E-shopy úspešne čelia obmedzeniam v rámci boja s koronavirem
V minulom roku dosiahol e-commerce trh podielu 13% na celkovom maloobchodnom predaji v Česku. Predalo sa tovar za 155 miliárd. Rok 2019 bol ešte úspešnejší než predpokladala Asociácie pre elektronickú komerciu. Tohtoročný výsledok a rast e-commerce je ale možno v ohrození vďaka vládnym obmedzeniam súvisiacim s koronavírusom. Ako sa teda e-shopy s týmito podmienkami perú a aké následky môžeme očakávať?
E-shopy bojujú s obmedzeniami
Od začiatku marca začalo nielen u nás prituhovať. Deň po dni sa sprísňovala aj vládne obmedzenia. 15. marca prišlo ďalšie rozšírenie - zákaz voľného pohybu. Ľudia by mali pokiaľ možno len z domu do práce a potom späť. Samozrejme v prípade nutnej potreby sú povolené cesty na nákup alebo za príbuznými. Čo ale človek zistí, keď do obchodného centra príde? Mnoho obchodov je zatvorených a nakúpiť sa dajú v podstate len potraviny, lieky a najnutnejšie potreby.
To všetko zapríčinilo posun k online nákupom a predajom. Väčšina internetových obchodov je pripravená zákazníkmi nenechať takzvane v štichu. Prispôsobili sa tomu tiež dopravcovi. Pri súčasnom stave a dostupnosti ochranných pomôcok je ale otázka času, ako dlho vydrží doručovať priamo na adresu bydliska.
Práve doručenie až k dverám pre mnohých uľahčuje ich situáciu, kedy sú radšej doma a snažia sa vyhnúť kontaktu s väčším počtom osôb. To napokon v určitej miere umožní aj doručenie na pobočky, napr. Packeta apod.
Ako koronavírus ovplyvňuje e-commerce trh a čo bude ďalej?
Jan Vetýška, výkonný riaditeľ APEK, je presvedčený, že rast e-commerce bude v roku 2020 ešte vyššie ako vlani. A to aj napriek koronavírusu. Ba naopak, vďaka uzavretiu mnohých kamenných predajní sú tržby a počty objednávok e-shopov mnohokrát vyššie ako vo vianočnej sezóne! České e-shopy sú ale na vysokej úrovni a na podobný nápor pripravené. Práve vďaka nim a ich skúsenostiam sa k spotrebiteľovi aj naďalej dostáva všetko potrebné. Zákazníci ale musí byť tiež viac trpezliví. Veľké počty objednávok a sťažené podmienky pre doručovanie predlžujú aj dobu dodania. V aktuálnej situácii sa musíme trpezlivosťou a zhovievavosťou obrniť všetci.
Napriek nepríjemnostiam spojeným s koronavírusom tak môžeme konštatovať, že e-commerce trh narozdiel od iných odvetví bude skôr posilňovať. Rastú predaja ako potravín, tak napríklad liekov, drogéria, ale aj elektroniky a pod. Veľký boom v online predaji registrujeme pochopiteľne aj v odvetví ochranných pomôcok, najmä rúšok a respirátorov. Maximálne ceny už musel dokonca v tomto smere zastropovat stáť. Ľudia sa snažia vyhnúť nákupom v kamenných predajniach a rešpektovať nariadenia vlády. Je realistické počítať s tým, že tento trend bude s rastúcim počtom nakazených ešte posilňovať.
Internetové obchody, ale aj dopravcovia každopádne svojím prístupom a správaním rešpektujú nariadenia vlády a snaží sa maximálne chrániť svojich zamestnancov a zákazníkov. Spoločne s Asociáciou pre elektronickú komerciu si aj my želáme, aby tieto obmedzenia viedla k pozitívnemu vývoju našej krízové situácie a nákaza čo najskôr ustála.