Čo je to online marketing

Pokiaľ ste sa v posledných rokoch pokúšali vydobyť si svoje miesto na trhu, najskôr nám dáte za pravdu, že trh dokáže byť veľmi neľútostný. Konkurencia je skrátka vo väčšine oborov tvrdá. Pre podnikateľov to znamená jediné. O svoje miesto na výslní musia viac či menej bojovať. Samozrejme, že nie päsťami, ale inteligentnými predajnými taktikami, kampaňami a predovšetkým skvelými produktmi. A ako sa vaši zákazníci dozvedia, o tom, že vaše produkty stoja za to? Vďaka marketingu. Vo svete jednotiek a núl potom stále častejšie prostredníctvom online marketingu. A práve o tejto disciplíne si dnes povieme všetko podstatné. 

V dnešnom článku sa dozviete: 

  • Aký je vzťah online a offline marketingu
  • Ako vznikol online marketing
  • Delenie online marketingu
  • Dôležité nástroje pre online marketing
  • Aké sú realistické očakávania od online marketingu

Offline vs. online marketing

Ako už sme naznačili, online marketing je súčasťou marketingu a zastrešuje aktivity v online aj v offline svete. Aj keď má analógová reklama v dnešnom svete stále veľmi silné postavenie, stáva sa prítomnosť v digitále stále dôležitejšia. Dokonca by sa dalo povedať, že vďaka efektivite a pomerne nízkym nákladom je digital marketing úplne kľúčový pre malé značky a firmy. A naopak. Čím väčšia spoločnosť, tým skôr sa potom bude uchádzať tiež o reklamné priestory mimo internetu.

Online vs. offline marketing. Zdroj: dicorndigital.com

Čím to je? Predovšetkým možnosťami cielenia, ktoré online marketing ponúka. Jednoducho si to môžeme vysvetliť na príklade zo skutočného sveta. Pri klasickej reklame sú možnosti cielenia silne obmedzené. Áno, v rámci televízneho spotu si môžete vybrať stanicu, čas alebo prestávku medzi programom a prispôsobiť sa tak svojej cieľovej skupine. Rovnako môžete zadať reklamu do novín alebo časopisu, ktorý pravdepodobne zaujíma rovnakú cieľovú skupinu. Zásah bude ale v offline svete vždy neporovnateľne plochejší a veľká časť vynaložených nákladov sa minie účinkom. 

Digitálny marketing na to ale ide úplne inak. Rozšírené reklamné systémy umožňujú zamerať svoje oznámenie na veľmi úzko definovanú cieľovú skupinu a tým zvyšovať šance na uskutočnenie nákupu. Každá koruna tak môže byť na internete využitá efektívnejšie. V rámci určitých disciplín internetového marketingu môžete dokonca veľmi presne merať, akú návratnosť investície do jednotlivých kampaní majú. V offline svete toto meradlo nikdy nebude tak presné. 

Vznik online marketingu

Začiatky internetu sú dnes už záležitosťou pamätníkov. Digitálny svet sa totiž rozvíjal postupne. Skrátka nejaký piatok trvalo, kým sa z prostredia čudákov, ktoré zaujímalo len hŕstku vedcov v bielych plášťoch, vyvinulo nové obchodné prostredie. Nutné ale podotknúť, že firmy uvideli príležitosť v internetovej prezentácii pomerne skoro.

Úplne zlomovým momentom počítačovej histórie bol rok 1990, kedy Tim Berners-Lee predstavil koncept World Wide Web, alebo www. Tento britský informatik mimochodom stojí tiež za značkovacím jazykom html, ktorý je dodnes základným stavebným kameňom nielen webových stránok.

Webová stránka spoločnosti Apple z roku 1997. Zdroj: archive.org

Práve vznik internetovej siete, ako ju poznáme dnes, umožnil otvorenie pravého potenciálu online sveta. Firmy pomerne skoro pochopili, že práve internet je miesto, kde môžu prezentovať svoje služby. Technológie leteli vpred míľovými krokmi, bola teda len otázka času, kedy internetová sieť umožní aj samotný predaj tovaru. Tak sa zrodil úplne nový trh, ktorý dnes poznáme ako ecommerce.

Delenie online marketingu nielen v ecommerce

Ako už sme si načrtli v predchádzajúcich riadkoch, marketingové prostredie je veľmi komplexné. Preto ho musíme rozdeliť na ďalšie čiastočné činnosti, ktoré ho tvoria. Sú totiž dosť rôznorodé. Od rozosielania e-mailov, cez správu sociálnych sietí, až po boj o lukratívne pozície v internetových vyhľadávačoch.

PPC

Ide o najpravdepodobnejšie najčastejšiu formu takzvanej výkonnostnej reklamy. Teda takej formy propagácie, ktorá je jasne zameraná na získanie konkrétnych výkonov (nákupov, zobrazenie stránok, registráciu užívateľov a podobne). PPC reklamy typicky spravujeme v kanáloch ako je Google Ads, Sklik alebo Bing. Existujú v rôznych formách. Môže ísť o reklamy vo vyhľadávaní, ktoré sa automaticky radia nad organické (neplatené) výsledky hľadania, o obsahovú (bannerovú) reklamu alebo napríklad o videoreklamu, na ktorú najčastejšie narazíme na Youtube. 

SEO, linkbuilding

SEO, alebo optimalizácia pre vyhľadávače naopak medzi výkonnostný marketing nepatrí. Pod skratkou SEO sa totiž ukrývajú činnosti, ktorých cieľom je vylepšovať svoje pozície v internetovom vyhľadávaní. Tie totiž môžu zaistiť silný príliv veľmi zaujímavých návštevníkov, ktorý, na rozdiel od výkonnostných reklám, priamo nič nestojí. V SEO ide hlavne o tvorbu kvalitného obsahu, ktorý je atraktívny nielen pre roboty vyhľadávačov, ale predovšetkým pre samotné scenáre. Okrem toho pracuje tiež v technickej štruktúre webu a optimalizuje rýchlosť načítania stránok. Vylepšovanie pozícií vo vyhľadávaní podporuje tiež takzvaný linkbuilding, ktorý sa venuje zvyšovaniu dôveryhodnosti a autority danej domény. Predovšetkým prostredníctvom budovania takzvaných spätných odkazov.

Influencer marketing

Pomerne nová odnož internetového marketingu, ktorá pracuje s fenoménom celebrít sociálnych sietí. Tie sa totiž veľmi často medzi svojimi sledujúcimi tešia ohromnej popularite a majú na svojich fanúšikov vplyv. Ten samozrejme zahŕňa aj nákupné rozhodovanie, čo húfne využívajú najrôznejšie značky a firmy. Influencer marketing teda spočíva v nadviazaní spolupráce so známou internetovou tvárou, ktorá následne propaguje váš produkt. Napríklad kampaň supermarketov Penny s Jiřinou Bohdalovou na instagramovom účte Leoša Mareša ukazuje, že influencer marketing je možné pojať vskutku originálne. 

Jiřina Bohdalová sa stala tvárou supermarketov Penny. Zdroj: penny.cz

Affiliate marketing

Ide o druh marketingu, ktorý za určitých okolností môže dosahovať veľmi zaujímavé výsledky. Affiliate marketing spočíva v zapojení majiteľov a tvorcov obsahových webov do vášho provízneho systému. V ich záujme je potom teda propagovať vaše výrobky alebo služby, pretože z nich získavajú províziu. Tvorcovia potom najčastejšie o vašich produktoch píšu recenzie alebo ich svojim čitateľom priamo odporúčajú.

E-mail marketing

Účelom e-mail marketingu je predovšetkým komunikácia a udržanie kontaktu s existujúcimi zákazníkmi. Tí vám totiž pri svojom nákupe zanechali svoju e-mailovú adresu. E-mail marketing tým pádom ponúka vhodnú cestu, ako týchto zákazníkov osloviť s ďalšími ponukami. S tým môžu e-shoperom pomôcť vyspelé automatizačné nástroje, ktoré sú schopné zákazníkovi zasielať veľmi individualizované e-maily s ponukou ušitou presne na mieru. 

Marketing na sociálnych sieťach

Vedľa ostatných kanálov, ktoré sme si tu rozobrali, by žiadna značka nemala podceňovať ani prácu so sociálnymi sieťami. Tie obvykle ponúkajú ako neplatené príspevky, ktoré sa šíria organicky, taktiež platené reklamy. Ich vhodným mixom môže vzniknúť veľmi efektívny propagačný a predajný kanál. Poctivá práca so sociálnymi sieťami však vyžaduje poriadny kus práce a pochopenia toho, čo vašich fanúšikov bude zaujímať. Musíte skrátka neustále pamätať na to, že priemerný moderný človek už je najrôznejšími vnemami prehltený a preto si vyberá, čomu bude venovať svoju pozornosť.

Instagram. Zdroj: unsplash.com

Nástroje pre digital marketing

Žiadny marketingový špecialista alebo manažér sa dnes neobíde bez množstva nástrojov, ktoré mu pomáhajú udržať si nad rôznymi marketingovými kanálmi prehľad a umožnia mu ich efektívne spravovať. Poďme si teda predstaviť tie, s ktorými sa v online marketingu veľmi nevyhnuteľne stretnete. 

  • Google Ads, Sklik
  • Google Search Console
  • Collabim
  • Google Analytics
  • E-mailingové nástroje
  • Facebook, Instagram a ďalšie sociálne siete

Google Ads, Sklik

Nástroje nevyhnutné na správu PPC kampaní. Konkrétne v českom prostredí ide o dvojicu najrelevantnejších nástrojov, ktoré sú schopné dosahovať zaujímavé výsledky. Predovšetkým Google Ads je veľmi komplexný nástroj s rozsiahlymi možnosťami úpravy a optimalizácie. Základné spustenie kampaní zvládne aj laik. Pokročilejšia optimalizácia a odhalenie všetkých skrytých možností už je ale skôr úloha pre profesionála. 

Prostredie Google Ads. 

Google search console

Veľmi užitočný podporný nástroj, ktorý vám ukáže, ako sa Vám darí vo vyhľadávaní na Googli. Na ktoré stránky najčastejšie vstupujú užívatelia, koľkokrát sa váš web objavil vo výsledkoch a koľko užívateľov ste presvedčili k návšteve webu. Ideálny na sledovanie trendov a objavovanie medzier, ktoré si zaslúžia vylepšenie. Cez Google Search Console je možné tiež požiadať Google o indexáciu vášho webu alebo objavovať chyby na stránkach. 

Prostredie Google Search Console. 

Collabim

Collabim je pravou rukou väčšiny českých SEO špecialistov. Udrží totiž za vás prehľad nad kľúčovými slovami, pomôže v linkbuildingu a povie vám, ktoré kľúčové slová sa oplatí ďalej rozvíjať a snažiť sa zlepšovať ich pozície v organickom vyhľadávaní. Mnoho jeho užívateľov si chváli aj takzvaný Collabim Index, ktorý vám dokáže veľmi rýchlo dať súhrnný prehľad o tom, ako sa Vám na populárnych vyhľadávačoch darí. 

Google Analytics

Taktiež Google Analytics patrí medzi základnú výbavu každého prevádzkovateľa webu. Poskytne vám totiž ako základné, tak tiež veľmi pokročilé štatistiky o vašich návštevníkoch a nakupujúcich. Google Analytics je možné prepojiť tiež s Google Ads. Tým môžete rozšíriť svoje publikum pre zobrazovanie reklám. 

Prostredie Google Analytics.

E-mailové nástroje

O výhodách e-mailového marketingu už sme si čo to povedali. Na efektívne fungovanie tohto kanálu je ale nutné využiť služby niektorého z nástrojov pre e-mailing. Ten vám totiž umožní nielen hromadné rozposlanie noviniek (newsletterov), ale tiež cez neho nastavíte viac či menej pokročilé automatizácie. Práve tie môžu byť kľúčom k presvedčeniu zákazníka k opakovanému nákupu. 

Facebook, Instagram

Sociálnych sietí samozrejme existuje veľké množstvo. Facebook a Instagram sú však tie najpoužívanejšie. Preto by minimálne tu vaša značka nemala chýbať. Začnite s budovaním komunity a svoju snahu podporte platenými príspevkami. Sociálne siete dnes umožňujú tiež priamu prezentáciu produktov a ich zjednodušenú kúpu.

Realistické očakávania od online marketingu

Pre každého majiteľa e-shopu je digitálny marketing takmer nutnosťou. Pokiaľ chce teda niečo predať. Nie je ale povedané, že každý e-shoper musí nutne využívať úplne všetky kanály, ktoré sme si dnes popísali. Omnoho viac je to o tom vyskúšať si, čo práve pre váš business funguje a tomu sa venovať naplno. 

Praktické očakávania z jednotlivých marketingových aktivít sú samozrejme veľmi individuálne. Stanovte si ale ciele, ktoré sú reálne a dosiahnuteľné a až následne ich zvyšujte. Pri následnom vyhodnotení úspešnosti jednotlivých krokov, ktoré ste v online marketingu podnikli, si potom dajte do rovnice vynaložené náklady, kde nesmiete vynechať váš čas a dosiahnuté výsledky, ktoré budete najčastejšie počítať na uskutočnené tržby, prípadne na zozbierané e-mailové adresy. 

Ďalší článok
Čo je to marketingová stratégia a ako na ňu?