Konzervatívny, ale sľubný. Čo mať na pamäti pri expanzii na poľský e-commerce trh?

Poľsko je jedna z najväčších stredoeurópskych krajín s viac ako 38 miliónmi obyvateľov. Jedná sa teda o obrovský trh s dobrým potenciálom pre rozvoj vášho podnikania. Obľúbenosť online nákupov tam navyše stabilne stúpa, má ale svoje špecifiká. Prečítajte si naše tipy k expanzii do tejto rozľahlej a rozmanitej krajiny.

Poľskí spotrebitelia sú v dnešnej dobe už omnoho viac otvorení cross-border nákupom, teda nákupom zahraničných produktov. Mladšia generácia má už tiež lepšie digitálne kompetencie a sú menej konzervatívnejší aj pri nakupovaní. To poskytuje príležitosti pre nových hráčov, najmä pre tých, ktorí ponúkajú unikátne produkty, ktoré nie sú bežne dostupné na poľskom trhu.

Z hľadiska typov e-shopov je Poľsko atraktívne pre rôzne segmenty tovaru. Tým najväčším je móda, ktorá by len v tomto roku mala tvoriť odhadom 30,9 % objemu poľského e-commerce. Zo štatistík vyplýva, že naši susedia na internete radi nakupujú aj elektroniku, potraviny a hygienu, nábytok a hračky.

Okrem globálnych hráčov ako je Amazon, sú tu aj populárne regionálne marketplaces, ako je Allegro.pl, Empik.com a Ceneo.pl. Tieto platformy majú už etablovanú zákaznícku základňu a môžu byť pre nových hráčov vhodným vstupným bodom na poľský trh. Niektoré navyše slúžia ako tovarové porovnávače, ktoré môžete pri expanzii tiež nechať pracovať vo váš prospech.

Prispôsobte sa poľskému trhu

V Poľsku je stále silný takzvaný ROPO efekt, pod ktorým sa ukrýva anglické „Research Online – Purchase Offline" (teda niečo ako „prieskum online – nákup offline"). Tento trend sa v minulom roku týkal predovšetkým stavebnín a potrieb pre kutilstvo, topánok a farmaceutických produktov. Povzbudivé však je, že napríklad u kozmetiky alebo módy sa uplatňuje skôr opačná tendencia.

Pre oslovenie nových zákazníkov rozhodne odporúčame kvalitný lokalizovaný obsah, ktorý bude prispôsobený poľskému publiku. To znamená nielen jazyk, ale aj zahrnutie poľských tradícií, kultúry a odkazov na známe miesta v Poľsku. K angažovaniu publika využite populárne poľské sociálne siete, ako sú Facebook, Instagram a LinkedIn.

Sledujte poľské trendy a témy a vytvárajte obsah, ktorý je relevantný pre poľských zákazníkov. V marketingových kampaniach sa vyplatí reagovať na poľské sezónne udalosti, akými sú sviatky a významné dni (najmä kresťanské sviatky ako Veľká noc a Vianoce). Ponuky a akcie majú väčšiu šancu na úspech, ak oslovia zákazníkov pri vhodných príležitostiach.

Zaujímavosť: Ako u nás, aj v Poľsku sa oslavujú meniny. Poliaci však sviatky prožívajú veľmi intenzívne, skoro rovnako ako narodeniny: sú pre nich príležitosťou k stretnutiu, veseliu a obdarovávaniu.

Platobné metódy a doprava

Poliaci na rozdiel od iných štátov Európskej únie stále neopustili svoju menu zloty. Rozhodne ale nejde o faktor, ktorý by mal prípadnú expanziu nejako výrazne skomplikovať. Naopak. So zlotým dokáže pracovať väčšina platobných brán, ktoré sú pre české a slovenské e-shopery bežne dostupné.

Pre doručovanie objednávok v Poľsku sa často využívajú spoločnosti DHL, UPS, FedEx a GLS. V krajine funguje rovnako štátna služba pre doručovanie zásielok: Poľská pošta (Poczta Polska). Je to dostupná a cenovo výhodná možnosť doručenia, ktorá má aj množstvo výdajných míst. Výdajné miesta sú u Poliakov obľúbené: medzi tie populárne patria ešte InPost a DPD Pickup.

Poľskí zákazníci bedlivo sledujú náklady za dopravu: čím sú nižšie, tým je väčšia šanca, že nakúpia.

Tip: Aj napriek postupnému budovaniu otvorenosti, je v Poľsku stále prítomná istá nedôvera voči zahraničným subjektom, preto je užitočné mať k dispozícii fyzickú predajňu alebo výdajňu, ktorá bude slúžiť nielen na predaj, ale aj na reklamácie tovaru a budovanie dôveryhodnosti.

Na čo ešte nezabudnúť pri tvorbe e-shopu?

Pri podnikaní v Poľsku je záhodno dbať na preklady zmlúv, obchodných podmienok, faktúr a ďalších nevyhnutných dokumentov. Je dôležité zabezpečiť, aby preklady boli presné a zodpovedali požiadavkám poľského právneho systému. Spolupráca s profesionálnymi prekladateľmi je v tomto prípade veľmi odporúčaná.

Kľúčová je samozrejme aj poľská mutácia vášho e-shopu, ktorá by sa mala nachádzať na poľskej doméne (.pl) a obsah by mal byť v bezchybnej poľštine. Majte na pamäti, že lokálne SEO faktory, ako sú poľská adresa a telefónne číslo, výpis v zložkách a poľské recenzie, môžu tiež pomôcť zvýšiť vašu viditeľnosť v lokálnych výsledkoch vyhľadávania

Spätné odkazy (backlinky) od poľských webov rovnako zvyšujú dôveryhodnosť vášho webu u poľských vyhľadávačov a posúvajú vás vo výsledkoch vyššie. Preto je dobré hľadať poľských partnerov na spoluprácu a výmenu odkazov.

Poľský trh ponúka príležitosť pre e-shoperov, ktorí by radi expandovali do zahraničia, a to tak cez vlastný web, ako aj marketplaces. V prospech Poľska hovorí nielen blízkosť geografická, ale aj tá kultúrna. S pomocou expertov na expanziu a preklady môžete minimalizovať riziká a dosiahnuť úspech pri vstupe na nový trh. U nás v NK Expand vám špecialisti poskytnú cenné rady a podporu v celom procese.

Ďalší článok
Vysoké hory a vysoké nároky: Ako na úspešnú expanziu e-shopu na rakúsky trh?