Čo je to linkbuilding?

S termínom linkbuilding sa skôr či neskôr asi stretne každý, kto to s podnikaním na internete myslí aspoň trochu vážne. O čo ale vlastne ide? 

Prečo je linkbuilding dôležitý pre SEO?

Linkbuilding hrá úlohu predovšetkým v SEO. Optimalizácia pre vyhľadávače je samozrejme kapitola sama o sebe. Pre účely tohto článku však bude úplne stačiť rozdelenie na dva faktory, ktoré ovplyvňujú SEO. Ide o onpage a offpage faktory. Onpage ovplyvňujete priamo na svojom webe. Ide o obsah a technické spracovanie samotných stránok. U Offpage faktorov je tomu ale inak. Práve tu hrá najväčšiu úlohu linkbuilding. 

Ide o cielenú stratégiu zvyšovania dôveryhodnosti vášho webu v očiach vyhľadávačov získavaním odkazov z relevantných webových stránok. 

Čo je to linkbuilding?

Linkbuilding spočíva predovšetkým v systematickom budovaní spätných odkazov smerujúcich na váš web. Ide teda o sieť odkazov z iných domén smerujúcich na daný web. Predpoklad je tu jednoduchý. Čím viac externých webov na vaše internetové stránky smeruje, tým skôr sa dá predpokladať, že ide o relevantný a rešpektovaný obsah, ktorý môžu vyhľadávače s pokojným svedomím odporučiť svojim užívateľom. Linkbuilding má značný vplyv na pozíciu webu v rámci internetových vyhľadávačov.

História linkbuildingu

Online svet je nesmierne dynamickým miestom, ktoré sa neustále vyvíja. Čo v internetovom marketingu platilo včera, nemusí platiť dnes. Práve linkbuilding je ale faktor, ktorý hrá svoju nezastupiteľnú úlohu už niekoľko desaťročí. Spôsob efektívneho linkbuildingu sa ale v priebehu rokov zásadne menil. 

Linkbuilding, ako ho poznáme dnes, sa začal rozmáhať spoločne s raketovým rastom vyhľadávacieho giganta Google. Prvý špecialisti internetového marketingu si totiž začali všímať, že vyhľadávač hodnotí webové stránky okrem iného tiež na základe množstva odkazujúcich webov. Tento algoritmus vošiel do známosti pod pojmom Page Rank, ktorý Google udržuje aj dnes v čase umelej inteligencie. 

Znázornenie Page Ranku, Zdroj: wikipedia

Myšlienka to bola bez pochýb dobrá. Trochu sa to ale zvrhlo. Čoskoro totiž začali vznikať najrôznejšie internetové katalógy, ktorých cieľom bolo poskytovanie spätných odkazov. Nielen Google, ale tiež ďalším internetovým vyhľadávačom neostalo nič iné, ako začať rozlišovať kvalitu jednotlivých odkazov. Dnes už vám teda nákup tisícov spätných odkazov na pochybných weboch príliš nepomôže. Linkbuilding je naopak systematická a trpezlivosť vyžadujúca práca.

Základné pojmy

Predtým, ako sa pustíme do ďalšieho vysvetľovania, neuškodí prejsť si základné pojmy, s ktorými sa v súvislosti s linkbuildingom môžete stretnúť. 

Anchor text: ide o text, ktorý je na odkaze umiestnený. Anchor text je napríklad toto: prenájom e-shopu Upgates. Ako vidíte, anchor text sa obvykle odlišuje od zvyšného textu, aby užívateľ spoznal, že ide o odkaz. Anchor text by mal byť relevantný k obsahu odkazovaného webu. Dobre zvolený anchor text ovplyvňuje mieru prekliku a takzvaný bounce rate, teda pomer užívateľov, ktorí web ihneď opustia bez interakcie.

Interný odkaz: ide o typ spätného odkazu, ktorý užívateľa navedie na inú stránku v rámci rovnakého webu. Neodkáže ho teda mimo daný web. 

Externý odkaz: v tomto prípade spätný odkaz navedie užívateľa mimo daného webu. Práve sieť kvalitných a relevantných externých odkazov je základom úspešného linkbuildingu. 

Ako linkbuilding ovplyvňuje pozície vo vyhľadávaní a kto by sa o neho mal zaujímať? 

Už sme tu spomínali, že linkbuilding je kľúčový pre posudzovanie takzvaných offpage SEO faktorov. Internetovému vyhľadávaču totiž početnosť a kvalita stránok obsahujúcich váš odkaz napovedá o tom, ako relevantné sú vaše webové stránky a s nimi tiež obsah na nich umiestnený. Google tomuto princípu hovorí “vote of confidence” alebo hlasovanie o dôvere. Do dnešných dní ide o jednu z najdôležitejších metrík, podľa ktorých najrozšírenejší vyhľadávač webovej stránky posudzuje. Čím väčšia dôvera, tým lepšia šanca na získanie atraktívnych pozícií v rámci organického vyhľadávania. 

Organické vyhľadávanie na Google. Zdroj: upgates.

A to je presne dôvod, prečo by sa o linkbuilding mali zaujímať majitelia webov, ktorí chcú zvýšiť organickú návštevnosť. Tá totiž patrí medzi tie najkvalitnejšie. Na váš web dokáže dostať užívateľov, ktorí sa o danú problematiku, či produkty skutočne zaujímajú. 

Typy a stratégie linkbuildingu

Linkbuilding môžeme rozdeliť do dvoch základných typov. Zatiaľčo jeden priamo neovplyvníte, pri tom druhom záleží len na vás, ako budete úspešní. Vždy je ale potrebné dávať si pozor na to, aby ste neprekročili hranice. 

Prirodzený (pasívny) linkbuilding

Prirodzený, alebo organický linkbuilding je presne tá forma získavania spätných odkazov, ktorú neovplyvníte. Zahŕňa totiž prirodzené odkazovanie na váš web, a to bez akýchkoľvek stimulov. Prirodzený linkbuilding sa týka predovšetkým veľmi silných a široko známych webov. Práve jedným z hlavných cieľov systematického linkbuildingu býva dosiahnutie tohto stavu, kedy ľudia na veľmi relevantný obsah na iných weboch odkazujú sami. V ideálnom svete by toto bola jediná existujúca forma linkbuildingu, pretože by úplne dokonale reflektovala, ako kvalitný obsah rôzne weby ponúkajú. Realita je ale trochu iná. 

Manuálny (aktívny) linkbuilding

Vo veľkej väčšine prípadov musíme webu v získavaní spätných odkazov nejako pomôcť. A to práve prostredníctvom manuálneho linkbuildingu. Stále ide o získavanie spätných odkazov. Tentokrát už ale cielene a systematicky. 

  • Nákup odkazov: aj keď z toho v Google a ďalších vyhľadávačoch príliš veľkú radosť asi nemajú, býva najrozšírenejším spôsobom získavania spätných odkazov ich nákup. Mnoho webov vám za poplatok umožní umiestniť na web spätný odkaz. Už dávno tu ale nehrá úlohu kvantita, ale kvalita.  
  • Guest posting: veľmi populárnym spôsobom získavania spätných odkazov je tiež guest posting. V skratke ide o výmenu obsahu medzi dvoma webmi. Súčasťou textov sú samozrejme tiež spätné odkazy. Obrovskou výhodou guest postingu je fakt, že ho obvykle môžete prevádzkovať zdarma. Vždy ale vyžaduje nájsť partnerov v podobe relevantných webov, ktorí prínosom guest postingu rozumejú.
  • Zapájanie sa do diskusií: ide o mravčiu prácu, ktorá však môže priniesť zaujímavé výsledky. Nájdite si na internete diskusné fóra na témy relevantné pre vás a zapojte sa. Nezabudnite pridať odkaz na svoj web. Možno tým motivujete ďalších užívateľov k prezdieľaniu svojho webu. 
  • Social media linkbuilding: rovnako ako v prípade diskusných fór môžete svojej značke pomôcť tiež v rámci sociálnych sietí.
  • Vytváranie infografík: niektorí majitelia webov nedajú dopustiť na infografiky. Pokiaľ v rámci svojho webu vytvoríte také, ktoré sú zaujímavé a dobre ozdrojované, máte slušnú šancu, že si ich ľudia na internete nájdu a možno aj so zdrojom prezdieľajú v rámci svojho obsahu. 
  • Lokálny linkbuilding: pokiaľ je pre vaše podnikanie relevantné len okolie vášho bydliska, kedy napríklad prevádzkujete kamennú predajňu, alebo ste remeselník, môžete staviť tiež na lokálny linkbuilding. 
  • Umiestnenie do katalógov: s týmto ale opatrne. V minulosti totiž bolo rozšíreným linkbuildingovým zlozvykom zaplatiť si umiestnenie v stovkách najrôznejších katalógov. Dnes by ste si za toto v očiach vyhľadávača Google skôr vyslúžili penalizáciu. Aj v dnešnej dobe však je možné naraziť na relevantné katalógy, ktoré vám môžu pomôcť. 
  • Broken linkbuilding: veľmi zaujímavá linkbuildingová taktika spočíva v nájdení rozbitých odkazov. Vtedy tých, ktoré z nejakého dôvodu nezobrazujú správny obsah. Najčastejšie vracajú chybové hlásenie, alebo sú napríklad na webe, ktorého doména exspirovala. S vyhľadávaním týchto webov vám pomôžu špecializované nástroje. Akonáhle taký odkaz nájdete, stačí vytvoriť relevantný obsah, ktorý sedí s URL “rozbitého webu”. Po vytvorení obsahu už stačí kontaktovať majiteľa webu a upozorniť ho na chybný odkaz. Rovno mu navrhnite riešenie v pohode obsahu spracovaného priamo na mieru. 

Toto sú najrozšírenejšie linkbuildingové stratégie, ktoré, keď sa do nich pustíte s rozmyslom, môžeme označiť za etické. Niekedy môžeme v touto súvislosťou naraziť na označenie white hat techniky. 

Existujú ale ešte tiež black hat techniky, ktoré vám nikto rozumný neodporučí. Skôr ako zvýšenie autority svojho webu vám prinesú penalizáciu zo strany Google. Len pre zaujímavosť tu však patria napríklad práve nákup kvanta odkazov na nekvalitné weby, zahlcovanie diskusií svojimi odkazmi alebo vytváranie vlastnej siete na seba odkazujúcich sa webov.

Ako na linkbuilding?

A ako vlastne s linkbuildingom začať? V prvom rade je potrebné vedieť, na aké weby vlastne cielite. V tomto vám môžu napovedať užitočné nástroje, o ktorých si povieme v nasledujúcej kapitole. Ako už sme si totiž povedali, “vytapetovanie” internetu spätnými odkazmi úplne bez rozmyslu, patrí do minulosti. Dnes vám podobná taktika určite prinesie nepríjemnú penalizáciu zo strany internetového vyhľadávača. Moderný linkbuilding je dnes o hľadaní kvalitných príležitostí. 

Základom je linkbuildingová analýza, ktorá vám pomôže s identifikáciou vhodných webov. Z nich ale musíte svojich návštevníkov niekam dostať. Ruka v ruke s linkbuildingovou analýzou by tak mala ísť analýza kľúčových slov. Tá vám môže identifikovať, ktoré kľúčové slová sú pre vašu cieľovú skupinu relevantné a cez ktoré sa môžu organicky dostávať na váš web. Potom sa nezaobídete bez kvalitného obsahu. Práve ten bude jadrom linkbuildingu. Budete s ním totiž v rámci externých spätných odkazov pracovať. 

Príklad analýzy kľúčových slov. Zdroj: Collabim

Platený a neplatený linkbuilding

V ideálnom svete by weby získavali spätné odkazy len prirodzene, prostredníctvom kvalitného obsahu, alebo partnerských spoluprác. Realita ale taká nie je. Úplne prirodzenou súčasťou linkbuildingu býva totiž nakupovanie odkazov. Samotný Google túto stratégiu neodporúča, pretože na ňu môže byť pozerané ako na manipuláciu s Page Rankom. Zvýhodňuje totiž subjekty s veľkými rozpočtami. Aj napriek tomu je však dnes nákup odkazov na vytipovaných weboch úplne bežný. Oplatí sa ale postupovať so zvýšenou opatrnosťou. 

Nástroje pre linkbuilding

Rovnako ako v iných marketingových oboroch, aj v prípade linkbuildingu vám môžu výrazne pomôcť najrôznejšie nástroje. Ide predovšetkým o tie, ktoré dokážu merať silu webových stránok. 

Collabim

Český nástroj Collabim je nerozlučným parťákom mnohých SEO špecialistov. Jednou z jeho mnohých funkcií je tiež identifikácia zaujímavých odkazových príležitostí. Collabim ich vyhodnocuje na základe relevantnosti voči obsahu na vašom webe a sile danej domény. Ide tak o veľmi užitočný ukazovateľ, kam svoje úsilie v rámci linkbuildingu smerovať. 

Linkbuildingové nástroje pri identifikácii odkazových príležitostí veľmi často medzi najrelevantnejšie zhody zaradia tiež vašich konkurentov. U nich je samozrejme šanca na získanie spätného odkazu minimálna. 

Ahrefs

Medzi celosvetovo najpopulárnejšie nástroje patrí tiež globálny nástroj Ahrefs. Jednou z jeho najpoužívanejších funkcií je možnosť skúsiť rating danej domény. Ide o užitočný nástroj, ktorý vám napovie, ako je web, ktorý vás zaujíma, autoritatívny. 

Mention

Pomerne zaujímavým nástrojom môže byť tiež Mention. Tento nástroj totiž umožňuje sledovať zmienky o vašej spoločnosti naprieč webom a sociálnymi sieťami. Autorov týchto zmienok následne môžete kontaktovať s ponukou dodania spätného odkazu do zmienky. 

Moz

Medzi populárne služby, ktoré využívajú SEO špecialisti naprieč svetom, patrí tiež služba Moz. Umožní vám monitorovať odkazové príležitosti, objavovať nové zaujímavé kľúčové slová, alebo analyzovať domény. 

Ako zhodnotiť kvalitu webov? 

Už niekoľkokrát sme tu spomenuli, že v modernom linkbuildingu hrá kvalita väčšiu úlohu ako kvantita. Kvalitu webu, z ktorého sa budete pokúšať získať spätný odkaz však budete musieť nejako posúdiť. Napovedia vám tieto základné ukazovatele. 

  • Autorita webu: nástroje, ktoré vám pomôžu odhaliť, ako je daný web autoritatívny, už sme si rozobrali. 
  • Relevancia webu: úlohu hrá bez pochyby tiež to, ako relevantný obsah danej stránky je. V prvom rade vyberajte tematicky príbuzné weby.  
  • Umiestnenie odkazu na webe: skóre, ktoré vám vyhľadávače za získanie spätného odkazu pridelia, súvisí tiež s tým, kde je odkaz umiestnený. Či ide o hlavnú stránku, pätičku, blog a podobne. 

Koľko linkbuilding stojí?

Toto je asi otázka, ktorá vás zaujíma možno najviac. Odpoveď na ňu je však veľmi zložitá. Záleží totiž na tom, ako k linkbuildingu pristúpite. Nemusí vás stáť vôbec nič, rovnako ako desaťtisícové, či tisícové sumy. 

Do práce na zvyšovanie autority webu sa totiž môžete pustiť sami tak, že sa pokúsite o získanie odkazov napríklad na spriaznených a relevantných weboch, a to pokojne úplne bezplatne. Jedinou investíciou bude váš čas. 

Niekto iný sa však do linkbuildingu môže pustiť spoločne so skúseným profesionálom, ktorý vytvorí stratégiu a začne pre vás odkazy aj získavať. Okrem toho si budete musieť pripraviť tiež rozpočet pre získavanie odkazov v rámci platených spoluprác. 

Nech už sa do linkbuildingu pustíte s akýmkoľvek rozpočtom, vždy by prínosy mali prevážiť nad vynaloženými nákladmi. Myslite ale zároveň na to, že linkbuilding je rovnako ako celá optimalizácia pre vyhľadávače beh na dlhú trať. Musíte sa tak obrniť trpezlivosťou. 

Najčastejšie chyby v rámci budovania silného webu

Obzvlášť v prípade, kedy sa do získavania spätných odkazov pustíte svojpomocne, mali by ste mať na pamäti niekoľko najčastejších chýb, ktoré by vám mohli skôr ublížiť. 

  1. Nepoľavujte z kvality: práve kvalitný obsah je faktor, ktorý v rámci SEO stále hrá obrovskú úlohu a nič nenasvedčuje tomu, že by sa na tom v dohľadnej dobe malo čokoľvek meniť. Kvalitný obsah by mal byť neoddeliteľnou súčasťou tiež linkbuildingu. Dodržujte všetky zažité SEO zásady a píšte texty so skutočnou informačnou hodnotou. Nielen ako balast, ktorým obalíte chcený spätný odkaz. 
  2. Buďte prirodzení v rámci odkazov a anchor textov: odkazy vkladajte do textu s citom a vždy s prihliadnutím k okolitému textu. Skrátka sa s nimi snažte pracovať čo najprirodzenejšie. Ani to s nimi nepreháňajte, čo platí ako pre početnosť odkazov, tak tiež dĺžku jednotlivých anchor textov.
  3. Nespamovať internet svojimi odkazmi: o tom už sme hovorili vyššie. Doby, kedy linkbuilding znamenal “vytapetovanie” internetu odkazmi na svoj web, sú nenávratne preč. 

Ako na označovanie platených odkazov

Google rozlišuje len niekoľko typov odkazov. Slúžia na to špeciálne atribúty. Niekedy totiž vyhľadávaču potrebujete povedať, aby k odkazu pristupoval trochu inak. 

Obyčajný odkaz, ktorým Google nedáva žiadny špeciálny pokyn a internetový vyhľadávač sa tak úplne sám rozhodne, ako s odkazom naloží, vyzerá v značkovacom jazyku takto: 

<a href="http://upgates.cz/">Upgates</a>

Atribút Nofollow

Občas ale Google chcete povedať, aby Google odkazu neprikladal takú váhu. Môže ísť napríklad o obsah v rámci komentárov, či obsah, ktorý sa objaví na menej dôveryhodných stránkach. Atribút nofollow sa predstavil v roku 2005 a zo začiatku išlo o linky, ktoré mali roboti vyhľadávača ignorovať. Dnes už je to trochu inak. 

Takto vyzerá odkaz s atribútom nofollow:

<a href="http://upgates.cz/" rel="nofollow">Upgates</a>

Atribúty Sponsored a ugc

V roku 2019 Google pomerne zásadne zmenil, ako k atribútom nofollow pristupuje. Zároveň predstavil dva nové. Teraz prítomnosť tohto atribútu neznamená striktný príkaz odkaz ignorovať. Namiesto toho ich Google považuje skôr za formu odporúčania a sám sa môže rozhodnúť odkazy brať do úvahy. 

Okrem toho zaviedla spoločnosť tiež atribút rel=”sponsored” pre platené odkazy a rel=”ugc” pre obsah, ktorý je vytváraný samotnými užívateľmi. 

Linkbuildingoví špecialisti sa zhodujú na tom, že tiež odkazy s týmito atribútmi majú v rámci budovania silného webu svoje miesto. Nie je teda potrebné ich úplne zatracovať. Vhodná práca s nimi je naopak prínosná. 

Kam smeruje linkbuilding?

Internetový marketing je nesmierne dynamickým oborom, ktorý vyžaduje neustálu adaptáciu na aktuálne trendy. O linkbuildingu to samozrejme platí tiež. Princíp zostáva rovnaký, avšak konkrétne techniky sa s neutíchajúcim technologických vývojom postupne premieňajú. 

Predovšetkým v nasledujúcich rokoch začne do linkbuildingu viac presakovať umelá inteligencia, a to nielen na strane vyhľadávačov, ktoré majú k dispozícii stále sofistikovanejšie nástroje hodnotiace kvalitu a relevanciu webov, ale tiež na strane samotných užívateľov. Už teraz sa totiž na internete stále viac stretávame s obsahom, ktorý vygenerovala umelá inteligencia. 

Internetové vyhľadávače budú musieť zaujať stanovisko, ako budú k obsahu vytvorenému umelou inteligenciou pristupovať. Stačí si spomenúť na to, ako v minulosti vyhľadávače skoncovali s už spomínaným “tapetovaním” internetu odkazmi. Podobný scenár môže nastať aj v prípade zahlcovania internetu obsahom vygenerovaným umelou inteligenciou. 

Ďalší článok
Návod na bezpečnú migráciu webu očami SEO špecialistu