Prenájom e-shopu je jednou z najrozšírenejších foriem tvorby internetového obchodu. Čo znamená a obnáša prenajať si e-shop? Aké sú výhody, nevýhody, koľko to stojí a na čo si dať pozor? Prinášame prehľadné zhrnutie všetkého, čo potrebujete pred prenájmom e-shopového riešenie vedieť.

Ako prenájom e-shopu vlastne funguje?

Ak chcete začať podnikať a predávať na internete, nemusíte budovať vlastný e-shop systém. Máte príležitosť prenajať si e-shop riešenia (tzv. krabicové riešenie), ktoré je hotové a vyladené. Vďaka tomu môžete spustiť internetový obchod takmer obratom. Záleží len na vás, ako rýchlo sa do toho pustíte. Nemusíte ale nič programovať či kódovať. Tým ušetríte veľké množstvo času stráveného vývojom. V neposlednom rade ušetríte tiež veľa peňazí. Systém, ktorý si prenajímate, bude udržiavaný a pravidelne aktualizovaný o nové funkcie. Nemusíte mať obavy, že by po pár rokoch bol váš internetový obchod zastaraný. Čím lepšieho poskytovateľa prenajímaného e-shopu nájdete, tým väčšia istota, že systém bude bezproblémový a bude sa držať najnovších trendov. Aké výhody a nevýhody vás v praxi čakajú?

Výhody

  • Úspora času
  • Úspora peňazí
  • Rýchle spustenie
  • Jednoduchá a intuitívna administrácia
  • Vyladený a osvedčený systém
  • Napojenie na služby tretích strán
  • Pravidelná údržba a aktualizácia
  • Pomoc zákazníckej a technickej podpory

Výhody prenájmu ocenia predovšetkým ľudia, ktorí chcú spustiť moderný a funkčný e-shop rýchlo a s minimálnymi nákladmi.

Nevýhody

  • Pevne daná funkčnosť
  • Rôzna miera obmedzenia individuálnych úprav
  • Napojenie iba na dané systémy

Nevýhody sú obmedzujúce pre podnikateľov, ktorí potrebujú na e-shope veľmi individuálne funkcie, prípadne prevádzkujú naozaj veľký e-shop s rôznymi oddeleniami.

Čomu všetkému sa u prenájmu e-shopu venovať?

1) Funkcia

Každý prenájom e-shopu má mierne odlišné funkcie. Treba si vyberať s rozvahou a vedieť funkčnosť jednoducho a prehľadne porovnať. K tomu vám perfektne poslúži portál vybrat-eshop.cz. V ich porovnanie e-shop riešenie prenajímaných krabicových systémov ľahko vzájomne porovnáte. Funkcia e-shopu sú pre vás pri rozhodovaní zásadné. U krabicových prenájmov sú navyše pevne dané. Ich pridanie prebieha väčšinou len v rámci pravidelných systémových aktualizácií. Musí navyše ísť o funkciu, ktorú vyžaduje veľké množstvo klientov. Niekedy ale ani v týchto prípadoch dodávateľ prenajímaného e-shopu k inovácii nepristúpi.

2) Cena

Zistite si, či všetky cenové balíky prenájmu e-shopu majú rovnaký počet funkcií a modulov. Na prvý pohľad sa celá rada krabicových riešení snaží zaujať nízkou cenou. Vo finále ale zistíte, že vybraný balíček vám v niečom nevyhovuje. A potom to začne. Moduly, ktoré vám budú chýbať, musíte doplácať nad rámec prenájmu. Cena nakoniec nemusí byť vôbec tak výhodná, ako sa na prvý pohľad zdalo. Pozor si dajte aj na ďalšie skryté poplatky, ktoré vás pri niektorých prevádzkovateľov prenájmu e-shopu môžu nemilo prekvapiť.

3) Ako sa prenájom e-shopu platí a ako funguje vzťah s dodávateľom

Pozitívne na prenájmu e-shopu je práve to, že neplatíte jednorázovo žiadne veľké sumy. Najmä pre novo začínajúcich online podnikateľov je to veľká pomoc. Pokiaľ po pol roku zistíte, že internetový obchod nezarába, môžete proste a jednoducho prenájom e-shopu prestať platiť. Vyvarujte sa preto dodávateľom, ktorí vás tlačia na podpisovanie zmlúv na dobu určitú a neumožňujú prenájom e-shopu ukončiť okamžite.

4) Ďalšie špecifiká prenájmu e-shopu

Jednotliví poskytovatelia sa líšia nielen cenovo. Rolu hrá napríklad obmedzenie celkového počtu produktov. Tu opäť pozor! Niektorí dodávatelia do počtu produktov započítavajú zvlášť i každý variant, čo je pre vás pochopiteľne zle.

Dôležitý by pre vás mal byť počet jazykových mutácií, ktoré jednotlivé balíčky ponúkajú. Prípadne za aký poplatok alebo či je možné spravovať je v jednej administrácii. Dnes na expanziu na nové trhy možno nemáte ani pomyslenie, ale kto vie, kde budete za rok. Myslite preto dopredu.

Na koľko vás prenájom e-shopu reálne vyjde?

U najnižších balíčkov prenájmu e-shopu ide rádovo o sumy vo výške niekoľkých desiatek éur mesačne. Každý poskytovateľ má tarify odstupňované inak. Ako cenovo, tak čo sa týka počtu funkcií, počtu produktov a ďalších dôležitých vecí, ktoré sme si vymenovali vyššie.

Menší e-shopy

U malého e-shopu s pár desiatkami produktov orientačne počítajte s cenou za rok približne okolo 200 €. Vždy ale pozor na to, koľko budete platiť finálne. Radšej preferujte jasnú cenu balíčkov so všetkými funkciami už v hodnote prenájmu e-shopu.

Stredná e-shopy

U stredného e-shopu, kde je počet produktov v tisícoch, už je potrebné počítať s vyššími nákladmi. Ak berieme do úvahy iba prenájom e-shopu, bude sa rámcovo jednať o sumu v rozmedzí 400 až 800 € za rok.

Akonáhle však budú vaše nároky vyššie (import produktov od dodávateľa alebo viacerých jazykových mutácií), samozrejme porastie aj konečná cena prenájmu. Takú variantu perfektne zhrnul a porovnal e-shop špecialista, Kamil Kopecký. Jeho štúdiu nájdete v článku "Veľké porovnanie TOP e-shopových riešenie" na portále Lupa.cz. Prípadová štúdia tu rieši e-shop do piatich tisíc produktov s jedným pravidelným importom, druhú jazykovú mutácií a menou. Cena potom podľa výberu poskytovateľa môže byť 1 150 až 1 900 € za rok.

Ako vidíte v porovnaní, najväčší rozdiel v celkovej sume prenájme e-shopu tvoria práve doplnkové poplatky.

Veľké e-shopy

Pre veľké e-shopy platí, že ak sa počet produktov pohybuje okolo 100 tisíc, stále môžu bez problému fungovať na prenájom. U týchto obchodov už je nutné vyberať aj podľa toho, aké máte možnosti prispôsobiť si individuálne napr. grafiku. Medzi bežnými prenájmy e-shopov nenájdete možnosť mať takto obsiahly obchod. Niektorí poskytovatelia ale ponúkajú navýšenie počtu produktov nad rámec ich najvyššieho balíčka. Zvýšiť potom ide aj kapacita miesta na disku, aby ste mali dostatok priestoru na potrebné množstvo fotografií a pod.

Cena prenájmu dokáže narásť na sumu 200 € mesačne alebo aj vyššie. Všetko závisí na tom, o koľko potrebujete zdvihnúť počet produktov a kapacitu disku. Ďalej tiež od počtu pravidelných importov (od dodávateľov, či prepojenie na účtovné a iné systémy) či počtu jazykových mutácií na vlastných doménach. Ročná cena sa potom môže pohybovať v rozmedzí 2 400 až 5 800 €. Stále vás to vyjde oveľa lacnejšie ako si taký e-shop stavať na zákazku. Tam by cena šplhala až k stovkám tisíc. A na spustenie ste si museli dosť dlho počkať.

Záverom

Prenájom e-shopu je pre drvivej množstvo prípadov bezpochyby vhodné riešenie, a to nielen na začiatku vášho online podnikania. Platí to však iba v prípade, že si systém dobre vyberiete a využijete jeho potenciál. Ak by do budúcna nespĺňal vaše požiadavky, vždy máte možnosť prejsť. Ako zvládnuť prevod e-shopu na iné riešenie nájdete tu.

Diskusia
Často sa pýtate