Doba koronavírová bola pre niektorých podnikateľov zničujúca. Ako sme písali už mnohokrát, kto nebol online, mohlo to byť pre neho likvidačné. Treba taký cestovný ruch a hotelierstvo, tomu nemuselo ale pomôcť ani to. Aj napriek tomu z tohto ťažkého obdobie vzišlo niekoľko víťazov. Tí naopak na krízu zarobili. O aké odbory ide a o ktoré konkrétne zástupcu sa jedná, to si povieme v našom článku, ktorého zdrojom je článok Seznam Zpráv pod názvom " Víťazi koronakrize. Päť odborov, čo idú naplno a nestíhajú".

1) Gastronómia a rozvozy nákupov

Pred vypuknutím krízy sa k online nakupovanie potravín stavali ľudia skôr negatívne. Podľa prieskumov bolo zrejmé, že veľa ľudí dáva prednosť širšiemu výberu potravit alebo možnosti si tovar zvoliť podľa svojich preferencií. Veľa nakupujúcich si zakladalo na svojom návyku fyzického nákupu. Proste mali jazdenie do supermarketov a obchodov radi a brali to ako vítanú "kultúrne" vložku. Pozvoľne však populirata služieb ako je Rohlík.cz alebo Košík.cz rástla. A napodiv nielen vo veľkých mestách. V najviac vyhrotenom obdbobí sa tieto služby dokonca obávali, či pod náporom návale zvládnu udržať kvalitu. Rozhodne ale môžeme konštatovať, že ani kamenné obchody s potravinami neprišli skrátka.

Obrovský boom, ale to už dlhodobo, zaznamenávajú tiež služby dovozu jedla. Verím, že ty si ani netreba vymenovávať, pretože ich všetci už dobre poznáme.

2) Lieky a farmácia

koronavírus v nás všetkých aspoň zo začiatku vzbudil urputnú tendenciu posilňovať imunitu a chrániť seba a svoje okolie. Tiež každá menšie rýmečka mohla byť smrteľne nebezpečná. To všetko sa odrazilo vo zvýšenom nákupe medikamentov a ochranným pomôcok. Podobných e-shopov len u nás vznikalo desiatky. V kurze boli a stále sú napríklad rúška alebo prírodné výrobky k posilneniu imunity a pod.

Segment zdravotníctva extrémne bodoval aj na poli e-commerce. Aj vďaka tomu sa púšťa internetová lekáreň pilulka.cz novo na burzu. Od čoho očakáva veľkú zahraničnú expanziu.

3) Originálne vynálezy a nápady "českých ručičiek"

Že sú Česi veľmi vynaliezavý národ, ktorý si vždy nájde cestu k profitu, je všeobecne známy fakt. Zároveň ale platí aj to, že tu máme hromadu šikovných a inovatívnych ľudí, vedcov a vývojárov. Žiarivým príkladom môže byť napríklad firma Jozefa Průša. Tá začala tlačiť ochranné štíty na svojich 3D tlačiarňach. A na úspechy nemusela čakať dlho. Českí akademici a najväčšie mozgy u nás potom tiež nezostali pozadu.

4) Existujúci e-shoper

Zarobili nielen vyššie spomínané odbory a e-shopy. Najviac pochopiteľne ťažili veľkí hráči. Mall.cz a Alza.cz. Tí, ktorí predávajú takmer všetko. Desiatky a stovky tisíc produktov. Prečo? Jednoducho preto, že sú online dlhodobo a ich značka a e-shop už majú meno a sú zaužívané.

5) Programátori a IT firmy

Nielen firmy v tomto odbore, ale aj odbory zpřízněné, prežili krízu bez problémov. Jednoducho preto, že nemuseli zatvárať. Zamestnanca poslali na home-office a ďalej fungovali. Mnoho z nich sa presvedčilo, že týmto štýlom možno fungovať rovnako efektívne a zároveň ušetriť náklady za kancelárske priestory. Niektoré firmy naopak zaznamenali pokles efektivity. Iné, ako napríklad Twitter alebo Google plánujú nechať svojich zamestnancov pracovať z domu minimálne do konca roka. Všetkým potom budú ponúkať tento spôsob výkonu práce trvalo. Všeobecne je známe, že väčšia polovica zamestnancov má záujem o home-office. Pokiaľ sa ale jedná o trvalú prácu z domova, potom by podľa názoru týchto firiem mala záujem približne štvrtina zamestnancov.