Platba na dobierku patrí stále k najobľúbenejším spôsobom platby. V minulosti jej na e-shopoch preferovalo viac ako 40% nakupujúcich. S popularizáciou online platieb a rýchlych bankových prevodov sa toto percento znižuje. Aktuálne sa pre dobierku uvádza údaj už pod 30%. Veľkým míľnikom v platbách na internetových obchodoch bol nástup trendu odložených platieb. Stále viac sa rozmáhajú aj splátkovej platobné metódy. Napríklad Cofidis.

Prečo je platba dobierkou pre zákazníkov stále zaujímavá?

Niektorí zákazníci sú k nákupom na internete stále nedôverčivý. A to buď všeobecne alebo v prípade niektorých konkrétnych e-shopov. To je hlavný dôvod, prečo by e-shop mal vyzerať čo najviac dôveryhodne. Nedôvera môže znížiť počty dokončených objednávok. A tiež zbytočne navyšovať platby na dobierku.

Častým dôvodom, prečo zákazník na vašom e-shope vyberie radšej dobierku môže byť:

  • nechce platiť pred obdržaním tovaru
  • odmieta vyplňovať údaje o svojej platobnej karte
  • financie bude mať k dispozícii až za niekoľko dní, objednáva ale už dnes

Dobierka cena

Všeobecne je však dobierka nevýhodná pre obe strany. Kupujúci si za ňou mnohokrát priplatia a e-shop zase nemá istotu, že bude zásielka zaplatená a prebratá. Potom hrozí, že tovar zostane týždne visieť na ceste, než sa dostane späť k predajcovi. Tomu po túto dobu v zásielke leží peniaze, za ktoré tovar nakúpil a odoslal. A zároveň ho nemôže ponúknuť ďalším zákazníkom. Prípadne je tiež možné, že aj za túto dobu stratí na cene.

Ako sa k dobierke stavajú e-shopy?

Podľa prieskumu Slovenský košík 2020 potom dobierku ponúka 97 zo 100 najväčší slovenských e-shopov . U platby kartou je to napodiv len 90 a pri bankovom prevode 87. Platbu na splátky potom ponúka už takmer tretina z tých 100 skúmaných internetových obchodov. A odloženú platbu potom 22 obchodov zo 100.

Pochopiteľne by ju väčšina e-shopov najradšej zrušila. Lenže si to málokto z nich môže dovoliť. U niektorých internetových obchodov sa totiž dobierka vyskytuje u značnej časti objednávok. Majú tak strach, že by v prípade zrušenia mohli o všetky "dobierkovej" objednávky a zákazníkov prísť. V iných prípadoch zase dlhodobo počty dobierok klesajú a nahrádza je platba krát, prevodom alebo iné druhy platieb, ktoré sme spomínali v úvode článku.

Riešenie problému s platbou na dobierku

Riešenie sa naskytuje niekoľko. Nikto ale nezaručí, že práve vo vašom prípade prinesú Tizen výsledok. Pri každej z navrhovaných možností ale môžete zvářit všetky pre a proti a skúsiť sa dopočítať, či ide jedna z možností aplikovať na váš e-shop.

  1. Ponúknutie alternatívnych platieb, ktoré odbúrajú nedôveru zákazníka voči e-shopu
  2. Zapracovať na dôveryhodnosti e-shopu a postupne znižovať pomer dobierok
  3. Navýšiť cenu dobierky tak, aby ste neboli kvôli nevyzvednutým zásielkam stratoví
  4. Dať do košíka informáciu s prosbou o výber inej platobnej metódy
  5. Zrušiť dobierku úplne

Perfektné alternatívou dobierky môže byť už spomínaná odložená platba. Tá je schopná odbúrať ako problém s platbou za ešte nezaplatené tovar, tak s tým, že zákazník aktuálne nemá dostupné financie. V prípade e-shopov ponúkajúcich drahší sortiment (telefóny, bicykle a pod.) Je zase vhodné ponúkať aj splátkové platobné metódy. Ak ponúknete vhodnú alternatívu, môžete zvoliť aj variant č. 4, viď. vyššie.

Dôveryhodnosť e-shopu je niečo, na čom by ste mali pracovať dlhodobo a cieľavedome. Bez ohľadu na pomer platieb na dobierku. Pomoct môžu pozitívne recenzie zo porovnávačov tovaru, správne vypracované obchodné podmienky, dostupný emailový a telefonický kontakt, reklamačné podmienky a mnoho ďalšieho. Čo môže zákazníka na vašom e-shope štvať a odradiť ho od nákupu sme bližšie zhrnuli v článku 10 spôsobov ako naštvať zákazníkov internetového obchodu.

Je zvýšená cena dobierky naozaj dobrý nápad?

Cena dobierky môže zákazníka prinútiť vybrať si iný spôsob dopravy. Zároveň má ale možnosť ísť ku konkurencii, ktorá dobierku ponúka lacnejšie alebo zdarma, a nakúpiť u nich. Túto variantu tak príliš neodporúčame. Môže byť až príliš drastická a vo finále z toho vyjdete zle. Ak sa už k zdražovaniu ceny dobierky uchýlite, prepočtov si možné straty a riziká. Bežne sa ceny za dobierku pohybujú maximálne do výšky 60 €. Priemerne je potom cena dobierok okolo 30 Sk. Mnohé e-shopy ju ponúkajú úplne zadarmo, pretože si to jednoducho môžu dovoliť a veľké percento zákazníkov u nich volí práve dobierku.

Ešte väčším extrémom je úplné zrušenie dobierky.Z internetových diskusií a poradní na sociálnych sieťach miestami zaznie hlasy tých, ktorí sa do podobného pokusu pustili. Ísť do toho ale môžu napospol len tie e-shopy, kde tvorí dobierka minimálne percento z obednávek. Alebo naopak tie, ktoré zaznamenávajú obrovská percenta nevyzdvihnutých dobierok.

Ďalšie články v tejto kategórii

9 krokov pre úspešnú expanziu e-shopu a získanie zákazníkov na zahraničnom trhu
Ako zvýšiť obrat e-shopu pomocou affiliate marketingu
Ako mať poriadok na zákazníckej starostlivosti a ako prepojiť podporu s vaším e-shopom na UPgates
B2B eshopy predstavujú skvelú príležitosť
10 spôsobov, ako zaručene naštvať zákazníkov e-shopu
Poľský e-commerce trh ako veľká príležitosť pre tuzemské e-shopy
Maďarský e-commerce trh a prečo by ste sa o neho mali zaujímať?
Je cena tovaru hlavný faktor nákupu?
Zarábanie na internete dnes nie je žiadna veda
Má v dnešnej dobe zmysel tvoriť e-shop lacno / zadarmo?
Oplatí sa práve vám prenájom e-shopu? Tu nájdete jasnú odpoveď!
V čom začať podnikať na internete aneb trendy online podnikania
Ako pripraviť eshop na Vianoce?
Nakupujeme na smartphonu
Už ste počuli o obchodnom modeli Brick and Click? Neobmedzujte sa len jedným predajným kanálom
Platba dobierkou: Pre e-shopy často nechcená nutnosť
Prejdite na nové konverzný kódy gtag.js od Google!
Porovnanie platobných brán 2021
Odbory, ktoré vďaka koronavíru nestíhajú odbavovať objednávky
Vlastný sklad a logistika e-shopu, alebo outsourcing?
Ako vybrať správne e-shop riešenie pre vaše podnikanie?
Platobná brána ComGate novo umožňuje opakovať neúspešnú platbu
COVID-19 a kredit zdarma do Google Ads pre malé a stredné podniky
Ako vidí budúcnosť internetových obchodov PayPal?
Silnejší overovania platieb zákazníkov internetových obchodov