Predajcovia aj napriek uzatvorenej kamenné predajne hodnotia tohtoročnú Black Friday čo sa predajov týka ako rekordný. Presun veľkej väčšiny zákazníkov na internetové obchody nezabránil tomu, že meziročné predaje v období Black Friday narástli o desiatky percent. Ľudia nakupovali najčastejšie hračky, telefóny alebo drobnú elektroniku. To všetko pravdepodobne už ako vianočné darčeky v predstihu. Tieto informácie oznámili ČTK tuzemské e-shopy, Česká pošta a poskytovatelia online platieb.

Klasicky bodovali najväčší e-shopy

Ako sme už pred týždňom zmieňovali v našom článku o Black Friday, najviac na podobných marketingových sviatkoch ťaží veľkí hráči. Práve tí, ktorí tlačia podobné akcie v televízii, rádiách a ďalších marketingových kanáloch. Napríklad internetový obchod MALL.cz cez Black Friday predal tovar za viac ako 2 miliardy. Medziročný rast v mesiaci novembri tak avizujú približne 25%. Najvyššie množstvo predajov potom zaznamenali práve priamo v piatok 27. 11. Najvyťaženejšie bol ich e-shop v nedeľu po akčnom piatku. To bolo v jednej chvíli na stránkach 65 000 užívateľov.

CZC.cz začalo odhaľovať Black Friday zľavy už od začiatku novembra, kedy im od tohto dátumu, až do konca novembra, medziročne vzrástli tržby o 50%. V piatok 27. 11. prijali 10 000 objednávok. Vďaka zľavám sa CZC navýšila novembrová návštevnosť stránok e-shopu medziročne o 20%. V Alzey potom začali prezentovať Black Friday zľavy od 11. novembra. Taktiež u nich bol najsilnejším dňom piatok 27. 11.

Dopravcovia a platby

Online platobné brána PayU uviedla ohľadom platieb v novembri informáciu o takmer 65% v medziročnom náraste. Česká pošta potom prevzala dvojnásobný počet zásielok oproti Black Friday v minulom roku. Do značnej miery sú tieto rastúce čísla u prepravných služieb a platobných brán zapríčinená tým, že sa celý predaj presúvá do online prostredia.

Strážca shopov a reálna výška Black Friday zliav

Už niekoľko rokov monitoruje a vyhodnocuje "reálnosť" zliav portál Hlídačshopu.cz. Ten na základe ich rozsiahlo analýzy čísel a dát stanovil priemernú zľavu e-shopov medzi 10 - 20%. Reálne levy tak boli výrazne nižšie ako uvádzané Black Friday zľavy, ktoré boli v rozmedzí 30 až dokonca 80%. U najväčších e-shopov, o ktorých bola reč vyššie, boli potom zľavnený približne 1 - 2% zo všetkých produktov. To znamená cirka 10 000 zo všetkých ponúkaných. U týchto predajcov k optickému navyšovanie zliav nedochádzalo. Aj z dôvodu, že sú pod drobnohľadom Sledovače shopov, u ktorého si tiež každoročne v rámci Black Friday objednávajú cenový audit. Akékoľvek výhrady a pripomienky potom reflektujú do svojej cenotvorby.

U mnohých e-shopov však Hlídač shopov odhalil umelé navyšovanie pôvodných cien tovaru pár dní pred zahájením akcie Black Friday. Ako negatívna príklad zmieňujú predajcu Okay. Ten síce do zľavy dal približne polovicu všetkých ponúkaných produktov. Avšak v priemere dosahovali zľavy u týchto produktov 44%. Reálna zľava potom bola iba 1%. Ďalšie cenové manipulácie potom prebiehali napríklad u Datartu či Mironet.

Tieto praktiky má potom do budúcna potierať nová európska smernica. O tej sa viac dočítate v článku agentúry Elegal. E-shopy podľa nej budú musieť ako pôvodnú cenu zlacneného tovaru uvádzať tú cenu, ktorá bola u daného produktu najnižšie v posledných 30 dňoch. Podobné kontroly už začala vykonávať aj Slovenská obchodná inšpekcia. Tá bude mať podrobnejšie informácie o porušovaní zákone a frekvencie porušovania až v prvom či druhom týždni v decembri.