Daniel Havel (CEO, ThePay): Platenie musí byť jednoduché. Čísla účtu už dneska nikto prepisovať nechce

Platobná brána ThePay patrí medzi slovenskými e-shopy k tým najobľúbenejším. Preto sme radi, že ako jedno z mnohých prepojenia môžeme ThePay ponúknuť tiež Upgates e-shopom.

V rámci nášho nového partnerstva sme sa rozhodli vyspovedať CEO ThePay, Daniela Havla, ktorý nám okrem iného prezradil, aké trendy v oblasti bezhotovostných platieb očakáva, ako sa firma ThePay rozhodla v dnešnej komplikovanej dobe pomôcť malým podnikom a aké plány so svojou platobnou bránou má.

Popisovať princíp platobnej brány je asi zbytočné, rýchle platenie na internete je stále obľúbenejšie. Prezradíte nám ale, kedy ste si naposledy niečo objednal na dobierku?

To je tak dávno, že už si ani nespomeniem. Tradičné peniaze pri sebe vôbec nenosím a snažím sa žiť cashless. Predsa len platiť mobilom alebo hodinkami je oveľa komfortnejšie, než loviť z peňaženky mince alebo bankovky, ktoré pred vami prešli už nespočetným množstvom rúk.

Platobná brána ThePay je dlhodobo dopytované a populárne aj u Upgates e-shopov. V čom vidíte jej hlavné výhody?

Okrem platieb kartou, platobných tlačidiel a ďalších alternatívnych metód aktuálne vnímam ako výhodu napríklad podporu Apple Pay a Google Pay, keď obe platobné metódy aktivujeme každému novému klientovi automaticky po registrácii. Registrácia je u nás kompletne online, bez papierových zmlúv.

Existuje vlastne e-shop, pre ktorý by platobná brána nebola vhodná?

Snáď len pre ten, ktorý nechce predávať. Keď vám zákazník chce zaplatiť, tak je treba mu ísť naproti. A keď už vloží tovar do košíka, bola by škoda, aby nedokončil objednávku len kvôli tomu, že pri platení nenájde svoju preferovanú platobnú metódu a radšej nakúpi inde. Málokto sa chce dnes ešte prihlasovať do internetového bankovníctva, ručne prepisovať platobné údaje a potom čakať, než bude platba pripísaná na účet obchodníka. To je minulosť. Platobná brána je nevyhnutnou súčasťou nákupného procesu rovnako ako napríklad výber spôsobu dopravy.

Skrze Vašu platobnú bránu umožňujete aj platbu Bitcoin. Je táto možnosť u zákazníkov využívaná a stúpa jej popularita?

Nárast Bitcoin platieb sa u nás medziročne zvýšil takmer o 100%. Avšak aj napriek tomu je podiel tejto metódy značne minoritné. Bitcoin je využívaný skôr ako investičný inštrument.

Vy sami kryptoměnám fandíte, alebo išlo len o prispôsobenie sa trendu?

Z podstaty nášho businessu fandíme všetkým formám bezhotovostného platenia, ktoré nám dávajú zmysel a ktoré môžeme agregovať.

Čo ma dostáva k ďalšiemu dotazu. Aké budú trendy v oblasti online platieb? Akým smerom myslíte, že sa segment bude posúvať?

Čo do popularity platobných metód, tak tento rok je nepochybne v znamení Apple Pay. Jeho user experience nemá konkurenciu, lebo celú platbu vyriešite napr. Poklepaním na hodinky. Pri ostatných metód bude všeobecne kladený dôraz na zjednodušenie. Každý klik navyše je v nákupnom procese potenciálnym zabijakom konverzie. Na stole sú aj možnosti nových platobných metód plynúcich z PSD 2, ale tu zatiaľ nebudem predbiehať.

Na jar ste spustili novinku s názvom minishop, ktorá mala pomôcť uzavretým podnikom. Vydaril sa zámer? Ako je na tom minishop dnes a koľko podnikov pomoc využilo?

Chceli sme reagovať na množiace sa dopytu, či je s nami možné začať predávať online zo dňa na deň a navyše bez vlastného e-shopu (napr. Cez Facebook, Whatsapp, email). Minishop mal podľa našej vízie slúžiť ako taký medzikrok medzi offline podnikaním a e-shopom. Skrátka také rýchle riešenie, než si obchodníci, ktorí do tej doby poznali len kamenné predajne, stihnú vybrať vhodné e-shopovej riešenia a trochu sa na poli ecommerce rozhliadnete. Tu sme mohli ťažiť z našej širokej siete partnerov a odporúčať vhodné e-shopov riešenie. Takže áno, minishop splnil svoj účel a využilo ho v prvej vlne cca 600 podnikateľov.

Vybudovali ste jednu z troch najväčších platobných brán v Česku. Aké máte plány do budúcnosti a kam by ste svoj biznis radi ďalej posunuli?

Veľkou výzvou sú pre nás stále susedné trhy, na ktoré sa dlhodobo pripravujeme. Po technickej stránke máme infraštruktúru pripravenú. Už teraz vieme prijímať platby z celého sveta a viesť účty v EUR, CZK, USD, GBP, HUF, PLN, RON, BGN a HRK. Súčasne sme v licenčnom konaní s ČNB, kde čakáme na požehnanie regulátora.

Ďalší článok
Martin Šauer (CEO, Balíkobot): Firmy na expedičných procesoch ušetrí hodiny denne