Malý ale nádejný trh. Ako expandovať do Slovinska?
Slovinsko je jedným z najmenších trhov Európy (menej ako 2 milióny obyvateľov), ale s veľkým potenciálom. Ide o krajinu, ktorá predstavuje prienik Balkánu, strednej a západnej Európy. Bolo najvyspelejšou republikou bývalej Juhoslávie, takisto aj dnes predstavuje najbohatšiu balkánsku krajinu.
Geografická poloha Slovinska určila ako ekonomický, tak e-commerce bussines rozvoj, ktorý nezaostáva za Českom, či Slovenskom. Ide o profitujúci trh s veľkou kúpnou silou, takže ak mienite expandovať na Balkán, práve Slovinsko je ideálnym kandidátom. Agentúra CEEEC Expansion vám s celým procesom môže pomôcť.
Slovinský e-commerce trh
Ako už bolo povedané, Slovinsko disponuje pomerne malým trhom. Silu tamojšieho e-commerce sektoru sa však neoplatí podceňovať. Slovinským e-commerce trhom ročne pretečie viac ako 500 miliónov dolárov, pričom medzi jeho užívateľov sa radí prinajmenšom polovica obyvateľov. Tento pomer sa v nasledujúcich rokoch bude len zvyšovať. Medzi najpopulárnejšie odbory patrí móda, elektronika a hobby.
Ako začať? Otestujte trh s čo najnižšími nákladmi
Najprv si, samozrejme, preložte stránky, vrátane obchodných podmienok. Obchodné podmienky je najlepšie nechať si preložiť advokátom. Avšak vzhľadom na to, že sa vzťah medzi kupujúcim a vami ako predávajúcim, riadi právnym poriadkom štátu prevádzkovateľa e-shopu (Česko / Slovensko), stačí vytvoriť laický preklad obchodných podmienok a následne text nechať upraviť právnikom. Tu sa oplatí spolupráca s profesionálnou agentúrou, ktorá nielen že vyhotoví preklad, ale tiež odporučí vhodného slovinského právnika na úpravu obchodných podmienok.
Slovinské štátne kontrolné inštitúcie (obchodná inšpekcia a pod.) majú striktný prístup k zahraničným obchodným subjektom, čo nebude problém, ak sa budete držať správneho postupu.
Akonáhle budete mať preložený a pripravený web, trh najprv otestujte a zásielky expedujte zo svojej domovskej krajiny. K tomu je nutné zohnať dopravcu, ktorý môže doručiť výrobok do Slovinska za rozumnú cenu. Agentúra vám môže odporučiť vhodného partnera, ktorý pri minimálnych nákladoch spoľahlivo odovzdá váš výrobok lokálnemu dopravcovi. Napríklad CEEEC Expansion spolupracuje so spoločnosťou Bohemia Post. Firiem s rovnakým, či podobným zameraním je na trhu samozrejme viac.
K platobným metódam pridajte aj platbu kartou. V porovnaní s inými balkánskymi krajinami je platba kartou v Slovinsku zaužívanejšia. Keď si nastavíte logistiku a pripravíte platobnú bránu, môžete spustiť marketingové kampane. Marketing v cudzej krajine je pre človeka neznalého iných pomerov veľkým orieškom. Nejde len o odlišný jazyk. Zahraničný trh veľmi často znamená aj inú povahu ľudí, kultúrne rozdiely a nákupné zvyklosti. Platí to aj pre krajiny, o ktorých si myslíme, že sú nám veľmi podobné. Slovinsko je toho výborným príkladom. Marketing tak radšej nechajte na profesionálov, ktorí tento trh poznajú a dokážu si nastaviť rozumné ciele.
Ide o kampane na Facebooku, Instagrame, Googli, emailing či push notifikácie. Výsledky budete môcť sledovať v Google Analytics. Rovnako tak budete mať kontrolu nad sociálnymi sieťami. O obsah sa však pri správe agentúrou môžu starať ľudia, pre ktorých je slovinčina materinským jazykom - tak budú komunikovať autenticky.
Marketingom to však len začína. O zahraničných zákazníkov je totiž potreba sa starať. Ani to sa bez ľudí ovládajúcich jazyk na úrovni materinskej reči, či veľmi skúsených hovorcov nezaobíde. Profesionálna agentúra vám prevádzku zákazníckeho servisu vrátane call centra zaistí.
Pracovníci zákazníckeho servisu vás budú cez prideleného e-shop manažéra informovať o tom, ako zákazníci reagujú na vaše produkty. Dokážu tiež upozorniť na prípadné chyby na webe. Týmto spôsobom dokážeme zvýšiť úroveň UI a UX vášho e-shopu.
Máte trh vyskúšaný? Posuňte expanziu o úroveň vyššie
Po úspešnom otestovaní môžeme začať postupne upevňovať našu pozíciu na trhu. Ideálne cez nadviazanie spolupráce priamo s tamojšími dopravcami. Okrem Slovinskej pošty sú ďalšími najpopulárnejšími logistickými partnermi spoločnosti GLS a DPD.
Ak sa vám začne na danom trhu dariť, odporúčame začať proces založenia bankového účtu, bez toho sa pri podnikaní nezaobídete. Nemali by ste zabudnúť ani na dobierku, ktorá aj v Slovinsku stále patrí medzi jedny z najpopulárnejších platobných metód. Hlavne starší užívatelia navyše veľmi radi platia zloženkou, kvôli čomu radíme ku koncu objednávky pridať predvyplnenú formu zloženky. A práve k tomu je potrebný bankový účet. Podľa webu paymentwall, sú v Slovinsku taktiež veľmi populárne takzvané predplatené karty. Tie v našich končinách nie sú príliš známe.
Založenie bankového účtu je však dlhotrvajúci proces, ktorý môže skončiť odmietnutím banky bez udania dôvodu. Ak si chcete otvoriť bankový účet na diaľku, je z našej skúsenosti najlepšie osloviť tú, u ktorej ste klientom v Slovenskej republike. V prípade, že nemáte túto možnosť, je potreba kontaktovať lokálnu banku, pripraviť príslušné dokumenty a dohodnúť si schôdzku. Slovinské banky sú špecifické v tom, že vám každá bude účtovať, na naše pomery relatívne vysoké poplatky, za každú prichádzajúcu platbu. Každá banka má inú tarifu, preto je potrebné obozretne vyberať. Tiež pri výbere banky a postupu pri založení účtu je lepšie nechať si poradiť od profesionálnej agentúry.
Ako postupovať, keď sa trh rozbehne?
Vzhľadom k tomu, že slovinský trh je malý, rýchlo spoznáte, či sa vám v danom kraji oplatí predávať alebo nie. Aj napriek nízkemu počtu obyvateľov, Slovinsko rozhodne nepodceňujte. Vieme, že poskytuje naozaj veľký potenciál. Podobným postupom potom môžete expandovať do Chorvátska, ktoré síce disponuje väčším trhom, ale so slabšou kúpnou silou.
Článok pre vás pripravila agentúra CEEEC Expansion, ktorá vám so zahraničnou expanziou rada pomôže. V prípade otázok či záujmu o spoluprácu ju teda neváhajte kontaktovať.