Poľský ecommerce trh mal na konci roka 2018 hodnotu ľahko cez 12 miliárd eur. Rast poľskej e-commerce je podobne ako u nás v dvojciferných číslach. Sme preto najrýchlejšie rastúcimi e-commerce trhy v Európe. 8% z tržieb poľského maloobchodu v Poľsku predstavovali v roku 2019 tržby z online predajov.

Podľa aktuálnych dát v Poľsku používa internet 84% ľudí, čo je v porovnaní s rokom minulým o cca 7% viac. 73% z týchto užívateľov potom nakupuje online. To je o 50% viac ako v roku 2015. A dokonca o nejaká tá percenta viac, než boli pôvodné odhady a predpoklady odborníkov. V prvom polroku 2020 tu pribudlo približne 3 400 nových e-shopov. Viac ako ich pribudlo za celý minulý rok. A 3/10 poľských nakupujúcich sú zvyknutí nakupovať v medzinárodných e-shopoch so zahraničným sídlom.

Pre českých a slovenských e-shopy je tu obrovský potenciál. Aké sú aktuálne špecifiká poľského trhu a ako na neho preniknúť, si povieme v článku.

Doprava a logistika poľskej e-commerce

Väčšia polovica všetkých skladových priestorov v Poľsku je využívaná práve pre potreby e-shopov. Najobľúbenejšie je tu stále doprava na adresu. Medzi kuriérskymi spoločnosťami vedú DPD a DHL. Polovica Poliakov potom používa pre vrátenie tovaru bezplatnú kuriérskou službu, ktorá si tovar vyzdvihnú priamo u nich doma. Takmer 1/3 ale tovar zakúpený online nikdy nevrátila.

Platby

Poliaci používajú všetky tradičné metódy - dobierka, platba prevodom alebo online / kartou. Cez 70% poľských nakupujúcich aktívne využíva internet banking a rovnako ako u nás, valná väčšina platobných kariet umožňuje bezkontaktné platby. Čo sa platobných návykov týka, vedie u Poliakov na e-shopoch rýchly prevod peňazí. Ten používa približne polovica z nich. Najčastejšie využívanou bránou je pre tieto prípady PayU. V súčte nie sú ani z polovice tak obľúbené platby kartou a dobierkou.

Odkiaľ Poliaci nakupujú?

Medzi najznámejšie tovarovej zrovnávače v Poľsku patrí cene a EMAG. Na tieto porovnávače môžete ľahko dostať svoje produkty vďaka našej spolupráci s Mergado. Najväčším gigantom poľskej e-commerce je bezpochyby Allegro.

V prípade zariadení, z ktorých online nákupy prebiehajú, tu v prieskume vedie nootebook, nasleduje mobil, až potom stolové PC. 92% respondentov z vekovej skupiny 15-24 ale uviedlo, že pre nákupy používa mobilné zariadenia. Responzivita je tak nutnosťou.

Záver

Obľuba internetových obchodov a nákupov v Poľsku strmo stúpa. Na popudy a nové návyky zákazníkov poľskí podnikatelia reagujú a veľmi pružne prechádzajú do online sveta. Práve preto počas pol roka vzniklo už viac nových e-shopov ako za celý minulý rok. Preniknúť na poľský e-commerce trh je vďaka e-shop systému UPgates jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Najvyužívanejšie dopravcu máte v rámci prenájmu napojené. Rovnako tak je to s platobnými bránami. Na zbožáky sa dostanete jednoducho vďaka partnerovi Mergado. Poľskú jazykovú mutáciu môžete spravovať jednoducho v jednej administrácii a mať ju dokonca na vlastnej doméne (.pl). Posledný a veľa dôležitou vecou sú poľské preklady. S tými vám pomôžu napríklad naši partneri špecializujú sa na kompletné expanziu na zahraničné trhy a lokalizácia e-shopov.

Dnes už nemusíte byť veľkí ako Notino, aby ste mohli v Poľsku uspieť.

Informácie sú čerpané z článku nášho partnera Expadeco, Veľký prehľad E-commerce scény v Poľsku az článku spracovaného Jánom Tomáškom z obchodno ekonomického úseku Velvyslanctví SR vo Varšave. Aktuálne údaje sú potom dostupné z oficiálneho reportu " E-commerce w Polsce 2020 ", ktorú zverejnil poľský portál Gemius.