Čo je to dropshipping a kedy sa oplatí do neho púšťať?

Dropshipping je jedným z obchodných modelov, s ktorým sa v e-commerce môžeme stretnúť. Ide o systém, kedy predajca nepotrebuje fyzicky skladovať tovar, ktorý ponúka vo svojom e-shope. Naopak funguje tak, že akonáhle si zákazník tovar zakúpi, predajca objedná tento produkt priamo od tretej strany, často veľkoobchodníka alebo výrobcu, ktorý potom tovar vyšle priamo zákazníkovi. Predajca tak slúži ako prostredník medzi dodávateľom a koncovým zákazníkom, pričom profituje z rozdielu medzi nákupnou a predajnou cenou. Veľkoobchodník bez väčšieho úsilia predáva svoje produkty a e-shoper si nemusí robiť starosti spojené s logistikou. 

Stručná história dropshippingu

Mohlo by sa zdať, že Dropshipping je čisto internetový fenomén. V skutočnosti sme sa s ním ale mohli stretnúť ešte pred príchodom online sveta. Už vtedy totiž tieto princípy využívali spoločnosti prevádzkujúce priamy marketing. Najčastejšou formou je posielanie katalógov a brožúr zákazníkom a následné plnenie objednávok prostredníctvom tretích strán. S nástupom internetu v 90. rokoch 20. storočia potom získal dropshipping úplne nový rozmer. Mnohé e-commerce platformy a online trhy umožnili menším predajcom ľahko vstúpiť na trh a ponúkať produkty bez nutnosti vlastného skladu. 

Takto môže vyzerať marketingový katalóg. Zdroj: Colortechinc.com

S nástupom prenajímateľných e-shopových riešení, ktoré umožňujú veľmi jednoduché založenie internetového obchodu, sa obľuba dropshippingu ďalej rozširovala.

Ako funguje Dropshipping

Dropshipping je obchodný model založený na spolupráci medzi tromi hlavnými aktérmi: predajcom (vlastníkom e-shopu), dodávateľom (často veľkoobchodníkom alebo výrobcom) a koncovým zákazníkom. V priebehu tohto procesu neprebieha fyzický pohyb tovaru cez predajcu. Namiesto toho je produkt posielaný priamo od dodávateľa k zákazníkovi.

Jednotlivé úlohy v rámci dropshippingu

  1. Predajca (vlastník e-shopu):
  • Vyberá a zverejňuje produkty, ktoré chce svojim zákazníkom ponúkať.
  • Stará sa o marketing svojho e-shopu a láka potenciálnych zákazníkov.
  • Uskutočnené objednávky odovzdáva na vybavenie svojmu dodávateľovi.
  • Zaisťuje zákaznícky servis a rieši prípadné reklamácie.
  • Komunikuje so svojím dodávateľom.
  1. Dodávateľ (veľkoobchodník alebo výrobca):
  • Stará sa o skladové zásoby a ich dostupnosť.
  • Spracováva, balí a odosiela objednávky získané cez predajcu.
  • Poskytuje informácie o dostupnosti produktov a cenových ponukách.
  1. Koncový zákazník:
  • Vyberá a nakupuje produkty.

Dropshipping je teda postavený na spolupráci a koordinácii medzi predajcom a dodávateľom. Zaujímavé pritom je, že koncový zákazník ani nemusí vedieť, že produkty v skutočnosti nakupuje u niekoho iného. Hlavné je pre neho presvedčenie, že tovar dorazí na čas a v poriadku.

Výhody Dropshippingu

Aké sú teda konkrétne výhody Dropshippingu? Pozrime sa na ne primárne pohľadom potenciálneho predajcu:

  1. Nízke počiatočné náklady: Pre zahájenie dropshippingového podnikania nie sú nutné veľké investície do zásob či skladovacích priestorov. Väčšinou stačí mať funkčný e-shop a dohodu s dodávateľom.
  2. Široký výber produktov: Predajcovia môžu ponúkať širokú škálu produktov bez nutnosti skladovania zásob.
  3. Flexibilita: V prípade potreby sa môžu pomerne jednoducho prispôsobiť tržným trendom a rýchlo meniť ponuku na svojich e-shopoch.
  4. Nižšie riziko: Bez zásob je riziko nepredaného tovaru výrazne znížené. Túto výhodu ocenia predovšetkým obchodníci predávajúci tovar s exspiráciou.
  5. Geografická flexibilita: Dropshipping umožňuje prevádzkovať e-shop odkiaľkoľvek na svete, stačí mať prístup k internetu. Nemusíte sa fyzicky nachádzať v blízkosti svojho tovaru.
  6. Znížené prevádzkové náklady: Bez skladu a zásob sa znižujú náklady na prenájom, energie, zamestnancov v sklade a ďalšie prevádzkové výdaje.

Nevýhody Dropshippingu:

Úplne očakávane ale v rámci Dropshippingu musíte počítať tiež s niektorými nevýhodami. Opäť sa na ne pozrieme primárne pohľadom predajcu:

  1. Nižšie marže: Vzhľadom na vysokú konkurenciu v dropshippingovom modeli môžu byť marže nižšie v porovnaní s tradičnými obchodnými modelmi.
  2. Závislosť na tretích stranách: Pokiaľ dodávateľ urobí chybu alebo má oneskorenie, predajca je často ten, kto musí riešiť nespokojnosť zákazníka, aj keď nemal priamu kontrolu nad situáciou.
  3. Vysoká konkurencia: Kvôli nízkym vstupným bariéram sa cestou dropshippingu vydáva mnoho podnikateľov. To potom vedie k vysokej konkurencii, a to hlavne v populárnych segmentoch. Pripravte sa preto na to, že budete ponúkať rovnaký tovar, ako mnoho ďalších e-shopov a bude pre vás náročné odlíšiť sa od konkurencie.
  4. Komplikácie so zásobami: Niekedy je ťažké sledovať, ktoré produkty sú skutočne skladom u dodávateľov, čo môže viesť k situáciám, kedy zákazníci objednávajú tovar aktuálne nedostupný. Preto je dôležité kvalitné napojenie na dodávateľa. Napríklad prostredníctvom XML feedov
  5. Dlhšia doba dodania: Mnoho dropshippingových dodávateľov pôsobí v zahraničí, čo môže predĺžiť dobu dodania a v konečnom dôsledku viesť k nespokojnosti zákazníkov.
  6. Problémy s kontrolou kvality: Pretože predajca nikdy fyzicky nevidí produkt, nemá kontrolu nad kvalitou produktu. Nemôže ani ovplyvniť, ako je produkt zabalený a ako rýchlo dorazí k zákazníkovi.

Rozdiel medzi Dropshippingom a fulfillmentom

Možno vám práve napadlo, že veľmi podobným obchodným modelom by mohol byť fulfillment. Je pravda, že spoločným znakom oboch prístupov je absencia skladových zásob priamo u obchodníka. Inak ale oba obchodné modely fungujú úplne odlišne. 

Dropshipping už sme si vysvetľovali. V tejto chvíli tak bude stačiť spresniť si, ako sa líši fulfillment. V tomto modeli ste ako podnikateľ vlastník tovaru. Len starosti s logistikou za vás preberá partner, v ktorého sklade sa nachádza tovar rôznych e-shopov. Vďaka úsporám z rozsahu je schopný riešiť logistiku e-shopu omnoho efektívnejšie. Značný objem denne odosielaného tovaru potom fulfillmentovým spoločnostiam zaisťuje výhodnejšie zmluvy s dopravcami. 

Zatiaľ čo pri dropshippingu vám z predaja tovaru zostane dopredu daná marža, v prípade fulfillmentu svojmu partnerovi platíte za naskladnenie, skladovanie a vyskladňovanie objednávok. Tovar nakupujete za bežnú kúpnu cenu. Cena fulfillmentu je veľmi individuálna. Majiteľ e-shopu tiež musí zvážiť cenu svojho času, pretože veľkú časť trávi nad logistikou e-shopu. Po nadviazaní spolupráce s fulfillmentovým partnerom môže svoj čas venovať iným aspektom svojho internetového podnikania. 

Aké nároky by mal spĺňať spoľahlivý dodávateľ pre Dropshipping

Pred zahájením spolupráce je dôležité vykonať dôkladný výskum dodávateľov. Overte si ich reputáciu, prečítajte si recenzie od iných dropshipperov a skontrolujte referencie. Majte na pamäti, že si vyberáte partnera, na ktorom bude vaše ďalšie podnikanie úplne závislé.

Komunikácia: Komunikujte s potenciálnymi dodávateľmi a zistite, ako rýchlo reagujú na otázky, ako profesionálne sa správajú a ako ochotní sú podeliť sa o informácie. Dobrá komunikácia je kľúčová pre hladký priebeh ďalšieho dropshippingového podnikania.

Doba dodania: Skontrolujte, ako rýchlo dodávateľ môže tovar odoslať a aká je priemerná doba dodania. Dlhé čakacie doby môžu odradiť zákazníkov.

Kvalita produktov: Pokiaľ je to možné, objednajte si vzorky produktov, aby ste mali istotu ich kvality. Nespokojní zákazníci kvôli zlej kvalite produktov môžu poškodiť reputáciu vášho e-shopu.

Výška marže: Dobre si zistite, aké marže vám dropshippingový partner je ochotný ponúknuť. Na ich základe môžete vypočítať, aké marketingové náklady môžete na získanie objednávok vynaložiť a či má celé podnikanie nádej prinášať zisk.

Náklady na odoslanie: Porovnajte náklady na dopravu medzi rôznymi dodávateľmi. Vysoké náklady môžu znížiť vaše marže alebo zvýšiť ceny pre zákazníkov.

Vrátenie a reklamácia: Venujte pozornosť politike vrátenia tovaru a reklamáciám. Vedieť, ako dodávateľ rieši problémy, je kľúčové pre zachovanie dobrého vzťahu so zákazníkmi.

Pravidelné aktualizácie: Spoľahlivý dodávateľ bude pravidelne aktualizovať informácie o dostupnosti produktov, o novinkách v sortimente alebo zmenách cien.

Minimálna objednávka: Niektorí dodávatelia môžu mať minimálne množstvo objednávky alebo minimálne náklady objednávky. Uistite sa, že tieto podmienky vyhovujú vášmu obchodnému modelu.

Dohody o výhradnom predaji: Niektorí dodávatelia môžu ponúkať výhradné dohody, čo môže byť výhodné pre obmedzenie konkurencie v určitom segmente.

Krajina pôvodu: Pokiaľ sa rozhodnete pre dodávateľa zo zahraničia, zvážte možné komplikácie, napr. colné poplatky, dobu dopravy, komunikáciu v cudzom jazyku alebo odlišné štandardy kvality.

Ako na marketing dropshippingového e-shopu?

Už sme si povedali, že efektívne nastavený marketing je pre úspešný dropshippingový projekt úplne zásadný. Preto si v tejto kapitole vysvetlíme ako k marketingu pri tomto type e-shopu pristupovať. Konkrétne si priblížime niekoľko praktických tipov. 

Pochopenie marží v dropshippingu:

Dropshipping e-shopy operujú v porovnaní s tradičnými e-shopmi s o poznanie nižšími maržami. Prilákanie prakticky každého zákazníka ale niečo stojí. Preto je potrebné mať dobre spočítané, koľko si môžete do prilákania nového zákazníka dovoliť investovať. 

Efektívne rozpočtovanie:

Vzhľadom k nižším maržiam je kľúčové efektívne rozdeliť marketingový rozpočet. Analyzujte, ktoré kanály vám prinášajú najväčší výnos a optimalizujte rozpočet tak, aby ste maximalizovali ROI.

Segmentácia cieľového publika:

Namiesto masového marketingu sa sústreďte na konkrétne segmenty zákazníkov, ktorí majú najväčšiu pravdepodobnosť nákupu. Väčšia presnosť v segmentácii vedie k lepšiemu využitiu rozpočtu.

Výkonnostný marketing:

Vzhľadom na nižšie marže je dôležité zamerať sa na marketingové aktivity, ktoré nemožno jednoducho sledovať a merať. Ako najefektívnejšia sa môže ukázať PPC reklama, alebo affiliate marketing.

Vytváranie obsahu s pridanou hodnotou:

Premýšľajte o vytváraní kvalitného obsahu, ktorý poskytne zákazníkom informácie alebo riešenia ich problémov. Toto môže zahŕňať blogové príspevky, návody, recenzie produktov atď.

Optimalizácia konverzného procesu:

Aj malé zlepšenia v konverznej miere môžu mať významný dopad na rentabilitu. A/B testovanie, optimalizácia popisov produktov a zlepšenie návrhu stránok môže výrazne zvýšiť konverzie.

Vernostné programy a opakované nákupy:

Namiesto toho, aby ste neustále míňali za získavanie nových zákazníkov, zamerajte sa na udržanie tých terajších. Vernostné programy môžu motivovať zákazníkov k opakovaným nákupom. Osloviť ich môžete prostredníctvom e-mail marketingu.

Využitie sociálnych médií:

Pre budovanie komunity a udržiavanie vašich zákazníkov v obraze môžete využiť tiež sociálne siete. Ďalším zaujímavým kanálom je Influencer marketing, ktorý môže byť tiež nákladovo efektívny spôsob, ako dosiahnuť široké publikum.

Optimalizácia pre mobilné zariadenie:

S narastajúcim počtom nákupov na mobilných zariadeniach je dôležité, aby bol váš e-shop plne optimalizovaný pre mobily, čo môže zlepšiť konverznú mieru a znížiť náklady na získanie zákazníka.

Retargeting:

Retargetingové reklamy môžu byť veľmi efektívne pre zákazníkov, ktorí už prejavili záujem o vaše produkty, ale ešte nevykonali nákup.

Ďalší článok
Ako začať podnikať?