom emotívnych oznámení. Radosť z nadväzovania vzťahov majú totiž temperamentní Taliani v náture.

Online platby jasne vedú

Napriek tomu že väčšina Talianov vlastní kreditné karty, pri platbách za online nákup sú najviac preferované platby cez platobné brány. Medzi najpopulárnejšie patrí PayPal a jeho obdoby CartaSi, Satispay a BancomatPay. Bankové prevody a platby na dobierku majú na celkovom objeme platieb za tovar z e-shopov minimálny podiel. To je napríklad zásadný rozdiel oproti Bulharsku, Rumunsku alebo Maďarsku.

Marketplaces & cenové porovnávače

Obľuba nákupov na zahraničných e-shopoch súvisí aj s tým, že Taliani radi nakupujú na online trhoch alebo marketplaces. Nie je žiadnym prekvapením, že najpopulárnejší je Amazon, na ktorom aspoň raz nakúpilo cez 95 % talianskych online zákazníkov využívajúcich marketplaces. Po ňom nasleduje eBay a Zalando, ktoré sa dohromady delia o takmer 50 % zo všetkých talianskych užívateľov marketplaces. 

Obľube sa tešia aj cenové porovnávače. Tými najpopulárnejšími sú Trovaprezzi, Idealo a Twenga.

Doprava a vrátenie tovaru? Šupito presto!

Rozdiel medzi severom a juhom krajiny sa premieta aj do dopravnej infraštruktúry. Celkovo je však doprava v Taliansku dobre rozvinutá a umožňuje veľmi rýchle doručenie tovaru, ktoré je pre talianskych e-commerce zákazníkov očakávaným štandardom. Pre viac ako polovicu ide o zásadné kritérium pri výbere e-shopu. K tomu Taliani preferujú e-shopy s dopravou zadarmo a možnosťou jednoduchého a bezplatného vrátenia tovaru.

Najpopulárnejším dopravcom je v Taliansku BRT Bartolini. Za ním nasleduje Poste Italiane, UPS a GLS.

Zákaznícka podpora v taliančine je nevyhnutnosť

Aj keď niektoré časti Talianska sú bilingválne (hovorí sa tam po francúzsky či nemecky) a mladí väčšinou ovládajú angličtinu, talianski zákazníci očakávajú možnosť dohovoriť sa svojou rodnou rečou, či už na lokálnom telefónnom čísle, maile alebo cez chat. Pokiaľ toto e-shop neponúka, potenciálnych zákazníkov tým odrádza. Vezmite si príklad z Talianmi tak obľúbených marketplaces – ponúkajú kompletný servis v taliančine, takže keby sa čokoľvek dialo, zákazník sa s ich podporou dohovorí v materskom jazyku.

Tip: Pri expanzii s e-shopom do Talianska počítajte s frekventovanou komunikáciou na telefonickej zákazníckej podpore. V Taliansku je treba aj dvakrát vyšší počet komunikácií na jednu objednávku ako v ktorejkoľvek inej krajine v Európe.      

S kvalitnou prípravou vybudujete silné postavenie svojho e-shopu aj v Taliansku. Zaujímajú vás bližšie údaje o talianskom e-commerce? Využite možnosti konzultácie špecialistov na zahraničný e-commerce u nášho partnera NK Expand.

Ďalší článok
Bulharsko: rastúci e-commerce trh ako nové obzory vášho online podnikania