Patrik Babinec (CMO, Skladon): eshopy na fulfillmente oceňujú individuálny prístup

Fulfillment zažíva v poslednej dobe medzi e-shopermi obrovský boom. Prenechanie logistiky spoľahlivému partnerovi šetrí čas, starosti a hlavne náklady. Je ale fulfillment vhodný pre každého? A v čom konkrétne vlastne môže pomôcť? Nielen o tom sme sa rozprávali s Patrikom Babincom zo spoločnosti Skladon, ktorá sa radí medzi najväčších fulfillmentových partnerov u nás

Pojem fulfillment počujeme v e-commerce stále častejšie. Môžete nám na úvod krátko vysvetliť, aký je jeho princíp a hlavné výhody pre e-shop?

Princípom outsourcingu a zároveň jeho hlavnou výhodou je to, že obchodným firmám, ktoré sa k tomuto kroku rozhodnú, odpadajú všetky logistické starosti, získavajú na svoju stranu konkurenčnú výhodu, čo ide ruka v ruke s ďalším rastom ich podnikania. Naša spoločnosť poskytuje obchodníkom kompletný outsourcing logistiky, staráme sa teda o tovar klienta od jeho uskladnenia cez vychystávanie a balenie až po jeho doručenie do rúk koncových zákazníkov. Celý logistický proces tak začína uložením tovaru v našom distribučnom centre s aktuálnou skladovou rozlohou 16 000 m² a po prijatí objednávky pokračuje vychystaním produktov zo skladových pozícii po najkratšej, tzv. optimálnej trase, pri ktorom náš systém zohľadňuje pozície produktov z objednávok a podľa algoritmu ideálne naviguje skladový personál tak, aby bolo vychystávanie čo najefektívnejšie. Vychystanú objednávku následne balíme podľa s klientom vzájomne dohodnutého postupu, a nakoniec expedujeme v spolupráci s našimi viac ako 20 dopravcami takmer do celého sveta. 

Okrem toho tkvie kúzlo fulfillmentu tiež v tom, že si klient platí vždy len toľko priestoru a logistických operácií, koľko skutočne v konkrétnom mesiaci využíva. Služba mu teda umožňuje jednoducho premeniť svoje fixné náklady na variabilné, ktoré sa tak menia úmerne zvyšujúcemu sa či klesajúcemu dopytu po jeho produktoch počas roka. Obchodník zároveň neplatí personálne náklady na zamestnancov v sklade, výdaje za energie, prenájom ani poistenie skladu. Rovnako tak ušetrí za samotnú dopravu, vďaka kumulácii zásielok všetkých našich klientov totiž dosahujeme výrazné množstvové zľavy. Podobné je to tiež s obalovým a výplňovým materiálom, aj v tejto oblasti dokážeme vyjednať omnoho výhodnejšie ceny. 

Okrem toho, že firmám pomáhame so znížením finančných nákladov a poskytujeme im maximálne individuálny prístup, im tiež výrazne uľahčujeme expanziu do zahraničia. Vďaka vlastnému know-how o zahraničných trhoch totiž dokážeme pre klienta nájsť ideálne riešenie, dohovoriť sa s tunajšími dopravcami a tovar následne doručiť takmer kamkoľvek. V rámci ekonomickej pozemnej dopravy navyše doručujeme zásielky do štyroch krajín v režime D+1, teda do druhého dňa od objednania. 

Vďaka fulfillmentovému partnerovi zároveň klient získava omnoho viac času a priestoru na kľúčové oblasti businessu ako je napr. samotný predaj, produktový vývoj či marketing. 

Aby sme svojim potenciálnym klientom ukázali, ako vlastne fulfillment funguje, natočili sme tento rok tiež vlastné inštruktážne company tour video. Náš riaditeľ logistiky Max Kovář v ňom vykonáva prehliadku naším distribučným centrom a detailne popisuje jednotlivé logistické operácie. Firmy si tak dokážu omnoho lepšie predstaviť veľkosť našej prevádzky aj náš postup v rámci konkrétnych činností.

Máte spočítané, koľko peňazí dokáže e-shopu outsourcing logistiky ušetriť? 

Nemožno povedať jednu všeobecne platnú sumu, je to totiž veľmi individuálne – dôležitú úlohu hrá predovšetkým to, akú úroveň má logistika klienta vo chvíli, kedy sa ju rozhodne odovzdať do našich rúk. Porovnávali by sme tak dve odlišné logistiky.

Pokiaľ má firma správne nastavené skladové hospodárstvo a sleduje si obratovosť tovaru, môže ušetriť aj desiatky tisíc korún mesačne. Môžeme sa na to však dívať z viacerých uhlov pohľadu – máme klientov, ktorí oceňujú napr. to, že s nami mohli svoju logistiku zautomatizovať, čo je niečo, na čo by sami nemali potrebné technológie ani finančné prostriedky. Často navyše narážame na skutočnosť, že si klient nie je schopný cenu vlastnej logistiky spočítať – zabúda na veľa súvisiacich nákladov a vo výsledku tak vlastne nevie, koľko peňazí mu v logistike “leží”, čo nie je pre zdravé cash flow práve optimálne. 

Značne individuálna je tiež cena jednej objednávky – je rozdiel, pokiaľ je v objednávke 1 alebo 15 kusov produktov, je rozdiel v množstve času, ktorý je potrebné venovať baleniu a zároveň záleží aj na charaktere konkrétneho produktu. Vychystanie drobného tovaru je tak nacenené inak ako napr. vychystanie kancelárskej stoličky. Všetky tieto operácie však meriame a zohľadňujeme už pred zahájením spolupráce, klient tak pozná konečnú cenu ponúkaných služieb vždy dopredu. 

Aj keď hrá cena vo výbere fulfillmentového partnera dôležitú úlohu, firmy na outsourcingu oceňujú predovšetkým to, že s ním šetria svoj čas, a pritom majú istotu, že sa o logistiku starajú skúsení odborníci.

Od našich klientov navyše vieme, že im fulfillment pomohol a pomáha výrazne rásť – za minulý rok tak medziročne vyrástli v priemere o 156 %. Dá sa teda povedať, že aj firmy, pre ktoré je outsourcing o niečo nákladnejším riešením, z neho nakoniec profitujú, pretože vďaka nemu dosahujú vyššie zisky.

Je využívanie externého skladu výhodné pre každý e-shop? 

Outsourcing logistiky väčšinou e-shopy dopytujú vo chvíli, kedy ich biznis rastie a vlastné logistické riešenie už začína byť neudržateľné alebo sa tak rozhodnú v okamihu, kedy im končí nájom doterajšieho vlastného skladu, do čoho sa v poslednej dobe z dôvodu inflácie často premietajú aj súvisiace rastúce ceny. Obchodníci siahajú k outsourcingu tiež v snahe zbaviť sa personálnych starostí – nemusia tak neustále reagovať na výkyvy v dopyte prijímaním nových či prepúšťaním existujúcich pracovníkov, sú ušetrení riešení formálnych problémov s vlastnými zamestnancami a v neposlednom rade im odpadajú tiež ďalšie súvisiace aktivity naviazané na početnejší tím (napr. HR alebo účtovnícke oddelenie). 

Fulfillment je teda vhodný pre každého, kto chce mať istotu, že bude mať aj pri väčších objemoch tovaru zaistenú kvalitnú, rýchlu a transparentnú logistiku. Obzvlášť pri rastúcom počte objednávok je pre obchodníkov zložité udržať konkurenčnú úroveň kvality vo všetkých častiach logistického procesu – od kompletácie a balenia zásielok až po ich včasné doručenie. Fulfillment im umožňuje prenechať všetky starosti v rukách odborníkov, ktorí sú pritom schopní vyhovieť ich individuálnym požiadavkám. Vo výsledku to teda znamená, že e-shop nie je nútený svoje služby zákazníkom nijako štandardizovať, pretože kvalitný fulfillmentový partner dokáže ich podobu prispôsobiť potrebám e-shopu. Na našich klientoch vidíme, že práve individuálny prístup je dnes to, čo obchodníci u poskytovateľov outsourcingu najviac vyhľadávajú a oceňujú. 

Okrem toho, že fulfillment zaisťuje stabilne vysokú úroveň logistiky a zníženie celkových nákladov, je vhodný tiež vo chvíli, kedy sa obchodník stretáva s meniacim sa dopytom. Či už vplyvom sezónneho charakteru produktu alebo súčasnej ekonomickej situácie, bežne sa stáva, že priestor, ktorý e-shop potrebuje v jeden mesiac, ten ďalší už nepotrebuje. Fulfillment mu umožní využívať a platiť v konkrétnom období len takú kapacitu, ktorú momentálne naplno využije a on tak nemusí pri každom poklese či navýšení dopytu premýšľať, kam svoj tovar uskladní alebo naopak platiť zbytočne za zbytočne rozsiahly priestor aj personál.

Dnes už na trhu existuje množstvo poskytovateľov fulfillmentu s cielením na rôzne typy firiem – či už podľa veľkosti obratu, ale aj produktu alebo napríklad podľa charakteru predávaného tovaru. V Skladone sa špecializujeme na spoločnosti, ktoré odosielajú ideálne 1 000+ objednávok mesačne a majú produkty s vysokým obratom – najčastejšie tak ide o drobný tovar ako je kozmetika, móda a obuv, knihy, elektronika a ďalšie. V podstate sa teda dá povedať, že vhodného logistického partnera si v dnešnej dobe dokáže nájsť takmer akákoľvek firma. 

Fulfillmentových služieb sa v poslednej dobe vyrojilo skutočne veľa. V čom ste iní? 

Zakladáme si na maximálne individuálnom prístupe ku každému z klientov. Aj to je dôvod, prečo má každý z nich k dispozícii dedikovaného account manažéra, ktorý dopodrobna pozná históriu danej firmy, jej špecifiká aj charakter produktu. Uvedomujeme si, nakoľko je kvalitná logistika pre úspešné fungovanie e-shopu zásadná a že v dnešnom konkurenčnom svete je potrebné, aby mal obchodník po ruke takého partnera, ktorý je schopný vyhovieť jeho špecifickým potrebám. Okrem základných fulfillmentových služieb tak poskytujeme aj mnohé doplnkové, ako je napr. balenie zásielok podľa individuálnych požiadaviek, kompletácia tovaru od viacerých výrobcov, prikladanie osobného (ručne písaného) poďakovania priamo od predajcu. Pravidelne obchodníkom zaisťujeme tiež kvalitatívnu či kvantitatívnu kontrolu tovaru na príjme, priebežné inventúry či štítkovanie. 

Pre e-shopy zároveň riešime reverznú logistiku a colné konanie – naše distribučné centrum tak môžu využívať aj ako tzv. colný sklad, čo má výrazne pozitívny vplyv na cash flow tých, ktorí objednávajú tovar z krajín mimo EÚ. Súčasne im odpadá súvisiaca administratíva aj priebežné kontroly colného orgánu. 

Zákazníci majú navyše o svojom tovare neustály prehľad, a to prostredníctvom našej vlastnej aplikácie MySkladon, ktorú vyvíja náš IT tím. V aplikácii tak klient vidí v reálnom čase všetky údaje o svojich objednávkach, prevzatom tovare, reklamáciách, vratkách aj skladových zásobách. Všetky toky sú tiež synchronizované s e-shopom alebo dopravcom, čím je zaistený stále aktuálny stav naprieč jednotlivými systémami. Aplikácia ďalej ponúka pokročilý reporting, ktorý je významným pomocníkom pre optimalizáciu skladových zásob alebo pri predpovediach dopytu po predávaných produktoch. Obchodník cez ňu dostáva tiež pravidelné notifikácie o akejkoľvek nadefinovanej zmene týkajúcej sa tovaru. 

Do koľkých krajín dnes dokážete posielať zásielky? 

Aktuálne doručujeme zásielky do viac ako 180 krajín sveta, a to prostredníctvom napojenia na globálnych aj lokálnych dopravcov, medzi ktorých patrí napríklad GLS, DHL, PPL, Zásielkovňa, DPD, UPS alebo Slovenská a Česká pošta. Výber dopravcu sa vždy odvíja od konkrétnych potrieb klienta – vďaka skúsenostiam s logistikou v rámci zahraničných trhov máme potrebné know-how o fungovaní v jednotlivých krajinách a sme teda schopní našim klientom ponúknuť také riešenie, ktoré pre nich bude zo stoviek rôznych produktov všetkých dopravcov tým najvhodnejším. 

A ako je to s vratkami? 

Reverznú logistiku dopytuje väčšina našich klientov, je teda neoddeliteľnou súčasťou našich služieb. S každým klientom máme vydefinované, ako s prijatými vratkami nakladať. Či a za akých podmienok znova naskladniť do skladových priestorov alebo kedy likvidovať. V hraničných situáciách vrátený tovar fotíme a zasielame klientovi na revíziu, kontrolujeme vrátený stav, tzn. či je tovar poškodený, zašpinený alebo používaný a následne v prípade potreby znovu prebaľujeme.

Sme si vedomí, že jednoduchý, rýchly a bezproblémový vratkový proces bude hrať v budúcnosti v spokojnosti zákazníkov stále dôležitejšiu úlohu. Podľa výskumu spoločnosti Invesp je až 92 % zákazníkov ochotných na e-shope opätovne nakúpiť, pokiaľ bol pre nich proces vrátenia tovaru z predošlej objednávky jednoduchý a bezproblémový.

Aktuálne ste jeden z najväčších fulfillmentových partnerov u nás. Aké máte plány do budúcnosti?

V Českej republike sa aktuálne radíme medzi 3 najväčšie fulfillmentové spoločnosti a do budúcnosti by sme svoje služby radi rozšírili tiež do zahraničia. V súčasnosti preto analyzujeme príležitosti trhov západnej a východnej Európy s cieľom nájsť to najvhodnejšie miesto pre našu prvú zahraničnú pobočku. Našou víziou je postaviť do roku 2025 európsku sieť fulfillment centier v siedmich krajinách a obslúžiť tak celú Európu v rámci služby next-day delivery, teda doručenia do druhého dňa. Samozrejme sa bude všetko odvíjať od trhovej situácie, ktorú momentálne nie je jednoduché predikovať. Naším cieľom však zostáva transformovať sa z lokálneho hráča v logisticko-technologickú firmu celoeurópskeho rozsahu.

Okrem toho sa budeme naďalej sústrediť na ďalší produktový vývoj, a to ako v rámci warehouse management systému (WMS) a MySkladon aplikácie, tak v smere napojenia ďalších dopravcov a rozšírenia integračných možností. Zároveň sa chystáme znovu rozšíriť svoje mošnovské distribučné centrum, v posledných rokoch sme ho zväčšovali už niekoľkokrát, naposledy tento rok na celkových 16 000 m².

Ďalší článok
Záznam webináře: Jak porovnat ceníky platebních bran? Pozor na finty a bizarní poplatky