Čo je to affiliate marketing a ako z neho dostať maximum

Tiež ste v poslednej dobe na internete narazili na pojem affiliate marketing a nie ste si úplne istí, čo sa pod ním skrýva? Ide o pomerne neobyčajný spôsob marketingovej propagácie, ktorá vám môže pomôcť zásadne a s rozumnými nákladmi zvýšiť povedomie o svojom e-shope či produktoch. Ide o sofistikovaný spôsob odporúčania tovaru a služieb výmenou za províziu

Affiliate marketing je forma propagácie založená na províznej spolupráci s partnermi, ktorí sú odmeňovaní na základe skutočného objemu predajov, ktorý priniesli.

Odmeny za sprostredkovanie predaja tak platíte len za skutočný objem tržieb. To obsahového partnera motivuje k tomu, aby vaše produkty alebo služby prezentoval čo najlepšie. 

Dôležité je tiež spomenúť, že affiliate marketing má viacero strán. Predajcu a typicky blogera alebo majiteľa obsahového webu. Aby všetko fungovalo maximálne efektívne, vstupujú do tohto procesu ešte prostredníci, ktorými sú najrôznejšie affiliate siete. Tie sa stávajú spojovacím článkom typicky medzi e-shoperom a majiteľmi obsahových webov. 

Zúčastnenými stranami teda sú: 

  • Inzerent: typicky majiteľ/prevádzkovateľ e-shopu, ktorý ponúka svoje produkty alebo služby. 
  • Affiliate partner: majiteľ obsahového webu, influencer alebo iný publicista, ktorý výmenou za províziu ponúka vaše produkty alebo služby. 
  • Affiliate systém: pre výrazne efektívnejšiu spoluprácu môžete do procesu zapojiť tiež affiliate sieť, ktorá prepája vydavateľov s predajcami. 

Ako affliate marketing vznikol?

Aj keď by sa mohlo zdať, že vážnejšiu popularitu si affiliate marketing získava až v posledných rokoch, jeho princíp je starý takmer ako internet samotný. Aj v začiatkoch celosvetovej bezdrôtovej siete, ktorá začala pomaly objavovať kúzla elektronického obchodu, začali vznikať projekty, ktorých propagácia mohla byť tak trochu problematická. Marketingové aktivity ohľadom erotických služieb, hazardných hier a ďalších chúťok z oblasti šedej ekonomiky boli totiž obmedzované už od úplných začiatkov e-commerce.

Tvorcovia podobných projektov tak hľadali spôsoby, ako byť viditeľnými. A tak vznikol tichý provízny predaj. Predajca sa dohovoril s tvorcami obsahu, ktorí mohli tovar ponúkať vlastne celkom nenápadne, ale aj tak efektívne. Nesmieme tiež zabudnúť na to, že sa pohybujeme v deväťdesiatych rokoch. Konkurencia v mnohých odboroch internetu nebola prítomná. O väčší rozmach online províznych systémov sa postaral až rodiaci sa e-commerce gigant Amazon, ktorý partnerský provízny systém zaviedol v roku 1996. 

Podoby affiliate marketingu

A ako to teda vyzerá v praxi? Provízny predaj v e-commerce má viacero podôb. Tými najčastejšími sú textové odkazy a grafické bannery. 

Textové odkazy: pravdepodobne najčastejšia podoba affiliate marketingu. Typicky ide o články, v ktorých je zapracovaný unikátny odkaz smerujúci na e-shop. Odkaz v sebe obsahuje identifikačné značky, na základe ktorých dokáže affiliate systém priradiť provízie z predaja správnemu partnerovi. Veľmi obľúbené sú napríklad recenzie produktov, ktoré rovno obsahujú tiež odkaz na zakúpenie hodnoteného tovaru.

Bannery: špeciálne affiliate odkazy môžu byť schované tiež v grafických banneroch. Ich vzhľad by však mal byť dostatočne úderný na to, aby návštevníka webu zaujal.

Influencerská spolupráca: najmladší spôsob províznej spolupráce využíva influencerov na sociálnych sieťach. Typicky Youtube alebo Instagram. Tí môžu produkty propagovať napríklad pomocou zľavových kódov. Na základe tých je potom predajca schopný sledovať skutočné predaje a vyhodnotiť rentabilitu spolupráce.

Ako to funguje v praxi?

V praxi máte dve hlavné možnosti ako s affiliate marketingom začať. Môžete to buď skúsiť po vlastnej osi, alebo sa zapojiť do komplexnej províznej siete

Prvý spôsob bude lacnejší, avšak tiež prácnejší a v konečnom dôsledku dosť možno menej výhodný. Budete sa totiž musieť s affiliate partnermi dohovoriť jednotlivo na priamo. Musíte tiež spoločne vymyslieť spôsob, ako správne zaznamenávať uskutočnené konverzie. Vyriešiť sa to dá napríklad prostredníctvom UTM parametrov v odkaze.

Výhody priameho dohovoru: 

  • Žiadne poplatky pre sprostredkovateľa
  • Môžete osloviť konkrétnych vydavateľov 
  • Môžete im pripraviť ponuku na mieru
  • Nižšia konkurencia medzi predajcami

Nevýhody priameho dohovoru:

  • Proces je podstatne pomalší
  • Neoslovíte toľko partnerov
  • Celkový výsledok môže byť slabší
  • Zložitejšie sledovanie konverzií

Existuje však ešte jeden spôsob, vďaka ktorému môžete celý proces razantne urýchliť. Stačí sa totiž zapojiť do affiliate siete, ktorá v sebe združuje pokojne aj tisícky rôznych obsahových webov. Tým zadáte ponuku. Napríklad že ste predajca elektroniky, ktorý chce predať konkrétny typ televízie a za uskutočnený predaj ponúka províziu v určitej výške. Blogeri si potom prechádzajú ponuky a vyberajú si tie pre nich najzaujímavejšie. Porovnávajú teda výšku provízie a atraktivitu produktu spoločne s relevantnosťou svojho webu. Pokiaľ si vás vydavateľ vyberie, napíše o vás článok, umiestni si na web banner, alebo vymyslí ďalšie spôsoby, ako sa pokúsi prostredníctvom affliate linku daný produkt predať. Rovnako tak dnes existujú platformy, ktoré prepájajú značky s influencermi.

Výhody affiliate siete:

  • Naraz oslovíte až tisíc partnerov
  • Weby môžete vyberať podľa ich zamerania
  • Jednoduchá kontrola konverzií a vyplatenie provízií

Nevýhody affiliate siete:

  • Budete si konkurovať s ďalšími predajcami, čo môže viesť k vyššej celkovej provízií
  • Poplatky za sprostredkovanie služby
  • Sťažená možnosť individuálnej komunikácie

Ako začať s affiliate marketingom? 

Tu záleží predovšetkým na tom, či ste predajcom alebo tvorcom obsahu. Jeden bez druhého ale v rámci affiliate marketingu nemôže fungovať. 

Pre inzerenta: s affiliate marketingom môže začať prakticky každý e-shop. A to práve vďaka tomu, že vyskúšanie tohto nového marketingového kanálu pre začiatok nemusí nič stáť. Platíte totiž až za skutočné predaje. Za pokus teda okrem času doslova nič nedáte. Aj affiliate siete umožňujú vyskúšať si celý systém zadarmo. Vďaka tomu máte šancu spoznať, do čoho vlastne vstupujete. 

Pre affiliate partnera: tu už je to možno trochu zložitejšie. Aby ste boli schopným a zmysluplným affiliate partnerom, musíte mať najskôr vybudovaný obsahový web, prípadne byť influencerom na sociálnych sieťach so solídnou fanúšikovskou komunitou. Začínať s oboma nemusí byť v dnešnej konkurenciou nabitej dobe moc jednoduché. Pokiaľ už ale vyššie popísané predpoklady máte, napríklad vlastníte magazín zameraný na jednu konkrétnu oblasť, alebo napríklad recenzný portál, môže byť pre vás affiliate marketing veľmi zaujímavým spôsobom monetizácie. Najlepšou cestou je zapojenie do affiliate siete. Získate tak hneď prístup ku konkrétnym ponukám, z ktorých si môžete vybrať tú najzaujímavejšiu. 

Výhody affiliate marketingu

Aké sú teda konkrétne výhody affiliate marketingu?

  • Presne ide o veľmi efektívne investované finančné prostriedky. Napríklad v porovnaní s tak trochu príbuzným PR článkom, kde vám návratnosť nikto nezaručí. Platíte len za skutočný a preukázateľný výkon, a to až po uskutočnení predaja.
  • Predajom svojich produktov alebo služieb “poveríte” niekoho iného, ktorý je navyše motivovaný k tomu, aby sa mu obchod podaril. 
  • Affiliate marketing patrí medzi veľmi nenásilné spôsoby reklamy. Väčšina zákazníkov si ich v podstate ani nevšimne a tým pádom ich nijako nedráždia.
  • Pre majiteľov obsahových webov ide o zaujímavý spôsob monetizácie. 

Nevýhody affiliate marketingu

Aby sme to mali aspoň trochu vyvážené, je potrebné povedať aj niektoré negatíva. 

  • Bez využitia affiliate siete môže byť komunikácia s partnermi celkom zložitá. 
  • Pokiaľ affiliate sieť využívate, musíte si priazeň partnerov získať medzi ďalšími inzerentmi. To so sebou často ponesie nutnosť ponúknuť vyššiu províziu. 
  • Partner môže o právom získanú províziu pomerne ľahko prísť. Napríklad tak, že návštevník príde na e-shop raz z affiliate linku a po druhýkrát už z iného zariadenia, z ktorého aj nakúpi. Aj keď sa tak zákazník o e-shope dozvedel vďaka partnerovi, ten žiadnu províziu nezíska. Evidenciu konverzií môže zmariť tiež aktívne blokovanie cookies. 

Aké mať od affiliate marketingu očakávania?

Jednoducho povedané, striedme. Nečakajte zázraky. Existujú ale odbory, pre ktoré affiliate marketing môže fungovať skvele. Na to, aby ste sa presvedčili, či to nie je aj váš prípad, stačí jediné, skúsiť to tiež. Affiliate marketing sa môže stať pomerne zaujímavým vedľajším predajným kanálom

Pokiaľ prevádzkujete veľmi navštevovaný web, na ktorý pravidelne tvoríte obsah, potom príliš nie je o čom premýšľať. Zapojte sa do affiliate siete. Jediný rozdiel bude v tom, že svoje články prispôsobíte ponúkaným produktom a vložíte do nich odkazy. Nemali by ste to ale preháňať. Pokiaľ by bol všetok váš obsah podriadený affiliate marketingu, najskôr by to nepôsobilo veľmi dobre. 

Ako nastaviť provízie? 

Nastavenie správnej provízie nemusí byť jednoduché. Malo by totiž byť rentabilné pre predajcu, ale zároveň dostatočne motivačné pre partnera. Je teda potrebné poznať svoju maržu. Konkrétna výška provízie závisí od daného produktu. Najčastejšie sa ale provízie pohybujú medzi 5 až 20 percentami. Výnimkou však nie sú ani provízie mimo tento rozsah.

Ďalší článok
Affiliate marketing pre e-shopy Upgates