U e-shopu je úplne prirodzená snaha spravovať si vlastný sklad. Existujú ale prípady, keď nejde o najekonomickejšie riešenie. Vlastný sklad je totiž spojený s množstvom fixných nákladov. V niektorých prípadoch je výhodnejšie takzvaný fulfillment, ktorý u e-shopov naberá na popularite.

Čo je to fulfillment

Fulfillment je komplexné riešenie, kedy majiteľ e-shopu prenechá starosť o logistiku externej spoločnosti. Môže pokrývať pestrú škálu činností od expedície a odosielanie balíkov až po riešenie reklamácií a vratiek. Fulfillment je výhodný predovšetkým pre menšie e-shopy, ktoré nemajú príliš široký sortiment produktov. Ide o firmy, ktorým sa neoplatí najímať si na túto prácu zamestnancov, ale zároveň nechcú mať kompletný vybavovanie objednávok na starosti sami.

Naopak nie príliš vhodný je pre e-shopy sa špecifickým sortimentom. Mohlo by ísť napríklad o čiastočne zákazkovú výrobu, krehký tovar či produkty s vysokým podielom ručnej práce. Tu je logické, že majiteľ e-shopu chce mať expedíciu úplne pod kontrolou.

Firma zaisťujúce fulfillment disponuje know-how a dostatočnú robustnosťou, aby náklady na svoju prevádzku rozdelila na jednotlivé e-shopy využívajúce fulfillment. V konečnom dôsledku tam môže byť vhodne zvolený fulfillment lacnejšie ako vlastné expedície tovaru.