V minulom roku dosiahol e-commerce trh podielu 13% na celkovom maloobchodnom predaji v Česku. Predalo sa tovar za 155 miliárd. Rok 2019 bol ešte úspešnejší než predpokladala Asociácie pre elektronickú komerciu. Tohtoročný výsledok a rast e-commerce je ale možno v ohrození vďaka vládnym obmedzeniam súvisiacim s koronavírusom. Ako sa teda e-shopy s týmito podmienkami perú a aké následky môžeme očakávať?

E-shopy bojujú s obmedzeniami

Od začiatku marca začalo nielen u nás prituhovať. Deň po dni sa sprísňovala aj vládne obmedzenia. 15. marca prišlo ďalšie rozšírenie - zákaz voľného pohybu. Ľudia by mali pokiaľ možno len z domu do práce a potom späť. Samozrejme v prípade nutnej potreby sú povolené cesty na nákup alebo za príbuznými. Čo ale človek zistí, keď do obchodného centra príde? Mnoho obchodov je zatvorených a nakúpiť sa dajú v podstate len potraviny, lieky a najnutnejšie potreby.

To všetko zapríčinilo posun k online nákupom a predajom. Väčšina internetových obchodov je pripravená zákazníkmi nenechať takzvane v štichu. Prispôsobili sa tomu tiež dopravcovi. Pri súčasnom stave a dostupnosti ochranných pomôcok je ale otázka času, ako dlho vydrží doručovať priamo na adresu bydliska.

Práve doručenie až k dverám pre mnohých uľahčuje ich situáciu, kedy sú radšej doma a snažia sa vyhnúť kontaktu s väčším počtom osôb. To napokon v určitej miere umožní aj doručenie na pobočky, napr. Zásilkovna apod.

Ako koronavírus ovplyvňuje e-commerce trh a čo bude ďalej?

Jan Vetýška, výkonný riaditeľ APEK, je presvedčený, že rast e-commerce bude v roku 2020 ešte vyššie ako vlani. A to aj napriek koronavírusu. Ba naopak, vďaka uzavretiu mnohých kamenných predajní sú tržby a počty objednávok e-shopov mnohokrát vyššie ako vo vianočnej sezóne! České e-shopy sú ale na vysokej úrovni a na podobný nápor pripravené. Práve vďaka nim a ich skúsenostiam sa k spotrebiteľovi aj naďalej dostáva všetko potrebné. Zákazníci ale musí byť tiež viac trpezliví. Veľké počty objednávok a sťažené podmienky pre doručovanie predlžujú aj dobu dodania. V aktuálnej situácii sa musíme trpezlivosťou a zhovievavosťou obrniť všetci.

Napriek nepríjemnostiam spojeným s koronavírusom tak môžeme konštatovať, že e-commerce trh narozdiel od iných odvetví bude skôr posilňovať. Rastú predaja ako potravín, tak napríklad liekov, drogéria, ale aj elektroniky a pod. Veľký boom v online predaji registrujeme pochopiteľne aj v odvetví ochranných pomôcok, najmä rúšok a respirátorov. Maximálne ceny už musel dokonca v tomto smere zastropovat stáť. Ľudia sa snažia vyhnúť nákupom v kamenných predajniach a rešpektovať nariadenia vlády. Je realistické počítať s tým, že tento trend bude s rastúcim počtom nakazených ešte posilňovať.

Internetové obchody, ale aj dopravcovia každopádne svojím prístupom a správaním rešpektujú nariadenia vlády a snaží sa maximálne chrániť svojich zamestnancov a zákazníkov. Spoločne s Asociáciou pre elektronickú komerciu si aj my želáme, aby tieto obmedzenia viedla k pozitívnemu vývoju našej krízové ​​situácie a nákaza čo najskôr ustála.

Ďalšie články v tejto kategórii

História e-commerce. Ako to všetko začalo?
Záujem o oblečenie z udržateľných materiálov rastie
Česi vítajú udržateľné e-shopy. Niektorí sú dokonca ochotní priplatiť si za ekologickejšiu dopravu
Nenechajte si ujsť výsledky štúdie Český košík roku 2020
Súhrn roku 2020 v e-commerce
Na Black Friday opäť padali predajné rekordy
Provízny systém novo rozšírený aj pre majitelia e-shopov UPgates
Black Friday a veľká súťaž o prenájom zdarma do konca roka
V septembri sa zvýšil počet e-shopových zásielok až o 50%
1. místo v kategorii Pronájem internetových obchodů 2020!
Novinky v module Designer
Prechod z fyzických k internetovým nákupom sa podľa IBM urýchlil o 5 rokov
Pre väčšinu kríza. Pre e-shopy žatva
Mikulášska nádielka UPgates
24. júna. Deň daňovej slobody roka 2020!
Ako mení COVID-19 nákupné trendy?
E-shopy úspešne čelia obmedzeniam v rámci boja s koronavirem
Czech On-line Expo 2020
Čoho sa ako podnikateľ držať v roku 2020
E-shopy vrcholia prípravy na Vianoce. Najväčší nápor je ale čaká v decembri.
Nová recenzia e-shop platformy UPgates
Konference zaměřená na podporu exportu firem
Český e-commerce trh a obľuba internetových obchodov naďalej rastie
Podľa JP Morgan sú české e-shopy na špičke Európy
Česko patří mezi nové evropské tygry, růst táhnou malé firmy a online byznys
GDPR - nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů
Průzkum: Vrácení zboží z eshopu