Nasledujúca časť nášho poradca pre online podnikateľov bude zameraná na email marketing eshopu a newsletter kampane. Na tento kanál často zabúdajú malé a stredné internetové obchody, pre ktoré je práve prenájom e-shopu vo väčšine prípade tou najlepšou možnou voľbou. Viac o tom, podľa čoho sa rozhodovať a medzi akými systémami máte možnosť vyberať, sa dozviete tu.

Cieľom marketingu by pre e-shopy nemalo byť len získavanie nových klientov. Keď už raz získate nakupujúceho zákazníka, je škoda o neho prísť. Dosť možno sa z neho totiž stane pravidelný zákazník, ktorý sa bude rád vracať. Len je potrebné ho raz za čas osloviť. Pripomenúť sa e-mailom. Alebo inou formou priameho marketingu.

E-shopy UPgates vám jednoducho umožní zhromažďovať kontaktné údaje vašich zákazníkov práve pre budúce využitie v mailingových kampaniach. Všetko samozrejme v súlade s ochranou osobných údajov a GDPR.

emai marketing a newsletter

Čo je to email marketing?

Zjednodušene povedané sa jedná o pravidelné či jednorazové e-mailové kampane, ktorými oslovujete svojich zákazníkov. Môžete touto formou ponúkať na predaj svoje produkty, ale tiež udržiavať pravidelný kontakt a vzťah. Veľa e-shoper sa k e-mailingu stavia negatívne, pretože osobne s podobnými oznámeniami nemajú dobrú skúsenosť. A často také e-maily sami automaticky zahadzujú do spamu. Opak ale môže byť pravdou. Správne poňatý, dobre spracovaný a adresovaný e-mail dokáže mať veľmi pozitívny vplyv. Obzvlášť u ľudí, ktorí s jeho rozosielaním súhlasili a v minulosti prejavili záujem o váš e-shop a váš sortiment.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že e-mailing vyžaduje veľké úsilie. Odradiť by vás mohla napríklad legislatívne bariéra. Tým sa ale u prenajímaných e-shopov nemusíte vo väčšine prípadov vôbec zaoberať. A u UPgates to platí jakbysmet. Jednoduchý návod na e-mailingu nájdete tu.

Prečo mu venovať pozornosť?

  • Je účinný - oslovíte remarketingové publika a ľudí, ktorí napríklad opustili košík
  • Je zadarmo - privedenie zákazníkov na e-shop vás stojí len čas
  • Podporíte predaj a rast percento dokončenie nákupu
  • Zvýšite kvantitu a kvalitu návštev vášho e-shopu
  • Udržíte pravidelný kontakt s B2B a B2C klientmi
  • Odozva na kampaň je v rámci 1 - 3 dní

Poďme však vyššie spomenuté body podporiť dátami. E-mailový marketing patrí k jedným z kanálov s najväčšou návratnosťou. Konverzný pomer e-mailov je podľa prieskumu spoločnosti Smart Insights vyššie ako v prípade sociálnych sietí či priame návštevnosti. Podľa spoločnosti Emma celkom 59% marketérov považuje newslettre za hlavný zdroj objednávok. A podľa prieskumu firmy HubSpot viac ako polovica zákazníkov priznáva, že e-maily ovplyvňujú ich nákupné rozhodovanie.

Email marketing a zákon

Rozosielanie e-mailov, newsletterov a ponúk je takmer vo všetkých krajinách regulované zákonom. Nie je tomu inak ani u nás. Konkrétne je všetko obsahom zákona č. 101/2000 Zb. O ochrane osobných údajov. A zákona č. 480/2004 Zb., O niektorých službách informačnej spoločnosti, kde je k nájdeniu tiež konkrétne úprava e-mailového rozosielanie obchodných oznámení. My si povieme, aké sú ich najzásadnejšie body, v ktorých robia e-shoper často chybu:

  1. Používateľ musí mať právo odmietnuť zasielanie oznámení
  2. Nariadenie sa týkajú nielen hromadných e-mailov, ale aj jednotlivých obchodných oznámení
  3. Pri porušení zákona hrozia peňažné pokuty
  4. Je zakázané využívať falošné či mätúce hlavičky a grafiky e-mailov
  5. Predmet e-mailu musí zodpovedať jeho obsahu
  6. Príjemca musí mať možnosť žiadať odchodu, ktoré je potrebné zo strán odosielateľa akceptovať najneskôr do 10 dní

Či už na podobné legislatívne prekážky máte názory akékoľvek, je potreba sa nimi držať. Za porušenie hrozí pokuta až do výšky 10 miliónov Sk. Čomu sa ale vyvarujte stopercentne, je rozosielanie e-mailov na náhodné e-mailovej adresy, tzv. Naslepo. Cieliť musíte vždy na tých zákazníkov, ktorí vám k tomu dali súhlas. Toto najčastejšie prebieha súhlasom s obchodnými podmienkami pri nákupe na vašom e-shope. Prípadne sa k odberu môžu prihlásiť priamo na stránkach e-shopu.

Aké by mali byť ciele email marketingu e-shopu?

Snahou e-shopu by malo byť to, aby sa e-maily naozaj doručovali. Pokiaľ možno úplne všetkým z databázy kontaktov / príjemcov. Pozor si dajte na antispamové filtre. Základ je mať dobre nastavené DKIM a SPF záznam domény, na ktoré e-mailová schránka funguje. Ako konkrétne zamedziť tomu, aby vaše e-maily padali príjemcom do spamu, sa dočítate v našom návode tu.

Zabezpečiť čítanosť. Nepreháňať frekvencia. Toto by mala byť vaša druhá starosť. Vďaka modulu e-mailing môžete v systéme UPgates jednoducho kontrolovať, koľko ľudí e-mail otvorilo, koľko ľudí sa prokliklo a cez čo konkrétne. A nezabúdajte, že nič sa nemá preháňať. Viac ako jeden e-mail týždenne už neodporúčame. Záleží ale tiež na potrebách vašich zákazníkov a tiež na tom, či máte naozaj tak často dôležité informácie, ktoré je potrebné týmto spôsobom oznámiť. Dbať by ste mali tiež na to, aby e-mail bol ako graficky, tak obsahovo zaujímavý. Ak viete, že máte viac informácií a napríklad denné akcie, je vhodné odberateľom ponúknuť, aké typy newsletterov a s akou frekvenciou chcú odoberať.

Tým posledným a najzásadnejším cieľom, kvôli ktorému všetci čítate tieto riadky, sú konverzie. Každý, kto sa e-mail marketingom e-shopu zaoberá, vyhodnocuje úspech kampaní najmä podľa toho, koľko sa toho predalo. Určite sa ale nesústreďte čisto na toto. Ak sa vám nedarí dosiahnuť pomocou e-mail marketing konverzií, nezúfajte. Aj cez to má tento kanál prínos. S ľuďmi udržíte pravidelný kontakt. Prinútite ich k návšteve vášho e-shopu, prečítaní článku pod. Ich návštevou sa tiež zaradí do remarketingového publika. To môže byť prínosom pre vaše platené reklamy, ktoré budete môcť ľahšie zacieliť.

Obsah emailov

E-mail by mal mať jasnú podobu a štruktúru. Teda byť v súlade s dizajnom vášho e-shopu, corporate identity, bannery, logom a pod. Samozrejme musí byť z e-mailu jasné, kto a prečo ho poslal, už pred jeho otvorením. Teda nezabudnite vyplniť meno odosielateľa a predmet, ktorý musí zodpovedať obsahu. Personalizované predmety a oslovenie zvyšujú záujem príjemcov. A rovnako ako pri tvorbe dizajnu e-shopu nezabudnite, že v jednoduchosti je sila. E-mailová šablóna nesmie byť preplnená a zmätená. Jednotlivé sekcie musí byť logicky rozmiestnené a vhodne oddelené.

Čo sa rozčlenenie, grafiky a ďalších aspektov šablóny týka, buďte konzistentné. Šablónu môžete pre určité prípady, napríklad sviatky, mierne upraviť. Nemala by sa ale zásadne líšiť od jednotného a pravidelne sa opakujúceho konceptu. Konverzný tlačidla by mala vyzerať vždy rovnako a byť na rovnakom mieste. Tak, aby sa pravidelný čitateľ ľahko a rýchlo zorientoval. Dbajte na správnosť odkazov. Určite totiž nechcete, aby sa čitateľ e-mailu pri prekliku nedostal nikam alebo na stránku s chybou 404.

E-mail by ste mali posielať ako v HTML, tak v textovej podobe. To kvôli tomu, že niektorí e-mail klienti HTML formát nepodporujú a zobrazí iba text. Inokedy majú zase príjemcovia vypnuté zobrazovanie obrázkov a pod. Keď už sme pri obrázkov. Riaďte sa rovnakým pravidlom ako u obrázkov na e-shope. Žiadne zbytočne veľké súbory, ktoré budú spomaľovať načítanie a vykreslenie e-mailu. Samotná e-mailová šablóna by mala byť responzívne, pretože väčšina ľudí číta e-maily v dnešnej dobe už na mobile.

Čo okrem produktov môže byť obsahom e-mailu? Články s tipy a návody, riešenie rôznych problémov, pozvánky na odborové akcie či školenia, prípadové štúdie, rozhovory s profesionálmi a pod.

Typy emailov

  • Ponukové
  • Newsletter
  • Transakčné čiže systémové

Ďalej ich môžeme členiť podľa časového horizontu:

  • Jednorazové
  • Pravidelné / dlhodobé
  • Automatické

Programy pre email marketingu eshopu

Úspech kampaní môžete nechať iba na svojich schopnostiach alebo umu marketingového oddelenia. Využiť ale môžete externé e-mailingový systém. Prepojením e-shop systému s e-mailingom potom dosiahnete to, že všetky kontakty na zákazníkov budú exportované do e-mail nástroje a databázy kontaktov bude vždy aktuálne. Navyše je tu možnosť importovať aj vaše produkty, ktorá potom môžete v rámci e-mail marketingu používať. Ďalej si importujete tiež objednávky, ktoré umožnia triediť kontakty podľa počtu objednávok a ich celkovej výšky ceny objednávok alebo objednaných produktov. To všetko umožňuje napríklad Mail Komplet. Tento nástroj je napojený na UPgates a môžete ho pre svoje e-mail kampane začať využívať takmer okamžite.

Naštartujte emailový marketing

Ako vidíte, začať odosielať newslettre na zákazníkov nemusí byť tak zložité, ako sa na prvý pohľad zdá. K dispozícii máte hotové a cenovo dostupné riešenia, ktorá ľahko prepojíte s UPgates. E-mailový marketing rozhodne nie je na ústupe a mal by patriť k jedným z kľúčových aktivít v rámci online marketingovej stratégie. Čím starostlivejšie budete segmentovať odberateľa a čím viac budete personalizovať propagačné oznámenia, tým lepšie výsledky môžete dosiahnuť.