Influencer marketing: ako a kde nájsť toho pravého influencera?

V našej akadémii už sme sa podrobne venovali množstvu marketingových pojmov. Len ťažko by sme ale hľadali marketingovú disciplínu, ktorá vznikla neskôr ako influencer marketing. Ide totiž o propagačný nástroj, ktorý začal vznikať až potom, čo do našich životov prenikli sociálne siete. Práve tie sú domovom influencer marketingu. 

Čo je to influencer marketing? 

Influencer marketing je typ marketingu, ktorý na propagáciu značky využíva známe osobnosti, ktoré majú medzi svojou cieľovou skupinou vplyv. Práve z anglického slova “influence” pochádza aj označenie celej tejto marketingovej disciplíny. Kľúčovými postavami sú tu influenceri, ktorí tu vystupujú ako dôveryhodné postavy, ktorých odporúčanie posilňuje v cieľovom publiku dôveru v značku. 

Kto je influencer

Predstavte si dvoch užívateľov sociálnych sietí. Jeden je herec alebo spevák, ktorého pozná celá krajina a na sociálnych sieťach ho sleduje skoro milión fanúšikov. Druhý je tréner z miestneho fitka a na sieťach má tisícku sledujúcich. Kto je z tejto dvojice influencerom? Influencerom môžu byť obaja. 

Na veľkosti cieľového publika totiž nezáleží. Skôr tu ide o to, za akým účelom vás ľudia, ktorých možno ani sami nepoznáte, sledujú. Pojem influencer môžeme krkolomne preložiť ako “vplyvný užívateľ internetu”. Vplyv býva vymedzený na špecifickú cieľovú skupinou a zameranie. Dopad na svojich sledujúcich však môže influencer mať ako s miliónmi, tak aj s tisíckami sledujúcich. Práve vplyv na nákupné rozhodovanie a preferencie ostatných užívateľov sú u influencerov úplne kľúčové. 

A kto je ambasádor?

V súvislosti s propagáciou na sociálnych sieťach často narazíme tiež na pojem ambasádor. Stále ide o influencera, ktorý je ale so značkou spájaný intenzívnejšie ako napríklad v rámci jednorazovej spolupráce. Ide teda o dlhodobejší vzťah. Ambasadoring niekedy ani nemusí byť platený. Výnimkou totiž nie sú prípady, kedy sa ambasádor zrodí spontánne skrátka preto, že má k značke sám osobný vzťah. Obzvlášť vo vzťahoch medzi firmami sa potom stále väčšej obľube teší takzvaný LinkedIn Ambasadoring, kde za firmu veľmi aktívne vystupujú jej zamestnanci.

Ako si vybrať influencera? 

Univerzálny návod na výber dokonalého influencera samozrejme neexistuje. Každá značka alebo firma pracuje s iným rozpočtom a mieri na inú cieľovú skupinu. Práve toto je pri výbere influencera veľmi dôležité. Pri vyberaní konkrétnych tvárí značky sa nenechajte zlákať len ohromujúcim počtom sledujúcich. Nie vždy totiž môžu byť stotisícové počty fanúšikov jediným meradlom. 

  1. Cieľová skupina: definícia toho, akú cieľovú skupinu chceme prostredníctvom daného influencera osloviť, je úplne kľúčová. Samotných influencerov môžeme rozdeliť do dvoch skupín: 
  • Celebrity s plošným dosahom: určite aj vy si ich bez väčšej námahy niekoľko vybavíte. Môže ísť o športovcov, hercov, moderátorov, spevákov a podobne. Môžu mať pokojne aj milióny sledujúcich. Tí sú však doslova zmesou všetkého. Skrátka ich sleduje hocikto. Ide o cieľovú skupinu vhodnú pre známe maloobchodné značky, ktoré chcú zasiahnuť čo možno najširšiu časť populácie. 
  • Influenceri s konkrétnym záujmom: týchto influencerov obvykle sleduje o niekoľko tisíc menej sledujúcich. Tí však influencera sledujú pre svoj záujem v konkrétnej oblasti. Môže to byť fotograf, fitness tréner alebo napríklad fanúšik technológií. Všetci títo ľudia budú do svojho okruhu sledujúcich priťahovať podobne zmýšľajúcich ľudí. Zásah je tu síce menší, avšak cieľová skupina môže byť omnoho relevantnejšia. Sledujúci týchto influencerov navyše často cítia silnejšiu potrebu zapojiť sa do diskusie alebo inak reagovať. Influenceri s konkrétnym záujmom sú ako stvorení pre menšie značky, ktoré svoje oznámenia potrebujú zameriavať na presne profilovanú cieľovú skupinu.
  1. Miera a kvalita zapojenia: ako už sme si povedali, absolútny počet sledujúcich nie je to hlavné. Rozhoduje tiež miera zapojenia známa ako engagement. Ide o to, ako sa sledujúci svojimi lajkmi, komentármi alebo oznámeniami zapájajú do diania. Práve engagement môže byť dobrým ukazovateľom toho, aký má influencer vlastne skutočný vplyv. Pozerajte sa tiež na to, akí ľudia a aké príspevky alebo videá komentujú. Netvoria publikum prevažne deti, alebo ľudia, o ktorých v rámci cielenia úplne nestojíte? Všetky tieto faktory je potrebné brať do úvahy. Skontrolujte si tiež, či ide o skutočných ľudí. Falošní užívatelia sú vo svete sociálnych sietí častejší ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. 
  2. Kvalita profilu: poriadne si daný profil preštudujte. Dokáže influencer tvoriť kvalitný obsah, dá si záležať na detailoch a dokáže sa vyjadrovať? Tiež toto je pri výbere influencera dôležité. 
  3. Čísla a údaje: férový influencer by vám mal dať nazrieť pod pokrievku. Ukázať napríklad grafy vypovedajúce o dosahu príspevkov, štruktúre sledujúcich a podobne.  
  4. S kým už influencer spolupracoval: mnoho influencerov to s reklamnou taktne povedané preháňa. Pozrite sa teda na to, s kým už influencer v minulosti spolupracoval a či nie je jeho obsah na sociálnych sieťach z väčšiny tvorený reklamou. Pre prehnané množstvo reklamných príspevkov sledujúci nemávajú pochopenie. 

Formy spolupráce s influencermi

Konkrétna forma reklamnej spolupráce s influencermi býva predmetom individuálneho dohovoru. Vplyvní užívatelia sociálnych sietí, ktorí už sa vo svojom biznise dobre orientujú, vám predložia štandardizovanú ponuku, ktorá bude obsahovať presnú špecifikáciu a cenu všetkých bodov spolupráce. Nižšie si priblížime tri bežné formy spolupráce. Výsledná dohoda veľmi často obsahuje rôzny mix niekoľkých foriem spolupráce

  • Finančná odmena: úplne obvyklá forma spolupráce, kedy výmenou za finančnú odmenu získate dopredu dohodnutú službu. Pri spolupráci s influencermi tomu nie je inak. Univerzálna suma tu neexistuje. Podľa konkrétnej osoby sa môže pohybovať od tisícov až po milióny korún. 
  • Affiliate: taktiež affiliate marketing je vo svete influencerov veľmi obľúbenou formou odmeny. Influencer tu získa vlastný odkaz alebo zľavový kód, cez ktorý si sledujúci môžu kupovať produkty. Influencer je vďaka províziám motivovaný k tomu, aby značke priniesol čo najvyššie predaje. Úspešné akcie tohto typu sú často spojené so zľavovou akciou, aby boli ľudia motivovaní k nákupu. Značka si tak môže dobre spočítať, či bude kampaň rentabilná aj v prípade, kedy vezme do úvahy poskytnutú zľavu a províziu vyplatenú influencerovi. Často sú však firmy ochotné predávať v tomto prípade len za náklady. Stavia totiž na to, že si cez kampane s influencerom získajú stálych zákazníkov. 
  • Barter/zľava na produkty: predovšetkým influencerov s menším dosahom potom môže uspokojiť takzvaný barter. Ide o formu odmeny, kedy si propagátor môže nechať výrobok, ktorému robí reklamu. Do úvahy prichádza tiež poskytnutie zľavy na produkty.

Platformy plné influencerov

Hlavnou doménou influencerov sú najrozšírenejšie sociálne siete, a to z pochopiteľných dôvodov. Nachádza sa na nich totiž najviac užívateľov a tým pádom tiež najväčšie fanúšikovské publiká. Nasledovať tak bude prehľad najväčších sociálnych sietí. 

    • Youtube: táto sociálna sieť pre zdieľanie videí je doménou influencerov všetkého druhu. Youtube je tiež stále domovom tých najvplyvnejších z nich. Väčšinou tu nájdete tvorcov, ktorí sa venujú nejakej téme. Či už sú to kryptomeny, elektromobily, počítačové hry, cestovanie alebo napríklad líčenie. Bez nosnej témy sa skrátka videá produkujú len ťažko. 
    • Instagram: ďalším obrovským influencerským mraveniskom je Instagram. Sociálna sieť zameraná na fotky a krátke videá je doménou lifestylových tvorcov. Vďaka podstate Instagramu totiž tunajší tvorcovia nemusia mať žiadnu “nosnú tému”. Stačí, keď dokumentujú svoj život. Rovnako tak ale na Instagrame nájdeme aj influencerov so špecifickou cieľovou skupinou a záujmami. 
    • TikTok: táto sociálna sieť je najväčším prekvapením posledných rokov. Počas veľmi krátkej doby sa totiž dostala medzi najpoužívanejšie platformy sveta. Veľká časť značiek Tik Tok ešte len objavuje. Skrýva však v sebe obrovský potenciál. O TikToku toho ešte skrátka budeme počuť veľa. 
    • Facebook: najpoužívanejšia sociálna sieť sveta je medzi influencermi a značkami zároveň tá najzabúdanejšia. Influenceri tu síce majú svoje profily, ale na propagáciu svojich partnerov väčšinou používajú iné platformy. Facebook sa stále častejšie stáva skôr miestom, kde hľadáme novinky zo svojho okolia. 

Kde hľadať influencerov? 

Možností, ako nájsť toho pravého influencera pre vašu značku je viacej. Ani tu samozrejme unifikovaný postup neexistuje. Na správneho influencera môžete doslova naraziť akokoľvek. Tu sú ale osvedčené spôsoby, ako si urobiť prieskum. 

  • Sami ho poznáte: na sociálnych sieťach sa každý deň pohybuje väčšina z nás. Sami tu sledujeme životy ostatných, a to vrátane známych a vplyvných osobností. V prvom rade tak rozhodne stojí za to zamyslieť sa, či sa v zozname vašich sledujúcich nevyskytuje niekto, kto by mohol byť tým pravým propagátorom značky. Takého človeka môžete skúsiť priamo osloviť. 
  • Hashtagy: obzvlášť na Instagrame sú hashtagy dodnes veľmi využívané. Svojho influencera by ste tak mohli nájsť aj cez ne. Vyfiltrujte si hashtagy, ktoré vás zaujímajú a skúste si prehliadnuť príspevky. Môžete tak objaviť nových užívateľov, ktorých ste doposiaľ nepoznali. Prehľadať môžete tiež priamo hashtag #spolupraca, ktorým by féroví influenceri mali reklamné príspevky označovať. Pripravte sa ale na to, že sa prekliknete na zmes všetkých možných reklamných príspevkov. Bude to tak trochu ako hľadanie ihly v kope sena. 
  • Googlenie a facebookovanie: ďalšou možnosťou je samozrejme hľadanie na internete. Na to vám môžu pomôcť rôzne marketingové blogy alebo napríklad facebookové skupiny, kde sa tieto témy preberajú. Možno tu nájdete tip na influencera, ktorý bude ten pravý. 
  •  Platformy pre vyhľadávanie influencerov: nehľadajte influencerov vy, ale nechajte ich, aby vám ponúkli svoje služby. Existuje totiž množstvo platforiem, ktoré prepájajú vplyvných užívateľov sociálnych sietí so značkami. Môžete tu pomerne jednoducho napísať požiadavku toho, čo vlastne očakávate. Platforma udržujúca databázu influencerov vám potom začne posielať ponuky vhodných influencerov. Z tých si vyberiete tých vhodných a dohodnete obojstranne vyhovujúce podmienky. Za týmto účelom môže poslúžiť aj český nástroj Lafluence, ktorý udržuje veľmi rozsiahlu databázu predovšetkým českých a slovenských influencerov. 

Najväčší českí influenceri

Pre úplnosť sa ešte patrí uviesť najväčších českých influencerov. Práve títo ľudia na sociálnych sieťach propagujú tie najznámejšie značky. Aj malý podnikateľ sa tu ale môže inšpirovať, ako profesionálna influencerská spolupráca vyzerá. Číslo označuje sledujúcich na Instagrame.

  1. Petr Čech - 2,4 milióny sledujúcich
    Najväčším českým influencerom, a to s veľkým náskokom pred ostatnými, je futbalový brankár na dôchodku Petr Čech. Jeho fanúšikovia ale nie sú len z Česka. Petr Čech je medzinárodnou futbalovou celebritou. Na Instagrame však komunikuje prevažne po česky.
  2. Makhmud Maradov - 2 milióny sledujúcich
    To nie je chyba, ani na druhom mieste nie je Leoš Mareš, ale MMA zápasník Makhmud Maradov. Hodí sa ale podotknúť, že Maradov nie je len českým influencerom, ale myslí aj na fanúšikov v strednej Ázii a na medzinárodné publikum. Sám je totiž Uzbek narodený v Tadžikistáne. Popisky k príspevkom píše hneď v štyroch jazykoch. 
  3. Leoš Mareš - 1,1 miliónov sledujúcich
    Až teraz prichádza na rad moderátorská legenda Leoš Mareš. Mareš bol prvým, kto na českom Instagrame prekonal milión sledujúcich. Je ale pravdou, že Leoš Mareš cieli len na české publikum, zatiaľčo Čecha aj Maradova sledujú ľudia naprieč svetom. Leoš Mareš je tak pravdepodobne najúspešnejším influencerom s rýdzo československým dosahom. 

Medzi ďalšie známe české mená so stovkami tisíc sledujúcich patrí napríklad Jirka Král, Anna Šulcová, Monika Bagárová, Ben Cristovao alebo Kovy.

Ďalší článok
Ako si vybrať správnu marketingovú agentúru?