Nepodceňujte užívateľské recenzie. Na ich základe nakupuje drvivá väčšina zákazníkov

Najrôznejšie užívateľské recenzie nás obklopujú doslova na každom kroku. Keď si vyberáme, kam pôjdeme na večeru, chystáme sa do kina na nový film a samozrejme aj počas nakupovania na internete. Dôležitosť užívateľských recenzií pri nakupovaní na internete vo svojom novom prieskume potvrdzuje aj Asociácia pre elektronickú komerciu (APEK). Ukázalo sa, že hodnotenie produktov inými zákazníkmi je pri nakupovaní veľmi dôležité. Len s drobnými výnimkami sa nimi riadia prakticky všetci nakupujúci. Konkrétne ide o 94 percent zákazníkov.

Výskum prebiehal v spolupráci s agentúrou Nielsen Admosphere a zúčastnilo sa ho viac ako 1 000 respondentov. Pre drvivú väčšinu internetových užívateľov sú recenzie daného internetového obchodu zásadné. Tie najčastejšie čerpajú z produktových porovnávačov ako napríklad Heureka.cz. Iba 3 % nakupujúcich v dotazníku uviedla, že ich recenzie e-shopu nezaujímajú.

Ukazuje sa teda, že priaznivé hodnotenia sú pre úspech internetového obchodu kľúčové. Pokiaľ naopak internetový obchod niektorú z oblastí svojho fungovania podcení, je jeho cesta za úspechom v online svete veľmi zložitá.

Cesta väčšiny zákazníkov

Prieskum asociácie APEK naznačil, že typická cesta zákazníka na internete vedie cez produktové porovnávače. Tu sa pokúsi nájsť produkt za najvýhodnejšiu cenu, ktorý ale zároveň predáva dôveryhodný e-shop. Teda taký, ktorý ostatní zákazníci hodnotia kladne.

Tým však výber podľa recenzií ostatných rozhodne nekončí. Zákazníci im totiž prikladajú značnú váhu aj pri výbere konkrétneho produktu. Hodnotenie čerpajú buď opäť z produktového porovnávača alebo priamo z e-shopu.

O niečo menej ľudí potom produkty na internete vyberá na základe prečítania internetových fór.

Nepodceňuje dôležitosť zákazníckych hodnotení

Závery z prieskumu zákazníckeho správania sú jasné. Rozhodne by sme nemali podceňovať internetové recenzie. Svojich zákazníkov naopak neustále veďte k tomu, aby sa o svoje skúsenosti s ostatnými návštevníkmi e-shopu podelili. Nebojte sa toho, že čas od času niekto produkt v ponuke e-shopu skritizuje. Naopak, tým môže pomôcť s výberom ostatným. Vy potom môžete z užívateľských recenzií čerpať informácie o tom, ktoré výrobky sú skutočne kvalitné. Pri ostatných sa môžete zamyslieť nad ich vyradením z ponuky.

Postrehom vašich zákazníkov načúvajte. Môžete v nich napríklad nájsť inšpiráciu na spísanie informačného článku alebo príspevku do vášho pomocníka. Skrátka, nechajte svojich vlastných zákazníkov spoluvytvárať obsah vášho e-shopu.

Výborným riešením, ako ukázať, že je váš internetový obchod dôveryhodný, je aj prepojenie hodnotenia e-shopu z produktového porovnávača Heureka priamo na stránky vášho obchodu. U Upgates sa o import recenzií postarajú externí partneri.

Ďalší článok
Príbeh e-shopu Lii Leather: o tom, ako kožené výrobky vyrábať udržateľne a prečo je ručná práca omnoho kvalitnejšia ako veľkovýroba