Čo je to SEO?

So skratkou SEO sa skôr či neskôr stretne každý majiteľ e-shopu. Search engine optimization, alebo optimalizácia pre internetové vyhľadávače je totiž kľúčová pre získavanie návštevnosti z organického vyhľadávania. V tejto súvislosti môžeme často naraziť na pojem seo optimalizácia. Ten ale nie je úplne presný. Slovo optimalizácia už totiž obsahuje samotná skratka. Dosť ale slovičkáreniu. Poďme si prakticky vysvetliť, na čo všetko kvalitné SEO myslí, čo obsahuje, aké od neho očakávať výsledky a ako táto zvláštna disciplína vlastne vznikla.

  • SEO. Čo to je a ako vzniklo? 
  • Ako funguje SEO
  • SEO nástroje
  • Rozdiel medzi SEO & PPC
  • Search engine marketing (SEM)
  • Prínosy SEO

Keď sa povie internetový vyhľadávač, väčšine z nás sa najskôr okamžite vybaví Google a Zoznam. Komplexné SEO by však nemalo zabúdať ani na ďalšie spôsoby internetového vyhľadávania. Môže ísť napríklad o rôzne katalógy alebo sociálne siete.

Premýšľate nad tým, čo to je SEO? Ide o koordinovanú činnosť, ktorej výsledkom je vylepšenie pozícií v organickom (neplatenom) vyhľadávaní. Na docielenie tohto cieľa je nutné kombinovať niekoľko postupov. Ide o systematickú a dobre premyslenú tvorbu kvalitného obsahu, optimalizáciu technických parametrov internetovej stránky a budovanie dôveryhodnosti vašej domény.

Ako vzniklo SEO?

Optimalizácia výsledkov vyhľadávania je stará ako vyhľadávače samotné. Je to logické. Každý majiteľ webu mal vždy záujem na tom, aby sa jeho obsah ľuďom objavoval na atraktívnych miestach. S rastúcim vplyvom internetových vyhľadávačov sa tento trend už len posilňuje. Prešiel ale veľmi zásadným vývojom. 

Korene optimalizácie pre vyhľadávače by sme mohli vystopovať v prvej polovici 90. rokov minulého storočia. Šli ruka v ruke s rozvojom internetových vyhľadávačov. Na synonymum internetového vyhľadávania - Google, by ste teda ešte nenarazili. Medzi prvé internetové vyhľadávače patrili služby Alta Vista, Excite alebo Metacrawler.

Jeden z prvých internetových vyhľadávačov Alta Vista. Zdroj: archive.org

Google začal vznikať “až” v roku 1996. Teda v dobe, kedy už bystrým mozgom začínalo byť jasné, akým smerom sa rozvoj vtedy divokého internetového prostredia uberá. Divoké boli aj začiatky SEO. Šlo vlastne o určitú formu hackovania, kedy nedokonalé algoritmy ošialil zával kľúčových slov alebo stovky a tisíce spätných odkazov. Dnes už to SEO špecialisti majú o poznanie zložitejšie. 

Internetový vyhledávače Seznam v roce 1996. Zdroj: archive.org

Ako funguje SEO?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Presné fungovanie internetových vyhľadávačov na čele s Googlom, je najviac stráženým tajomstvom týchto spoločností. V rámci zachovania relevancie výsledkov vyhľadávania musia svoje algoritmy držať pod pokrievkou. Desaťročie rozvoja SEO, monitorovanie výsledkov a náznaky zo strany Googlu však pomohli vytvoriť pomerne komplexný obrázok o tom, ako internetové vyhľadávače pracujú a aký obsah majú najradšej. Všetko sa samozrejme neustále vyvíja. Klasickou ukážkou vývoja Googlu je jeho legendárny PageRank. 

PageRank zmenil pravidlá hry

Zásadným bodom rozvoja vyhľadávača Google bolo predstavenie algoritmu PageRank. Ten svojím názvom čiastočne odkazuje na anglický výraz pre stranu a z časti je pomenovaný po svojom tvorcovi a spoluzakladateľovi Googlu Larry Page. Ide o matematický vzorec, ktorý meria kvalitu stránok podľa relevancie a množstva odkazov, ktoré na vašu stránku smerujú. PageRank dal fakticky možnosť vzniku podoboru SEO, ktorému hovoríme Linkbuilding. Zo začiatku bol PageRank verejnou hodnotou a Google ho ukazoval pri každej stránke. V roku 2016 sa definitívne prestal zobrazovať a stal sa tak tajomstvom firmy. 

Váha PageRanku s náložou faktorov, ktoré Google pri radení výsledkov zhodnocuje, v priebehu rokov klesá. Samotný Google však dodnes hovorí, že PageRank stále používa. Dve desiatky rokov starý algoritmus teda prežíva v konkurencii moderných technológií, ktoré využívajú pokročilú umelú inteligenciu a strojové učenie. 

Vizualizácia PageRank. Zdroj: delante.co

On-Page a Off-page faktory

K ďalšiemu popisu toho, ako vlastne funguje SEO, je nutné rozdeliť si obor do dvoch základných kategórií. Tými sú On-Page a Off-Page faktory

On-Page

Inými slovami ide o všetko, čo vidíme na stránkach aj z pozície užívateľa alebo čitateľa a môžeme ovplyvniť z pozície správcu webu. Ruka v ruke s on-page optimalizáciou ide tiež užívateľská prívetivosť a užitočnosť daného obsahu. S rozvojom umelej inteligencie viac ako kedy inokedy platí, že pokiaľ sa obsah páči čitateľom, bude sa páčiť aj robotom vyhľadávačov. On-page optimalizácia pracuje s vhodnými kľúčovými slovami v texte, interným prelinkovaním, optimalizáciou rýchlosti načítania, vhodným presmerovaním a podobne. 

Najdôležitejšie On-Page faktory:

  • relevancia obsahu
  • kľúčové slová v texte, nadpisoch a podnadpisoch
  • obrázky, videá, infografiky
  • rýchlosť načítania stránok
  • technická optimalizácia webu
  • presmerovanie

Off-page

Dobre optimalizovaný obsah je však len polovicou úspechu. Druhá časť sa totiž odohráva za oponou v oblasti, ktorú nikdy nebudeme mať stopercentne pod kontrolou. Týmto faktorom hovoríme off-page. Tu hrá úlohu predovšetkým kvalita získaných spätných odkazov. Optimalizácia off-page faktorov je základom linkbuildingu. Spätné odkazy by ste mali získavať z autoritatívnych a kvalitných stránok, ktoré tematicky súvisia s vaším webom. Ideálne by ste také odkazy mali získavať prirodzenou cestou. Časy, kedy sa odkazy dali nakupovať cez pochybné linkové farmy po tisícovkách, sú nenávratne preč. Dnes by vás Google naopak po pokuse o podobné získanie odkazov razantne penalizoval. 

Najdôležitejšie Off-Page faktory:

  • sila a množstvo spätných odkazov
  • dôveryhodnosť spätných odkazov
  • sila a povedomie o značke 
  • zmienky na sociálnych sieťach

Rozdiel medzi SEO a PPC

Je vhodné tiež vysvetliť rozdiel medzi pojmami SEO a PPC. V prípade oboch vás bude každý marketingový špecialista skalopevne presviedčať o ich nevyhnutnosti. Často budú mať pravdu. Je ale dobré vedieť, čo od týchto praktík môžeme očakávať. 

Ako už sme si povedali, cieľom optimalizácie pre vyhľadávače je vylepšovať pozície vo vyhľadávačoch. Presnejšie povedané v organickom vyhľadávaní. Teda tých výsledkoch, ktoré Google hodnotí na základe svojho interného hodnotenia. Budovanie SEO je časovo veľmi náročný a často aj náklady proces. Pokiaľ však energiu smerujeme správnym smerom, všetky investície sa mnohonásobne vrátia.

Existuje však pomerne jednoduchý spôsob, ako dlhodobú prácu na SEO tak trochu obísť. Tým sú PPC reklamy. 

PPC (Pay per Click) je forma internetovej reklamy, za ktorú inzerant platí až po kliknutí užívateľa. Teda potom, čo zjavne prejaví záujem. PPC reklamy môžu byť efektívnym predajným kanálom. Pri vhodnom využití pomáhajú tiež v budovaní značky. Existuje niekoľko typov PPC reklamy. Medzi tie najpoužívanejšie patria vyhľadávacie (prvých niekoľko výsledkov internetového vyhľadávača) a obsahové (bannery, ktoré vás prenasledujú internetom).

PPC reklamy sú ústredným nástrojom výkonnostného marketingu. Ten je typický merateľnosťou výsledkov, ktoré môžu byť prakticky okamžité. Rozhodne ale nejde o náhradu SEO. Oba kanály by sa mali dopĺňať a byť rozvíjané postupne.

Čo je to Search Engine Marketing - SEM?

V poslednej dobe môžete na internete stále častejšie naraziť tiež na pojem Search Engine Marketing (SEM). Nejde o nič iné ako o zastrešujúci pojem, ktorý kombinuje práve SEO & PPC. Ide o komplexnú stratégiu, ktorá si kladie za cieľ vylepšiť vaše postavenie v internetových vyhľadávačoch, a to ako v organických, tak aj v platených výsledkoch. 

SEO nástroje

Rovnako ako ostatné odnože online marketingu, je tiež SEO hlavne o údajoch. Úspešnosť jednotlivých krokov je potrebné dôkladne vyhodnocovať. Na to slúži množstvo najrôznejších nástrojov, ktoré dokážu ušetriť veľa práce s triedením údajov. 

Collabim 

Najpopulárnejší nástroj českých SEO špecialistov. Collabim dokáže monitorovať sledované kľúčové slová, hľadať relevantné odkazy pre linkbuilding, analyzuje webové stránky a kontroluje funkčnosť odkazov. Collabim skrátka dohliada na všetko potrebné a dokáže tiež hľadať slabiny, ktoré stojí za to vyplniť. 

Marketing Miner

Veľmi veľmi zaujímavá alternatíva Collabimu. Okrem merania pozícií v SERP kontrole webu dokáže tiež monitorovať zmienky na webe. Marketing Miner je veľmi komplexný nástroj, ktorý bol pôvodne určený pre skutočných marketingových profesionálov. Teraz sa však MM posúva stále bližšie aj k menej skúseným, ktorými môžu byť napríklad majitelia e-shopov. Práve im dokáže poskytnúť veľmi cenné údaje.

Prostredie Marketing Miner. Zdroj: 5nej.cz

Google Search Console

Veľmi užitočné môžu byť tiež bezplatné nástroje. Jedným z nich je Google Search Console. Ten dokáže spoľahlivo monitorovať hľadané výrazy a prekliky z nich. Môžete sledovať koľkokrát sa vaše stránky objavili vo výsledkoch hľadania vrátane priemernej pozície a miery prekliku. Okrem toho dokáže Google Search Console upozorniť tiež na problémy so stránkami. Práve tu potom rieši problémy s indexáciou. Cez Google Search Console totiž môžete okrem iného požiadať Google o indexáciu vašich stránok.  

Prostredie Google Search Console.

Google Analytics

Google Analytics je s veľkou pravdepodobnosťou najpoužívanejším marketingovým nástrojom na svete. O štatistiky má totiž záujem prakticky každý prevádzkovateľ webových stránok a práve GA je tým najlepším spôsobom, ako sa k nim dostať. Svoj čas so SEO logicky nechceme venovať zbytočne. Chceme sledovať, ako sa optimalizácia prejavuje na reálnych výsledkoch. Návštevnosti, konverziách, dobe strávenej na webe a ďalších meradlách. A práve všetky tieto nevyhnutné údaje môžeme monitorovať cez Google Analytics. 

Stále sledujte aktualizácie. Google sa neustále vyvíja

Ani podarenejšie SEO vám nedá žiadnu záruku, že výborných výsledkov v organickom vyhľadávaní budete dosahovať aj za 3, 5 alebo 10 rokov. Technológia ide dopredu míľovými krokmi a internetové vyhľadávače sa rozhodne nedržia vzadu. Aj keď základné princípy zostávajú rovnaké, sú to práve drobné zmeny, ktoré je potrebné sledovať a prispôsobovať sa im. Práve kontinuálny rozvoj SEO totiž zaistí skutočne dlhodobé výsledky. Sledujte aktuálne trendy, venujte pozornosť náznakom zo strany Googlu a ďalších vyhľadávačov a sledujte príležitosti a medzery, ktoré môžete svojím skvelým obsahom vyplniť. 

Realistické prínosy SEO

V predchádzajúcich riadkoch už sme naznačili, že budovanie pozícií vo vyhľadávačoch je beh na dlhú trať. Spoločnosti, ktoré vyhľadávače prevádzkujú, nefungujú na povel. Práve naopak. Majú vlastné pravidlá, ktoré si zároveň usilovne strážia. Úlohou SEO je tieto pravidlá odhaliť a v maximálnej možnej miere sa im prispôsobiť. Potom vás internetový vyhľadávač môže odmeniť v podobe lukratívnych pozícií v jeho výsledkoch. A verte, že sa to oplatí. Organická návštevnosť totiž na internete patrí medzi tie najkvalitnejšie. Vás navyše nič nestojí. 

Pokiaľ sa teda teraz pustíte do SEO. Pripravte sa na to, že výsledky sa môžu dostaviť najskôr za mesiace. V prípade nového e-shopu preto dáva zmysel pracovať v začiatkoch veľmi aktívne s výkonnostným marketingom, ktorý vám výsledky prinesie hneď. Vedľa toho ale pokojne dôsledne a pokojne po malých krôčikoch budujte pozície vo vyhľadávačoch. V dlhodobom horizonte sa vám táto snaha vráti.

Kde nájsť seo špecialistu? 

Nájsť si partnera, ktorý vám v SEO pomôže, je veľmi rozumný postup. Laik skrátka nemôže poznať všetky postupy a tipy. SEO services vám môže poskytnúť jedna z overených agentúr na našom Marketplace. Nájdete tam overených profesionálov, ktorí dokážu pracovať s e-shopovou platformou Upgates.

Ďalší článok
Zvýšte návštevnosť vášho e-shopu