Ako na úspešnú expanziu e-shopu?

Radi by ste rozšírili svoj slovenský internetový obchod na nové e-commerce trhy, ale presne neviete kam zamieriť? Ako konkurovať najlepším zahraničným e-shopom a kde to bude najjednoduchšie? Na to sa snažil nájsť odpoveď Tomáš Braverman z Heureka.cz.

Kam expandovať a kde sa zahraničným online obchodom darí rásť? Pre prvotné expanzia na nové trhy je aj podľa Heuréky ideálne lokácií strednej a východnej Európa. Napríklad český e-shop je dnes pre mnohých slovenských e-shoperov bežná záležitosť. S rastom e-commerce trhu je na tom ešte lepšie Maďarsko. To má v nasledujúcich rokoch v raste podielu e-shopov predbehnúť väčšinu krajín. Tunajší trh je v niečom špecifický. Neovládajú ho žiadni giganti. Šancu tak majú uspieť aj menšie e-shopy. Naviac je v Maďarsku na približne rovnaký počet obyvateľov ako u nás, asi len 6 000 e-shopov. Ideálna možnosť expandovať. No nie? Odradiť by vás mohlo asi len jedno z najvyšších daňových zaťažení. DPH je 27%.

Na mape sa posunieme ďalej na východ, kde narazíme na Rumunsko. Rast e-commerce je tu medziročne extrémnych 30%. E-shopov je podľa oficiálnych dát niečo cez 20tis. Väčšina z nich však zíva prázdnotou. Regulárne možno počítať s číslom o dosť nižším. Asi okolo 7 000 naozaj funkčných e-shopov. A to na dvojnásobný počet obyvateľov než v Česku. V Česku, ktoré má internetových obchodov cez 40tis. Na rumunskom trhu zatiaľ pravidelne nakupuje online iba 1 z 5 respondentov. Zároveň má ale v objeme obratov rumunský e-commerce do piatich rokov dohnať obraty u nás. Tak prečo sa na tom nepodieľať?

Perspektívne krajiny bývalej Juhoslávie

Päťpercentnú podiel online obchodu na trhu by sa mal v Chorvátsku počas pár rokov zdvojnásobiť. Na niečo cez 4 milióny obyvateľov má iba okolo 4 500 e-shopov. Potenciál teda tiež veľký. Inak tomu však nie je ani v okolitých krajinách. Srbsko, ale aj Bosna a Hercegovina sa postupom času adaptovali na prostredie online podnikania. E-shopy sú tu pripravené vrátane dnes už nevyhnutných funkcií. Krajiny majú tiež relatívne dobre pripravenú dopravnú sieť. Menšie komplikácií sú návyky zákazníkov, ktorí veľmi neverí internetovým obchodom a nákupy. V nasledujúcich rokoch sa v tejto oblastnej ale očakáva posilnenie role e-shopov. A naskočiť na vlak je jednoduchšie ešte pred rozjazdom. Kto skôr príde, ten viac zarobí. Posledné krajín analyzovanou Tomášom Braverman je Slovinsko. V tom evidujeme 3 500 e-shopov na 2 milióny obyvateľov. Online nakupuje väčšia polovica Slovincov. Veľa ich ale objednáva v zahraničných e-shopoch. A to hlavne v rámci EÚ.

Expanzia e-shopu na nové trhy

Čo je potrebné k úspešnej expanzii e-shopu do zahraničia?

1) Vytvorenie a pridanie novej jazykovej mutácie e-shopu

Jazykovú mutáciu pridáte jednoducho v administrácii. Návod nájdete tu. Môžete ju mať buď zadarmo na aliasu alebo za 750 Kč / mesiac na vlastnej doméne. Túto variantu určite odporúčame. Je priaznivejšie nielen pre vyhľadávače, ale aj pre koncových zákazníkov. Všetko samozrejme spravujete v jednej spoločnej administrácii.

2) Nová mena

Menu pridáte v administrácii podľa návodu tu. Novovytvorenú menu potom priradíte k jazykovej mutácii.

3) Preklady

K dispozícii sú slovenská a anglické preklady systémových hlášok (do košíka a pod.). Kompletný preklad jazykové mutácie zahŕňa ale viac krokov. Je potrebné pridať do všetkých miest, kde sa objaví nové textové pole jazykov. Najdôležitejšie budú zo začiatku určite texty stránok, popisy a názvy produktov. Ďalej názvy dopráv, platieb, dostupnosťou, parametrov, znenie dokumentov (faktúry a pod.), Systémových emailov alebo napríklad obchodných podmienok. Ako ďalšie na rad môžu prísť články, aktuality a radca.

4) Nasmerovanie jazykové mutácie

Ak máte pripravenú vlastnú doménu, stačí na ňu jazykovú mutáciu nasmerovať.

5) Marketing a SEO

Všetky SEO nastavenia a marketing e-shopu môžete určovať pre každú jazykovú mutáciu.

6) Miestne porovnávače tovaru

Na novom trhu sa určite lepšie presadíte, keď svoj tovar dostanete na porovnávače. Obdoba napríklad pre nás známe Heuréky. K tomu u väčšiny porovnávačov stačí použiť všeobecné XML feedy (Heureka, Google Nákupy), ktoré sú k dispozícii.

Pre expanziu na zahraničné trhy môžete využiť tiež služby našich špecialistov. Tí pomôžu s preniknutím na nové trhy alebo s preklady do miestnych jazykov, prípadne marketingom na lokálnej úrovni. Využít můžete například spolupráce s našim partnerem NK-Expand

Ďalší článok
Google pripravil dva nové nástroje, ktoré vám pomôžu pri zahraničnej expanzii