Môže začať podnikať každý? Jasné!

Chce to len dobrý nápad. Aj keď by sa mohlo zdať, že nemôžeme prísť s ničím novým, tak to nie je pravda. Už dávno neplatí, že dodávatelia produktov a služieb musia mať čo najširší záber. 

Nemusíme mať širokú a komplexnú ponuku, aby sme sa na trhu nejako pretlačili. Podnikateľ môže využiť len mikrosegment trhu a má šancu uspieť. Zákazníci existujú, len je potrebné ich nájsť a ponúknuť im to, čo chcú.

Máte nápad za milión? Tak sem s ním! Len si pred tým, ako sa do toho pekne opriete, urobte segmentáciu trhu a spoznajte zákazníka.

Čo je cieľom? Poznať štruktúru daného trhu, na ktorý chceme vstúpiť s výrobkom či službou, zanalyzovať ho a prispôsobiť mu všetky marketingové aktivity.

Aj keď to mnoho začínajúcich podnikateľov nechce počuť, marketing je neoddeliteľnou súčasťou podnikania. V dnešnej dobe internetu a sociálnych sietí si bez marketingu neškrtneme.

Prečo chceme podnikať?

Dôležité je ujasniť si PREČO. Určite chceme zarobiť. Ale máme aj iné ciele? Chceme prispieť k lepšiemu svetu, baví nás to? Cesta bez cieľov a bez smeru tak nejako nemá zmysel. Platí to v živote aj v podnikaní.

Zlepšíme vďaka nášmu výrobku alebo službe život zákazníka? Aj to je cieľ. Pretože zákazník je alfou a omegou nášho podnikania. Kde nič nie je, ani smrť nepríde. Aj keď budeme mať nápad za milión a nebudeme mať odbyt – zákazníkov, je nám to na nič.

Ako získať prvých zákazníkov?

Na začiatku podnikania asi nikto z nás nemá za sebou armádu managementu, obchodníkov a marketérov.

Nielen, že sa staráme o náš hlavný biznis, teda o to, aby produkt alebo služba boli stopercentné, ale musíme robiť ešte milión vecí okolo. 

Hľadať svojich zákazníkov, dávať svetu vedieť „Haló sme tu a sme skvelí!”. 

Je potrebné perfektne vyladiť cenotvorbu. 

Keď už príde objednávka, je nutné ju spracovať, čo najlepšie a čo najrýchlejšie. 

A deň má stále len 24 hodín.

Ako na zákazníkov? Môžeme vyraziť do terénu a stretávať sa s nimi osobne. Mnohým obchodníkom tento spôsob vyhovuje. Otázkou je, koľko času v teréne si môžeme dovoliť, keď začíname a všetko je len na nás. Avšak obchodník je ten, ktorý prináša do firmy peniaze. Môžeme mať skvelý produkt/službu, ale keď to nikto nevie predať, je nám to na nič.

Ďalšou možnosťou je sústrediť sa plne na produkt, jeho vývoj, výrobu a dodanie. Vytvoriť si nepriestrelnú ponuku a tú potom ponúkať online. 

Je to o nastavení každého z nás. Ani jedna cesta nie je zlá, každý si tú svoju musí prešliapať. Každopádne stále platí obchod bez marketingu a marketing bez obchodu nefunguje.

Marketingové minimum pre začínajúcich podnikateľov

Na začiatku podnikania by sme si mali ujasniť aj marketing. Bez neho to v tejto dobe nejde.

  • Urobíme si webové stránky? Sami alebo si niekoho najmeme? Je to práca navyše, s ktorou mnoho z nás nemá skúsenosti. Je nutné kúpiť doménu, zaistiť grafický návrh, platformu, kde web umiestnime, obsah webu …
  • Aké kanály na propagáciu použijeme? Stačí nám web, alebo využijeme sociálne siete? Ale to máme FaceBook, Instagram, LinkedIn, Tik Tok. Ktorý kanál osloví našich zákazníkov?
  • Oslovíme zákazníkov newsletterom, videom alebo podcastom? Potrebujeme databázu zákazníkov, kvalitný obsah, ktorý nám ďalších zákazníkov privedie.
  • PPC reklama? Vieme si nastaviť reklamu na Googli alebo na Zozname?

Dôležité je poznať svojho zákazníka. Na začiatku je dobré vytvoriť si tzv. persóny, teda ideálnych zákazníkov. Vytvorte si ich profil. Kto to je, čo robí vo voľnom čase, z akej je sociálnej skupiny, prečo si vyberie náš produkt/službu.

Je toho veľa. Môžeme si naštudovať veľa odbornej literatúry. Ale stále je tu ten fakt, že deň má len 24 hodín a fakt ho nenatiahneme.

Aké je riešenie? Aj keď mnoho podnikateľov na začiatku otáča každé euro, tak čoskoro zistí, že zaplatiť si špecialistu je zmysluplnejšie a efektívnejšie. Taký freelancer má všetky vyššie uvedené schopnosti v malíčku. 

To, čo my na začiatku podnikania študujeme dlhé hodiny a potom vytvárame na kolene dlhé dni v zmysle pokus-omyl, zvládne profík za pár hodín. Vo finále zistíme, že pár tisíc, ktoré investujeme do propagácie s profesionálom, nám ušetrí čas a vlastne aj zarobí peniaze. Pretože profesionálne spracované webovky, nastavená PPC reklama nám prinesú nových zákazníkov.

A kde hľadať? Skúste napríklad Nakopni svoj marketing. Môžete si vybrať len freelancera na určitú časť vášho marketingu, alebo stratéga, ktorý vám pomôže nastaviť všetku marketingovú komunikáciu.

Nemusíte na to byť sami! Žite si svoj podnikateľský sen a na pomoc s marketingom si vyberte experta!