Zakladateľ Upgates Jan Rataj: Čo čaká firmu a e-commerce v roku 2025?

S Janom Ratajom, zakladateľom Upgates, sme hovorili o plánoch na budúci rok. Čo chystáme pre svojich klientov, aké trendy budú formovať e-commerce a ako sa vysporiadať s výzvami, ktoré trh prináša? Dozviete sa, na čo sa tešiť a ako Upgates pokračuje v nastavovaní nových štandardov.


Ako sa podľa teba za posledné roky Upgates zmenil a ako vnímaš premenu celého e-commerce trhu?

Zmenil sa výrazne. Krabicové platformy sú totiž stále vyspelejšie a vďaka tomu umožňujú to, čo bolo ešte pomerne nedávno možné len s e-shopom čisto na mieru. Možnosti prispôsobenia dnešných "krabicových" riešení boli predtým nevídané. Predovšetkým čo sa týka individualizácie a škálovateľnosti. Jednoducho povedané - aj pomerne veľké firmy, pre ktoré by ešte pomerne nedávno bolo jedinou možnosťou pustiť sa do dlhého a drahého vývoja e-shopu na mieru, sa dnes obzerajú po prenajímateľných riešeniach. Zmena tohto vnímania je naozaj všadeprítomná. Upgates samozrejme tento trend nasleduje. A úprimne z neho máme radosť. Znamená totiž prísľub pre nás veľmi zaujímavej budúcnosti.

U klientov vnímam tiež rozdiel v ich očakávaniach. Stále bežnejšie totiž je, že očakávajú, že všetko pobeží na klik a veľmi jednoducho. Ideálne pod jednou strechou. Aj tomu ideme oproti, či už rozvojom e-shopového jadra, tak aj budovaním ekosystému, aby klienti našli všetko potrebné pod jednou strechou, v jednej administrácii.

Aké plány máš pre budúci rok? Môžeš nám niečo prezradiť o tom, čo chystáš?

Možno som to už naznačil. Chceme sa aj naďalej prispôsobovať posledným trendom a požiadavkám zákazníkov. Zároveň stále cítime určité deficity aj čo sa týka jadra samotnej platformy. V tomto ohľade neustále načúvame našim zákazníkom a ich potrebám. Ich spätná väzba je logicky najviac prínosná.

Skúsim byť konkrétnejší. Naši klienti sa môžu v budúcom roku tešiť na veľkú novinku v oblasti platieb. Nielen že ich administráciu klientom uľahčíme, ale aj zlacníme.

Potom samozrejme prinesieme veľa vylepšení nášho systému, ktoré zase o niečo zefektívnia prevádzku e-shopu a posunie jeho možnosti o ďalšiu úroveň vyššie. Nielen v dizajne. Na podrobnosti o ďalších novinkách si klienti budú musieť počkať.

Upgates ponúka veľa možností prispôsobenia – ako vidíš budúcnosť flexibility a personalizácie u Upgates?

Ako niečo absolútne kľúčového. Faktor, na ktorom sme vyrástli a ktorý nám neustále prináša nových zákazníkov. Práve vďaka obrovskej miere flexibility a personalizácie si Upgates vybudoval miesto v českom e-commerce svete. Preto z úsilia ponúknuť našim klientom v tomto ohľade absolútne maximum, určite nebudeme poľavovať.

Nejde len o dizajn, teda vytvoriť si vzhľad e-shopu presne podľa svojho gusta, čo je dnes našou kľúčovou výhodou. Ide aj o možnosti škálovateľnosti, vďaka ktorej sme domovom aj pre pomerne veľké e-shopy. Preto u nás neustále pribúdajú klienti s obratmi v rádoch stoviek miliónov korún ročne.

Aké trendy podľa teba budú najviac hýbať e-commerce v budúcom roku a ako sa na ne Upgates pripravuje?

Asi len ťažko by sme hľadali odbory, ktoré sa vyvíjajú rýchlejšie než e-commerce. A nie vždy sa logicky tento rozvoj uberá smerom, ktorý by sme si želali. Môžeme očakávať, že aj budúci rok čakajú český online trh zložité výzvy. Či už ide o agresívne zahraničné trhoviská alebo legislatívne zmeny. Naša e-commerce ale stojí na mimoriadne pevných základoch. Samostatné e-shopy u nás majú silnú históriu a lojálnych zákazníkov. Trúfam si navyše tvrdiť, že väčšina e-shopov - aspoň teda tých našich - pôsobí v sortimente, ktorý zahraničné trhoviská priamo neohrozujú. Schytajú to však nepriamo, a to najvýraznejšie rastúcou cenou výkonnostného marketingu alebo všeobecne súperením o peňaženku zákazníka, ku ktorej teraz naťahuje ruky viac silných hráčov.

Aj tu nám ale pomáha naša DNA. Tá okrem iného stojí na výborne zvládnutom zahraničnom predaji. Mnoho našich klientov tak hľadá šťastie na iných trhoch. Od nás k tomu majú k dispozícii maximum nástrojov. Musím zároveň priznať, že tu marketplacy našim zákazníkom vedia aj pomôcť. Sú totiž skvelým odrazovým mostíkom pre expanziu pred vybudovaním plnohodnotnej zahraničnej mutácie svojho e-shopu. Preto ich úplne nezatracujte. Naopak sa klientom snažíme vysvetliť, ako tento celosvetový trend využiť k svojmu prospechu. Expanzia potom môže byť efektívnejšia a rádovo lacnejšia.

Ako chceš rozvíjať partnerstvá, ako je spolupráca so Sniper Design, Ecomail alebo Affial?

Rozhodne čo najviac. Práve ekosystém partnerov, ktorý okolo Upgates vznikol a neustále sa rozširuje, vnímame ako zásadný. Kvalitní partneri nám umožňujú sústrediť sa na to, v čom sa cítime najsilnejší - tým je budovanie najkvalitnejšieho cenovo dostupného e-shopového jadra u nás. Široké spektrum našich partnerov je potom tu od toho, aby našim klientom prinášali prepojenie s kvalitnými nástrojmi, ktoré sú pre rozvoj internetového podnikania nevyhnutné. Stále ale platí to, čo som hovoril pred chvíľou. Aj keď sa my sústreďujeme predovšetkým na vývoj samotného e-shop riešenia, usilujeme o to, aby sami klienti našli všetko potrebné priamo v administrácii e-shopu. A presne s týmto nám naši partneri zásadne pomáhajú.

Samozrejme to ale nie je len o doplnkoch. Tým, ako sme prispôsobiví a zároveň stále atraktívnejší pre čoraz väčšie projekty, vnímame ako absolútne zásadnú aj dobre nastavenú spoluprácu práve s partnermi, ktorí realizujú projekty našich klientov. A to stále častejšie do miery, ktorá nám vyráža dych.

Čo podľa teba bude najväčšou výzvou v nadchádzajúcom roku a aké sú tvoje hlavné priority?

Ja osobne vnímam ako svoju hlavnú prioritu dotiahnutie novej verzie nášho Designera, na ktorom aktuálne pracujeme. Aj keď Upgates ťaží z niekoľkých kľúčových výhod, možnosť prispôsobiť si e-shop po vzhľadovej stránke vnímam stále ako kľúčové. Teraz jeho možnosti ešte rozšírime a zároveň veľmi výrazne spríjemníme jeho ovládanie.

Dizajn a všeobecne užívateľská prívetivosť je totiž jeden z faktorov, ktorý dokáže zaujať návštevníka e-shopu a zvyšovať tak šancu, že u našich klientov nakúpi. Pretože v dnešnej dobe je každá objednávka dôležitá. Hovorím to preto, že aj my intenzívne vnímame výzvy, ktoré trh pred našich zákazníkov stavia. Hovorím hlavne o novej a nekalej konkurencii zo zahraničia s tým spojenej agresívnej konkurencii, ktorá sa prejavuje predovšetkým rastúcimi nákladmi na získanie zákazníka. Preto robíme všetko preto, aby sme našim klientom dali k dispozícii maximum nástrojov a know-how pre vybudovanie prosperujúceho online podnikania.

Čo by si chcel odkázať všetkým, ktorí používajú Upgates?

Určite by som im poďakoval za ich priazeň a dôveru. Predsa len, zveriť nejakému systému srdce svojho online podnikania už slušnú úroveň dôvery žiada. A my sme za ňu vďační. Už teraz náš systém na predaj tovaru a služieb využívajú viac ako 3 tisíc klientov. Som presvedčený, že aj budúci rok toto číslo porastie. Stále väčšiu a silnejšiu komunitu našich klientov vnímame ako nesmierne dôležitú súčasť nášho ekosystému.

Ďalší článok
Zmeny v oblasti DPH na Slovensku: Zmena na Upgates a na čo si dať pozor?