Spôsob, akým ľudia nakupujú online, sa počas posledných niekoľkých rokov dramaticky zmenil. Dnes už nestačí spustiť e-shop, zohnať pár spätných odkazov a čakať, až z vyhľadávačov začnú prichádzať prví návštevníci. Konkurencia vo všetkých odvetviach internetového nakupovania dramaticky rastie, a ak s ňou chcete držať krok, budete musieť rozšíriť vaše pôsobenie aj na sociálne siete.

Sociálne siete si totiž získavajú stále viac užívateľov, pre ktoré predstavuje prakticky celý internet. Ak preto chcete osloviť čo najviac potenciálnych zákazníkov, dáva zmysel ísť tam, kde je ich najviac - na sociálne siete.

sociálne siete eshopu

Prítomnosť na sociálnych sieťach umožní vášmu e-shopu osloviť nových zákazníkov

Spojenie internetového obchodu so sociálnymi médiami samozrejme nie je nič nové, a každý majiteľ e-shopu, ktorý to myslí s obchodovaním vážne, má minimálne stránku na Facebooku, kde publikuje novinky zo svojho obchodu. Možno tiež používa PPC reklamu, ktorá dokáže osloviť zákazníkov na základe presného zacielenia podľa záujmov či mnohých ďalších údajov, ktoré o svojich užívateľoch sociálne siete poznajú. Sociálne siete vám však dokážu ponúknuť oveľa viac - ich cieľom je spájať ľudí, teda aj vás s vašimi zákazníkmi.

Sociálne siete ponúkajú vašim zákazníkom dokonalý servis

Zlepšovanie vzťahov so zákazníkmi by malo byť jedným z cieľov vášho e-shopu a sociálne siete poskytujú dokonalý spôsob, ako to dosiahnuť. Môžete na vašej stránke na Facebooku napríklad vytvoriť predajné odkazy, pomocou ktorých si zákazník bude môcť kúpiť vaše produkty, bez toho aby musel opustiť prostredie Facebooku.

Rovnako tak funguje nakupovanie na Instagramu. Jednoduchým označením obrázkov na vašom Instagramovém profile môžete vytvoriť ziskový predajný kanál s vysokým konverzným pomerom. Obrázok toho totiž dokáže povedať oveľa viac než tony textu.

Spätná väzba umožní načúvať prianiam vašich zákazníkov

Vďaka komentárom a zdieľanie majú vaši zákazníci možnosť sa okamžite na sociálnych sieťach podeliť o svoj názor na vaše produkty alebo služby. Môžu zdieľať svoj pozitívny názor, ale tiež sa opýtať na niečo čo im nie je jasné alebo sa posťažovať. Vám naopak dávajú možnosť na akúkoľvek spätnú väzbu okamžite reagovať - ​​vaši zákazníci budú mať pocit, že sú súčasťou vašej komunity, že ich názorom niekto počúva aiv prípade, že ich pôvodná reakcia bola nepriaznivá, môžete vhodnou komunikáciou problém vyriešiť k spokojnosti oboch strán.

Vytvárajte komunitu okolo vašej značky

Ľudia, ktorí interagujú s vašimi príspevky na vašich stránkach na sociálnych sieťach, môžu byť zárodkom komunity vašich fanúšikov, ktorí budú informácie o vašom e-shope šíriť ďalej medzi svojimi priateľmi a získavať tak pre vás nových zákazníkov. Nejde len o propagáciu predaja. Na sociálnych sieťach môžete zverejňovať veľa zaujímavých informácií, ktoré zaujmú ľudí, ktorí patria do vašej cieľovej skupiny. Načúvajte ich želaním, komunikujte, nechajte ich, nech vám povedia, o aký obsah by mali záujem, čo sa im na vašej značke páči a čo naopak nie. Na akýkoľvek komentár ihneď odpovedzte. Získate tak cenné nápady na vylepšenie vášho podnikania, ktoré by vás inak možno nenapadli.

Sociálne siete sú ideálna príležitosť, ako získať dôveru zákazníkov a udržať si ju. Fungujúce komunita znamená veľa ľudí, ktorí vaše produkty budú odporúčať svojim známym a zadarmo vám robiť reklamu.

Sociálne siete vám umožní lepšie porozumieť vašim zákazníkom

Je ťažké prinútiť zákazníkov, aby od vás nakupovali, ak neviete, kto vaši zákazníci sú a čo vlastne chcú. Na sociálnych sieťach môžete ľahko vytvoriť rôzne prieskumy alebo dotazníky, z ktorých môžete zistiť informácie, ktoré vám umožnia lepšie porozumieť ľuďom, ktoré sa snažíte osloviť. Zistíte, aké sú ich potreby, a na základe toho upravíte svoju obchodnú ponuku tak, aby vyhovovala čo najväčšiemu množstvu ľudí.

Mnoho ľudí tvrdí, že sociálne siete im pomáhajú rozhodovať, čo si kúpiť. Pýtajú sa svojich známych a priateľov na skúsenosti s produktom, alebo priamo hľadajú informácie o predajcovi na sociálnych sieťach, aby sa uistili, že mu môžu dôverovať. Pokiaľ vo vašom profile chýba dostatok kvalitného obsahu, ktorý by ich uspokojil, stáva sa presvedčenie publika, aby od vás nakupovalo, oveľa zložitejším.

Ide o oveľa viac, než len predaj

Ak je jediným účelom vašej prítomnosti na sociálnych sieťach snaha predať vaše produkty, vaši fanúšikovia a zákazníci to rýchlo prehliadnu. Sociálne médiá sú hlavne o komunikácii, nie len o predaji. Mali by ste teda využiť túto príležitosť a nadviazať komunikáciu na vyššiu ako iba obchodný úrovni.

Aké sociálne siete použiť na propagáciu e-shopu

Pri rozhodovaní akých sociálnych sietí využiť je dôležité si uvedomiť, kto sú vaši zákazníci a aké sú ich ciele. Každá sociálna sieť má totiž iné prevažujúce publikum a iné nástroje, ktoré vám umožnia zviditeľniť vašu značku a komunikovať s vašimi potenciálnymi zákazníkmi. Pre každú sociálna sieť je preto vhodné využiť trochu inú stratégiu.

Napríklad Facebook obsahuje integrované nástroje pre propagáciu podujatí a umožnuje vám využiť vysoko cielenú PPC reklamu. Oproti tomu Instagram je využívaný skôr mileniály, a umožnuje vám využiť vizuálne pútavého obsahu, ako sú obrázky a videá k presvedčeniu potenciálnych zákazníkov. Každá z platforiem má svoje vlastné výhody, ktoré vám umožnia osloviť správne publikum. Mali by ste preto byť na všetkých sociálnych sieťach, ktoré dokážete zvládnuť. Skôr než kvantita, je tu však dôležitá kvalita. Profily na všetkých sociálnych sieťach vám totiž príliš nepomôžu, ak je nezvládnete udržiavať aktuálne a komunikovať tu so svojimi fanúšikmi. Prázdny profil pôsobiaci opusteným dojmom návštevníka skôr odradí. Ak teda nemáte dostatok kapacít na to, aby ste udržiavali viac sociálnych profilov, zvoľte si jednu či dve sociálne siete, (napríklad Facebook a Instagram) ktoré najviac zodpovedajú vašej cieľovej skupine a tu sústreďte celú svoju energiu.

Sociálne siete vám umožní zvýšiť dosah

Kombinácia vyššie uvedených faktorov, ako je podpora a budovanie komunity, komunikácia s publikom a poskytovanie skvelého zákazníckeho servisu, zviditeľní vaše podnikanie a dramaticky zvýši jeho dosah. Ľudia si totiž nenechávajú svoje skúsenosti pre seba - zdieľa ich s priateľmi a s priateľmi priateľov, takže sa pozitívne informácie o vašom e-shopu môže dostať aj k ľuďom, ktoré by ste mali inak problém osloviť.

Sociálne siete sú plné potenciálnych zákazníkov, čo dáva majiteľom e-shopov obrovskú príležitosť na ich získanie. Budúce aj existujúci zákazníci vás sledujú kvôli spätnej väzbe, zákazníckemu servisu, pútavým informáciám a zábave, ktoré im váš profil na sociálnych sieťach poskytuje. Pozitívne reakcie ostatných navyše môžu ovplyvniť ich vlastné nákupné rozhodnutia.

Článok pripravila digitálna agentúra SEO Consult, ktorá realizuje SEO, PPC reklamu, e-mailing, správu sociálnych sietí, spravovanie tovarových vyhľadávačov a obsahový marketing.