História e-commerce. Ako to všetko začalo?
Nakupovanie na internete sa stalo úplne bežnou súčasťou našich životov. Už len hŕstka z nás asi listuje papierovými katalógy. Keď sa o nejakom produkte chceme dozvedieť viac, jednoducho si ho nájdeme na internete. Na tom sa v dohľadnej dobe asi nič nezmení. Naopak segment e-commerce neustále rastie. Internetové nakupovanie ušlo za posledné tri dekády neuveriteľný kus cesty. Ako to ale všetko vlastne začalo?
História e-commerce by sa samozrejme nemohla začať písať bez internetu. Akési pokusy o vytvorenie celosvetovej siete vzájomne prepojených počítačov sprevádzali prakticky celú druhú polovicu 20. storočia. Vývoj začal akcelerovať v 80. rokoch, kedy svet začal pomaly spoznávať službu menom email. Vynález samotného internetového nakupovania by sme ale mohli datovať už do roku 1979. Vtedy totiž muž menom Michael Aldrich vytvoril zariadenie, ktoré bolo v podstate online obchodom. Prístroj sa volal Teleputer a išlo o spojenie počítača, televízie a telefónu. Toto zariadenie bolo schopné zaznamenávať transakcie. Ako už dnes všetci vieme, na masové rozšírenie tejto technológie ešte bolo skoro. Internet v podobe, ako ho poznáme dnes, totiž ešte neexistoval.
Prvý e-shop predával použité počítače
Potenciál v technológii, ktorá bola pre naprostú väčšinu populácie úplnú neznámou, uzrela v roku 1982 aj spoločnosť Boston Computer Exchange. Tá je považovaná za vôbec prvý e-commerce firmu sveta. Cez bezdrôtovú sieť predávala použité počítače. Na americkom trhu sa stala pomerne známou. Následne došlo k jej predaju firme ValCom. Následne ju odkúpila počítačová spoločnosť Compaq, ktorá sa v roku 2013 stala súčasťou molocha Hewlett-Packard. Boston Computer Exchange už ale dnes v počítačovom svete nepôsobí.
Potom prišiel rok 1990, ktorý bol pre počítačový svet skutočne zlomový. Vtedy totiž svetlo sveta uzrel protokol http, značkovací jazyk HTML a prvý internetový prehliadač WorldWideWeb. Ide o tri prelomové technológie, ktoré vytvoril programátor Tim Berners-Lee. Brit, ktorému už dnes tiahne na sedemdesiat, pôsobil na začiatku deväťdesiatych rokov vo švajčiarskom CERNu. Na vývoji sa výrazne podieľal aj Belgičan Robert Cailliau.
Amazon nebol prvým online kníhkupectvom
V tejto dobe bolo nakupovanie cez internet stále v plienkach. Internet bol skôr záležitosť vedcov v bielych plášťoch a hrubých okuliaroch. Len pár odvážlivcov tu vtedy vytvorila prvý firemné a možno aj produktové prezentácie. Dosah internetu bol však mimo akademický svet stále minimálne. Nahliadnutie na internet sa ale začalo prekvapivo rýchlo meniť. V roku 1992 potom vzniklo prvé online kníhkupectvo. Nebol to Amazon, ale firma Book Stack Unlimited. Dovtedy predávala skrze svoje katalógy. V roku 1994 ale spustila webové stránky books.com. Prvé internetové kníhkupectvo tak bolo na svete.
Práve v roku 1994 začalo byť jasné, že online priestor predstavuje budúcnosť. Nielen predaja. Prvé firmy teda začali opatrne skúmať, ako nové médium využiť. V tomto roku bolo tiež vyvinuté SSL šifrovanie. To v podstate umožnilo nasadiť na web možnosť bezpečné platby kartou.
Zrod giganta
Rok 1994 je v dejinách e-commerce výnimočný ešte z jedného dôvodu. Ide o vznik internetového obchodu Amazon. Vtedy ale ešte išlo o malé internetové kníhkupectvo. Jeho zakladateľmi Jeffa Bezos nedala spať jedna štatistika. V roku 1994 totiž vyšlo najavo, že počet užívateľov internetu vzrástol za posledný rok o 2300 percent. Uvidieť v tomto čísle obrovský potenciál, tak bolo vlastne jednoduché. Mimochodom, v tom čase platil v Spojených štátoch zákon definujúci predaj cez internet iba dva roky. Ako bývalý finančný analytik z Wall Street si Bezos vytvoril zoznam produktov, ktoré by išlo začať predávať najjednoduchšie. A vyhrali knihy.
O ceste Amazonu si ale povieme nabudúce.