Ako na výber prepravcu tovaru pre e-shopy?

Medzi základné kroky, ktoré predchádzajú spusteniu e-shopu patrí bez pochyby okrem výberu platobnej brány tiež zaistenie správneho prepravcu. Tovar sa skrátka k zákazníkom musí nejako dostať. Ponuka kuriérskych spoločností je obzvlášť u nás v regióne centrálnej Európy veľmi bohatá. Služby jednotlivých zásielkových spoločností sa ale v mnohom líšia. Ako si teda pre svoj e-shop vybrať toho správneho prepravcu zásielok? 

Najväčšie zásielkové spoločnosti u nás: 

Názvy týchto spoločností určite poznáte. Pokiaľ ste s nimi zatiaľ na profesionálnej úrovni nespolupracovali, určite ste sa s nimi stretli ako bežní zákazníci rôznych e-shopov. V čom sa ale medzi sebou líšia? So všetkými týmito dopravcami môžu klienti Upgates spolupracovať. Kompletný zoznam podporovaných dopravcov nájdete v našich doplnkoch. 

Slovenská pošta: najikonickejšia prepravná služba aj napriek ľahko pošramotenej povesti stále patrí medzi najvyužívanejšie možnosti dopravy u nás. Štátny podnik ťaží predovšetkým z masívnej siete vlastných pobočiek a doručovateľov, ktorí denne obchádzajú prakticky všetky adresy na Slovensku. Hlavne v poslednej dobe potom pošta presadzuje vlastnú partnerskú pobočkovú sieť s názvom Balíkovňa. Ide o službu, ktorá vychádza v ústrety moderným trendom. 

Zásielkovňa: Služba, ktorá Slovákov naučila vyzdvihovať svoje zásielky v najrôznejších prevádzkach. Do príchodu Zásielkovne bolo zvykom nechávať si všetko posielať na adresu. Na jednu stranu šlo o najpohodlnejšiu formu doručenia. Sami si však asi spomeniete, ako často ste kuriérom doma neboli zastihnutí a museli ste preto vymýšľať náhradné riešenie odovzdania balíkov. Zásielkovňa prišla s filozofiou, kedy si ľudia vyzdvihujú balíky v čase, ktorý im vyhovuje. Vďaka odlišnému logistickému systému navyše Zásielkovňa často boduje cenou atraktívnejšou pre e-shop aj pre koncového zákazníka. Zásielkovňa už navyše dávno nie je len lokálnou službou. Tvorí nadnárodnú skupinu Packeta, ktorá prostredníctvom svojich partnerov doručuje zásielky do celej Európy.    

PPL: veľmi známa prepravná služba, ktorá bola predovšetkým v minulosti najvážnejším konkurentom Slovenskej pošty. Ťaží predovšetkým zo všeobecnej známosti a rozsiahlej siete vlastných dep a prepravcov. Ide o jednu z najbežnejších prepravných služieb, s ktorými sa pri výbere dopravy na e-shopu stretnete. PPL spravuje tiež vlastnú pobočkovú sieť, takzvané Parcel Shopy. Vďaka nim má situácia, kedy vás kuriér doma, alebo v práci nezastihne, omnoho pohodlnejšie riešenie. Zásielku totiž kuriér nechá v blízkej pobočke takzvaného Parcel Shopu. V posledných rokoch však PPL tak trochu stráca dych a skôr doháňa trendy nastavené inými spoločnosťami. 

DPD: ďalšou známou prepravnou spoločnosťou je DPD. Zákazníci e-shopu oceňujú predovšetkým veľmi pohodlné možnosti pri zmene doručenia, či presné sledovanie pozície kuriéra na mape, vďaka čomu môžete odhadnúť, kedy presne príde. Oproti PPL nemá DPD tak hustú sieť kuriérov. V niektorých oblastiach Slovenska sa preto ľudia sťažujú na pomalšie doručenie balíka.  

GLS: alternatívou k zavedeným kuriérskym službám môže byť GLS. Tá na Slovensku taktiež prevádzkuje sieť vlastných výdajných miest. GLS tiež pre svojich zákazníkov umiestňuje vlastné výdajné boxy. 

WE|DO: posledným dopravcom, ktorého si v našom zozname predstavíme, je WE|DO. Ide o logistickú spoločnosť, ktorá taktiež prevádzkuje sieť vlastných výdajných miest a boxov. Výdajných miest už spoločnosť dnes prevádzkuje viac ako 1200. Samozrejmosťou je tiež možnosť doručenia na adresu. Súčasťou skupiny WE|DO sú tiež Uloženky, dnes zvané WE|DO Point.

Podľa čoho si vybrať zásielkovú službu pre svoj e-shop

Každému e-shopu ide o to, aby maximálne množstvo návštevníkov webu premenil na zákazníkov. Univerzálny a zázračný návod v tomto smere nenájdete. Existuje ale množstvo všeobecných odporúčaní, proti ktorých logike nejde nič namietať. Jedným z nich je ponúknuť zákazníkom možnosť vybrať si minimálne z dvoch možností doručenia. Pre niekoho by sa mohlo zdať, že napríklad Zásielkovňa uspokojí všetkých potenciálnych zákazníkov. Čo keď si ale vaše produkty prezerá návštevník z dediny, kde Zásielkovňa nie je. Alebo túto službu skrátka nemá rád. Takého zákazníka si môžete získať možnosťou výberu doručenia Slovenskou poštou alebo PPL. 

Aké typy balíkov posielate? 

Úlohou všetkých kuriérskych spoločností je bezpečná a rýchla preprava zásielky k príjemcovi. Nie všetky kuriérske služby sú však ochotné a schopné prijímať všetky typy zásielok. Týkať sa vás to bude obzvlášť v prípade, kedy zasielate atypické alebo nadrozmerné produkty. Pomerne striktné rozmery má napríklad Zásielkovňa, ktorá na pobočky prijíma balíky s maximálnym súčtom strán 150 centimetrov. Váha tiež nesmie presahovať 10 kilogramov. Už len z tohto dôvodu by populárnu Zásielkovňu mala doplniť ďalšia možnosť doručenia, ktorá vybaví rozmernejšie zásielky. Na limity môžete naraziť tiež v prípade výdajných boxov. Prepravcovia si strážia, aby sa zásielka do danej pozície vošla. Pri rozmerných zásielkach, ako je napríklad nábytok, vás potom bude zaujímať možnosť paletovej prepravy.

Vhodný prepravca sa môže líšiť tiež v závislosti od zvoleného sortimentu. Pokiaľ napríklad predávate alkohol alebo iný tovar určený pre dospelých, prepravca môže za príplatok u príjemcu plnoletosť overiť. Ostražití buďte aj v prípade, kedy posielate krehký tovar. Zaujímajte sa o to, ako s takými zásielkami dopravca nakladá. 

Budú zákazníci len zo Slovenska?

Väčšina začínajúcich e-shopov bude pri štarte svojho podnikania myslieť na slovenských zákazníkov. V takom prípade spĺňajú kritériá pre pohodlné zasielanie prakticky všetci prepravcovia. Zložitejšie to ale môže byť v prípade, kedy už zo začiatku tušíte, že niektoré balíčky môžu putovať za hranice. V takom prípade sa musíte zamerať na to, do akých krajín a za akých podmienok je prepravná spoločnosť schopná balíky doručovať. 

S ktorou službou sa vám dobre pracuje? 

Ako sme si ukázali v zozname prepravných spoločností, ich služby sú veľmi podobné. Prakticky všetky menované spoločnosti doručia vaše balíky na adresu, rovnako ako do vlastnej siete pobočiek. 

Okrem výslednej ceny si vyberajte tiež podľa toho ako na vás spoločnosť pôsobí a ako sa vám s ňou pracuje. Dôležitá je napríklad pohodlná správa objednávok v rozhraní daného prepravcu. Myslite tiež na to, že z času na čas budete musieť spracovávať tiež vratky. Proces by mal byť pohodlný a jednoduchý. 

Ako sa vyznať v cenníkoch prepravných spoločností?

Na prvý pohľad totiž môžu byť zložité. Veľmi často sa neskladajú z jednej ceny, ale z niekoľkých poplatkov, ktorých výška sa mení. Kuriérske služby vás budú často lákať pomerne atraktívnou základnou cenou, ktorá sa potom člení podľa hmotnosti zásielky. Ďalej sa môže líšiť v závislosti od toho, či si pre balíček príde kuriér, podáte ho na podacom mieste alebo ho priveziete priamo do depa. 

Druhou najvýraznejšou položkou býva palivový príplatok. Ten sa líši v závislosti od aktuálnej ceny palív. Prepravcovia sa tak istia proti náhlym výkyvom v cenách pohonných hmôt, ktoré prenášajú na svojich zákazníkov. Palivový príplatok sa obvykle pohybuje v rádoch jednotiek percent. U niektorých prepravcov však môže presiahnuť aj 10 percent zo základnej ceny. 

Väčšina dopravcov palivové príplatky upravuje každý mesiac. Napríklad PPL má pre január roka 2023 stanovený palivový príplatok vo výške 14 percent. U DPD je to potom 8 percent. U Zásielkovne môžete dohľadať tabuľku, ktorá výšku príplatku stanovuje pre rôzne ceny palív.

Ukážka palivových príplatkov u Zásielkovne.

Niektorí dopravcovia účtujú tiež mýtny príplatok. Spoplatnené je samozrejme tiež vybavenie dobierky, zasielanie nadrozmerných zásielok, alebo chybne nalepený štítok. Myslite tiež na to, že cenníky dopravcov sú vždy uvedené v cenách bez DPH

Pri výbere dopravcu sa tiež zaujímajte o to, či je súčasťou základnej ceny tiež poistenie zásielky. 

Cenníky prepravných spoločností sú rôzne. Zatiaľ čo napríklad PPL požaduje nižšiu základnú cenu pre prepravu balíkov a vyberá vyššie dodatočné poplatky, u DPD sú bežné príplatky polovičné, avšak základná cena prepravy je vyššia. 

Všeobecne platí, že čím väčší e-shop prevádzkujete, tým väčšiu máte šancu na zjednanie množstvových zliav.

Ako so zásielkovými službami začať?

Akonáhle si vyberiete dopravcu, o ktorom si myslíte, že vám vyhovuje, je väčšinou potrebné na stránkach dopravcu vyplniť dopytový formulár, alebo kontaktovať príslušného obchodného zástupcu. Následne s dopravcom spíšete zmluvu a môžete začať odosielať. 

Ide to aj inak. Existuje totiž jeden spôsob, ktorý ocenia predovšetkým e-shoperi, ktorí si procesy spojené so správou e-shopu chcú najskôr vyskúšať. Svoje prvé zásielky môžete odoslať manuálne ako fyzická osoba. Skrátka ako keby ste poslali súkromný balík niekomu inému. Na to je ideálna napríklad Zásielkovňa. Zatiaľ čo pobočky Zásielkovne, či formulár pre doručenie na adresu je možné mať implementovaný v e-shope, balíky môžete zo začiatku odosielať manuálne cez službu Medzi nami. Až potom, čo vás svet e-commerce chytí, môžete pokročiť do ďalšej fázy a začať balíky do systému Zásielkovne zadávať ako profesionálny e-shop. 

Ručné zasielanie zásielok je prácnejšie a vyžaduje opisovanie kontaktných údajov. Pri odosielaní niekoľkých zásielok týždenne alebo mesačne je ale tento postup dostačujúci pre otestovanie celej skúsenosti s prevádzkou e-shopu.  

Ako funguje expedícia zásielok z Upgates? 

Súčasťou e-shopového systému Upgates je tiež podpora najbežnejších dopravcov. Napojenie obvykle prebieha na báze manuálneho exportu objednávok a importu zásielok. Čo si pod tým predstaviť? 

Manuálny export: svoje objednávky budete prepravcovi odovzdávať cez jeho systém. Tu môžete objednať zvoz a vykonávať ďalšie operácie. Na to, aby ste objednávky nemuseli prepisovať ručne, slúžia práve dátové súbory, ktoré potrebné údaje prenesú z e-shopového systému do rozhrania dopravcu. Dopravcovia sa ale bohužiaľ neboli schopní dohodnúť na jednotnom formáte, a tak každý používa vlastný. Aby sme vám prácu s údajmi pre dopravcu čo najviac uľahčili, nájdete v Upgates podporu pre najpoužívanejších dopravcov. Objednávky si tak môžete jednoducho vložiť do systému dopravcu. 

Import pobočiek: doručovanie do vlastnej pobočkovej siete je nezastaviteľným trendom. Stále častejšie tak zákazníci pri dokončovaní objednávky nevypĺňajú adresu dodania, ale zvolia najvhodnejšiu pobočku. Na to slúži import pobočiek. Zákazník si jednoducho v takzvanom widgete vyberie požadovanú pobočku. Práve aj neustále aktualizovanú pobočkovú sieť najdopytovanejších dopravcov v Upgates môžete jednoducho zobraziť v objednávkovom formulári. 

Obzvlášť po úspešnom rozjazde vášho internetového podnikania, kedy už objednávok bude prichádzať viac, príde vám vhod automatizácia procesov spojených s expedíciou balíkov. A to predovšetkým s tlačou štítkov. Objednávky totiž musíte pred zvozom vybaviť identifikačným štítkom s kódom a adresou príjemcu. Spôsobov, ako tlačiť štítky, existuje viacero. E-shoperi si však najviac pochvaľujú automatizáciu prostredníctvom nástrojov ako je Balíkobot, Chameleoon, alebo GO Balík. Tie výrazne uľahčujú expedíciu balíkov napríklad prostredníctvom tlače štítkov priamo z administrácie vášho e-shopu.

Ďalší článok
Jak vybrat a zařídit platební metody pro svůj e-shop?