Čo všetko obsahuje marketing na sociálnych sieťach?
Sociálne siete sú pojem, ktorému určite rozumiete. Platí to aj v prípade, kedy sa nepokladáte za marketingových expertov. Okrem nástroja, ktorý nám uľahčuje aj spojenie s blízkymi, sú však sociálne siete tiež jedným z hlavných reklamných a tiež predajných kanálov nejednej firmy. A práve preto by sme si o potenciáli sociálnych platforiem slúžiacich na prepájanie ľudí mali povedať viac. Social media marketing sa totiž stáva tak trochu základnou výbavou každého e-shopera.
Čo sú to vlastne sociálne siete
Ide o komunitné (spoločenské, sociálne) siete, ktoré umožňujú zakladanie profilov a interakciu s inými členmi, a to najčastejšie formou zdieľania textov, fotografií alebo videí.
História sociálnych sietí
Ak si myslíte, že história sociálnych sietí sa začala písať spoločne so založením Facebooku, ste na omyle. Za ich vznikom sa totiž musíme vypraviť do trochu hlbšej minulosti. Prvými platformami, ktoré svojím fungovaním pripomínali sociálnu sieť, boli chatovacie aplikácie, ktoré sa začali objavovať v posledných dekádach 20. storočia. My sa ale presunieme do roku 1997, kedy vznikla sieť, ktorá toho umožňovala viac. Napríklad tvoriť si okruhy priateľov a vytvárať si profily. Volala sa SixDegrees a väčšiu slávu si bohužiaľ nikdy nezískala. Vrcholom pre ňu bolo milión užívateľov. V roku 2001 musela platforma kvôli nedostatku financií ukončiť svoju činnosť.
V roku 2002 potom vzniká Friendster. Tiež tu už nájdeme znaky typické pre sociálne siete. Jej hlavným cieľom bolo zoznamovať užívateľov s priateľmi svojich priateľov. Aj keď Friendster dosiahol na trochu väčšie počty užívateľov ako predošlé pokusy, na celosvetový hlas to nestačilo. V roku 2015 táto sociálna sieť definitívne zanikla.
Práve tím, ktorý pracoval u Friendsteru ale založil sociálnu sieť, ktorú už za úspešnú považovať môžeme. Ide o MySpace. O tom ste asi niekedy počuli. V svojej dobe to totiž bola najpoužívanejšia sociálna sieť vôbec. Firma vznikla v roku 2003 a o tri roky neskôr hlásila 100 miliónov aktívnych užívateľov. A možno by MySpace na výslní vydržal dodnes, keby ho postupne neprevalcoval Facebook, ktorého história sa začala písať v roku 2004.
Aspoň za krátku zmienku stojí tiež pokus Googlu o prienik do sveta sociálnych sietí. Kam do tej doby americký internetový gigant vstúpil, tam sa mu darilo. O sociálnych sieťach to ale neplatí. Firma v roku 2011 spustila s veľkou slávou vlastnú sociálnu sieť Google+. Počty užívateľov rozhodne neboli zlé. V roku 2012 ich spoločnosť hlásila 200 miliónov. Potom šiel tento ukazovateľ dokonca do miliárd. To ale bolo tým, že Google založil profil každému, kto pri ňom mal účet. Problém bol inde. Google+ skoro nikto skutočne nepoužíval. Google+ nakoniec musela spoločnosť úplne odpískať.
Najznámejšie sociálne siete
Facebook: dodnes celosvetovo najpoužívanejšia social marketing sieť. Každý deň si svoje Facebookové nástenky prezerá miliarda a pol užívateľov. Materská spoločnosť Meta dokonca patrí medzi najhodnotnejšie firmy sveta. Vedenie firmy v čele so zakladateľom Markom Zuckerbergom si však iste uvedomuje, že žiadne prvenstvo nestačí na to, aby bolo večné. Facebook sa tak neustále snaží vymyslieť nové spôsoby, ako svojich užívateľov udržať. Zatiaľčo ostatné sociálne siete sa zameriavajú na určitý typ obsahu, na Facebooku nájdete vlastne všetko. Nemá špecifickejšie zameranie. Materská spoločnosť Meta vidí obrovský potenciál v takzvanom metaverse, teda virtuálnom priestore, do ktorého by sa postupne mohla presúvať stále väčšia časť našich životov. Pre väčšinu užívateľov je však Facebook hlavne o kontakte s priateľmi a rodinou, prípadne o sledovaní aktuálneho diania prostredníctvom mediálnych profilov.
Instagram: tiež Instagram patrí do portfólia spoločnosti prevádzkujúcej Facebook. Instagram je už však zameraný predovšetkým na obrazový obsah. Zo začiatku to boli hlavne fotky ofarbené ikonickými filtrami. Dnes už je to stále častejšie video. Presnejšie povedané krátke videá. Instagram je vedľa Youtube hlavným domovom najrôznejších influencerov. Ide o sociálnu sieť, na ktorej predovšetkým mladšia generácia okrem priateľov a rodiny sleduje svoje idoly, nové trendy a čerpá lifestylové novinky a tipy.
Twitter: veľmi špecifická sociálna sieť, ktorá nedá dopustiť na krátke glosy. Pôvodne boli striktne obmedzené na 140 znakov. Dnes už toto číslo vzrástlo na 280. Na Twitteri môžete samozrejme zdieľať aj fotky a videá. Jadro ale tvoria stále takzvané tweety, teda krátke textové správy. Twitter si obľúbili predovšetkým komentátori, novinári a známe osobnosti, ktoré tu môžu veľmi rýchlo a výstižne oznámiť svetu, čo sa práve deje.
Youtube: ikonická sociálna sieť, ktorá je stále postavená okolo zdieľania videí. Youtube, ktorého vznik datujeme do roku 2005 a aktuálne patrí pod krídla Googlu, sa stále drží fungujúceho receptu, ktorým sú videá. Užívatelia si tu nestavajú okruhy priateľov, ale vytvárajú si zoznamy tvorcov, ktorých videá odoberajú. Youtube viac ako iné sociálne siete stavia deliacu čiaru medzi užívateľov a tvorcov obsahu.
LinkedIn: ide o sociálnu sieť, ktorá sa v jednom ohľade od ostatných veľmi líši. Nechce totiž vašu pozornosť v rámci voľného času, ale počas práce. Ide totiž o profesijnú sociálnu sieť, kde ľudia oznamujú svoje kariérne úspechy alebo si hľadajú novú prácu. LinkedIn je tiež pre mnohých veľmi úspešným predajným kanálom.
TikTok: sociálna sieť, ktorá vzala svet útokom ešte len nedávno. Je založená na zdieľaní skutočne krátkych videí. Zo začiatku to bolo len 15 sekúnd. Teraz už sa limit postupne zdvíha. TikTok sa teší stále rastúcej popularite predovšetkým medzi mladými ľuďmi. Ignorovať už ho ale nemôžu ani zavedené značky, ktoré sociálnym sieťam venujú značnú časť svojho úsilia. Stále častejšie sa tak na TikToku môžete stretnúť tiež s platenou reklamou.
Marketing na sociálnych sieťach
Pre širokú verejnosť sú sociálne siete hlavne miestom, kde sa dozvie, čo je v ich okolí alebo u obľúbených celebrít nové, nájdu tip na výlet alebo si prečítajú posledné správy zo sveta. Špecialisti online marketingu však tieto platformy vidia inými očami. Ide totiž o miesto, kde môžu vcelku efektívne a pritom nenápadne ponúkať svoje produkty. Prakticky každá z najrozšírenejších sociálnych sietí má dve tváre. Organickú a platenú.
Organický vs. platený dosah
Na tieto pojmy v online marketingu v aspoň trochu odbornej diskusii narazíte často. Ide o organický a platený dosah. Ide o termíny, ktoré odrážajú práve spomínané dve tváre sociálnych sietí.
Organický dosah príspevkov: výraz organický môžeme nahradiť lepšie zrozumiteľným výrazom prirodzený. Ide totiž o príspevky, ktoré sa naprieč obrazoviek počítačov, telefónov a tabletov šíria prirodzene, teda bez finančnej podpory. Organickou cestou sa teda šíria tiež príspevky, ktoré zdieľate súkromne. Tie sa skôr či neskôr objavia na stenách značnej časti vašich priateľov. V prípade firemných profilov je to ale trochu zložitejšie. Najväčšie sociálne siete v čele s Facebookom totiž dosahy organických príspevkov, teda tých, z ktorých priamo negenerujú žiadne príjmy, cielene obmedzujú. Komplexná firemná komunikácia tak býva veľmi často dopĺňaná tiež platenou propagáciou.
Platený dosah príspevkov: v tomto prípade už je hlavná odlišnosť od ostatných typov príspevkov zrejmá. Príspevky totiž na sociálnych sieťach môžete podporiť s cieľom maximalizácie dosahu, a to ako ľuďom, ktorí už o vás vedia, tak tiež novým zákazníkom. Predovšetkým v prípade Facebooku platí, že organický zásah sociálna sieť zámerne obmedzuje, aby firemných užívateľov prinútila finančne podporovať šírenie svojej tvorby.
Pri platených príspevkoch ďalej rozdeľujeme dva typy. Ide o klasické príspevky, ktoré najskôr vyvesíte na svoju nástenku a ich šírenie podporíte peniazmi a potom o takzvané dark posty.
Marketing na najobľúbenejších sociálnych sieťach
Každá z nasledujúcich podkapitol by určite vydala na vlastný obsiahly článok. Ide totiž o vcelku zložité reklamné nástroje a mnohým marketingovým špecialistom trvá celé roky kým prídu na to, ako reklamné systémy v rámci týchto sociálnych sietí nastaviť čo najefektívnejšie. Nepôjde o návody, ako všetko krok za krokom nastaviť, ale skôr o stručného sprievodcu, ktorý vám ukáže, aké možnosti jednotlivé sociálne siete skrývajú.
Marketing na Facebooku a Instagrame
Tieto dve veľké sociálne siete si spojíme. Fungujú totiž pod jednou materskou spoločnosťou a taktiež ich reklamné systémy sú prepojené. Z Facebooku vďaka tomu môžete spravovať tiež reklamu, ktorá sa zobrazuje na Instagrame. Reklamné prostredie Facebooku je zo všetkých dnes popisovaných sociálnych sietí najzložitejšie, ale tiež ponúka najviac možností.
Sponzorovať konkrétny príspevok môžete na Facebooku priamo zo svojej firemnej nástenky a to na niekoľko pomerne jednoduchých klikov, v ktorých nastavíte, komu by sa post mal zobrazovať a akú sumu ste ochotní utratiť. Pokiaľ to však s reklamou na najrozšírenejšej sociálnej sieti sveta myslíte vážne, budete ju vytvárať a riadiť z prostredia Správcu reklám.
Tu je dôležité predovšetkým nastavenie správnych fakturačných a platobných údajov a prepojenie vášho webu prostredníctvom Facebook Pixelu alebo Conversion API (CAPI). Ide o kus kódu, ktorý do Faceboku prenáša udalosti, ktoré užívatelia na vašom webe vykonali. Je preto zásadný pre správne zaznamenávanie výsledkov vašich kampaní a zefektívňovanie reklám.
Po všetkých týchto nutnostiach už môžete pristúpiť k tvoreniu kampane. Najskôr je potrebné zvoliť, aký typ nákupu zvoliť. Tento krok môže byť pre laika trochu mätúci. Na prvý pohľad tu totiž nie je úplne jasné, v čom sa dvojice typu nákupu reklám líšia.
Aukcia: nákup reklamy cez aukciu majú k dispozícii všetci inzerenti pri všetkých typoch reklám. V podstate ide o to, že reklamnému systému Facebooku poviete, ako vaše prostriedky míňať. V rámci aukcie budete o reklamný priestor súťažiť s ostatnými inzerentmi. Systém je teda veľmi podobný ako napríklad v Google Ads. Nevýhoda nákupu reklám cez aukcie je nižšia predvídateľnosť výsledkov. Facebook vám dá dopredu k dispozícii len odhady. Ani on totiž dopredu nepozná cenu, ktorú bude musieť za váš reklamný priestor minúť.
Dosah a početnosť: tento typ nákupu reklamy je omnoho predvídateľnejší. Umožňuje totiž nákup dopredu daného reklamného objemu, avšak nie je dostupný pri všetkých typoch reklám. Cena tu bude stále rovnaká a rovnako tak aj výsledky. Typ nákupu formou dosahu a početnosti nie je k dispozícii pri predajných kampaniach, ktoré sú pre e-shopy najdôležitejšie, a o ktorých si povieme o niekoľko riadkov nižšie.
Účel kampane:
Tu nájdete niekoľko typov kampane rozdelených podľa toho, čo je primárnym cieľom reklamy. Nutné podotknúť, že Facebook tento krok značne zjednodušil. Cieľov už teda nie je toľko ako ešte v nedávnej minulosti. Aktuálne môžete vyberať z cieľov:
Povedomie: facebook oslovuje svojich užívateľov tak, aby čo najviac zvyšoval povedomie o vašej značke. Algoritmy sa teda nebudú toľko snažiť o to, aby ľudia na reklamu klikali alebo cez ňu nakupovali.
Návštevnosť: tiež tu je primárny cieľ pomerne jasný. Facebook sa bude snažiť, aby čo najviac jeho užívateľov kliklo na vašu reklamu. Tento cieľ môže byť ideálny napríklad pre reštaurácie alebo weby, ktoré priamo nepredávajú svoje produkty.
Prejavený záujem: tu Facebook cieli na užívateľov, ktorých by mohol zaujať. Napríklad formou komentára, označenia “To sa mi páči” alebo inou interakciou.
Potenciálni zákazníci: v tomto prípade vám Facebook bude prostredníctvom formuláru zbierať potenciálnych zákazníkov. Tých potom môžete kontaktovať a obchod s nimi dotiahnuť.
Propagácia aplikácie: reklama vytvorená za týmto účelom sa bude snažiť o maximálne množstvo stiahnutia vašej aplikácie. Výhodou propagácie aplikácie na Facebooku je fakt, že väčšina jeho užívateľov si sociálnu sieť prezerá z mobilných zariadení.
Predaje: pokiaľ chcete cez reklamy hlavne predávať, je práve tento účel pre vás. Ide o hlavný facebookový propagačný nástroj pre e-shopy. Facebook totiž bude reklamy zobrazovať užívateľom, u ktorých existuje najväčšia šanca, že si produkty z vášho e-shopu nielen prezrú, ale tiež ich kúpia. Pre správne fungovanie tohto typu reklamy je potrebné prepojiť s Facebookom katalóg produktov.
Ďalšie kroky
Rozpočet: Nasledujúce kroky už obsahujú určenie rozpočtu vašej kampane. Môžete ho zvoliť aj dlhodobo. Napríklad Facebooku nastavíte limit vo výške 100 Kč denne alebo dopredu vydefinujete dlhodobý rozpočet, a to napríklad 5 000 korún na jeden mesiac. Facebook tento limit neprekročí.
Konverzia: Ďalším dôležitým krokom je určenie miesta, na ktoré sa vaši zákazníci z reklamy dostanú. Najčastejšie to pravdepodobne bude web. Môže ale tiež ísť o aplikáciu alebo nasmerovanie do Messengera či Whatsappu.
Okruhy užívateľov: tu môžete na základe záujmu, veku, bydliska a ďalšej hromady údajov vydefinovať, komu má Facebook reklamu zobrazovať. Samotná sociálna sieť však zdôrazňuje, aby inzerenti v tomto kroku obmedzovali algoritmy čo najmenej. Sieť by si totiž tých pravých užívateľov mala nájsť sama.
Umiestnenie: nasleduje tvorba umiestnenia, ktorá spočíva v určení, na akých pozíciách by sa reklama mala zobrazovať. Tu je lepšie všetko nechať na automatike a zvoliť automatické umiestnenie.
Samotná reklama: teraz už len ostáva pohrať sa so samotnými reklamnými príspevkami, ktoré užívatelia uvidia. Práve ich prepracovanosť a schopnosť zaujať je veľmi dôležitá. Na zaujímavú reklamu skrátka ľudia budú klikať viac.
Ďalšie tipy: nezabudnite ani na prepojenie už spomínaného Pixlu, aby ste mohli výsledky reklamy správne sledovať. Reklame môžete tiež priradiť UTM parametre. Vďaka nim uvidíte výsledky prehľadne v Google Analytics.
Marketing na LinkedIn
Ako už sme si povedali, na LinkedIn je mnohé trochu inak. Reklamy tu ale môžete tvoriť dosť podobne ako na Facebooku. Výhodou sú veľmi zaujímavé možnosti cielenia na základe profesijných skúseností alebo kariérnej životnej fázy. Práve vďaka svojim špecifikám sa však LinkedIn odlišuje ešte v jednom ohľade. Reklama je tu veľmi drahá. Aspoň je teda podstatne drahšia v porovnaní s Facebookom. O reklame na LinkedIn sme písali už kedysi. Ako presne na tvorbu platených príspevkov si môžete prečítať v našom staršom článku.
Marketing na Twitter
Tiež Twitter je okrem priestoru pre zdieľanie rýchlych správ alebo krátkych glos miestom, kde inzerenti hľadajú nových zákazníkov. Reklamný systém Twitteru nie je ani zďaleka tak komplexný, ako je to na Facebooku. Umožňuje ale zaujímavé akcie, ktoré by ste u najväčšej sociálnej sieti nastavovali márne. Ide napríklad o cielenie na fanúšikov vybraných profilov. Reklamu tak môžete ukazovať sledujúcim svojich konkurentov. Pre niekoho môže byť nevýhodou inzercie na twitteri fakt, že celé reklamné prostredie je dostupné len v angličtine. Taktiež o reklame na Twitteri si môžete prečítať v našom staršom článku.
Marketing na TikToku
Reklamné prostredie tejto sociálnej siete má väčšina špecialistov na online marketing asi preskúmané najmenej. Ide totiž o mladú platformu, ktorú si zatiaľ s inzerciou spája len málokto. Je to ale trochu škoda. Publikum na TikToku už v takej miere netvoria deti a teenageri. Cieľová skupina tejto sociálnej siete sa postupne posúva k 25-35 ročným, ktorí sú pre mnoho inzerentov veľmi relevantným publikom.
Taktiež TikTok ponúka v rámci svojich reklám typické cielenie zamerané na maximálny dosah, návštevnosť webu, nákupy alebo aj inštaláciu aplikácií. Zvolíte si adekvátny rozpočet, vytvoríte konkrétnu reklamu a môžete začať inzerovať.
Ako začať s reklamou na sociálnych sieťach?
Nie ste si stále úplne istí tým, ako s reklamou na sociálnych sieťach začať? Alebo možno presne neviete, ktorá z populárnych sociálnych sietí by pre vás bola tá pravá. Nič sa nedeje odborníci predsa z neba nepadajú. Preto sme pre našich e-shoperov pripravili miesto, kde nájdu pomoc. Začať môžete napríklad s našou akadémiou, kde si môžete prečítať čo všetko prevádzka e-shopu a úspešný internetový marketing obsahuje. Obrátiť sa tiež môžete na špecialistov na našom Marketplace.