Pre väčšinu kríza. Pre e-shopy žatva
Aj napriek snahe štátu pomôcť muselo mnoho podnikatelov svoju činnosť ukončiť alebo pozastaviť. K niektorým sa podpora nedostala vôbec. Pre tých tak bol koronavírus často naozaj likvidačný. Majitelia e-shopov a online podnikatelia však boli tí, ktorí problém vo väčšine prípadov nemali.
Aprílový rast e-commerce 40% oproti minulému roku
Podľa štatistického úradu a Asociácie pre elektronickú komerciu je zrejmé, že v porovnaní s aprílom 2019 zaznamenal tohtoročný apríl o 40% väčší nárast e-commerce ako celku. Podľa všetkého až 20% zo všetkých e-shopov (celkový počet e-shopov v ČR je cez 43 tisíc) dosiahlo na 100% a vyššie výsledky v porovnaní s minulým aprílom. Dle riaditeľa APEK, Jana Vetýška, tomu značne pomohlo vyhlásenie núdzového stavu. Zároveň sa jedná o situáciu, ktorá je historicky unikátna.
Nie každý e-shopař na krízi zarobil
Extrémny rast e-commerce má ale aj tienistú stránku. Nie všetky kategóriu tovaru totiž išli na odbyt. Približne 25% internetových obchodníkov sa dostalo do červených čísel. Naopak predajcom drogérie, potravín alebo elektroniky sa darilo veľmi. Ich rasty v apríli 2020 boli o stovky percent vyššie ako v minulom roku. Ako už býva zvykom, najviac zarobili veľkí hráči, ktorí ponúkajú široký sortiment produktov.
Online predaja rekordne navýši svoj podiel na tuzemskom maloobchodu
Napriek mnohým negatívnym dôsledkom a očakávané ekonomickej kríze, sa podľa Vetýška, svitá e-commerce na ešte lepšie časy ako v minulosti. V minulom roku sa elektronický predaj podieľal 13% na všetkom tuzemskom maloobchodu. Tento rok je predpoklad APEK cez 15%. To by bol historicky najväčší medziročný skok v podiele na trhu. Už v minulosti začínalo byť čím ďalej tým viac zrejmé, že obchodníci budú musieť z kamenných obchodov prechádzať aj do online. Teraz je to už nad slnko jasné. A mnoho z nich sa touto cestou urýchlene vydalo. Kto nebude konať pružne, môže transformáciu k internetovým predajom ľahko prováhat.