Maďarský e-commerce naberá na obrátkach. Expanzia e-shopu do Maďarska je navyše oproti iným krajinám ľahšia

Maďarský e-commerce trh je tomu slovenskému a českému veľmi podobný. Okrem toho, že Maďarsko je Slovensku geograficky blízke a patrí do krajín V4, nákupné správanie online zákazníkov je podobné. Navyše ide o rýchlo rastúci e-commerce trh. Súčasne s nízkymi nákladmi na prevádzku nahráva vstupu slovenských e-shopov aj nižšia prítomnosť konkurencie na trhu. Ako úspešne expandovať so svojím e-shopom do krajiny langošov, čardáša a kúpeľov?

Maďarský e-commerce trh v číslach

Predtým ako prišla pandémia, nakupovalo online zhruba 62 % Maďarov. Oproti EÚ šlo o hlbší podpriemer. Ako vo všetkých európskych krajinách pandémia priniesla zásadný obrat aj na tomto trhu. Maďarský e-commerce trh prudko vzrástol o 23 %. V očakávaní stáleho rastu e-commerce a tým pádom aj vyšších príjmov štátneho rozpočtu kladie maďarská vláda vysokú prioritu na rozvoj tohto odvetvia. Je preto jasné, že súčasný počet 750 obyvateľov na jeden e-shop bude klesať. Maďari sa navyše nezdráhajú nakupovať na zahraničných e-shopoch. Najviac nakupujú z Nemecka, Rumunska a Talianska.

Z 9,7 miliónov obyvateľov internet využíva takmer 90 %. Presne v tom je vaša príležitosť. Oslovte online zákazníkov a vybudujte si ich lojalitu. Nákupné správanie Maďarov sa totiž podobá správaniu českých a slovenských zákazníkov. Oproti príprave expanzie do iných (hlavne západných) krajín, preto vstup na maďarský trh predstavuje ľahšiu výzvu.

Najskôr maďarský e-commerce do detailu spoznajte

Prieskum trhu je základom každej expanzie e-shopu do zahraničia. Overte si, že sa v cieľovej krajine nachádza dostatočne početná cieľová skupina zákazníkov. S akou konkurenciou musíte počítať? Čím oslovujú zákazníkov? Detailná analýza trhu vám dodá všetky podklady pre dôkladné zváženie, či má Maďarsko potenciál pre expanziu práve vášho e-shopu. 

Najobľúbenejšie nákupné kanály: marketplaces a produktové porovnávače v Maďarsku

Z marketplaces je v Maďarsku obľúbený Facebook Marketplace. Svoje produkty na ňom ponúka viac ako 50 % e-shopov. Ďalšie priečky drží jofogas.hu, vatera.hu. Na týchto marketplaces predáva okolo 20 % e-shopov. Využiť tu môžete aj slovenské marketplaces - Alza a Mall sú v Maďarsku stále populárnejšie.

Pri vstupe na nový e-commerce trh odporúčame počítať aj s produktovými porovnávačmi. Ten najznámejší, arukereso.hu, predstavuje pre väčšinu online zákazníkov hlavný zdroj informácií pre rozhodnutie k nákupu. Logicky je preto hlavným predajným kanálom v Maďarsku. Druhé miesto obľúbenosti drží olcsobbat.hu, tretie argep.hu.

Produktové porovnávače v Maďarsku nie sú navštevované toľko ako v Česku a na Slovensku. Okrem toho, že sa tunajšie e-commerce skôr rozbiehajú, je slabšia návštevnosť produktových porovnávačov spôsobená menšou citlivosťou maďarských zákazníkov na ceny. Vzhľadom k predpokladanému (a veľmi dobre naštartovanému) rastu obratu e-commerce je však dobré počítať so vzrastajúcou dôležitosťou produktových porovnávačov. S vyššou mierou konkurencie na trhu sa dá predpokladať, že Maďari začnú brať cenu tovaru viac do úvahy.

Na čo si dávajú maďarskí zákazníci pozor pri online nákupe?

Pri vstupe na zahraničný e-commerce trh je vhodné voliť platobné metódy alebo spôsoby doručenia zásielky vášho e-shopu podľa tých, ktoré sú na danom trhu obvyklé. Hodí sa prispôsobiť aj tonalitu komunikácie vašej značky. Jedine tak bude váš e-shop na zahraničných zákazníkov pôsobiť naozaj dôveryhodne.

Pri výbere e-shopu sa maďarskí zákazníci rozhodujú podľa:

  • možnosti platby mobilom
  • možnosti dobierky
  • rýchlosti doručenia zásielky
  • možnosti bezkontaktného doručenia
  • bezplatného vrátenia tovaru

Platobné metódy v Maďarsku: dobierka stále vedie

Aj vývoj platobných metód naberá v Maďarsku na obrátkach. Ako maďarský e-commerce rastie, platby kartou získavajú popularitu. Vzrastá aj obľuba platby mobilným telefónom. Najčastejšie využívanou platobnou bránou je Mobiano, za ktorým nasleduje PayPal. S rastúcou popularitou Amazonu objavuje stále viac online zákazníkov Amazon Pay.

Platba v hotovosti je však stále dosť obľúbená. Myslite preto na to, že ju svojim zákazníkom musíte prostredníctvom dobierok ponúknuť.

Maďari sú nároční na dopravcov. A cenu doručenia

Geografická poloha Maďarska robí z krajiny rovnako ako zo Slovenska logistickú spojnicu Európy. Veľa zahraničných spoločností zriaďuje v Maďarsku svoje logistické centrá, z ktorých dodávajú tovar do ďalších krajín. Aj keď je infraštruktúra Maďarska rozvinutá menej ako v západných krajinách, stále umožňuje ľahké a rýchle doručenie tovaru. A to je pre maďarských e-commerce zákazníkov dôležité.

Maďarská národná pošta (Magyar Posta) nie je medzi online zákazníkmi obľúbená toľko ako súkromné doručovacie spoločnosti. U nich Maďari oceňujú predovšetkým možnosť bezkontaktného doručenia. Pretože žije prevažná väčšina obyvateľov v mestách, odberové miesta sú často využívané. Najobľúbenejšími dopravcami v Maďarsku sú GLS a DPD.

Nezabudnite na dôležitosť kvalitnej reverznej logistiky. Rovnako ako v iných krajinách chcú aj Maďarskí zákazníci bezstarostné a bezplatné vrátenie tovaru. Tu znova upozorňujeme na obľubu platieb v hotovosti.

Tip: Chcete ponúknuť možnosť dobierky svojim maďarským zákazníkom, ale nechcete si kvôli tomu zakladať zvláštny bankový účet v Maďarsku? Spoľahlivé fulfillment spoločnosti poskytujú kompletný manažment vratiek vrátane možnosti dobierky v cudzej mene bez nutnosti založenia vlastného zahraničného bankového účtu.

Sociálne siete dobývajú zvyšok Maďarska

Z 9,7 milióna obyvateľov využíva aspoň jednu sociálnu sieť 7,3 milióna užívateľov. Ich počet tiež narastá – za rok 2021 pribudlo na 180 tisíc nových užívateľov. Najpopulárnejší je Facebook, ktorý má v Maďarsku skoro 6 miliónov užívateľov. Ako sme už uviedli, Facebook Marketplace predstavuje obľúbený nákupný kanál.

Veľmi hrdý národ

Pri expanzii do Maďarska je dobré mať na pamäti hrdosť maďarského národa. Preto odporúčame prevádzkovať e-shop na samostatnej maďarskej doméne, čo u Upgates nie je žiadny problém. Namieste je určite aj zákaznícka podpora v maďarčine na lokálnom telefónnom čísle. Hrdosti Maďarov sa totiž prieči, aby volali do zahraničia. Rovnako tak im nebude príjemné, pokiaľ s nimi budete komunikovať cez e-mail alebo sociálne siete s využitím angličtiny alebo strojového prekladača.

Zaujímavosť: maďarčina patrí do skupiny ugrofínskych jazykov. Podobnými (ugrofínskymi) jazykmi sú estónčina, fínčina a lapončina. Pretože v celej Európe ide o skutočne jedinečný jazyk, vzbudzuje v Maďaroch pocity hrdosti. 

Pozor na reálie

Spolupráca so špecialistami na marketing – rodenými hovoriacimi pri príprave a vedení expanzie má ešte jeden zásadný dôvod: zohľadnenie reálií maďarskej kultúry. Napríklad najskôr uvádzať priezvisko, meno až potom. Rovnako tak je dôležitý správny zápis ceny. Forinty sa zaokrúhľujú na 0 alebo 5. Pokiaľ by ste uvádzali cenu napríklad 399,99 Ft, bude to Maďarom pripadať prinajmenšom zvláštne. Kvôli obľube platby v hotovosti si dajte pozor tiež na to, že minca s najmenšou hodnotou je 5 forintov. Práve preto sa ceny zaokrúhľujú. Odlišné je aj písanie údajov vo formáte rok-mesiac-deň.

Expanzia na maďarský e-commerce trh je medzi e-shopmi veľká téma. Slovenský e-commerce je oproti maďarskému vyspelejší, čo pre expandujúce e-shopy znamená oproti tým lokálnym konkurenčnú výhodu. Ďalšími dôvodmi sú rýchly rozvoj maďarského e-commerce trhu, geografická blízkosť a podobné nákupné správanie maďarských zákazníkov. Poraďte sa so špecialistami na expanziu českých e-shopov do zahraničia – NK Expand, naším partnerom. Nech je expanzia vášho e-shopu do Maďarska skutočne úspešná.

Ďalší článok
Malý ale nádejný trh. Ako expandovať do Slovinska?