Lemonero: Kde získať peniaze na začiatku online podnikania?

Prevádzkovať vlastný obchod v dnešnej dobe láka čoraz viac ľudí a niet sa čomu diviť. E-commerce každým rokom rastie - na trhu v dnešnej dobe už existuje nespočetné množstvo eshopov rôznych kategórií, kde zákazníci utrácajú čoraz viac peňazí.

Akonáhle sa rozhodneme založiť si vlastný eshop, spravidla sa na nás navalí veľa starostí a povinností, od hľadania vhodných dodávateľov, delegovanie výroby a skladovania, až po marketing a vizuálnu identitu obchodu. V takom nápore nám často môže uniknúť úplne zásadná vec pre patričný rozjazd eshopu - naplánovanie finančnej stratégie a zabezpečenie kapitálu.

Ak nebudeme mať zaistené dostatočné financovanie, krach nášho podnikania na seba nenechá dlho čakať.Našťastie existuje hneď niekoľko spôsobov, ako financie na splnenie vášho sna získať. My si dnes v článku od Lemonero, špecialistov na financovanie e-shopov, uvedieme tie najčastejšie.

Vlastné zdroje

Staré dobré šetrenie je a bude jedným z najrozumnejších krokov v rámci správy vlastných financií - ako v osobnom, tak pracovnom živote. A ak máte pre rozjazd vášho podnikania nachystané vlastné zdroje, v závislosti na ich výške sa vám môže podariť váš eshop nielen rozbehnúť, ale držať pri chode aj niekoľko ďalších mesiacov či rokov.

Tento spôsob financovania prináša obrovskú výhodu v tom, že pri jeho využití nebudete nikomu nič dlžný.

Pri realizácii akýchkoľvek podnikateľských plánov je potrebné počítať s nákladmi. V závislosti na segmente a formátu prezentácie vašich produktov, sa môžu celkom ľahko vyšplhať až k miliónovým čiastkam. Ak chcete rozbehnúť online podnikanie, máme dobrú správu - tam totiž bývajú náklady spravidla nižšie. Financovanie vlastnými zdrojmi teda v tomto prípade nie je nemožné.

Oveľa náročnejšie je už v rámci vlastných zdrojov udržať chod eshopu aj dlhodobo. Ak budete chcieť vaše podnikanie pravidelne rozvíjať, inovovať svoje produkty a tiež expandovať do zahraničia, náklady sa začnú rýchlo násobiť.

Dotačné programy

Získať na svoj biznis dotáciu je snom mnohých nadšených podnikateľov. Všeobecne sa na dotačné programy totiž nazerá ako na prostriedok, ako získať peniaze "zadarmo". Je pravda, že v prípade, že peniaze získate, ich nebudete musieť vracať, ale cesta k nim je tŕnistejšia, než by sa mohlo zdať.

Na dotačné programy sa štandardne hlási stovky až tisíce firiem. Ak teda budete chcieť uspieť, váš projekt sa bude musieť od ostatných výrazne odlišovať - aby vo vás videla porota potenciál, bude pravdepodobne hľadieť na veľa ukazovateľov. Tie môžu zahŕňať unikátnosť vašich produktov, premyslenosť stratégie a predpokladaný budúci vývoj.

Dotácie sa však všeobecne viažu na jeden konkrétny účel, a tak môže byť nesmierne ťažké naraziť na takú, ktorá sa bude zhodovať s vašimi potrebami.

V súčasnej dobe najviac dotačných programov podporuje ekologické záujmy. Udržateľná výroba a prevádzka sú totiž témami, ktoré budú do budúcnosti len naberať na svojej relevantnosti. Ak teda máte projekt, ktorý s trendy témami súvisí, vaše šance na úspech v programe sa zvyšujú. Ak nemáte, nemal by to byť dôvod na to, aby ste ponuku dotácií prestali sledovať. Nikdy totiž neviete, kedy narazíte na niečo zaujímavé.

Blízke osoby

Ak viete, že máte vo svojom okolí rodinného príslušníka alebo kamaráta, ktorý má peňazí nazvyš a verí vo vaše ciele, môžete sa ho spýtať, či by vám na online podnikanie nevypožičal prostriedky on.

V mnohých prípadoch sa týmto spôsobom totiž dostanete k bezúročnej pôžičke. To však nemení nič na tom, že ak sa vám podarí získať financovanie od blízkej osoby, mali by ste k nej potom pristupovať ako k profesionálnemu investorovi. To, že získate pôžičku takto bezpečne, neznamená, že by ste mali byť laxný voči jej riadnemu splácaniu.

Pre komplexnú prezentáciu vašich produktov a finančnej stratégie, si na sedenie s potenciálnym veriteľom pripravte dostatok času a akékoľvek jeho nejasnosti mu do detailu vysvetlite. Tiež sa dohodnite na pevných termínoch splácania, ktoré budete dodržiavať.

Samozrejme, že ak sa vám párkrát nepodarí odoslať splátku v presne dohodnutý termín, nič sa nestane. Avšak v prípade, že sa to pre vás stane zvykom, počítajte s tým, že sa to na vašom vzťahu negatívne prejaví.

Vášho spoločníka by ste tiež mali pravidelne informovať o tom, ako s poskytnutými financiami pracujete. V žiadnom prípade by ste si však do vášho podnikania nemali nechať "kecať" - a to najmä v prípade, že dotknutá osoba nemá s podnikaním tohto typu skúsenosti.

Venture kapitálové fondy

Zjednodušene povedané sa jedná o typ financovania, ktorý poskytujú investori - či už súkromní alebo štátni. Štandardne sa peniaze prostredníctvom týchto fondov požičiavajú na financovanie projektu v jeho začiatkoch - s najväčším úspechom sa potom stretávajú opäť projekty, ktoré disponujú čo možno najväčšou mierou inovácie.

V takomto prípade dlžník nespláca úroky, avšak investor, ktorý do projektu vstúpi, získa určitý podiel na zisku spoločnosti. A investori si logicky dobre premyslia, do čoho stojí za to vložiť svoje peniaze.

Vo venture kapitáloch štandardne fungujú tri typy investorov:

  1. Anjelský investor — podnikateľ, ktorý do projektov vkladá peniaze na základe jeho vlastných analýz, predpovedí a samozrejme takisto pocitov.
  2. Spoločnosti zamerané na venture kapitálové fondy — tie sa skladajú z niekoľkých profesionálov, ktorí pracujú s peniazmi ich klientov (investorov).
  3. Štátne organizácie

Pre investora sa často jedná o veľmi rizikovú formu investovania svojich peňazí, počítajte teda s tým, že v rámci jeho podmienok bude možno potrebné, aby ste s ním svoje kroky pravidelne konzultovali. A v takomto prípade to neberte tak, že vám chce do vášho biznisu "kecať". Do projektov vkladá svoje peniaze - rovnako ako vy, a tak má maximálny záujem na tom, aby sa projektu darilo.

Je však potrebné spomenúť, že v rámci venture kapitálových fondov sa štandardne pracuje s čiastkami, ktoré presahujú stovky tisíc a jednotky miliónov eur.

Pôžička od banky

Vziať si pôžičku od banky sa javí ako jedna z najlogickejších ciest k externému financovaniu. Áno, v prípade nutnosti majú určite bankové úvery svoje opodstatnenie, problémom však môže byť, že do sveta e-commerce banky štandardne veľmi nevidia. Až teda budú vašu žiadosť vyhodnocovať, nečudujte sa, keď nedostanete zelenú.

Úverové produkty od bánk sú totiž najčastejšie zamerané na spotrebiteľské účely. Banky teda často nedokážu rozpoznať potenciál eshopov, ktoré u nich o pôžičku žiadajú. Ak sa rozhodnete pre bankový úver, skúste sa pozrieť, či vaša banka neponúka program zameraný priamo pre podnikateľov. Tak sa vaša šanca na získanie financovania razantne navýši.

Schvaľovací proces je však veľmi zdĺhavý, žiadať o pôžičku sa teda oplatí s predstihom, a to v rámci nevyspytateľnosti a spontánnosti vznikajúcich nákladov nie je vždy možné. Je teda oveľa výhodnejšie o úver požiadať u špecializovaných poskytovateľov, o ktorých si povieme v nasledujúcej sekcii.

Služby zamerané na financovanie eshopů

Ako sme si už načrtli v predchádzajúcom bode, u špecializovaných služieb sa oproti bankám stretnete s obrovskou výhodou - spravidla dokážu váš projekt lepšie zanalyzovať, predpovedať budúce trendy a automaticky vypočítať približnú výšku nákladov. Napríklad v prípade služby Lemonero potom celý proces zaberie naozaj len pár minút. Vy tak nemusíte chystať množstvo papierov a žiadostí, s čím by ste sa mohli stretnúť u tradičných spôsobov získavania prostriedkov.

Väčšina žiadostí o úver naozaj prejde a peniaze vám potom na účet prídu do 24 hodín.

Či už teda potrebujete peniaze na rozjazd online podnikania, jeho chod, uvádzanie nových produktov, marketing alebo sklady, s veľkou pravdepodobnosťou v tomto prípade dostanete zelenú. Čerpať môžete financie v rozmedzí 30 000 až 1 000 000 Kč.

Ako ste sa mohli presvedčiť, možných foriem externého financovania je celá rada - a to s trochou kreativity môžete naraziť na ďalšie a ďalšie. Nie všetky sú však tak solídne, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať - dôrazne teda odporúčame staviť na overené spôsoby. A ak vám prestanú stačiť peniaze, ktoré ste si na podnikanie našetrili sami alebo ste ich získali od blízkych osôb, najvýhodnejším a najkomfortnejším variantom bude staviť na služby, ktoré sa na financovanie eshopov priamo špecializujú.

Ďalší článok
Gejza Nagy (CEO, Luigi 's Box): e-shopy sa neriadi dátami, ale pocity. Naše inteligentné vyhľadávanie zvyšuje konverzie až o 70%