Pre koho je vhodná reklama na LinkedIn?
Ako náhle príde reč na sociálne siete, automaticky si väčšina z nás vybaví Facebook, či prípadne Instagram. Prítomnosť na týchto platformách je úplne kľúčová. O tom nemôže byť pochýb. Prezentácia na Facebooku a Instagrame je dôležitá predovšetkým pre podnikateľov zameraných na maloobchod. Presne tu sa totiž s najväčšou pravdepodobnosťou budú nachádzať potenciálni zákazníci. Na tých potom môžeme zamieriť vhodným zacielením prostredníctvom tvorby konkrétneho publika. Dosť už ale o úplných základoch fungovania sociálnych sietí.
Dnes si totiž povieme o platforme, kde fotky z dovolenky, ani návody, ako si doma upliesť šál nenájdete. Zameriame sa totiž na sociálnu sieť, ktorá je v súčasnej dobe druhým domovom pre množstvo obchodníkov. Na mysli máme samozrejme LinkedIn. Ako z neho využiť maximum a v čom môže byť prínosný pre vaše internetové podnikanie?
Fungovanie LinkedIn sa od ďalších sociálnych sietí zase toľko nelíši. Pridanou hodnotou profesijnej sociálnej siete je však jej zameranie na biznis. Takisto tu nájdeme dva druhy príspevkov. Väčšina z nich sa šíri organicky. Niektorým však môžeme pomôcť prostredníctvom platenej propagácie. Práve o tomto marketingovom kanáli si dnes povieme viac.
LinkedIn pre retailový predaj
Najprv je potrebné ujasniť si, aký obsah je vlastne pre LinkedIn vhodný. Môžete namietať, že svoju stenu na tejto profesijnej sociálnej sieti prechádzajú tí sami ľudia, ktorí sa pokojne o pár minút neskôr pozrú, čo je nové na Facebooku. To je pravda. Na každej sociálnej sieti však hľadajú niečo trochu iné. Zatiaľ čo LinkedIn je nástrojom na budovanie obchodných vzťahov, Facebook nás zaujíma predovšetkým v súkromnom živote. Pokiaľ teda predávate topánky, cez Facebook veľmi pravdepodobne oslovíte potenciálnych zákazníkov, ktorí sa z ikonicky modrej sociálnej siete prekliknú do e-shopu a v ideálnom prípade si pár topánok aj objednajú.
Aj keď by ste na LinkedIn niekoľko párov možno tiež predali, nejde v tomto prípade o príliš vhodný marketingový kanál. Na LinkedIn skôr než nových zákazníkov nájdete zaujímavé obchodné spolupráce. Partnerov, dodávateľov, nových predajcov, skrátka kanály, ktoré môžu pomôcť v rozvoji vášho obchodu. Tomu je samozrejme potrebné prispôsobiť aj obsah samotných reklám. Nebudete teda inzerovať hnedé členkové topánky, ale skôr svoju firmu ako celok.
LinkedIn pre B2B
Úplne iná situácia nastáva v prípade, keď sa vaša firma pohybuje primárne v B2B segmente. Pokiaľ sú vašimi zákazníkmi firmy, je LinkedIn výborným kanálom nielen na prezentáciu firmy, ale aj na predaj výrobkov či služieb. Opäť si to môžeme ukázať na prípade topánok. Tento krát už ale nepôjde o vychádzkovú obuv, vibramy, ani gumáky. V modelovom príklade môže firma predávať pracovné topánky a zameriavať sa pritom na zákazky vypisované veľkými firmami. Hľadá automobilka s 10 tisícmi pracovníkmi dodávateľa pracovných topánok pre svojich zamestnancov? Potom je Linkedin tým pravým miestom, ako o sebe dať vedieť. Aby sme nepredávali iba len topánky, môžete si na ich miesto dosadiť akýkoľvek produkt určený pre firemných zákazníkov, a to vrátane nehmotných produktov a služieb.
Tvorba reklamy
Už teda vieme, čo na LinkedIn inzerovať. Teraz už stačí iba zodpovedať otázku, ako na to. Ak poznáte prostredie Správcu reklám z Facebooku, budete sa na LinkedIn cítiť ako doma. Nebudeme pátrať po tom, kto od koho opisoval, ale prostredia sú si skutočne veľmi podobné a prakticky totožne štruktúrované. Čo sa trochu líši, je proces prípravy samotnej reklamy. LinkedIn totiž ponúka trochu odlišné možnosti.
Svoju pracovnú pozíciu môžete uviesť aj na Facebooku, nie každý tak však robí. Ako sme už povedali, Facebook je hlavne o súkromnom živote. Zato na LinkedIn predstavuje uvedenie pracovnej pozície vrátane doterajších skúseností, vzdelania, zručností, a podobe, absolútnu nutnosť. A všetky tieto údaje môžete na LinkedIn využívať v rámci zacielenia svojich reklám. Môžete tak napríklad cieliť na majiteľa či riaditeľa veľkých firiem, ekonomických riaditeľov, marketingových špecialistov, grafikov a podobne.
Zacielenie je možné ďalej špecifikovať. Môžete tak napríklad zacieliť svoju reklamu podľa demografických údajov, záujmov, odboru činnosti a podobe. Vďaka tomu je možné na LinkedIn filtrovať veľmi špecifickú cieľovú skupinu najpravdepodobnejších zákazníkov. Nalejme si čistého vína, Facebook tiež ponúka najrôznejšie možnosti zacielenia, avšak jeho masovosť, tlak na zvyšovanie súkromia používateľov a mnoho ďalších faktorov spôsobuje, že zacielenie na Facebooku spravidla nemožno utiahnuť takto tesne a hlavne presne.
Možno dokonca presne viete, komu by ste reklamu radi ukazovali. Podobne ako v prípade Facebooku, môžete aj na LinkedIn nahrať zoznam kontaktov. Môže ísť napríklad o nákupcov riaditeľov firiem, u ktorých vidíte obchodný potenciál. Kontaktov musí byť viac ako 300. Menšiu cieľovú skupinu profesijnej sociálnej sieti nenahráte.
Podobne ako pri Facebooku, aj reklama na LinkedIn vychádza z toho, čo je vaším cieľom. Môže to byť zvýšenie povedomia o značke, kedy sociálna sieť kladie dôraz na maximálny dosah, zvýšenie návštevnosti webu, alebo napríklad zber kontaktov. Na rozdiel od Facebooku, ktorý reklamy, pokiaľ nie je určené inak, automaticky rozmiestňuje do rôznych formátov, LinkedIn musíte presne povedať, kde sa reklama zobrazí. Môže ísť o sponzorovaný príspevok na stene alebo napríklad o reklamu vo forme správy, ktorá cieľovému publiku dorazí priamo do zoznamu konverzácií.
Koľko stojí reklama na LinkedIn?
Ako každá reklama, aj tá na LinkedIn niečo stojí. Treba povedať, že inzercia na tejto špecifickej sociálnej sieti môže byť o niečo drahšia, predovšetkým v porovnaní s Facebookom. Jej náklady je však nutné dať do rovnice s úžasným potenciálom predostrieť reklamy na milimeter presne zameranému cieľovému publiku. Minimálny denný rozpočet pre kampaň je 10 eur. Celkový rozpočet kampane potom musí byť najmenej 310 euro. Štúdie výkonnosti reklám na LinkedIn ďalej ukázali, že za kliknutie zaplatíte priemerne 7 amerických dolárov (6 EUR). Priemerná cena za tisíc zobrazení potom činí okolo 4,5 dolárov (3,8 EUR). Konkrétne nastavenie cieľov a vyhodnotenie efektivity je samozrejme individuálne. Všeobecne sa ale dá povedať, že LinkedIn ponúka možnosti, ako efektívne rozšíriť svoje podnikanie. U B2B firiem ide aj o veľmi zaujímavý predajný kanál.