Emaily
E-mail e-shopu
Tu nastavujete globálnu e-mailovú adresu vášho e-shopu, ktorá sa využíva pre odosielanie všeobecných automatických e-mailov generovaných systémom.
Má značku {$system_email} a tá sa využíva ako východisková e-mailová adresa v systémových e-mailoch alebo formulároch. Pokiaľ je ale správa odoslaná konkrétnym užívateľom administrácie (napr. správa zákazníkovi z detailu objednávky), táto správa bude odoslaná z e-mailovej adresy užívateľa, ktorú má nastavenú vo svojom profile.
Postup v administrácii
- V menu administrácie zvoľte sekciu Nastavenia / Základné / Nastavenie obchodu.
- V oddiele Komunikácia upravte pole Systémový e-mail {$system_email}.
- Uložte vykonané zmeny.
E-mail užívateľa vs. e-mail e-shopu
Pokiaľ je správa odoslaná konkrétnym užívateľom administrácie (napr. správa zákazníkovi z detailu objednávky), táto správa bude odoslaná z e-mailovej adresy užívateľa, ktorú má nastavenú vo svojom profile. Teda nie z e-mailu e-shopu.
E-mailové adresy a ich overenie
Zoznam overených adries, z ktorých je možné zasielať e-mailové správy z administrácie e-shopu. Funkcia zaisťuje, aby boli všetky odchádzajúce e-maily z administrácie odosielané len z e-mailových adries, ktoré sú vo vlastníctve administrátora e-shopu a sú riadne overené. Ide o zaistenie bezpečnosti pred zneužitím systému Upgates pre zasielanie neoverených a spamových e-mailov. Systém sa takto bráni proti tomu, aby sa dostal na rôzne black listy.
Overené e-maily je možné následne použiť v moduloch systémové e-maily, e-mailing, správy, objednávky atď. Nie je možné so zákazníkmi komunikovať inak, ako cez overené e-maily.
Postup v administrácii
- V menu administrácie zvoľte sekciu Nastavenia / E-maily / E-mailové adresy.
- Kliknite na tlačidlo Nový.
- Napíšte názov adresy.
- Uložte.
- Na daný e-mail vám systém odošle e-mailovú správu s požiadavkou na potvrdenie.
- Po potvrdení odkazu je adresa overená a zaradená do systému. Od tej chvíle sa začne pridávať do odoslaných e-mailových správ.
Automatické pridanie e-mailovej adresy
E-mail pre komunikáciu v module Nastavenia / Administrácia / Užívatelia a E-mail e-shopu v Nastavenia / Základné / Nastavenie obchodu sa automaticky pridáva tiež do modulu E-mailové adresy. Takto vložený e-mail čaká na overenie - dokiaľ v zaslanej potvrdzovacej správe nedôjde k jeho aktivácii pomocou odkazu. Dokiaľ nie je aktivovaná nová e-mailová adresa, používa sa e-mailová adresa pôvodná.
E-mailový podpis
E-mailový podpis e-shopu
V e-maile sa používa systémový (univerzálny) podpis, ktorý sa pomocou značky {$system_email_signature} využíva na rôznych miestach administrácie (napr. v systémových e-mailoch, v užívateľoch).
- V menu administrácie zvoľte sekciu Nastavenia / Základné / Nastavenie obchodu.
- V oddiele Komunikácia upravte pole E-mailový podpis {$system_email_signature}.
- Uložte vykonané zmeny.
POZOR! Svoj názov eshopu nevkladajte do zástupného znaku, znemožníte tým odoslanie emailov. Zástupný znak vezme váš názov projektu automaticky zo sekcie Nastavenia / Základné / Nastavenie obchodu - Hlavné - Názov e-shopu
E-mailový podpis užívateľa
Pokiaľ je správa odoslaná jedným z užívateľov administrácie (napr. správa zákazníkovi z detailu objednávky), táto správa bude odoslaná s podpisom užívateľa, ktorý má nastavený vo svojom profile.
Nastavenie v profile
- V menu administrácie zvoľte sekciu Môj účet / Profil.
- V poli Podpis vyplňte vlastný text podpisu.
- Prípadne tu ponechajte zástupcu {$system_email_signature}, ktorý vloží E-mailový podpis e-shopu (viď vyššie).
- Uložte.
Nastavenie v module Užívatelia
Jednotlivé podpisy môže administrátor nastaviť v module Užívatelia.
- V menu administrácie zvoľte sekciu Nastavenia / Administrácia / Užívatelia.
- Vyberte konkrétneho užívateľa alebo vytvorte nového (viac tu).
- V poli Podpis vyplňte vlastný text podpisu.
- Prípadne tu ponechajte zástupcu
{$system_email_signature}
, ktorý vloží E-mailový podpis e-shopu (viď vyššie). - Uložte.
E-maily na vašej vlastnej doméne
Z pohľadu zákazníka e-shopu je vždy dôveryhodnejšie, keď s ním e-shop komunikuje prostredníctvom e-mailu na vašej vlastnej doméne (napr. info@domena.sk).
Odosielanie systémových e-mailov
Ďalej, keď posielate zákazníkom e-maily z administrácie Upgates (napr. systémové e-maily, odpovede na otázky v správach atď.), v odosielateľovi sa vždy uvádza vaša e-mailová adresa. Táto e-mailová adresa musí byť výhradne na vašej vlastnej doméne (napr. info@moja-domena.sk). Na všeobecnej e-mailovej adrese ako napr. meno.priezvisko@zoznam.sk alebo meno@gmail.com to nie je možné. Preto je potrebné, aby ste si založili e-mailovú schránku na vlastnej doméne.
E-mailovú schránku si môžete zriadiť zadarmo u Upgates, pokiaľ ste už v ostrej prevádzke (viď ďalej) alebo u akéhokoľvek vlastného poskytovateľa domény (napr. Wedos, Active24, Forpsi a podobne).
E-mailová schránka od Upgates?
Väčšina e-shopov komunikuje so svojimi zákazníkmi prostredníctvom e-mailu na vlastnej doméne. Vyzerá to dôveryhodnejšie, ako keď zákazníkovi príde napr. faktúra od odosielateľa s e-mailom @gmail.com alebo @zoznam.sk. Takéto e-maily navyše neprejdú spamovým filtrom príjemcu, pokiaľ sú generované zo systému e-shopu. Preto je nutné si nastaviť e-mailovú schránku na vlastnej doméne. Ako to dosiahnuť?
- E-mailovú schránku na doméne už mám
- E-maily si môžete ponechať u svojho doterajšieho poskytovateľa, na ktorého ste zvyknutí, pokiaľ vám umožní e-mailovú schránku u neho naďalej prevádzkovať. Nie je nutné e-maily zbytočne migrovať na Upgates. - E-mailovú schránku na doméne ešte nemám
- E-maily si môžete zriadiť u niektorého z bežných poskytovateľov hostingových služieb ako je wedos, active24, forpsi atď.
- Pre tých, ktorí uprednostňujú mať všetko pod jednou strechou, ponúkame e-mailovú schránku na našich serveroch Upgates za podmienok uvedených v administrácii e-shopu pod Nastavenia / E-maily / E-mailová schránka. Stačí kontaktovať zákaznícku podporu a e-mailovú schránku vám zriadime. Kapacita e-mailovej schránky je 1GB a nie je obmedzená počtom emailov.
V prípade zriadenia schránky u Upgates nastavenie DNS a MX záznamov sa vykonáva v administrácii domény u registrátora (tam, kde si zákazník doménu zakúpil). U každého registrátora to funguje trochu inak, a z tohto dôvodu nie je pre správu e-mailov bližší návod k dispozícii.
Odoslanie žiadosti o zriadenie e-mailovej schránky
Pre zriadenie e-mailovej schránky na vlastnej doméne je potrebné kontaktovať technickú podporu Upgates.
E-mailovú schránku je možné si u nás nechať založiť len pokiaľ je váš e-shop na ostrej doméne. Pokiaľ ste stále v skúšobnej verzii, nebude vám schránka založená.
Postup v administrácii
- Kontaktujte technickú podporu (viac tu) a postupujte podľa informácií nižšie.
- Do predmetu správy napíšte "Žiadosť o zriadenie e-mailovej schránky pre doménu XXXXXXX.XX". Vyplňte názov svojej domény.
- Obvykle do 2 pracovných dní vám dorazia prihlasovacie údaje do rozhrania, kde môžete vykonávať správu e-mailovej schránky.
- Vykonajte požadované nastavenie podľa inštrukcií v doručenej odpovedi.
Nastavenie domény
Pre e-mailové schránky zriadené cez Upgates posielame v tikete všetky údaje potrebné na nastavenie e-mailu. To zahŕňa tiež nastavenie MX záznamu.
Aktívny má byť len jeden MX záznam, zaslaný v tikete. Kontrolu MX záznamov je možné vykonať napr. službou MX Lookup Tool.
Pri doméne, na ktorej e-mailová schránka funguje, je potrebné tiež skontrolovať správne nastavenie DKIM a SPF záznamov. V opačnom prípade sa môže stať, že budú e-maily padať zákazníkom do spamu. Viac tu.
Prevod e-mailovej schránky Upgates
Obsah e-mailovej schránky vedenej u predchádzajúceho poskytovateľa e-mailových služieb pre Upgates je možné preniesť k nášmu novému poskytovateľovi e-mailov.
Postup prenosu e-mailov
- Prihlásite sa do administrácie svojej novej e-mailovej schránky tu.
- Na úvodnej stránke administrácie kliknete na záložku Synchronizačné úlohy.
- V tejto záložke kliknete na jedno z tlačidiel Vytvoriť novú synchronizačnú úlohu.
- Otvorí sa vyskakovacie okno, v ktorom je potrebné vyplniť nasledujúce údaje:
- Užívateľské meno: vyberte si e-mailovú adresu, do ktorej sa prenesú e-maily od pôvodného poskytovateľa e-mailovej schránky
- Meno hostiteľa: vložte hodnotu mail.m4u.cz
- Port: zadajte hodnotu 993
- Užívateľské meno: zadajte svoje užívateľské meno, s ktorým ste sa prihlasovali k pôvodnej e-mailovej schránke
- Heslo: zadajte svoje heslo, s ktorým ste sa prihlasovali k pôvodnej e-mailovej schránke
- Spôsob šifrovania: uistite sa, že je vybraná hodnota SSL
- Interval kontroly (minúty): zadajte hodnotu 1
- ostatné polia nechajte bez zmeny.
- Kliknite na tlačidlo Pridať.
- Vytvorí sa nová synchronizačná úloha, ktorá čaká na svoje prvé spustenie:
- Akonáhle táto úloha prebehne, v stĺpci Úspech je graficky znázornený výsledok:
- Zelená fajka: úloha prebehla v poriadku a došlo k prenosu e-mailov.
- Červený krížik: počas spracovania úlohy došlo k chybe. Kontaktujte technickú podporu.
- Pokiaľ úloha prebehne úspešne, potom ju môžete zmazať. V e-mailovej administrácii nie je možné vytvoriť len jednorazovú synchronizačnú úlohu.
- Zmazanie úlohy vykonáte kliknutím na tlačidlo Zmazať.
Systémové e-maily
E-maily, ktoré sú odosielané priamo z administrácie e-shopu nazývame systémové. Viac tu.
Problémy s doručovaním e-mailov
Máte problém s doručiteľnosťou e-mailov zo systému Upgates, konkrétne nechodia systémové e-maily alebo sa ukladajú do SPAMu? Dôvody môžu byť nasledujúce:
E-maily na vlastnej doméne vs. freemaily
- Pokiaľ sa systémový e-mail (viac tu) posiela z e-mailu, ktorý je na vašej vlastnej doméne (viac tu) nemalo by dochádzať k jeho padaniu do SPAMu, pokiaľ máte správne nastavené SPF a DKIM záznamy (viď ďalej).
Samozrejme pokiaľ príjemcovi označí e-mail za spam, či už úmyselne alebo omylom, potom poskytovatelia e-mailových služieb začnú e-maily z danej domény častejšie označovať ako spam. Je potrebné kontaktovať prevádzkovateľa konkrétnych e-mailových služieb, ktoré označujú e-maily za spamové. - Problém nastáva v prípade rôznych freemailov typu @gmail.com, @zoznam.sk atď. Pre bezpečné zasielanie systémových e-mailov je teda nutné mať e-mailové adresy na vašej vlastnej doméne (viac tu).
Emaily sa neodosielajú na t-online.de
- Pokiaľ systémový email odchádza na túto mail doménu @t-online.de, avšak nie je možné ho doručiť, prosím kontaktujte priamo ich podporu cez email toda@rx.t-online.de, ktorý sa uvádza z ich strany v chybovej hláške pri nedoručení emailu .
Z našej strany túto blokáciu bohužiaľ nie je možné riešiť, nejedná sa o blokáciu na našej strane.
Nastavenie SPF a DKIM na doméne e-shopu
- Skontrolujte, či máte pri doméne vášho e-shopu (prípadne jazykových doménach) správne nastavené záznamy SPF a DKIM. Kontrolu vykonáte pomocou nápovede tu.
- Postupujte podľa pokynov v okne pre overenie. Pokiaľ je všetko v poriadku, prejdite ďalej.
- Odošlite si e-mail z administrácie e-shopu do vlastnej e-mailovej schránky. Napr. z detailu objednávky si odošlite systémový e-mail s informáciou o prijatí objednávky.
- Vo vašej e-mailovej schránke, kam bol e-mail doručený, otvorte zložku SPAM.
- Zobrazte podrobnosti, prečo bola daná správa označená ako SPAM.
- S najväčšou pravdepodobnosťou sa Vám zobrazí text, ako na obrázku nižšie.
Čo to môže znamenať?
- V tomto prípade je problém v tom, že sa správa podobá iným, ktoré boli kedysi označené ako spam. E-mailový prehliadač na základe týchto mechanizmov dáva e-maily do spamu zákazníkov. Správy s týmto obsahom do budúcnosti neposielajte.
- Ďalšou možnosťou je, že poskytovateľ e-mailu môže viesť vašu doménu ako spamovaciu. Pre viac informácií kontaktujte priamo daného poskytovateľa e-mailových služieb. Prípadne vykonajte kontrolu black listov viď nižšie.
- Chybu môže spôsobiť absencia SPF záznamov, ale tiež ich duplicita. Nie je možné mať 2 SPF záznamy. Avšak je možné ich údaje skombinovať. Spoja sa dokopy informácie z jedného a druhého záznamu. Spoločné informácie sa uvedú len raz.
Doména na blackliste
Pomocou online nástroja MXToolbox si môžete skontrolovať, či vaša doména nie je na nejakom blackliste.
- Prejdite na stránku https://mxtoolbox.com.
- Najskôr je potrebné zistiť IP adresu vašej domény. Viac podľa nápovede tu.
- Kliknite na záložku Blacklists.
- Zadajte Vašu doménu, ktorú máte nastavenú v e-shope s predponou "a:" (napr. a:domena.cz).
- Kliknite na tlačidlo Blacklist Check.
- Systém Vám následne zobrazí zoznam black listov.
- OK znamená, že na black liste doména nefiguruje. LISTED znamená, že áno.
- Blacklist UCEPROTECTL3 môžete ignorovať. Hlási nezmyselnú informáciu, že na black liste je celé datacentrum prevádzkovateľa Linode vrátane všetkých jeho serverov a užívateľov. To samozrejme nie je reálne, preto sa podľa tohto ukazovateľa žiadny e-mailový poskytovateľ neriadi a teda správy neblokuje.
- Uistite sa, že je to tá, ktorú máte mať zadanú podľa návodu tu.
Spoločnosť Microsoft, prevádzkujúca e-mailové služby Outlook a Hotmail, sa riadi svojimi internými blacklistami. Tie nie sú verejne dostupné, ani pravidlá, podľa ktorých Microsoft pridáva na tieto blacklisty. Preto sa nie je možné preventívne vyhnúť možnému pridaniu. V prípade nedoručenia e-mailu na Outlook alebo Hotmail kontaktujte našu technickú podporu. Viac tu.
Preposlanie e-mailu z vlastnej domény na vlastnú doménu
Pri e-mailoch na vlastnej doméne môže nastať problém s preposlaním kópie e-mailu z tejto domény na rovnakú doménu. Napr. odosielateľom je adresa email@upgates.cz a príjemcom v skrytej kópii je rovnako email@upgates.cz. Niektorí poskytovatelia e-mailových služieb nepodporujú tento spôsob odosielania. V prípade komplikácií si overte so svojím poskytovateľom e-mailových služieb, či túto funkciu podporuje.
Riešenie problému
Pokiaľ máte problém s doručiteľnosťou e-mailov zo systému Upgates, konkrétne nechodia systémové e-maily, dajte správu technickej podpore.
- Uistite sa, že e-mailové správy posielate z e-mailovej adresy na vlastnej doméne.
- Skontrolujte, či má vaša doména správne nastavené SPF a DKIM záznamy podľa postupu vyššie.
- Pokiaľ vám prišla automatická odpoveď zo serveru príjemcu o nedoručení správy, skopírujte túto automatickú odpoveď a pošlite ju na technickú podporu Upgates.
- Pokiaľ vám žiadna taká správa neprišla, pošlite aspoň e-mailovú adresu, na ktorú ste nedoručenú správu posielali a čo najpresnejšiu dobu, kedy ste odoslanie vykonali.
- V prípade, že máte e-mailovú schránku od Upgates, skontrolujte si prosím v administrácii e-mailu, či máte správne nastavené DNS záznamy.
Riešenie sa týka len problémov s odosielaním správ z administrácie Upgates (systémové e-maily), nie z vášho e-mailového správcu.