Ako sme už v minulosti niekoľkokrát písali, situácia ohľadom koronavirové kríze nie je zďaleka čiernobiela. Toto reflektuje tiež nadpis článku na smartmania.cz, ktorý sme sa rozhodli zaradiť do sekcie noviniek vo svete e-commerce. A to síce "Niekomu škodí, niekomu pomáha. Koronavírus výrazne urýchlil prechod k online nakupovanie".

Americká medzinárodná spoločnosť IBM, zameriavajúce sa na technológie, pozbierala dáta, ktorá hovorí jasne. Prechod od fyzických nákupov v kamenných predajniach k online predaju sa vďaka korona vírusu urýchlil o 5 rokov. Prvý štvrťrok tohto roka poznačilo americkej kamenné obchody prepadom predaja 25%. Vo štvrťroku druhom už to bolo až 75%. Za rok 2020 potom IBM odhaduje priemerný pokles fyzických predajov o 60%. To všetko vedie k navýšeniu online predajov. Pretože ani koronavírus nenarušil potrebu ľudí nakupovať.

Čo všetko podľa prieskumu IBM zákazník nakupuje?

Dáta poskytla informácie o tom, aké sú aktuálne potreby a priority nakupujúcich. Predaje klesali u módnych produktov a oblečenia celkovo. Zrejmým dôvodom poklesu tohto predajného odvetvie je fakt, že mnoho ľudí začalo pracovať, ale tiež študovať z domova. Rast zaznamenali podľa IBM predajcovia potravín a alkoholu. Konkrétne o 12% a 16%.

Výsledok správy nie je nič závratne nové. Maloobchodníci alebo kamenné obchody v obchodných centrách sa budú musieť urýchlene prispôsobiť. Inak stratí svoju konkurencieschopnosť. Táto situácia im ponúka perfektnú možnosť využiť symbiózy kamenné predajne s e-shopom. Ty si sou schopné navzájom pomáhať. Keď nie tak, že si zákazník príde tovar obhliadnuť alebo vyskúšať sám, tak si ho tu môže aspoň osobne vyzdvihnúť po online nákupu.

Kto konkrétne koronavírus v USA zvládol najlepšie?

Vidieť túto synergiu je možné napríklad u amerických gigantov Wallmart a Target. Tí využili svoje predchádzajúce investície do e-commerce, ktoré sa kladne projelivy na ich číslach. Wallmartu vyrástol v poslednom štvrťroku online predaj o 97%. Target dokonca stanovil rekord, keď za štvrťrok vyrástol o 273%. Obaja títo maloobchodný predajcovia totiž investovali do predaja potravín. Wallmart zvolil stratégiu osobného vyzdvihnutia na pobočkách alebo doručenie. Target potom doručuje do domácností prostredníctvom partnerských dopravcov. K tomuto aktuálne využíva služby spoločnosti Shift, ktorá sa na doručovaním potravín priamo k dverám špecializuje. Rast zaznamenal aj pre nás viac známy Amazon.

IBM sa týmto prieskumom snaží nielen ukázať štatistiku a trend rastu, ale aj zodpovedať zásadnú otázku. Koľko z týchto online výdavkov je len krátkodobým úkazom spojeným s krízou a do akej miery majú vplyv na dlhodobú perspektívu e-commerce? Odpoveďou je to, že pandémia posunula elektronický obchod skokovo o 5 rokov dopredu. Tento trend už prebiehal dloudobě. A týka sa napríklad aj online streamovanie, herného priemyslu alebo video aplikácií. Podľa IBM ale zatiaľ na základe týchto krátkodobých dát nemožno usúdiť, či ide o trvalý prerod kamenného obchodu na internetový alebo nie.

Originálne zdrojom tejto správy je server techcrunch.com, ktorý prezentuje detailnejšie informácie, spoločne s odkazom na dáta od IBM. Tento článok je dostupný tu.